Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Prat om tung MC.
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by IImilleniumII »

Jeg har desverre mistet kjøreboken jeg hadde der det stod noen gode tips for hva man skal gjøre hvis det først skjer. Knipe knærne inn mot tanken mener jeg å huske?

Hvordan oppstår det og hvordan kan det best unngås?


På forhånd, takk :)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by RockeRolf »

Det virker som om folk roter med begrepene. Ser Rossi er nevnt.

Wobbling var et problem fram til slutten av 80/begynnelsen av 90 tallet. Årsaken var at rammene ikke var dimensjonert i forhold til motoreffekten. Dermed kunne endel sykkelmodeller få ord på seg til å wobble. Dvs. at ramma begynte å vri seg. Pga. diverse fysikk og mekanikk kunne denne vridningen bli "selvforsterkende".
Løsningen på problemet var opplest og vedtatt: Gi mer gass. Bryt den selvforsterkende frekvensen.

En ting var å si dette... Noe annet var faktisk å ha såpass kontroll på egen frykt at man faktisk gjorde det. Jeg var ikke så tøff, og fler med meg.

Styreslag, eller tankslapping som det så kult kalles på nynorsk er noe annet. Det er dette som idag forveksles med wobbling i mange tilfeller.
Dette oppsto på R-syklene da gaffelvinkelen ble brattere og brattere. Er hovedårsaken til at dagens R-sykler i all hovedsak leveres med styredemper. Hvorvidt dette mer er å regne som en gimmick i mange tilfeller er et diskusjonstema.

Det som vel er selve poenget er at wobbling er forårsaket av svake rammer i forhold til motoreffekt. Nesten ikkeeksisterende på moderne sykler. Vil tro at det er et fåtall under 40 år som har opplevd dette. Med forbehold om yngre folk som liker å straffe gamle japsejern fra 70 og 80 tallet.

Ofte forvekslet feilaktig med styreslag/tankslap, forårsaket, svært enkelt forklart, med bratt gaffelvinkel.
Det er dette dere ser, dere som prater om Rossi i det innlegget det er linka til her oppe.
Tror neppe alle har slik stålkontroll som de påstår. Både wobbling og tankslap er svært skremmende og krever både fysikk og et iskaldt hode for å "temme". Dessuten tviler jeg på at noen av dem faktisk har opplevd wobbling, dømt ut fra syklene som oppgis.
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by hakrist »

Wobbling eller tankslap (det er kanksje tankslap) har jeg opplevd flere ganger i forbindelse med at jeg møter på uforutsette dumper og ujevnheter i veien.
Somregel så går det ikke lengre enn at jeg merker et lite hint om at sykkelen vil riste litt på seg. Om jeg da slapper av i hendene og
lar sykkelen gjøre jobben sin samtidig som jeg har jevnt gasspådrag så blir det hele ganske uproblematisk.

Men her er en liten historie på en gang det holdt på å gå fryktelig galt:

Midt i en sving (dette var på nattestid) møtte jeg på et lass med nyhøsta korn som lå strødd utover i ujevnt lag (5-10cm) over hele veibanen.
(Jeg fant ut i ettertid at det var en bonde som hadde mista lasset sitt ca 20min før jeg kom på til stedet). Jeg rakk ikke oppdage
det før jeg var midt oppi det. Hastigheten var ca 80-90km/t.

Vannplaning er en ting, men kornplaning er noe helt annet. Det kan jeg skrive under på.
Anyway, uerfaren og stiv av skrekk bråslapp jeg gassen, med resultat av tankslapping både hit og dit 4-5 ganger etterfullt av noe jeg vil beskrive som wobbling.

Det eneste jeg er rimelig sikker på er at mer gass i den kornhaugen ikke ville ha løst problemet. Husk på at jeg allerede var i nedligg og
midt i en sving, med 5cm korn under hjula.

Heldigvis kom det ingen biler i mot, så da jeg hadde innhentet skrekke løste jeg situasjonen ved å hente tilbake bittelittegranne gass og rette opp sykkelen.
Jeg bet meg fast i tanken med knærne og løsnet på grepet om styret. Ved kontrollert og rolig nedbremsing hentet så sykkelen seg inn igjen av
seg selv.

