Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Morro :) Kjenner flere som har tatt i bruk gamle filmspeilreflekser, ser for meg at det blir litt mer arbeid men mye morro også :)
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Den store fototråden

Post by KristianW »

Driver å leser litt i en "O'stor fotobok", jeg fikk av en fetter.... Går rimelig greit sålangt, men det er MYE å tenke på når man skal ta bilde. :)
Syns det er mye moro med manuelt speilreflekskamera, og har satset mest på "døde" objekter som ikke beveger seg. Personer blir fort utålmodig når man står å fikler med blenderåpning, lukkertid osv osv osv :D
--
Kristian
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Den store fototråden

Post by ToreLo »

KristianW wrote:Driver å leser litt i en "O'stor fotobok", jeg fikk av en fetter.... Går rimelig greit sålangt, men det er MYE å tenke på når man skal ta bilde. :)
Syns det er mye moro med manuelt speilreflekskamera, og har satset mest på "døde" objekter som ikke beveger seg. Personer blir fort utålmodig når man står å fikler med blenderåpning, lukkertid osv osv osv :D
Det viktigste er å forstå eksponerings triangelet. Lukkertid (shutterspeed), Blender (appature) og iso. Denne forklaringen er helt grei:
http://www.digital-photography-school.c ... hotography

Ellers så er det kjekt å være realistisk i forhold til hva slags modus man skal sette kameraet i i forhold til hva man tar bilder av. Kan fort bli vrient å ta bilder av fugler i manuelt modus. Men om man er på en racerbane og tar bilder av motorsykler som kjører forbi titt og ofte så kan man ta masse testbilder og justere seg inn til det funker.

Se etter hva som gikk galt og les exif data på bildene du har tatt.
Ha det morro og eksperimenter! :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Sånn sett er det veldig greit å ta bilde av noen som også er interessert i foto, da de som regel har tålmodighet ;)

Regner med det går en del film hvis du prøver deg frem mye på det gamle kameraet? Kanskje greit å bruke et digitalt med manuelle innstillinger først?
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Den store fototråden

Post by ToreLo »

Vil definitivt anbefale å lære seg basic fotografering på et digitalt kamera ja! Hehe, tror det hadde blitt dyrt hvis ikke. Når jeg fikk mitt første speilrefleks tok jeg 50-100 bilder i snitt om dagen. Det kunne blitt dyrt på gamlemåten. Det er vel noe av grunnen til at det florerer av flinke fotografer der ute nå for tida og. Det tekniske ved fotograferingen er vel egentlig det enkleste. Ting som koposisjon er mye vanskligere.
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Den store fototråden

Post by KristianW »

ToreLo wrote:
KristianW wrote:Driver å leser litt i en "O'stor fotobok", jeg fikk av en fetter.... Går rimelig greit sålangt, men det er MYE å tenke på når man skal ta bilde. :)
Syns det er mye moro med manuelt speilreflekskamera, og har satset mest på "døde" objekter som ikke beveger seg. Personer blir fort utålmodig når man står å fikler med blenderåpning, lukkertid osv osv osv :D
Det viktigste er å forstå eksponerings triangelet. Lukkertid (shutterspeed), Blender (appature) og iso. Denne forklaringen er helt grei:
http://www.digital-photography-school.c ... hotography

Ellers så er det kjekt å være realistisk i forhold til hva slags modus man skal sette kameraet i i forhold til hva man tar bilder av. Kan fort bli vrient å ta bilder av fugler i manuelt modus. Men om man er på en racerbane og tar bilder av motorsykler som kjører forbi titt og ofte så kan man ta masse testbilder og justere seg inn til det funker.

Se etter hva som gikk galt og les exif data på bildene du har tatt.
Ha det morro og eksperimenter! :)
Takk for tipset! Skal ta å lese litt her også...

Nå er jeg så heldig at en av mine kolleger er hobbyfotograf OG fotoinstruktør - han driver med kurs for nybegynnere og de litt mer erfarne. Så jeg driver å snylter på litt kunnskap her. :)
--
Kristian
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Den store fototråden

Post by KristianW »

supermons wrote:Sånn sett er det veldig greit å ta bilde av noen som også er interessert i foto, da de som regel har tålmodighet ;)

Regner med det går en del film hvis du prøver deg frem mye på det gamle kameraet? Kanskje greit å bruke et digitalt med manuelle innstillinger først?
Jeg fryktet for stive priser både på film og fremkalling, men ble vel ikke avskrekket.
Ja, det koster penger - men det er utrolig gøy å få noe fysisk i hånda som faktisk ser OK ut :)

Tror det var rundt 150 for fremkalling av en 36-bilders sort/hvit film og ca 80 for selve filmen. Det har jeg råd til... Andre bruker jo betraktelig mer på fyll og fanteri på en helg.

Fikk forøvrig tilbud om å overta ett digitalt speilrefleks kamera, med noen objektiver.... Er ikke fremmed for å prøve det ut. Men det er jo litt sjarm med ett nesten 40 år gammelt kamera :)
--
Kristian
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Ser absolutt sjarmen, men alt til sin tid :) Jeg synes det er veldig praktisk å bare dytte minnekortet i PCen og "fremkalle" i Photoshop. Men kanskje jeg er litt for utolmodig :P

Tror nok du vil sette enda mer pris på det manuelle kameraet når du blir flinkere til å bruke de manuelle innstillingene.

Hva slags kamera fikk du tilbud om?
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Den store fototråden

Post by KristianW »

supermons wrote:Ser absolutt sjarmen, men alt til sin tid :) Jeg synes det er veldig praktisk å bare dytte minnekortet i PCen og "fremkalle" i Photoshop. Men kanskje jeg er litt for utolmodig :P

Tror nok du vil sette enda mer pris på det manuelle kameraet når du blir flinkere til å bruke de manuelle innstillingene.

Hva slags kamera fikk du tilbud om?
Ingen anelse.. Tror det var ett Canon kamera.
--
Kristian
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Var ute og tok litt høstbilder i går, og her er ett av de jeg ble fornøyd med:

Image

Prøvde å ta litt motsolsbilder med solen gjemt bak trær og lignende, men tror jeg trenger litt mer trening før jeg får det til å bli virkelig pent. Noen tips?

Noen andre som har tatt noen høstbilder?
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Den store fototråden

Post by ToreLo »

Likte himmelen med den flystripa der Supermons.

Slenger meg på med et høstbilde til her:
Image
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store fototråden

Post by inunf »

Har fått meg flikr-konto http://www.flickr.com/photos/oddarne_s/

:D
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by KiM »

Merker jeg må bli flittigere til å bruke kameraet. Kjøpte meg ny minnebrikke nå (den andre var bare 1 gb), så ingen unnskyldning der iallefall. Litt utfordrende å ta bilder ute nå når solen står så lavt.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Den store fototråden

Post by supermons »

Bare å hive seg i gang Kim Rene :) Post bilder når du kommer så langt!
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Den store fototråden

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Heiåhå.
Laster opp noen bilder fra ferien min jeg tok for 2 år siden... Er litt stolt over de siden de ble tatt med en mobil. (5 MP eller 8MP. Noe i den duren.)
Image
Image
Image
Image
Image
Image

We had a nice trip to hell (forferdelig kvalitet)
Image

Også et random bilde som er fra en annen ferie der jeg knakk ribbeina på. Go skiing!
Ikke så bra kvalitet på det, men jeg synes det ble tøft. Tatt et eller annet sted på Geilo.
Image
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
Post Reply