Ja! Jeg har endel spørsmål om England, men har klart å besvare de fleste selv med intens googling de siste par mnd.
Det eneste jeg lurer på spesielt, og det passer glimrende siden du har god erfaring på sykkel fra begge land, er hva som er annerledes i trafikken - sånn rent bortsett fra venstrekjøringen da. Stemmer det ikke at det ikke finnes generell vikeplikt fra en side f.eks? Slik som vi har vikeplikt fra høyre mener jeg. Og hva betyr de sikksakk linjene opp mot et kryss? Hva må jeg passe på? En liten utgreining hadde blitt prissatt.
Burde egentlig sjekket opp det samme med andre land også , turen jeg planlegger ser slik ut:
Norge - England (på en eller annen måte, se under)
Kjøre opp til John o'Groats (alltid holde meg utenfor motorvei, i landlige omgivelser og langs velkjente mc veier så langt tid og viten holder)
Ned Skottland på vestkysten til Lake District og Yorkshire Dales
Så til Portsmouth og ferge til Cherbourg
Ned til Cotignac i Provence, henge et par dager der
Over til Italia og Alpene
Nord gjennom Tyskland, besøke kompis, IKKE innom Nürburgring, IKKE få Porsche i ræva
Gjennom Sverige til Fredrikstad, henge hos kjærestens venner en dag
Så endelig til Oslo og venners bryllup.
Håper det går i boks, blir fett!
Men ang Norge - England, jeg har laget meg et regneark og knust noen tall.
Fraktbåten fra Brevik er billigst, men da er man begrenset til en dag i uka. Skal man noen andre dager er det nest billigste (med bare et par hundre kr) å kjøre til Kristiansand, derfra til Hirtshals og så kjøre litt over 100 mil til Hook of Holland der det går en relativt billig båt til Harwich. Har medregnet en overnatting underveis (telt på meg) fordi selv om jeg muligens klarer 100 mil på en dag så er det ikke sikkert jeg når båten...og jeg vil ikke forplikte meg til en så lang distanse med tidspress.
Denne ekstra dagen får man også ved å ta ferge fra Esbjerg til Harwich men den var DYR! Spesielt siden jeg er alene, men det er pokker meg pirater i nordsjøen også. Kan hende jeg kryper til korset og tar Esbjerg-fergen - det kommer an på budsjettet. Er jo litt pysete å transportere sykkelen sin fram til der man skal kjøre, det er jo det lekreste transportmiddelet som fins. Så får jeg et land til med på turen. Men båt må man jo ta uansett og det er kanskje like greit å komme til England godt uthvilt.