Gir olje

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Gir olje

Post by dilletanten »

OK! jeg er rookie, jeg veit det!
Men...! hvordan sjekker jeg om det er nok gir olje på sykkelen min? :?

Og hva er den "tynne knirkelyden" som kommer fra motoren et sted når jeg kjører? Den høres ikke på tomgang, men når jeg gir litt gass så høres den. Jeg hører den i lav fart i 2., 3. og kanskje 4. gir også, men så går det for fort så vindstøyen overdøver knirkelyden. Noen som har opplevd noe liknende?

Motorolja er ny i Juni

Jeg kjører Suzuki SV650s 2003mod
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Girolje :? Er da bare ett sted og fylle olje :)
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Sykkelen din bruker samme oljen til giret som motoren. (Som de fleste moderne sykler gjør!)
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Og skulle du lure på noe mer angående akkurat din sykkel kan du sjekke denne linken :)
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

ålreit, jeg skjønner! :)

jeg bare hørte et sted en eller annen fyr som nevnte noe om gir olje. derfor tok jeg det for gitt at det gjaldt min sykkel også!
greit, da kan jeg utelukke gir olje fra "knirkelyd" problemet mitt!

Lyden som kanskje kan minne om piping i bremsene på en bil, eller noe annet metall som piper/knirker kommer bare når jeg kjører. Ikke når jeg holder inne clutchen eller når motoren går på tomgang.
Jeg er livredd for at det skal være noe seriøst og at det koster masse penger om jeg ikke retter opp i det før det er for seint.

anyone?

-Dille

P.S; G, ronayers har jeg vært innom før, men tenkte ikke på å sjekke der i dette tilfellet. men ellers takk! :)
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

smurt kjedet no i det siste da? Sjekk åssen drevene ser ut, er taggene "forroverlente" er drevet slitt. Sett sykkelen opp på depotstøtte (eller bare trill den fram og tilbake) For å sjekke at kjedet ikke har strukket seg., Det kan være at kjedet er lakkt på ett sted og strammt på et annet sted. . .

Kjører sv selv for tiden,. kunne faktisk tenkt med sv1000, fønny sykkel. men må si at jeg er en rekkefirer type.. :)

Høres ikke ut som om du skal bekrymre deg for mye, men sjekk iallefall kjedet da.
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

ja en SV1000 hadde gjort susen det! :D
kjører du naken SV? hvilken årsmod?

jeg tror ikke det er kjedet, for lyden er ikke der om jeg slipper gassen, eller klemmer inn clutchen... men så fort jeg rører gassen, så kommer lyden tilbake... og det er ikke no fast takt på lyden, den kommer og går veldig fort i ujevnt tempo.
men takk for forslaget!
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Kjører akkurat samme sykkel som deg, kobberfarget en. :)

Kommer altså lyden bakfra?
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

nei jeg trodde aller først at det kom fra fremhjulet... at kanskje en bremsekloss lå intill skiva eller no, og tenkte ikke no særlig mer på det.
men lyden var der etter at jeg hadde sykkelen på verksted for å bytte fremhjulet også, og da så jeg bort i fra at det kom fra hjulet.
nå i det siste har jeg prøvd å lytte til hvor lyden kommer fra og den høres fortsatt ut til å komme fra foran på sykkelen et sted. men ikke når sykkelen går på tomgang eller når jeg kjører uten å gi gass

*edit* den kobberfargede er finest :wink: men de i sølv er raskere! :?
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hm,. har skrudd mye sv i det siste, og ikke lett å si hva dette kan være. Hadde du bodd ca 50 mil nordover kunne jeg sett på det:)


De har altså byttet framdekket eller framhjulet? Uansett ville de vel merket om lagrene var dårlig..
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

ja jeg håper de hadde lagt merke til det eller brydd seg hvis det var lagrene.
men det er nok ikke det, for lyden kommer bare når gir gass. trenger ikke være mye, men så lenge sykkelen får kraft til å gå fremover så kommer lyden. jeg hører den nesten hele tiden når jeg kjører sakte på lave turtall, og jeg regner med at den er der når jeg kjører fortere også, selv om jeg ikke kan høre det p.g.a vindstøy/motorstøy.

Hvor bor du forresten Adoniz?
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hm,. da må det jo være noe med overføringen. . .
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

på norsk vær så snill?
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

ja, altså kjedet eller drevene, kan ikke skjønne at det er no feil med motoren., har ikke hatt no feil med den sykkelen.

Håper du ikke tenker på den vanlige transmisjonslyden, altså den naturlige lyden av at tannhjulene i gearkassen gnir mot hverandre.. Når jeg tenker litt etter er det en ganske distinkt lyd fra gearkassen. En lys hvining lissom, Kan minne om en svak "når-du-bremser-på-clutchen-lyd".. Lyder kjent? Er det noe som har kommet etterhvert, eller noe som alltid har vært der. isåfall vil jeg gjette på at det er transmisjonslyden..
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

hmm, det kan nok kanskje minne om tannhjul som gnisser mot hverandre ja. det høres ihvertfall ut som metall som gnisser mot noe.
jeg har ikke lagt merke til lyden tidligere, men nå har jeg hatt lyden der en god stund.
motoren går like rent, og gira er like fine (tror jeg, jeg har ikke kjørt andre sv'er før) så jeg satser på at det ikke er no alvorlig gærnt.
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Post Reply