Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
leifindr
Posts: 26
Joined: 20 Jan 2008 13:17
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Post by leifindr »

Er det noen her på forumet som kan fortelle meg hvilke deler jeg må skifte for å bli kvitt raklelyden fra clutchkorga på min Honda CB500?
User avatar
mekkern
Posts: 5130
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Post by mekkern »

må vel nesten se hvilke deler som er slitt da....eller bytte allt...hus/senter og lameller og trykkplate...
User avatar
leifindr
Posts: 26
Joined: 20 Jan 2008 13:17
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Re: Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Post by leifindr »

Etter hva jeg har lest på forumet er dette et vanlig "problem", finnes det da ikke en typisk årsak også?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Post by Northman »

Uten å ha noe som helst peiling ville jeg tippet på slitasje ved bruk? :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Post by bandit »

Heisann,

Den raklelyden er veldig vanlig på mange Honda modeller, inklusiv den jeg kjører. Det gjør ingenting (dvs forårsaker ikke skader/slitasje), så jeg anbefaler at du ikke bryr deg med det. Bare du er sikker på at det faktisk er clutchkorgen og ikke noe annet, f.eks. kamkjedestrammer som også er en vanlig "feil" på Honda. Hvis raklingen stopper når du klemmer inn clutchen (i nøytral), er det nok clutchkorgen. Hvis raklingen ikke er avhengig av clutchen, men bråker mer og mer opp til ca 3000rpm kan det være kamkjedestrammeren.

Ny, forsterket clutchkorg er temmelig dyrt, og ikke verd verken pengene eller bryderiet. Just my 2 cents..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Bli kvitt raklelyd fra clutchkorg

Post by quantumduck »

bandit wrote:Heisann,

Den raklelyden er veldig vanlig på mange Honda modeller, inklusiv den jeg kjører. Det gjør ingenting (dvs forårsaker ikke skader/slitasje), så jeg anbefaler at du ikke bryr deg med det. Bare du er sikker på at det faktisk er clutchkorgen og ikke noe annet, f.eks. kamkjedestrammer som også er en vanlig "feil" på Honda. Hvis raklingen stopper når du klemmer inn clutchen (i nøytral), er det nok clutchkorgen. Hvis raklingen ikke er avhengig av clutchen, men bråker mer og mer opp til ca 3000rpm kan det være kamkjedestrammeren.

Ny, forsterket clutchkorg er temmelig dyrt, og ikke verd verken pengene eller bryderiet. Just my 2 cents..
Er problem på noen Suzuki'er også (sv). Skal da utbedres som reklamasjon.
Post Reply