Trenger råd

Prat om tung MC.
Post Reply
losfer
Posts: 1
Joined: 11 Dec 2010 22:40

Trenger råd

Post by losfer »

Hei.

Jeg er en 28 åring som tok lappen for rundt ett år siden, men har ikke våget å sette meg i sadelen enda. Det jeg leter etter er en veldig lettkjørt sykkel som jeg kan dra på lange turer med. Jeg er 178 cm høy og veier mellom 90-95 kilo. Sliter litt med rygg så må ha en avslappende sitte stilling.
Jeg er også fan av yamaha og har sett litt på diversion 90 serien og TDM. Hvis noen kan fortelle noe om dem (både negative og positive), så hadde jeg satt stor pris på det.

Hilsen bernt
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Trenger råd

Post by Moses »

losfer wrote:Hei.

Jeg er en 28 åring som tok lappen for rundt ett år siden, men har ikke våget å sette meg i sadelen enda. Det jeg leter etter er en veldig lettkjørt sykkel som jeg kan dra på lange turer med. Jeg er 178 cm høy og veier mellom 90-95 kilo. Sliter litt med rygg så må ha en avslappende sitte stilling.
Jeg er også fan av yamaha og har sett litt på diversion 90 serien og TDM. Hvis noen kan fortelle noe om dem (både negative og positive), så hadde jeg satt stor pris på det.

Hilsen bernt
Act like a man, man! \:D/
Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Trenger råd

Post by supermons »

Har ikke kjørt noen av dem selv, men onkel har en diversion og er ikke skremt fra å ta den på langturer (selv om han har slitt mye med ryggen), så jeg sier gå for det :)

Virker heller ikke som TDM-sjåførene på forumet skremmes særlig av langturer :)

Mitt tips er å bruke vinteren på å finne en god deal på sykkel siden prisen som regel går opp til våren. Kjøp en sykkel og kom deg ut på veien til våren. Regner med at du tok lappen av en grunn ;)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Trenger råd

Post by Baron von Waffel »

Hold deg unna sykler som gir ekstrem sittestilling. De færreste klarer langturer på choppere eller R-sykler. Resten er snakk om smak og behag.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Trenger råd

Post by Jarle »

Langtur blir til hva du selv vil. Kjøre i ett strekk så blir du helt ferdig.
Tar du ofte pauser og nyter turen er det null stress.
Tar selv en del langturer i løpet av sommerene, og det er helt ok med r sykkel så lenge man tar pauser.
Har ikke den beste ryggen jeg heller, men går helt fint.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Trenger råd

Post by maelling »

Det høres kanskje ut som det kjedeligste svaret du kan få: Men prøv ut ulike sykler og finn hvem som passer deg best. Selv har jeg hatt en rekke R-sykler, og vil ikke si at noen av dem var noe særlig på langturer. 20 mil var det beste jeg klarte på min R1 før håndleddene var kaputt. Tror diversion og TDM kan være tingen :) Ellers er det forskjell på R-sykler. Har vært på noen messer, og det er forskjell mellom merkene. Synes Kawasaki og Suzuki var gode å sitte på, og ellers er CBR-serien kjent for å lage sykler som er "R", men likevel gode på tur. Jeg tror det har noe med forholdet mellom høyden på styret i forhold til setet, ved siden av hvor behagelig selve setet er. Er styret like lavt som setet omtrent som på min gamle 98 R1, er sykkelen et helvete på tur, men fin på bane. Er styret en del høyere, er sykkelen raskt bedre på tur. Men det finnes selvsagt også de som synes R-sykler er perfekt på tur, og folk som kjører jorden rundt på R1 sommer som vinter, og glatt krysser sahara, men det er mer unntaket :)

Du får sjekke ut de du har merket deg og se om de passer for deg :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Trenger råd

Post by Onsløv »

Selv kjøpte jeg en 900 Diversion og har kjørt den denne sesongen. Blant annet fra Lofoten til Bergen.
Fantastisk sykkel på langtur, men for å være ærlig, så er den, for meg, litt for tung å lanesplitte og kjøre i kø med. Men når man får vridd litt på rulla, kommer den til sin rett.

Kanskje TDM'en er lettere å kjøre, jeg har ikke prøvd en slik? Den fåes i hvertfall i nyere modell. De siste Diversionene av 900-serien sluttet å produsere i 2003.
TDM'en har også kjede, istedenfor Diversion som har kardang. (vi snakker fortsatt om 900, da 600 har kjededrift)


Min vurderes solgt.. Bilder kan sees i bloggen min.

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... a&start=91
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
ZeEven
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 18:14
MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84
Location: Trondheim

Re: Trenger råd

Post by ZeEven »

Litt off topic, men tenkte å meddele litt fakta til de som sliter med vondt i ryggen (både på sykkel og ellers):
Smerter i korsryggen er IKKE farlig. Visst kan det være vondt, men det er kun det som er begrensningen; smertene. Det er SVÆRT sjelden at det er indikativt for noe alvorlig (som f.eks. spredning av kreft til skjelettet). Ved nerverotskompresjon ("isjas") vil en ha utstråling nedover beinet, typisk på yttersiden av leggen og ned i foten. Det SKAL være utstråling til nedenfor kneet for å kunne snakke om isjas.

Så; smertene er IKKE et signal på at noe er i ferd med å gå i stykker, eller at det er skadelig på noen måte. Dermed kan en gjøre det en føler smertene tillater uten å være redd for at noe "går galt" baki der :)

Det finnes for øvrig ikke noe som er "feil" sittestilling for ryggen, eller noen "feil" måte å løfte på. Kun overtro!

Kilde: Magne Rø, overlege i fysikalsk medisin ved ryggpoliklinikken ved St. Olavs hospital, basert på forskning på ryggsmerter.
Never underestimate the predictability of stupidity.
Post Reply