Selv om sykkelen nå ikke lengre kastet på seg og var under kontroll, så var jeg langt på vei over i motsatt kjørefelt, i en rett linje på vei
ut mot vegskulderen på andre siden.

Hvordan jeg skulle løst problemet dersom det hadde kommet motgående kjøretøy vet jeg ikke. Sannsynligvis så hadde jeg da endt opp med å måtte
ta et nedligg og satse på at jeg bommet på det andre kjøretøyet.

Jeg hadde rimelig store doser adrenalin i kroppen resten av den turen.

---

Mye kunne nok vært gjort annerledes ved den hendelsen, men så er det dette med instinktet og å ha øvd på det så man gjør det riktige
når det faktisk skjer noe. Viktig, viktig, men likevel så vanskelig å holde ved like. Jeg har etter denne hendelsen et helt annet syn på
kjøring og legger inn jevlige øvelser i mine turer og tar de øvelsene som en lek (styrekontroll, brems i sving etc...). Er litt gøy det også.

---

Et annet eksempel:
Jeg har merket antydning til woobling et par ganger i forb med å kjøre i høy hastighet på motorvei, gjerne med bagasje lastet tungt bakpå
sykkelen. Da har rett og slett løsningen vært å rolig redusere gassen og tilhørende hastighet. Så kan jeg gi på med gass igjen når sykkelen har innhentet seg selv.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by RockeRolf »

Hvilken sykkel kjører du?
Mulig det er jeg som er flisespikker her, men det du beskriver med å treffe ujevnheter i sving er selve oppskrifta på styreslag. Det har ingenting med stivheta i ramma å gjøre.

Den kornhistorien får meg til å grøsse. Har selv møtt "et lass" subb (finknust grus) og det gikk ikke så bra som det du rodde i land.

At man får uroligheter i styret, såkalt shimming, ved bruk av toppkoffert og/eller høyt plassert last på sykkelen er noe mange her inne garantert har stiftet bekjentskap med. I veste fall, og som du beskriver, kan dette være selvforsterkende ved aksellerasjon.

Men wobbling er kun resultatet av svake rammer! Man skal holde orden på begrepene ellers blir det bare tull. Litt salt i såret er bedre enn 10 spurv på taket og en bjelke i din brors øye.
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by hakrist »

Selv kjører jeg en 91 mod CBR 600, så ikke den nyeste teknikken akkurat :)

Jeg er helt enig at det kan være greit å skille på terminologien.
Personlig kaller jeg det meste av risting i sykkelen for wobbling, utifra gammel vane.

Til info så ser jeg wikipedia definerer wobbling som oscillering av styrehjulet på sykkelen. Denne oscillasjonen skyldes dårlig stivhet i styringen, gaffelen, fronthjulet etc og eller dårlig dempere. Vinkelen på frontgaffelen er såvidt nevnt som en faktor. Når det gjelder stivheten på ramma så nevnes dette som en medvirkende årsak, men ikke som en hovedårsak.

Dette stemmer også bedre med det jeg lærte da jeg tok MC-lappen, der læreren nevnte dårlig avstiving av frontgaffelen som en hovedårsak.

Jeg ser wikipedia definerer tank-slapping som det samme som wobbling, noe som kan virke litt rart, men eneste forskjellen er vel at tank-slapping blir utløst av annen faktor enn fart.
Feks uforutsette potthull, bråslipping av gass i sving etc og kan ofte oppleves som mer brutalt. Men likevel, når det først har intredt så er det vel igrunn det samme som skjer?
Sånn i prinsipp altså; ukontrollert oscillering av forhjulet.

Og det samme gjelder vel da også shimming...?

Edit: Satt og leste litt rundt på nettet etter noen definisjoner på forskjellen mellom de forskjellige begrepene. Det ser ut som de fleste definerer
tank-slapping og shimmy som wobbling (men da som to forskjellige typer wobbling). Shimming brukes oftest i sammenheng med ubalanse i hjul eller bremser som årsak.
Det interresante er at jeg kom over en topic der noen med utreget wobbling hadde prøvd å stive opp rammene. Stivere rammer gjorde i de tilfellene bare wobblingen værre.
Dette fordi problemet egentlig lå i forstillingen og ikke i ramma. Når de så stivet opp ramma så forplantet bare wobblingen seg bedre i resten av sykkelen.
Ved å løsne opp på ramma igjen og heller stive opp gaflene så forsvant wobblingen.

Jeg prøver ikke kverrulere her, men det kunne vært interresant å spikre en skikkelig definisjon på de forskjelling begrepene.
Skal smufre litt videre i morra for å se om jeg finner noe svar...
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by RockeRolf »

Synes det er greit å diskutere sånne ting.
Det man skal huske er at wilkipedia er laget av sånne som deg og meg.....

Selve begrepet wobbling oppsto på 70 tallet. Årsaken til at dette oppsto var, som du forsåvidt er borti, svake rammer med dårlig avstivet styrehode bl.a. Som du også er inne på: demperteknologien gjorde sikkert sitt.

De senere år har vi fått R sykler med en ganske ekstrem styregeometri. Dette har igjen medført at begrepet styreslag (tankslapping) er oppstått. I tillegg har man fått et påskudd for å produsere styredempere (selv om heller ikke dette er direkte nytt).

Shimming er høyfrekvente vibrasjoner som kan være en av årsakene til at man får "likfingre" eller at man blir følelsesløs i hendene. Skal ikke forveksles med dårlig balansering eller høyfrekvente motorvibrasjoner.
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by hakrist »

Når jeg leser litt rundt så ser jeg de fleste er enige i at shimming er høyfrekvente vibrasjoner (6-16Hz).
De fleste er også enige at shimming kun oppstår i forhjulet og skyldes enten ubalanserte dekk, felger eller kast i bremser.
Videre så skiller flere på lav-hastighet shimming og høy-hastighetshimming, selv om jeg ikke helt klarer å forstå forskjellen på disse (bortsett fra hastigheten da).

Når det gjelder begrepet wobbling (2-3Hz) så er det forskjellige definsjoner som er ute å går.
Flertallet mener at shimming er en form for wobbling, mens andre mener wobbling er en helt egen sak.

Jeg kom over et skriv fra bridgestone om motorsykkeldekk. Der stod det følgende definisjoner:

1. Shimming er vanligvis relatert til styringen og blir ofte kalt styre-shimming.
Det defineres som vibrasjoner til venstre og høyre i styre-oppsettet når man kjører i en rett linje.
(edit: så går de videre med å si at shiming kan skyldes feil dekk, avbalansering av dekk osv).

2. Wobbling påvirker både styringen og motorsykkel ramma.
(Edit: så går de videre og sier at ujevne dekk, bøyd felg etc kan være årsak til dette)

---

Helt enig at ingenting av dette må forveksles med motorvibrasjoner, men man kan jo spørre seg om dårlig balansering kan defineres som shiming da.

Tankslapping er noe helt eget. Enig i det. Men om jeg har forstått teorien rett så er det som skjer når man får tank-slapping er visstnok identisk med wobbling.
Alltså at prinsippet er det samme. Forskjellen ligger ikke så mye i frekvensen på oscillasjonen, men amplituden. Altså at oscillasjonen er mer brutal.

---
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by RockeRolf »

Man kan sikkert bryte det ned i frekvenser, peakverdier og amplituder, men da er man på et nivå som kan kalles ubrukelig fagteori i akkurat denne sammenhengen.

Tankslapping er ene og alene pga. styregeometri. Gaffelvinkelen ble brattere da R syklene gjorde sitt inntog. Om du kan dette med amplituder, sinuskurver og frekvenser kan du geometri også. En bratt gaffelvinkel på en av dagens R sykler kontra den mer "humane" styregeometrien på en touring, custom eller en 70-80 talls sykkel. Du ser forskjellen? Og du ser også hvorfor slaghull o.l. i sving kan rive armene av en R sykkelfører imens en tourer eller en vanlig gatesykkel bare humper over i samme hastighet?

