Topic sier det meste...
Har fått blod på tann og har lyst til å skaffe meg en egen crosser, dette er jo bare helrått
Skru kan jeg etter mange år i gatebilmiljøet, men jeg trenger noen tips før jeg kjøper en sykkel...
Hva bør jeg sjekke på selve sykkelen bortsett fra generell stand, bulker i felger osv?
Er det mye stjålne sykler i omløp? Hvordan kan jeg evt sjekke at jeg ikke blir lurt til å kjøpe tyvgods i og med at mange av syklene ikke har skilt? Finnes det f.eks noe register?
Jeg har kjøpt en og annen bil opp igjennom tidene, men aldri noe som dette. Hvilke papirer burde og må følge med sykkelen?
Hvor mange CC er passelig for en som er temmelig våt bak øra, men har kjørt litt crosser før? Jeg tenker i prisklassen 20-30.000 (den trenger ikke være ny).
Andre ting jeg evt bør sjekke/tenke på?
Takk for alle svar
Førstegangskjøp av crosser - Hva bør jeg vite?
Re: Førstegangskjøp av crosser - Hva bør jeg vite?
Ang det å skjekke om den er stjålet, er vel å skrive opp rammenr. og sende til politiet ellernoe, så de kan skjekke om det er annmeldt. stjålet.
Du burde skjekke om det lekker olje på sykkelen, at den går reint, går helt opp i turtall, finne ut hvor lenge stempel har gått, kjenne litt på komp. selvom det er nytt stempel, kan den kjennes dårlig ut på kiiken! (slitt sylinder) 250f (4-takt) er det nokk sprut i, til å begynne med se etter
-Honda
-Yamaha
-Suzuki
-Kawasaki
-KTM
-++
finn ut om sykkelen har blitt tatt vare på! (hvor ofte oljeskift, vasking av lyuftfilter ofte evnt. nøye med bytte av oljefilter, og slikt.
Du burde skjekke om det lekker olje på sykkelen, at den går reint, går helt opp i turtall, finne ut hvor lenge stempel har gått, kjenne litt på komp. selvom det er nytt stempel, kan den kjennes dårlig ut på kiiken! (slitt sylinder) 250f (4-takt) er det nokk sprut i, til å begynne med se etter
-Honda
-Yamaha
-Suzuki
-Kawasaki
-KTM
-++
finn ut om sykkelen har blitt tatt vare på! (hvor ofte oljeskift, vasking av lyuftfilter ofte evnt. nøye med bytte av oljefilter, og slikt.
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
Re: Førstegangskjøp av crosser - Hva bør jeg vite?
Takker for godt svar!
Det kan se ut som det blir crosser på meg snart... Dette er jo bare utrolig morro!
Det kan se ut som det blir crosser på meg snart... Dette er jo bare utrolig morro!
Re: Førstegangskjøp av crosser - Hva bør jeg vite?
Hei!
Jeg har vært aktiv i cross miljøet i noen år og har et par tips til deg.
Noe du først og fremst burde se etter er om sykkelen har blitt banekjørt hele livet, for om den er det så kan du nesten 100% være sikker på at du får
en god sykkel siden den påkrevde standarden til syklene som skal få lov til å brukes på bane er meget høy.
PÅ banen der jeg var aktiv å kjørte var det krav til at alle på banen skulle ta en såkalt " Daglig sjekk" på crosserene sine, dette inngikk i å sjekke luft trykk i dekk, slark i plasser som: for- og bakhjul, dempere og svingarm, sjekke at dempere er i orden og at bremser selvfølgelig er i orden og at ikke drivkjede er riktig strammet til, alt dette skulle være i orden før du fikk slippes utpå, og om dette ikke var i orden fikk du beskjed om å pakke sammen å dra hjem.
Og om den har vært bane kjørt, altså da i aktiv tilstand så kan du regne med at eieren har vært påpasselig med skifting av stempel og ringer, noe som er veldig viktig når det gjelder slike sykler.
Dette er i allefall en begynnelse;)
Lykke til!
Jeg har vært aktiv i cross miljøet i noen år og har et par tips til deg.
Noe du først og fremst burde se etter er om sykkelen har blitt banekjørt hele livet, for om den er det så kan du nesten 100% være sikker på at du får
en god sykkel siden den påkrevde standarden til syklene som skal få lov til å brukes på bane er meget høy.
PÅ banen der jeg var aktiv å kjørte var det krav til at alle på banen skulle ta en såkalt " Daglig sjekk" på crosserene sine, dette inngikk i å sjekke luft trykk i dekk, slark i plasser som: for- og bakhjul, dempere og svingarm, sjekke at dempere er i orden og at bremser selvfølgelig er i orden og at ikke drivkjede er riktig strammet til, alt dette skulle være i orden før du fikk slippes utpå, og om dette ikke var i orden fikk du beskjed om å pakke sammen å dra hjem.
Og om den har vært bane kjørt, altså da i aktiv tilstand så kan du regne med at eieren har vært påpasselig med skifting av stempel og ringer, noe som er veldig viktig når det gjelder slike sykler.
Dette er i allefall en begynnelse;)
Lykke til!