Lading av Ducati 748

Prat om tung MC.
Post Reply
ZeEven
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 18:14
MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84
Location: Trondheim

Lading av Ducati 748

Post by ZeEven »

Hei, jeg har en sterk mistanke om at batteriet på min Ducati 748S er gåent (hadde det på lading i nesten et døgn, og var i løpet av noen dager nede på 12.4V). I tillegg er jeg litt usikker på ladinga fra sykkelen:
Ved tomgang lader den litt over 14V, men når jeg øker turtallet synker ladespenningen til rett over 12V. Er dynamoen koblet til akslingen på et eller annet merkverdig vis? Skulle ikke ladingen ha holdt seg oppe når jeg øker turtallet i fri? Kan dette evt ha noe med at batteriet er skutt? Og om laderegulatoren var gåen, ville ikke volten gått ukontrollert opp?

På forhånd takk,
Even
Never underestimate the predictability of stupidity.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Lading av Ducati 748

Post by maelling »

Hvorvidt et batteri er godt eller ei, kjenner du ved å belaste det. Det er først da at spenningen synker på et batteri pga indre motstand. Før du går løs på sykkelen med mistanke om det ene eller det andre, så skift batteri. Selv har jeg gode erfaringer med gelébatteriene til biltema, selv om mitt batteri gikk fyken her forleden etter 4-5 år. Men det har duget godt i alle år, selv med 230 volt system ombord, og kostet bare 350 kr.

Ellers ville også jeg tenkt at spenningen på sykkelen ville holde seg stabil på et gitt nivå, gjerne 14 volt, eller noe under. Det er ideen med spenningsregulatoren at den skal vedlikeholde spenningen. Om denne går, er det litt uklart hva som skjer. Det spørs hvordan den er koblet. Uten at jeg har greie på ducati, pleier dynamoer/"alternator" å sitte på siden av veiva, og pumpe vekselstrøm ut, hvor likeretteren og spenningsregulatoren gjør dette om til brukbar strøm for sykkelen samt lading av batteriet.

Jeg holdt på å skru sykkelen min i filler da batteriet plutselig døde, og trodde jeg hadde kortslutning i hele anlegget, og målte i hytt og pine. Før du mistenker sykkelen for noe som helst, bytt batteri : ) Det er som oftest der feilen ligger, såfremt du sliter med treig start eller at det lader seg ut og har lite futt. Batterier er uansett forbruksvare.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Lading av Ducati 748

Post by Tvinitla »

Normalt skal ladespenningen ligge på ca 14,4 Volt +/- 0,2. På de fleste MC'er vil spenningen ligge litt lavere enn dette når en måler ved tomgang, og vil stige til normal ladespenning når en øker turtallet.
Slik du beskriver det ser jeg det som lite sannsynlig at det er dynamoen eller spenningsregulatoren som er gåen. Problemet ligger nok i batteriet.
Jeg er enig med "maelling" i at du bør begynne med å skifte batteriet. Men først ville jeg ha sjekket om det er nok syre på batteriet dersom du ikke har et vedlikeholdsfritt batteri eller gel-batteri. Er det lite syre må du etterfylle med batterivann.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
ZeEven
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 18:14
MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84
Location: Trondheim

Re: Lading av Ducati 748

Post by ZeEven »

Takk for svar!

Skal få tatt en titt på nytt batteri. Spesifikasjonen på batteriet er YB16AL-A2, slik at jeg er noe usikker på om Biltema fører noe som passer. Det er i hvert fall lite informasjon på deres nettsider. Noen som vet om de har stort utvalg på MC-batterier, da gjerne gel?

Det er godt med syre i alle cellene; batteriet er delvis gjennomsiktig, slik at det er veldig enkelt å sjekke. Burde vært standard!
Never underestimate the predictability of stupidity.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Lading av Ducati 748

Post by maelling »

Jeg hadde heller ingen aning om hvilket batteri ville stemme med min sykkel da jeg dro for å skaffe et biltema gel-batteri. Men det jeg gjorde var å målestørrelsen på batteriet jeg hadde, både lengde, dybde og høyde, og så notere på hvilken side polene stod. Så sjekket jeg sidene på nettet og sjekket størrelsen, og fant ut hvilket jeg skulle ha. Selv har jeg 9 ampere time batteri. Men om du kommer der med ditt gamle batteri, er det bare å henvende seg i disken, så finner de nok et identisk et til deg :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lading av Ducati 748

Post by tshansen »

Styr unna alt som heter biltema batteri! Disse er rett og slett ikke gode nok til ducatien! Kan prøve å klomme med bedre å utfyllende svar senere, (har desverre ikke tid akkurat nå)

Men stol på meg, jeg snakker om erfaring... Ikke vurder biltema batteri [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lading av Ducati 748

Post by inunf »

Store V-twiner med høy kompresjon krever veldig høy startstrøm fra batteriet. Om Biltema sine batterier er gode nok eller ikke vet jeg ikke, men jeg hadde ikke kjøpt et slikt batteri til RSV'en min. Anbefaler at du heller kjøper et batteri fra Yuasa, det er gode saker.
Post Reply