Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Dette var et jeg tok med 200mm. Ikke fornøyd med bildet med tanke på komposisjon etc. men det ble knallskarpt og jeg brukte ikke stativ. Jeg dro det opp fra hofta og skjøt en rekke bilder i serie.
bilde-1-19.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Jeg har i heletatt en drøssevis av bilder som jeg ikke kunne tatt med en mobiltelefon. Men når det skal sies så hadde jeg helt andre krav til både meg selv og utstyret den gangen.

Jeg bestemte meg nemlig for at i dag skal jeg feks. ta en fuglebilde med 200mm og hadde det som dagens oppgave. Jeg dro i ens ærend for å ta et spesifikt bilde. I dag er jeg mer sånn at jeg tar bilde hvis motovet kommer til meg. Det er ikke alltid det gjør det når man tilbringer halve dagen på jobb og resten i stua :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Her er et par bilder jeg tok i Krakow. Et fra Auswitch og et bilde av en gatemusikant som jeg forøvrig ga 20 euro til. Han forsvant rett etterpå og kom tilbake senere. Da var han ikke edru når han spilte...
bilde-1-19.jpg
bilde-1-14.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store fototråden

Post by mekkern »

For S/H så bruker jeg det gamle Nikon601 jeg har..
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 24 Nov 2023 14:08 For S/H så bruker jeg det gamle Nikon601 jeg har..
Jeg synes det er gøy med "retro" fotografering. jeg har ikke gjort det selv, men har tenkt tanken.

Bildene får liksom litt høyere verdi når man må jobbe litt for dem samt at man ikke får sett resultatet før man har dem i postkassa. Jeg ser så absolutt verdien i å knipse analogt :)

Det første digitalkamaeraet jeg kjøpte kostet 6.000 kroner og det var en Canon Pixma med 2MP bildebrikke. Jeg fotograferte selvsagt analogt i mine yngre dager. Jeg fikk et gammelt Nikon speilrefleks av min far når jeg var liten. Det knipset jeg utrolig mye med. Men det var lenge mellom hvert blinkskudd husker jeg :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Det var ganske likt dette det min far ga til meg:
e0f17c32c5f77011699195456a401516.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Her er noen bilder jeg knipset rundt husveggen i dag. Alle bildene er tatt med iPhone 15 Pro MAX i ProRAW og dem er lagt ut i full størrelse. Kun komprimert litt da jpg. filene ble nesten 50MB. store.

Jeg tror dere må høyreklikke på bildene og laste dem ned for å se dem i 100% da det ikke ser ut til at siden man kommer til viser den fulle størrelsen.

Merk at poenget her ikke er å vise mine fotografiske egenskaper, for dem har vel uansett blitt ganske rustne nå, men snarere hvor gode bildene blir tatt håndholdt mens jeg ruslet rundt husveggen.


Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Noen som tok bilde av Nordlyset vi ble velsignet med her i sør i helgen?

Selv har jeg ikke sett noe Nordlys, men det skal sies jeg ikke har vært veldig ivrig heller. Jeg har vært så mye oppe i nord og sett så mye Nordlys at for min del er det ikke like stas som for andre, men det kan jo bli mange spektakulære bilder av slikt hvks man er litt kreativ.

Desverre er nok trolig mobiltelefoner ikke det beste valget for slike bilder, men man kan være heldig og er man dyktig å tar bilder med tredjeparts app i full manuell mode og bruker stativ kan det bli ganske bra :)
User avatar
JRO
Posts: 1296
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Den store fototråden

Post by JRO »

Bjerknez wrote: 26 Nov 2023 22:45 Noen som tok bilde av Nordlyset vi ble velsignet med her i sør i helgen?

Selv har jeg ikke sett noe Nordlys, men det skal sies jeg ikke har vært veldig ivrig heller. Jeg har vært så mye oppe i nord og sett så mye Nordlys at for min del er det ikke like stas som for andre, men det kan jo bli mange spektakulære bilder av slikt hvks man er litt kreativ.

Desverre er nok trolig mobiltelefoner ikke det beste valget for slike bilder, men man kan være heldig og er man dyktig å tar bilder med tredjeparts app i full manuell mode og bruker stativ kan det bli ganske bra :)
Her er et bilde tatt i Kongsberg i går lørdag 26. november med en Iphone 14 Pro. :D :thumleft
Northern light.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Kan ikke huske å ha sett såpass med nordlys her i Fredrikstad, men så har jeg jo ikke gått med nesegrevet i været hele tiden heller. Men jeg ser mange har foreviget nordlyset.

Den beste Nordlysopplevelsen jeg hadde var i militæret i 1994. da befant jeg meg på øvelse midtvinters langt oppå Blåtind. Norsluset var så kraftig at at det lyste opp snøen og der vi satt som det slulle være dansegulvet på et godt gammeldags diskotek. :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Dama tok sikkert 20-30 fantastiske bilder av nordlyset på Blefjell på Lørdag med sin iPhone 13 - gremmes over at jeg ikke var med denne gangen ](*,) Imponerende bra synes jeg.
(Kun lite skjermbilde utsnitt da det ikke er mine bilder)
Image
Last edited by RuneMC on 27 Nov 2023 10:11, edited 1 time in total.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Hadde vært artig å sett disse i full oppløsning :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

@Bjerknez Hun har opplevd at hennes bilder har blitt "knæbbet" og brukt av andre, så får bli med miniformatet jeg postet, Men bildene ble nok tatt håndholdt og med full auto (nattfoto antar jeg).
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Apropos makro (ikke like kult som nordlys riktignok). Her er det jeg vil kalle makro av en liten detalj av en gjennomsiktig snøstjerne med LED lys, editert "according to taste" for å gjøre bildet litt interessant :)

Image

Her et forsøk på makro (geithams)
Image
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Gode makro bilder får man egentlig kun med skikkelig makroobjektiv mener jeg. Jeg har hatt et slikt objektiv å bruker man en 100-200mm makro objektiv med god nærgrense så kan man ta bilder hvor man kan telle øynene på fluer etc. men det krever en ekstremt stødig hånd og god planlegging.

Min mening er at uten dedikert utstyr så klarer man ikke å få til skikkelig makrobilde.

Med mobiltelefoner klarer man ikke å komme nærme nok og autofokusen er alt for unøykatig til å fokusere så nærme. Man kan ta gode "nærbilder" men ikke makrobilder.

Det samme gjelder action foto. Mobilen er bedre egnet til dette enn makro, men slett ikke optimal. Grunnen er for treig autofokus og dårlig ergonomi.

Men til plaanlagt action foto kan det funke. Feks. Hvis man ber bikkja om å sitte for så og løpe mot deg på ordre etc. men skal du ta bilde av en Falk som nettopp fløy avgårde fra en grein bak deg, så glem det. Du får ikke av tastelåsen engang før den har forsvunnet.

Når det kommer til video derimot er faktisk ut fra hva jeg har lest og sett en mobiltelefon i premiumklassen helt super og i mange tillfeller foretrukket fremfor mer profesjonelle kameraer. Men igjen, mobilen taper på ergonomi, å det er viktig for å få tatt bilde kjapt og ha fysiske knapper lett tilgjengelig, samt et godt grep om kameraet. :)
Post Reply