Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

Baron von Waffel wrote:Ja. Eller som en straffesaksadvokat sa på et foreldremøte. "Dere aner ikke ikke hvor mange kjeltringer det er der ute." Samtidig så er alltid hans klienter uskyldige. :lol:
Lurer på om jeg hadde orket en jobb som involverte at jeg forsvarte mennesker som jeg visste var skyldig, og hvor de gikk fri på grunn av meg dersom jeg gjorde jobben min "riktig". :-k
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Hvis ikke påtalemyndigheten har en sak som tåler en dyktig advokat, skal man frifinnes.
Alle skal ha et forsvar hvor påtalemaktens beviser og lovanvendelse utfordres.
Dermed er det ikke et forsvar av den tiltalte eller dennes handlinger, men sikring av at denne får sine rettigheter ivaretatt.
Image
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by jhn »

Det der va jo veldig ideologisk og korrekt sagt men æ hadde nok også hatt problemer med å forsvare folk æ visste va skyldig
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

jeg også, kanskje. :-)
Image
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Banditbiker »

Salige Alf Nordhus og Hestenes som kanskje er de dyktigste forsvarsadvokater Norge har sett, spurte ikke en gang klientene sine i fortrolighet om de var skyldige eller ikke, men de var begge opptatt av om DERSOM de var skyldige, skulle de ta sin straff, og den straffen skulle være rettferdig.
Som Lølle skriver, deres oppgave er å sørge for en rettferdig rettergang, og at påtalemaktens bevisførsel blir etterprøvet på behørig vis. Skulle bare mangle.
Dette er 'solskinnsversjonen'.
At det i senere tid har dukket opp en rekke advokater som tilsynelatende har en litt annen agenda, andre idealer, andre arbeidsformer....You name it, er kanskje en vell så stor trussel mott rettsoppfatningen og ikke minst rettstaten som det de kriminelle selv utgjør. Det finnes en rekke eksempler på 'urent trav' fra advokatstanden.
Last edited by Banditbiker on 02 Jul 2009 18:27, edited 1 time in total.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Ja, det er jo en annen side av tema advokater, det er nok ikke alle som hadde fått sikkerhetsklarering ;-)
Image
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Banditbiker »

Lølle wrote:Ja, det er jo en annen side av tema advokater, det er nok ikke alle som hadde fått sikkerhetsklarering ;-)
No shit ? :D


I USA har de en 'regle' som går noe ala dette (fritt oversatt): "Hva er 1000 advokater på havets bunn?..... En god start".
Men den er vel mere rettet mot den delen av advokatstanden som steller med erstatningsjus vil jeg tro.
Vel, nå er vi far off topic, så kanskje pense tråden inn på det den hadde som utgangspunkt igjen. :-k
Alpin
Posts: 9
Joined: 13 May 2009 00:14
MC: Husaberg Fe 400 e 2000 mod.

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Alpin »

Jeg har selv fått purken med blå lys oppi ræva kjørte uten lappen på en 400 cc mellom klasse sykkel å prøvd å stikki av i ren panik det endte med at jeg kjørte av i en sving, ingen kom heldig vis til skadde. Å vente til 2010 på kjøre timer pga at alle kjøre skolene i disktriktene var fulle allerede ifra august 2008. Begynte jeg å klø alt for mye i fingrene i å ta meg en prøve tur, den turen ble til mange (kjøre vær dag i 3 mnd) Da egentilig planen var å bare ta noen små turer på fjellet... Er vel i grunn fort gjort å ende opp i denne sitvasjonen, Idiotisk ja det er det veit om og kjenner veldig mange i denne sitvasjonen men er jo ikke dårlige mennesker for det vill jeg si. Akkurat når det kommer til kjøring er ikke jeg noe bedre en de fleste, Regler er til å brytes. Men når jeg da ikke sitter på å ruger i et/på et sette/sal, Er jeg snill som et lam vill jeg påstå. Daglig jobber jeg med funksjons hemmede for å hjelpe de for å klare seg selv i denne verden å få et mulighet til å ha et så normalt liv som overhode mulig.

Når flere av dere sitter her å sier mange hadde hatt gått av å bli meid ned å blitt funksjons hemmede, er det virkelig noen som faktisk fortjenere det? Bli sittende i rulle stol feks, ikke klarer å prate, spise selv, vaske seg selv for alt vi vet kan personen da som evt har fått panik fordi han har kjørt for fort å får blå lys etter seg som mister helt hue å ender til pers eller kommer seg unna, være en helt fantastisk person ellers? eller tar noen av dere alle under en kam å behandle folk som drapsmenn? Ganske sikker på at de fleste her hadde angra på det dere hadde sagt vis noen i deres venne krets hadde mista hue i en sånn sitvasjon når de da har ligget i 150-160 i en 80 sone å får purken med blå lys etter seg å vedkommene kjører ut å blir invalid og kommer aldri til å bli den samme gammle kompisen igjen!

Trur i grunn mange hadde gått av å dratt på et eller flere foredrag jeg av personer som har ødelagt seg i slike sitvasjoner fordi politiet skapper mere fare av å følge etter å gi folk panik så de mister 70 % av kjøre ferdigheter og konsentrasjon. Veit akkurat åssen det er i en slik sitvasjon, kjørte på en vei jeg kjente veldig godt da jeg fikk panik kjørte av i en sving pga alt for stor fart
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by tshansen »

Noen er flinkere å dømme enn andre....slik vil det alltid være! Noen opptrer som skinnhellige og har aldri gjort noe galt. Selv om det kanskje viser seg i senere sammenhenger at ikke stemmer.

Moralpreken og krass kritikk må en regne med når det kommer til brudd på lover i norge! Men til syvende og sist er det DU selv som må ta konsekvensene av egne handlinger. Velger man å kjøre fra politiet eller stoppe er det ett eget valg! Jeg har gjort mine ting i livet, og lært av de.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by PerTore »

Godt sagt, Shaft.

Det en kan tenke litt på, er og sørge for at man ikke havner i slike situasjoner der man mister hue. Har du eks. kjøpt sykkel ei stund før du får lappen, og mistenker deg selv for og bli fristet til og kjøre den, så gi nøkla til en som kan ta vare på den fram til lappen er i boks. Ikke gjør det lett for deg selv og falle for fristelsen i et svakt øyeblikk.

En tidligere kollega var fæl til og kjøre i fylla. Men han var glad i en fest, og bodde langt fra alt og alle, så bil var eneste alternativ. Fornuftig kar edru, og det var bare når han var skikkelig bøttedritings at han på død og liv skulle kjøre bil. Han begynnte og klatre høyt opp i et tre med bilnøklene. :D Så når promilla begynnte og bikke 2, og kjøresuget kom, hadde han uansett ikke sjangs til og komme opp i buska. :smt101
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply