Gir olje

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Har du drev-drevet (...mrsmt...) speedometer?
I såfall, prøv å koble av wiren, og kjør uten. Kan sikkert smøre opp wire og drev, men IKKE selve speedometeret.

Min Triumph laget en lignende lyd som det tok meg laaaaang tid å finne ut av.

T'Weed
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

drev-drevet speedo?
joa, mulig det :roll: nei jeg aner ikke. har ikke peiling faktisk!! men det kan jo faktisk være noe bak det du sier der, for lyden kommer kun når jeg gir gass!
Adoniz!!!: har jeg drev-drevet speedometer? :D
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det kan du sjekke selv, se om det går en kabel fra speedohuset ned til forhjulsnavet. Deretter kan du sjekke om du kan løsne kabelen fra speedohuset. Hvis mulig, gjør det og trekk ut wiren. Kjør så en brukbar tur for å sjekke om lyden er der fremdeles.

Drev-drevet betyr bare at det sitter et drev i forhjulsnavet som snurrer speedokabelen.

T'Weed
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

nope, sitter en elektrisk sensor der
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

Ok, en elektrisk sensor... speedo-wiren er da utelukket. Takk :)

Da jeg begynte kjøringa i går så var faktisk lyden helt borte! :shock:, men etter en del kilometer og variert kjøring, kom lyden tilbake igjen.
Da var lyden der helt til jeg parkerte sykkelen halv 12 i går kveld. Fortsatt så kommer den kun når jeg gir litt gass, så fort jeg slipper gassen forsvinner lyden, samme når jeg trykker inn clutchen. Hjelper ikke å ruse motoren heller.
Er det faktisk ingen her inne som noen gang har opplevd noe liknende?
*snufs*
Jeg skal ha sykkelen inn på 18000km service straks, kanskje de finner ut av det der?
P.S; er det best å ta servicen etter vinteren? eller før vinteren? Tenkte kanskje det er like greit å vente til etter vinteren? Da er den helt "ny" etter vinterlagringa..?
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg ville tatt servicen som siste punkt på sesongen. Da står sykkelen der sjekket og klar til de første varmegradene kommer om våren, OG den har stått over vinteren med ny olje i motoren.

Men foreløpig er det leeeeeenge til sesong-slutt. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

tja, tror ikke det spiller no'n rolle, men kan være greit å ta den på slutten som nevnt over. Da er den jo helt klar til neste sesong.

Og btw; Det er nok ikke SÅÅÅÅÅÅ lenge til sesongen er over for oss i "nord" :( BEgynner å bli kaldt om morran..

Ja, få de til å sjekke det på service, enda en grunn til å ta det før vinterten, da vet du i tillegg at du ikke har no'n kjempeutgifter å starte sesongen med..
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

baah!!
Og jeg som har dårlig råd om da'n! får satse på at økonomien blir noe bedre utover mot de aller siste dagene det går ann å kjøre. Så får jeg bestille servicen da!
Er jo forsåvidt enig i at det er greiest å ta servicen før vinteren når jeg tenker meg om. :roll:
Apropos vinter!! hvor er det alle folka gjør av syklene sine på vinteren? Jeg tenker på alle dere ulyklige sjeler der ute uten garasje! Punger dere ut masse masse peng til mc-sjapper som tilbyr vinterlagring?
Spørs om jeg får lov til å ha Madeleiene i stua til mor denne vinteren også :?
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

putt den på soverommet, eneste plassen den står sikkert. :) Neida, er vel ikke så dyrt for vinterlagring? 1000-1500?
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Hm. En motorsykkel tåler utmerket godt å stå ute en vinter. Sett den på plank, pakk inn med presenning (fra undersiden, OG oversiden).

Sjekk kjølevæske først selvsagt, og spray den ned med wd-40 eller annen lurium for å forhindre rust. Ta batteriet med inn. Fyll tanken helt full, ha på en smule kondensfjerner og evt. stabilisering. Bruk noe for å tette eksospottene (selv har jeg brukt engangshansker av elastisk gummi, bare å strekke over)

Så kan man kose seg med å vedlikeholde batteriet en gang i måneden.

T'Weed
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

det finnes bevaringsspray for påhengsmotorer etc. Det må jo være ypperlig? Både inni og utenpå motoren. To forskjellige.
Post Reply