Så forskjellen mellom tankslap og wobbling er at tankslap forårsakes av styregeometri/gaffelvinkel imens wobbling skriver seg fra stivheten i ramma. M.a.o. rammas (manglende) evne til å ta opp moment fra motor (og demping) uten å begynne å vri seg.

Med dagens rammeteknikk er wobbling, i ordets rette betydning, et tilbakelagt stadium. Det vi ser som kan forveksles med wobbling på dagens R-sykler (en nevnte Rossi) skyldes hvordan styreslag oppfanges av en gaffel med bratt/skarp vinkel mot styrehodet.

Shimming kan også oppstå på et godt balansert framhjulsoppsett om man plasserer vekt høyt oppe bak aksellinjen til bakhjulet.
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Galilee »

Wobble kan også oppstå ved overdrevet dansing:

Image
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Gixxer »

Uenig i at geometri er årsak til tankslappere. Det er muligens en medvirkende årsak. Men min erfaring er at dårlig kjøreteknikk er den største synderen. Uerfarne førere som tror at styrehendlene er til for å lene seg på/holde seg fast i skaper store problemer for seg selv og sykkelen, med ustabilitet og tankslappere som resultat. Slike førere bruker gjerne en formue på styredempere i alskens gylne farger. Men alt de oppnår å kamuflere problemet i stedet for å løse det.

Ett eksempel kan være på gassen ut av en sving. Når framhjulet begynner å bli lett, skal det ikke rare kraften på styrepinnen for å røske hjulet helt utav stilling. En fører som henger i styrepinnene vil da raskt kunne skape en uhyggelig tankslapper.
Get your knee down and prey!
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Desmo-Dude »

Gixxer wrote:Ett eksempel kan være på gassen ut av en sving. Når framhjulet begynner å bli lett, skal det ikke rare kraften på styrepinnen for å røske hjulet helt utav stilling. En fører som henger i styrepinnene vil da raskt kunne skape en uhyggelig tankslapper.
Har erfart den ja....fort kommer den også!
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by RockeRolf »

Du har helt rett i (nesten) alt Gixxer. Bortsett fra at du er uenig i at geometrien/gaffelvinkelen har noe å si. Tankslap/styreslag er en direkte konsekvens av geometrien. Det du beskriver ang. forankringspunkt er bare med på å forsterke denne egenskapen.

Du kan jo ta en forstegenerasjons ZX10R eller en R1 og kjøre slik du beskriver. Samtidig har du en kompis som kjører en sykkel med mer moderat gaffelvinkel (thunderace, XX, etc) på samme viset som du gjør. Hvem er mest utsatt for å oppleve det du beskriver?

Mange bruker hjulene på en handlevogn for å illustrere dette. Det blir helt feil, men om man tegner opp geometrien til en R sykkel og en "ordinær" gatesykkel bør man raskt se årsaken til at jeg ikke vil gi meg på dette.
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Gixxer »

Jo, det blir kanskje en litt sånn høna og egget-diskusjon. Men i det eksempelet du nevner så vil jeg påstå at om føreren har en god kjøreteknikk, vil han aldri få problemer med tankslappere, uansett om han kjører første generasjons R1 eller Thunderace. Derfor vil jeg påstå at det er ett førerproblem. I motsatt fall vil en som gjør mye feil være i stand til å få styreslag på nesten hva som helst, om det så er R1 eller goldwing.

Jeg må ta ett lite forbehold, for jeg har faktisk aldri kjørt Thunderace. Derfor tar jeg som god fisk din beskrivelse av den som en sykkel med moderat gaffelvinkel.
Get your knee down and prey!
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by RockeRolf »

Er vel endel førere som vi har sett få tankslap under løpene på Isle Of Man TT, SBK og en del andre løp (inkl. Moto GP) som ville ta den påstanden fornærmelig opp.
Post Reply