Kjørt over katt

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Ragnhild wrote:Bulldog, Gixxer har en fantasi som selv katter ikke klarer å matche :)
I latskap? Eller var det noe annet du hadde i tankene? :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Desmo, om Gixxer er lat, er et sørsmål som kanskje kan besvares, uten at jeg vil gå nærmere inn på den diskusjonen.
Edit. Tror vi avslutter der med fantasi og latskap. Katter er kanskje late, men du verden så mye fantasi de må ha for å kunne ligge pal hele dagen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

håper at det gikk bra med katta, liker alle dyr jeg. :) Tror ikke styret kan bli bøyd eller vridd pga at du traff en katt, vi snakker om en maks 5 kg dott med kjøtt og ben, og 100 kg met metall og plastikk, hvem tror dere vinner i dette slagsmålet? :lol: Så tror nok at han har veltet eller truffet noe i tilleg..
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Vel vel.
Har nå gått litt grundigere til verks, og vist sykkelen til et par mc-folk i bygda med litt mer peiling enn meg.
-Styret er faktisk skjevt.

Så da må jo det neste spørsmålet bli; var det en feil eller svakhet i styret fra før?

Skal ringe litt rundt i morgen til forskjellige verksted å høre om noen har mulighet for å ta inn sykkelen å måle/finne ut hvor problemet ligger.

Merker ikke noe når jeg kjører, men det er en synlig skjevhet i styret.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det høres usannsynlig ut at overkjørsel av en katt skal kunne slå et styre skeivt. Jeg tipper det har vært skeivt hele tiden, men at du merket dette etter påkjørselen fordi du fokuserte på det. Kan nok være lurt å få sjekken historikken til denne sykkelen slik at du får klarhet i om den har vært i en smell før du fikk den.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Det er en såkalt "forsikrings-sykkel".
Dvs at noen har bygd den opp for ett forsikringsselskap.
Spurte om det var mulighet for rammeskjevhet og/eller skade i gaffel.
Spurte faktisk spesielt etter om gaffelen hadde fått seg en smell, for den har synlige merker etter ett besøk med moder jord.
Fikk utrykkelig til svar at sykkelen var godkjent, og at de ikke hadde solgt en sykkel med skader.
Fikk også opplyst at denne sykkelen kun hadde kåpeskader og skjønnhetsfeil, og at det var det som var blitt byttet ut.
Har selvfølgelig ikke dette skrevet på kontrakten, så det er jo vanskelig å klage på dette i ettertid. Vil nok bare få til svar at jeg ble innformert om at det var en sykkel som ble solgt for ett forsikringsselskap.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

En saftig ripe i lakken til Yamaha Vinterbro er notert. :wink:

Men hvis du får sjekket at det ikke er andre skeivheter på sykkelen, er det jo ikke store greia å kjøpe et nytt styre. Værre er det selvfølgelig hvis det viser seg at andre skjulte skeivheter finnes. Men det vil jo et verksted kunne sjekke for deg. Trist å måtte bruke tid og penger på slike ting, men da vil du jo få vite med sikkerhet at alt er iorden.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Må kanskje også legge til i rettferdighetens navn at jeg har jo faktisk ikke pratet med Yamaha Vinterbro om saken.
Kan jo være at saken blir løst hvis jeg ringer dit.
Når jeg foreløpig ikke har vurdert å kontakte dem, fordi jeg tror jeg kommer til å stange hue i veggen, så får det stå for min kappe.
I første omgang, så kontakter jeg ett Honda verksted, og hvis de med sikkerhet kan si at det er en skade der som neppe jeg har forårsaket, så skal jeg vurdere det igjen.

Sannsynligvis så blir det vel en ny sykkel. Kanskje jeg skulle gå for Honda sin CBR1000RR ?


Hilsen Bulldog som er veldig glad i trafikkregler, men som kjører som et svin allikavæl..... 8)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Her kan det faktisk se ut som det er to katter med i bildet. En som har blitt påkjørt, og en som har blitt kjøpt i en sekk. :shock:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Var det ikke den sykkelen du fikk som plaster på såret fordi de hadde solgt den du hadde bestilt?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Kjipt når sekken med plaster som du skulle ha på såret viser seg å bare inneholde en katt... Jeg ville klagd :roll:
FZR 1000 '91
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Det er ikke styreholken som er skjev bare? Om de ikke er strammet ordentlig til så kan det fort være at den har vridd seg litt... Bare løsne den på gaffelbeinet og vri den til der den føles OK.
Image
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Ragnhild wrote:Var det ikke den sykkelen du fikk som plaster på såret fordi de hadde solgt den du hadde bestilt?
Jo, det var det.......
Bulldog
Posts: 139
Joined: 26 Jun 2005 22:07
Location: Norge

Post by Bulldog »

Astaroth wrote:Det er ikke styreholken som er skjev bare? Om de ikke er strammet ordentlig til så kan det fort være at den har vridd seg litt... Bare løsne den på gaffelbeinet og vri den til der den føles OK.
"plata" som styreholkene sitter fast i, er synlig skjeiv.
Når jeg kjører, så må jeg svinge ørlite grann mot høyre for at sykkelen skal gå rett frem.
Denne "plata" er ikke skjeiv i forhold til gaffelen/demperne.
Jeg trodde først at det kanskje gikk an å "vri" på denne plata, men den er festet på fire steder (to på hver demper), så det ser ikke ut til at det går uten at man vrir demperne samtidig.
Mulig jeg tar feil, mekking er ikke min sterke side.... :(
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Bulldog wrote: "plata" som styreholkene sitter fast i, er synlig skjeiv.
Når jeg kjører, så må jeg svinge ørlite grann mot høyre for at sykkelen skal gå rett frem.
Denne "plata" er ikke skjeiv i forhold til gaffelen/demperne.
Jeg trodde først at det kanskje gikk an å "vri" på denne plata, men den er festet på fire steder (to på hver demper), så det ser ikke ut til at det går uten at man vrir demperne samtidig.
Mulig jeg tar feil, mekking er ikke min sterke side.... :(
Akkurat, og dette skjer når gafflene vrir seg og dermed ikke er "synkronisert" mellom øvre og nedre "plate" (brakett). Styreholkene (clip-ons) er ikke bare klemt fast i gafflene, men også typisk skrudd i øvre plate med en sett-skrue. Det skal også nærkontakt med bakken til for å bøye disse, så andres påstander om at disse kunne vært bøyd er jeg høyst uenig i.

Kjapp howto:
1. Sett sykkelen på midtstøtta
2. Vekt den ned bak, f.eks. med en person.
3. Løsne alle pinch-bolter som holder gafflene.
4. Hold hjulet i ro mens du vrir ting på plass. (Pass på at du ikke forandrer "høyden" til gafflene.
5. Skru til _med momentnøkkel_!
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply