Min Honda CBX 1000 SuperSport 1980 mod.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Min Honda CBX 1000 SuperSport 1980 mod.

Post by Petter »

Denne har jeg jobbet med siden i vinter, har hatt den på veien siden 1. Mai 05. Trenger enda noen vintre før den er 100%, men så langt er jeg meget fornøyd med sykkelen, nydelig å kjøre.

Har masse på "To do" lista, så vi får se hvor langt penga rekker.
Her er noen bilder:

Image
Image
Image
Image
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Kan noen flytte denne til Worklogs, så slipper jeg å bli halshugd av moderator :o)
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Desverre tilbyr ikke dette forumet oss moderatorer å splitte og sette sammen ulike tråder... :( så om du vil kan du poste der, så skal jeg stenge/slette denne..

Ser nyydelig ut! Alltid kjekt når man selv har utført arbeidet, og det blir så bra til slutt... mulig å spørre om hva som står på toDo listen fremover?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Strøken doning :D Eneste jeg ville modifisert om jeg var deg er bremsesystemet. Eller, syntes du de er bra ? :)
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Tja, på "To do" lista står en grundig gjennomgang av alle lager i styring og hjul, nye drev, nytt kjede, nye bremseslanger, bytte alle slanger på gasserne, (nye bakdempere), (ny hovedlykt),(bremse klosser/skiver) nytt komplett eksosanlegg, fjerning av overflate rust på noen utsatte steder på ramma og lakkering, opplakkering av det som er sort på styre (samt sort på instrument panelet), bygge om clutch kurva, justere&synke gasserne, og til slutt vurderer jeg ny lakk på tank og fram-skjermen (2 små sår/riper), oppussing av kabel/ledning trekking, pluss masse gnikking med Autosol.

Mye av dette er ting jeg ikke "trenger" å gjøre, men ting jeg ønsker og gjøre hvis lommeboka og kjærringa er enige.
Sykkelen fremstår idag som helt grei, men det er ALLTID noe som kan bli bedre.

Sikkerheten først, så finish'n.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Vakker sykkel, et klenodium som er vel verdt å ta vare på og holde i originalstand.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Akkurat jeg personlig tenkte ikke på originalt. Jeg tenkte på og få på litt nymotens bremsesystem, men det kommer kanskje ikke på tale i leiern din ? :lol:
Alt originalt... Yessir :lol:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Alt de ikke vet har de ikke vondt av Petter ;) Mekk sykkel og si minimalt til fruen..
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Har vel brukt den taktikken tidligere :D
Bremsene på sykkelen er utmerket, det eneste må være litt lang gange på bremsehendelen (får den nesten helt inn, uten full hjul lås), men det tror jeg kommer av at det har lekket gaffelolje på klossene. (simringer er byttet nå, og gaffelen er tett)

Å ja, orginalt skal det være.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Petter wrote:Bremsene på sykkelen er utmerket, det eneste må være litt lang gange på bremsehendelen (får den nesten helt inn, uten full hjul lås), men det tror jeg kommer av at det har lekket gaffelolje på klossene. (simringer er byttet nå, og gaffelen er tett)
Hadde samme problemet på Panther'n, kunne dra hendelen gjennom gasshåndtaket før hjulene låste seg. Skifta slanger, ny bremsevæske, pussa sylindre og stempler, nye stempelpakninger og lufta grundig. Nå har jeg full hjullås med en finger.
Satte på stålomspunne slanger, men tror nok at nye originale gummislanger vil gi bedre respons enn de originale fra 1978.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Jepp, skal bytte klosser og slanger i første omgang.
Regner med at det hjelper betraktelig.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Vakker doning du har!

Utrolig motor, ser ut som en vegg som kommer kjørendes. Tror til og med det er innebygd smil i doningen, enda mer enn vanlig, må nesten være det. De få gangene jeg har sett de på veien har eierne sett ut som de holder på å sprekke av stolthet og glede! =)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

mæge fin kjærre ja! Har lyst på en gammel klassikker selv jeg. Fikle litt med i vinter..
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Vakker doning du har!

Utrolig motor, ser ut som en vegg som kommer kjørendes. Tror til og med det er innebygd smil i doningen, enda mer enn vanlig, må nesten være det. De få gangene jeg har sett de på veien har eierne sett ut som de holder på å sprekke av stolthet og glede! =)
Takker, er jo ikke mulig å være sur når man kjører en slik en. :D
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

mæge fin kjærre ja! Har lyst på en gammel klassikker selv jeg. Fikle litt med i vinter..
Takker for den adoniz.
Kan virkelig anbefales, utrolig hvor fort timene flyr i vinter mørket når man koser seg med mekking, merker ikke kulda engang.

Du får ha øynene åpne, så finner du vel noe.
PS: Ring på til Kragnes Motor i Trondheim en gang imellom, de får inn mye rart. Sist jeg var der sto det endel gamle klassikere der, som sårt trenger nye eiere.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Post Reply