Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Prat om mellomtung MC
User avatar
noekult
Posts: 26
Joined: 21 May 2009 17:37
MC: [driver og tar lappen]

Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by noekult »

Hei folkens

vil 30 hk være for lite for første sykkel? Jeg trenger ikke noe kjapt - lister opp mine argumenter i mot raskere sykkel enn denne Hondaen, så kan dere liste arguementer for ;)

1 - jeg hater å tilbringe tid på sykehussenga fordi 2 - jeg er en idiot og prøver alltid å bruke alle krefter jeg har
3 - sykkel betyr kjøreglede for meg fordi 4 - jeg har bil til å grisekjøre svinger med
5 - ny Honda gir 5 års garanti og sykkelen vil bli brukt en 2-3 ganger i uka på sommern (har dessverre ikke tid til mer)
Edit: 6 - den vil stå bak bilen min i fellesgarasjen og jeg tror sykler med litt motor er tyvmagneter... Kanskje en pingle-Honda ikke vil tiltrekke seg dem?


Tanker? Jeg kunne kjøpt en brukt Monster også, men vil gjerne ha problemfri (dermed ny Honda) sykkel siden MC ikke er min prioritetshobby (sorry hvis jeg tråkker på tær nå, kan jo hende at det endrer seg etterhvert) :)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by knetrom »

Hva koster en sånn ny, da? Er det mellomklasse du er ute etter eller poster du bare her pga sykkelen kun har 30 hk? Høres ut som om du vet selv hva slags sykkel som passer for deg, så jeg tror du vil trives med en sånn som førstesykkel. I verste fall selger du den! Du trenger forresten ikke 150 hester for å kjøre fort i svinger ;)
User avatar
noekult
Posts: 26
Joined: 21 May 2009 17:37
MC: [driver og tar lappen]

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by noekult »

Poster her pga kreftene den har.

Den har enda ikke kommet til Norge/Skandinavia, men skal det i 2010 mener jeg :) Japp, kan alltids selge igjen!


Nei, det er sant, man trenger virkelig ikke krefter for å ha det gøy i svingene :) Er heller vekta og kjøreegenskaper det går på ;)
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by vevea »

Virker egentlig som du har bestemt deg, du vil bare at noen her skal "godta/bekrefte" valget ditt ;)

Tror nok sykkelen er helt topp som første sykkel! Men du vil nok oppleve den som treg etter hvert, uansett.. Den vil nok også bli litt liten hvis du skal ha passasjer eller bagasje.
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by inunf »

Hvis det er i svingene du skal gjøre det så bør du vurdere 250 totaktere også. Suzuki RGV 250 og aprilia RS 250 er gode greier. Samme vekta, men bedre chassis og bremser, og dobbelt så mye effekt. Anbefales.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by knetrom »

Men så er RS og RGV helt nye med 5 års garanti, og det var et av argumentene for å kjøpe en VTR.

Hvis du vil ha sykkel i dag, så selges det et par 250er av samme kaliber men i annen klasse, som Kawasaki Ninja 250R ("racing") og Yamaha WR 250 (?) (enduro).

Som vevea sier, så virker det som om du vil ha bekreftelse på valget. Med de argumentene du har er det nok bare kvalitet som kan trekke ned, og med en utprøvd Hondamodell skal ikke det være et problem.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by inunf »

Nja, 30 hk tror jeg blir for lite i lengden. Bortsett fra det er VTR 250 sikkert en veldig bra sykkel.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by knetrom »

I lengden kan det bli stusselig med 30 hk, den ser jeg absolutt, og det er en del av grunnen til at den ikke appelerer så voldsomt til meg.. Men de færreste har sin førstesykkel i 50 år uansett. For å si det sånn, jeg kunne kjørt en sånn i en sesong eller tre med 30 hester, forutsatt at den ikke koster all verden. Hadde ikke betalt f.eks 75000, som jeg mener å huske er nyprisen på den Yamahaen jeg nenvte over, for en sykkel med 30 hk! Mens nyprisen på 250R i fjor, som var 55k eller noe, var ikke så verst, men det ble sagt at den prisen var kunstig lav. Jeg kunne vurdert Hondaen til ca 50, helst mindre, men i følge MC24 så ble sykkelen for dyr til at importøren tar den inn i Norge.
User avatar
noekult
Posts: 26
Joined: 21 May 2009 17:37
MC: [driver og tar lappen]

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by noekult »

Knetrom: Ble for dyr ja...





Da blir det brukt 620 Dark da ;)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by Gammelgutt »

Jeg skal kjøpe meg en 250 med 30 hester, men det blir ikke min første sykkel. Har kjørt 125 med 13 hester i et år nå, så det blir nok "stor" forskjell. Det er ikke alle som er så opphengt i motorstørrelse og hester. jeg koser meg med motorsykkelkjøring i lovlige hastigheter, og da holder det med en 250. Jeg får da en ny sykkel med garanti for under 60 tusen, istedet for å kjøpe en brukt i samme prisklasse, og jeg får en sykkel som er billig i drift og med rimelig forsikring.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by knetrom »

Jeg tenker omtrent som deg, gamlefar, utenom at jeg ønsker å ha litt mer krefter enn en mellomklassesykkel for å "hevde" meg litt over de som er under 20/21 :P Men noen fartsmaskin håper jeg aldri at jeg kjøper
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by Gammelgutt »

knetrom wrote:Jeg tenker omtrent som deg, gamlefar, utenom at jeg ønsker å ha litt mer krefter enn en mellomklassesykkel for å "hevde" meg litt over de som er under 20/21 :P Men noen fartsmaskin håper jeg aldri at jeg kjøper
Jeg er ingen gammel far, jeg er en gammel barnløs ungkar."- [-X
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by knetrom »

Sorry, prøvde å huske nicket i hodet og det klarte jeg visst dårlig ;)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by Gammelgutt »

inunf wrote:Hvis det er i svingene du skal gjøre det så bør du vurdere 250 totaktere også. Suzuki RGV 250 og aprilia RS 250 er gode greier. Samme vekta, men bedre chassis og bremser, og dobbelt så mye effekt. Anbefales.
Om det er dobbelt så mye effekt er de jo ikke mellomtunge sykler.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Honda VTR 250 - Altfor treg som første sykkel?

Post by inunf »

Det er sant, men hvor mange mellomtunge sykler tror du er mellomtunge sykler?
Post Reply