Rengjøring - do's and don'ts

Prat om tung MC.
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Rengjøring - do's and don'ts

Post by Prookie »

Nå har jeg riktignok vinterparkert.
Men før det, har jeg stått i butikken og klødd meg i hodet.
Bilshampo? Zalo? Ajax? Jif? Bilshampo. Med eller uten voks? Vaske først og vokse etterpå, eller bare ta en "Vidal-Sassoon", for de som husker den? (Wash & Go)

Hva skal vaskes, hva skal bare spyles, hva skal poleres - hva bør man for guds skyld unngå?
Har noen opparbeidet en rutine på hvor ofte "lille trille" bør vaskes, og kanskje funnet noen favoritt-rengjøringsmidler, type "best i test" for motorsykler? Er det forskjell på sportssykler og custom når det gjelder rengjøring?

(@moderator: Flytt gjerne tråden hvis det finnes mer egnet sted for den - jeg fant ikke i farta.)
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Juliet »

Jeg har ikke "fasiten" og tar gjerne korreksjon på min oppskrift! Her er hvordan jeg gjør det....

Jeg bruker bilshampoo. Hvem som er best vet jeg ikke men det finnse nok mange fine tester på nettet, og jeg tror Biltema har en testvinner faktisk.
Zalo, grønnsåpe, jif etc tar polishen og matter lakken - tror jeg....jeg har prøvd grønnsåpe og synes ikke det fungerer så bra heller. Kjekt å ha på polish/voks etter vask hvis du ikke vasker så ofte.

Høytrykkspyler kan pressevann inn steder det ikke skal og kan dermed være skadelig. Slange m/u pistol er nok bedre, men jeg bruker høytrykkspyler med lettdusj pga elendig trykk i hageslangen....Spyler ikke direkte inn i motor e.l.

Spyler først av sykkelen så godt det lar seg gjøre. Går over med lunkent vann og svamp med shampoo. Begynner på de minst møkkete og mest dyrebare stedene, dvs oppå tank, oppå skjerm, styre, etc. Jobber meg nedover der det er mer møkkete og tar det verste til slutt. Vasker sykkelen to tre ganger for å få bort alt som renner av møkk. Noen ganger går jeg på med lakkrens til slutt hvis det er svarte flekker om ikke går av i vanlig vask

Eikefelg har blitt pusset med tannbørste....

Tørker sykkelen med pusseskinn, superduk, polerduk e.l.

Polerer lakkerte yter med poleringsmiddel

Og selvsagt går jeg over med autosol og polerer krom og blanke deler til slutt ;-) :D

Kan jeg ha glemt noe da.....?

Lurer litt på om det er vanlig å ta av deler ved vask for det er jammen knotete å komme til, spesielt bak på ramma ved svingarmene pga potta og beltet/reima...
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Beetle »

Det er vel ingen fasit her men jeg har vært svæt fornøyd med min egen oppskrift.

1. Spyler sykkelen grundig og siden jeg vasker ofte så trenger jeg ikke avfetting og høytrykkspyler.
( jeg mener avfetting tørker ut lakk og plastdetaljer , høytrykkspyling kan forårsake at vann trenge inn plasser det ikke skal)

2. Så bruker jeg mye varmt rent vann til vaskingen , gjerne 2 bøtter. Jeg vasker med Turtle Super Vask som tar sot og vanskelige flekker uten å ripe , dessuten gjør den rent med voks slik at vanndråpene preller av. (Turtle Super Vask er en blå flaske som kan fåes ned i 69,- på Europris , ellers gjerne opp mot 89,- på bensinstasjoner). Jeg bruker gjerne 2 svamper av typen myk med voks (engangs-svamper), nettopp på grunn av at de er myke og tynne kommer man til over alt og de suger til seg mye vann.( bruker en til lakkerte detaljer og en til motor,felger og drivverk.)

