Hva slags 2-takts olje bør jeg bruke?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Hva slags 2-takts olje bør jeg bruke?

Post by _Adler_ »

Hei!
Jeg har til nå brukt litt forsjellige 2-takts oljer. Har brukt litt forskjellige oljer, men nå i det siste har jeg kjøpt olje fra Statoil (skal bli lite røyk påstår de).
Har nå bestilt trimsylinder, effektanlegg m.m og da burde jeg ha en olje som yter bra, og kanskje bedre enn de jeg har brukt til nå.
Hvilken syntetisk 2-takts olje anbefaler dere meg å kjøpe? Gjerne oljer jeg slipper å kjøpe på postordre, f.eks. oljer de selger hos forhandlere som selger motorsykkler og mopeder og bensinstasjoner o.l. Oljen bør heller ikke være altfor dyr, men om de dyrere virkelig er mye bedre gjør ikke prisen så mye.

Crash'n Burn selger bla. 2-takts oljer markedsført av Liqui Moly som er beregnet for scooterracing, er disse virkelig bedre enn de andre (hvis de i det hele tatt er det)?
Yamaha Aerox 2004

Image
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Aldri kjøp olje på shell ol. uten at det er mobil1 eller noe kjent.
bruke Castrol, Motul, Mobile1 eller lignende.
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
User avatar
gilera rp
Posts: 102
Joined: 29 Apr 2005 23:48

Post by gilera rp »

De selger Motul 2t olje for high performance scootere/mopeder hos McOslo til omtrent 100 kroner.
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

Jeg har god erfaring med 2 takt special olje fra Esso :D
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

mil0 wrote:Aldri kjøp olje på shell ol. uten at det er mobil1 eller noe kjent.
Hvorfor ikke fra Shell?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

har kun hørt dritt om Statoil oljen jeg, de andre er ifølge forhandleren her helt ok og vel så det...
Image
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Bruker olje fra Shell på min, men merkes det noe forskjell på hvilke oljemerker man brukder da? :roll:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Syntetisk olje skal være best sies det. Til både bil og MC.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

På biken min står det ved siden av måleglasset. Har du separat oljetank så burde det stå der. På min er det uthevede bokstaver rett i metallet. SAE 10-W40 står det der. Kan bruke både halv og helsyntetisk jeg, men ikke mineral.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Hawken wrote:Bruker olje fra Shell på min, men merkes det noe forskjell på hvilke oljemerker man brukder da? :roll:
Det er jo alt ettersom hvilket merke oljen har. Man er sikkret bedre kvalitet fra f.eks. kjente produsenter som f.eks. Castrol, Motul, Valvoline m.f. Disse merkene selger stort sett "bare" olje (selvfølgelig også andre ting), så de har sikkert kanskje mer greie på det enn f.eks. Statoil. Dette er noe jeg bare tenker, er ikke sikker altså. Noen som kan bekrefte dette?
Yamaha Aerox 2004

Image
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Hawken wrote:
mil0 wrote:Aldri kjøp olje på shell ol. uten at det er mobil1 eller noe kjent.
Hvorfor ikke fra Shell?
jo, Oljen fra shell er dårlig utviklet. Den røyker mye- resulterer i at du tetter svanehalsen ganske fort. Og den smører ikke like godt som kvalitetsmerker.
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Pollti

Post by Pollti »

Akkurat det har jeg mine særriøse tvil om Milo. 90% av all olje som selges i Norge kommer nemlig fra Texaco Raffeneriet i Brofjorden. Untatt Mobil 1 som blir produsert på egen prod line så er det meste av halv,helsyntetiske og mineral oljer i Norge akkurat det samme produktet. Staoils helsynt olje er forresten akkurat den samme som Mobil 1,men om det skiller noe i pris vet jeg ikke.
Enkelte produkt blir tilsatt additiver i Norge men noen stor forskjell på fabrikatene er det ikke.
Akkurat det samme skjer med bensin. I Oslo området er mesteparten fra Texaco Raffineriet. Stort sett kommer resten fra Slagen Raffineriet som er Esso/Exxon til østlandsområdet syd for Oslo/Drammen.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er nok riktig, Pollti. Men når det gjelder 2T-oljer blir disse i mange tilfeller importert i liters-embalasje fra fabrikk. De blir ikke tappet i Norge. Så kjøper man f.eks. Pennzoil 2T på gul originalemballasje er denne produsert på Pennzoil-raffineriet og importert. Det samme gjelder vel de fleste merkene som ikke selges på bensinstasjoner vil jeg tro. Kendal, Quaker State og Silkolene importeres ihvertfall.

Men om den er noe bedre enn norsk-tappet Shell 2T-olje kan ikke jeg uttale meg om. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Post by Pollti »

Det vil jeg ikke bestride Jalmar. Men sånne "spesialoljer" kom på fat fra Brofjorden før. Ting forandres.
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Bruker mobile 1 halvsyntetisk! Funger bra det!
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Post Reply