fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Prat om tung MC.
Post Reply
mariloo
Posts: 2
Joined: 21 Jun 2009 09:47
MC: er ikke eier no, men kjørte en honda vfr 750 inntil nylig

fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by mariloo »

har alltid likt "plastraketter", framoverlent kørestil..har erfaring med honda vfr 750 og honda cbr 600.. nå har mannen skifta til harley..(har delt sykkel fram til no) Eg er litt skeptisk..anna sittestilling, kørestil, tyngd.... har nokon erfaringer å dele??
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by tshansen »

Jeg har nok desverre veldig dårlig med erfaringer på dette feltet, men hva med å ta seg en tur innom en HD forhandler å få prøvekjørt noe i nærheten av det du er på jakt etter?

Vet de pleier å være veldig service innstillt og har god oppfølging på de forskjellige HD sjappene rundt om. Da får du hvertfall gjort deg opp en mening om en slik sykkel, med den kjørestilen passer for deg. Eller hvertfall er i nærheten av det du hadde forestilt deg :)

Uansett, lykke til.
Er sikkert noen her inne som kan hjelpe deg mere enn jeg gjorde..

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by RockeRolf »

Harley er så mangt. Fra XR1200 via Sportster til V-Rod, Ultra Elektra Millenium Bald Eagle Comfort Edition og mer eller mindre hjemmebygde doninger som overflødiggjør deodorant.
Felles for alle er at de visstnok skal gi en kjøreopplevelse som overskygger bruk av gammel teknikk, manglende sportslighet og uhyggelige tall mht. vekt.
Godt mulig. Jeg fikk ikke "fot", til tross for både et ufrivillig men kortvarig eierskap samt utallige prøvekjøringer. men folk er heldigvis forskjellige.

Som Shaft nevner: Inntrykket mitt er at de aller fleste som selger sykler har noe/mye å lære av servicenivået hos norske harleyforhandlere!

Felles for de fleste er at de er veldig "damevennlige" med lav sittehøyde, lavt tyngdepunkt og er forholdsvis lettkjørte (med unntak av langgafla stivrammebygg). Å begynne å sammenligne med det du egentlig liker er vel egentlig meningsløst. Liker du R-Sykler kan slaget være tapt for din del. Alternativet er vel å gi gubben din en sjans med nyervervelsen. Kanskje du, i likhet med mange andre, ser lyset. Eller du ender opp med egen sykkel handla inn etter dine preferanser.
Prisene er lave for tia.
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by HDmann »

Har hatt flere R-sykler og mye annet. Nå har jeg bl.a. en Harley Sportster som er den minste av HD-modellene. Ingen Harley, selv ikke den nye XR1200 eller V-ROD, kan sammenliknes med en R-sykkel. Harleyer er for krusing og har helt andre kjøreegenskaper enn f.eks. R-sykler. Med en Harley går det styggfort når man passerer 130. De går fortere, men da er det ikke akkurat behagelig. I svingene får man ta det litt rolig, ellers er det fort noe som skraper nedi. Bremsene har blitt bedre med årene, men kan på ingen måte sammenliknes med de på R-sykler. Det samme gjelder fjæring, motorkraft og mer.

De som ønsker seg en Harley bør være klar til å roe ned og kruse rolig avsted. Ønsker de en Harley fordi noen av modellene har noe tøfft ved seg, tror jeg de kan bli skuffet. Det er rett og slett snakk om en helt annen kjøreopplevelse enn med en sportssykkel.

Kvalitestsmessig står ikke nye Harleyer tilbake for f.eks. hi-tech japanske sykler, men det meste er fremdeles rimelig gammeldags. Støtstenger, luftkjøling, jernramme osv. er ikke akkurat hi-tech. De nye har imidlertid både katalysator, EFI, alarm m.m. som standard. Og noen har til og med ABS og cruisekontroll.

Prøvekjøring er nok tingen. Du vil sikkert synes at det var en artig prøvetur, men du skal jo også synes det er artig i det lange løp.
User avatar
KL. A
Posts: 233
Joined: 19 Jun 2007 21:19
MC: '08 Suzuki GSX-R600
'06 KTM 640 Prestige *Solgt*
Location: Telemark

Re: fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by KL. A »

Har prøvd noen HD sykler, XR1200, den minste sportsteren, softtail og ultra electra glide et eller annet. Kjører selv en gsxr 600.

Noen dager lurer jeg på hvorfor jeg har den sykkelen jeg har, missforstå meg rett, det gir meg noen heftige glis når jeg kjører, men det jeg tenker/merker; jeg kan omtrent ikke bruke noe av effekten i sykkelen, da jeg enten dør eller mister lappen, sykkelen er heller ikke noe å "kosekjøre med", det er kjedlig. Den bremser godt og er veldig stødig, alt for stødig?!?

Sykkelen jeg hadde tidligere, en KTM motard kunne jeg ha det moro med nesten hele tiden + grise tøff lyd. Den følsen fikk jeg også når jeg kjørte XR1200, det er ikke noe racer, ikke de beste bremsene, men tøff lyd, moro å kjøre i lovlige hastigheter, helt greie kjøreegenskaper. Og ikke minst avsappende å sitte på.

Prøv et par HD sykler du, og ta de for det de er. Kanskje det ikke er så kjip likevel?
Kvaliteten på syklene er det ingenting å si på.

(Bare en ting, styr unna den minste sportsteren ,883 eller hva den heter, den går som en trimma moped med tragiske bremser)
All my drinking buddies have a racing problem!
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by Ola M »

KL. A wrote:moro å kjøre i lovlige hastigheter
Jeg begynner å innse at dette er utrolig viktig når man velger seg sykkel. Den trenger ikke å være kjip i ulovlige hastigheter :mrgreen: men moro i lovlige må den være.
User avatar
KL. A
Posts: 233
Joined: 19 Jun 2007 21:19
MC: '08 Suzuki GSX-R600
'06 KTM 640 Prestige *Solgt*
Location: Telemark

Re: fra R-sykkel til harley? erfaringer?

Post by KL. A »

Det var en lettere måte å si det jeg prøvde å si :D
Var litt trøtt, så det ble litt rotete hehe.
All my drinking buddies have a racing problem!
Post Reply