3. Deretter tørker jeg sykkelen med et syntetisk pusseskinn fordi det suger til seg mye vann og riper ikke opp lakken. ( jeg har 2 stk. et til lakkerte detaljer og et til motor m.m)

4. Når jeg skal polere så starter jeg med en fin polish som heter Mequiars Mirror Glaze "New car glaze 5" (jeg bruker microfiberkluter til polering)
Et godt alternativ er Autoglym Super Resin Polish som er lettere å få tak i (rødt meke på flasken)

5. Deretter polerer jeg en gang til med en lakkforsegler som heter Mequiars Mirror Glaze "Synthetic sealant 2.0" og lar denne få herde i 24 timer før neste steg.
Et godt alternativ er Autoglym Ekstra Gloss Protection som er lettere å få tak i(gullfarget merke på flasken)

6. Tilslutt smører jeg utover et lag med en deilig gul caranubavoks som heter Mequiars Mirror Glaze "Hi-tech yellow wax" og la tørke helt fø jeg polerer frem den vakreste dypglans du kan tenke deg :smt050 Denne voksen gir langvarig beskyttelse.

Dette kan virke litt voldsomt , men jeg koser meg med dette jeg :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Prookie »

Se her ja, der lærer jeg noe nytt allerede - Autosol?? Tannbørste var nok ikke dumt, men (i mitt hode) nokså beundringsverdig. ;-)
At det er knotete å komme til her og der, er en av årsakene til at jeg nå setter meg ned og spør rett ut. ;-)
- Rookie on pRrreciousss -
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by TholoRacing »

På plastraketten min bruker jeg "Bumper Shiner" - et vaskemiddel som fungerer utmerket på plast, og som dessuten har en "vokserende" effekt.

How-to : Spyl sykkelen med en hageslange. (Høgtrykkspyler er strengt forbudt!), bare sånn for og få vekk støv o.l. Spray bumpershiner over all plast, og la virke i ca. 1 sigarett. Så tørker du det av med en polerduk (ikke noe rufsete håndkle her, nei..) til sykkelen er tørr. Vente enda en sigarett, så spyler du sykkelen en gang til, før du igjen tørker av med polerduk.

På gaffelen, og andre steder det er metall, bruker jeg Autosol, men for guds skyld, hold deg langt unna plastikk med Autosol.



Eirik
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by RH racing »

man ansetter en polakk på jobben.. putter på han en 50 lapp og ber han gjøre MEGET BRA JOBB. og henter den dagen etterpå. :D starter den så smiler du og drar videre. starter den ikke så sliter polakken.. hehe.. dette gjøres en gang i uken i sessongen. evt to ved mye drittvær (for dere vestlandsfolk)... hhe. neida.. jeg er ikke så ille.. liker å vaske og dulle selv..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Galilee »

Høytrykkspyler og biltema sjampo for høyttrykk. MEN jeg bruker børste/svamp på gjenstridig skitt, IKKE høyttrykk på 2cm avstand.

Er den ekstra skitten bruker jeg felgrens på motoren, evt. avfetting for å få bort oljesøl fra kjedet.

Funker fint for min del.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
VrooMM
Posts: 62
Joined: 14 Apr 2007 11:02
Location: Sandefjord

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by VrooMM »

Beetle wrote:6. Tilslutt smører jeg utover et lag med en deilig gul caranubavoks som heter Mequiars Mirror Glaze "Hi-tech yellow wax" og la tørke helt fø jeg polerer frem den vakreste dypglans du kan tenke deg :smt050 Denne voksen gir langvarig beskyttelse.

Med tørke helt!?
Hvor lang tid pleier dette og ta? (ca. 1time, 5timer eller 20 timer?)
02 CBR 1100 XX
98 CB 1000 Solgt
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Beetle »

VrooMM wrote:
Beetle wrote:6. Tilslutt smører jeg utover et lag med en deilig gul caranubavoks som heter Mequiars Mirror Glaze "Hi-tech yellow wax" og la tørke helt fø jeg polerer frem den vakreste dypglans du kan tenke deg :smt050 Denne voksen gir langvarig beskyttelse.

Med tørke helt!?
Hvor lang tid pleier dette og ta? (ca. 1time, 5timer eller 20 timer?)
Hvor lang tid det tar varierer med temperaturen men faktisk så er det en stor fordel at den ikke tørker for fort.
Tørker den langsomt får voksen tid til å trenge dypt ned i porene på lakken mens voksen ennå er "flytende".
Tørker den for fort så har voksen liten virkning og varer ikke lenge , derfor skal man ikke vokse/polere i solskinn.
Jeg pleier å sjekke om voksen er tørket når jeg kan ta en finger bortpå lakken med voks uten at det blir merke etter fingeren.
Ofte tar det en time eller mer i ca 20 grader , noen ganger under en time.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by RH racing »

gledr meg til å få hentet sykkelen og få den inn på vinterplassen sinn og begynne å shine den... skikkelig vask med følgende polering/voksing...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Prookie »

Lærer en hel masse jeg nå!!
Er det noen som vasker syklene sine sammen noen ganger? Ha noen å skravle med mens hendene pusler og jobber? Kanskje hjelpe hverandre å pirke litt på hva som sikkert muligens kunne ha vært gjort bedre, sånn når man nå er i læringsfasen? :?
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Juliet »

Hei Prookie

Du må gjerne kjøre en tur til Årnes for å vaske, jeg har både bøtter og slanger ;) Bare hyggelig med selskap i tillegg!
Image
Vennlig hilsen Juliet
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Prookie »

Heyyy, takk for det! :-) Det er fiiiine veier utover til Årnes, vet jeg! :-)
Men det blir ikke i år, altså. Neste år. Må hente den fra vinterlagring først. ;-)

Takk igjen!
- Rookie on pRrreciousss -
lgbekk

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by lgbekk »

Juliet wrote:Og selvsagt går jeg over med autosol og polerer krom og blanke deler til slutt ;-) :D
Jeg har ikke lest hvert ord i tråden, men jeg bet meg merke i dette med Autosol på krom.
Autosol inneholder slipemiddel og kan faktisk ødelegge blank og fin krom. Jeg har ødelagt en framfelg og har
nå gått over til noe som heter POL. Dette gjelder altså på krom.
På rustfritt og aluminium uten klarlakk går det fint med Autosol.
Blanke flater som er lakkert med klarlakk behandles som andre lakkerte flater.
Alt typer blanke flater som omtales ovenfor kan med fordel forsegles med lakkforsegler/hardvoks til slutt, så
sant det ikke er eksosanlegg eller andre deler som blir veldig varme.

Lykke til :)
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Rengjøring - do's and don'ts

Post by Juliet »

lgbekk wrote:
Juliet wrote:Og selvsagt går jeg over med autosol og polerer krom og blanke deler til slutt ;-) :D
Jeg har ikke lest hvert ord i tråden, men jeg bet meg merke i dette med Autosol på krom.
Autosol inneholder slipemiddel og kan faktisk ødelegge blank og fin krom. Jeg har ødelagt en framfelg og har
nå gått over til noe som heter POL. Dette gjelder altså på krom.
På rustfritt og aluminium uten klarlakk går det fint med Autosol.
Blanke flater som er lakkert med klarlakk behandles som andre lakkerte flater.
Alt typer blanke flater som omtales ovenfor kan med fordel forsegles med lakkforsegler/hardvoks til slutt, så
sant det ikke er eksosanlegg eller andre deler som blir veldig varme.

Lykke til :)
Takk for det lgbekk. Pussig du nevner dette, jeg har akkurat lest om det i et blad nå i kveld også. Jeg bør nok helt sikkert ut og kjøpe POL e.l. istedet ja, og heller spare autosolen til kromen virkelig trenger "gnukking". På gammelsykkelen (den første) derimot var autosol nødvendig medisin på rustflekkete krom :/
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply