Forgasser til gammel engelsk.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Forgasser til gammel engelsk.

Post by NPNG »

Noen som vet om andre gassere enn Amal til BSA?

Har blitt tipsa om en spesiell type, men jeg husker ikke navnet...
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Amal Concentric er vel det vanligste å bytte til på en B33 når den gamle amalen er utslitt. Den passer rett på uten modifikasjoner.

Ellers er det mange som bruker Mikuni fra Sudco på engelsk. Her får man kjøpt bolt on kit, ferdig dyset.

Jeg har Dellorto på min gamle Triumph, litt lenger vei å gå siden man må finne ut av dysingen selv.

Den billigste løsningen er å kjøpe ny Amal, men de slites betydlig raskere enn andre gassere
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Du vet ikke tifeldigvis hvor jeg kan få tak i de forskjellige typene?

Amal er jo grei å skaffe, men de andre har jeg hatt mindre hell med... Prisen på Amal var ca 2000,- Dyrt nok, men kanskje ikke så ille til å være forgasser?
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Info om Sudco finnes på Sudco.com, norsk leverandør: http://www.illidi.com/
Står ikke noe om forgasser til B-serien der, men det går jo fint å tilpasse.

Dellorto kjøper jeg hos Eurocarb ltd i England http://www.dellorto.co.uk/

Dellorto har norsk importør, men det er et mopedtrimmefirma som bare svarte vissvass og noe om lang leveringstid på mine spørsmål om dyser til stor 4-takt. Ikke verdt bryet å kontakte dem når Eurocarb har alt på lager i England.

Et annet spørsmål blir jo om det er plass til noe annet enn Amal, den 52 modell B33'n som jeg kjørte med har ikke god plass foran oljetanken. Luftfilter er det jo ikke plass til.

Uansett er det enkleste å kjøpe en Amal som passer rett på, 2000 er dyrere enn før, men prisene stiger jo hele tiden.

Det er lurt å sjekke magneten på en så gammel sykkel, slike taper seg med tiden og hvis den ikke er overhalt kan jeg garantere at den ikke er god som ny. Når motorn ikke vil starte på lavtenning er det tegn på at magneten begynner å bli slapp.
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Mange takk for gode svar!

Ser ut til at det blir en Amal Concentric fra Classic MC, da denne er nesten 1000 kr billigere enn den orginale...

Skal nok sjekke magneten også... har aldri sett maken til tungstarta svineri.... Har mest lyst til å sette på el.tenning, men finner ingen som har til B33.
Leste om en som hadde bygd om tenninga til en golf og satt inn i en B33, men der må nok jeg melde pass...

Gode tips om dette mottas med stor takk!!
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

B33 skal ikke være tungstartet, bør gå igang på max et par tråkk.

Elektronisk tenning til B33 finnes: http://www.srm-engineering.com/ har slikt.
Man sender avgårde magneten og får bygget inn Boyer tenning i magnethuset.
Antakelig er det denne karen som lager det.

Ulempen er jo at elektronisk tenning trenger strøm, og man blir avhengig av at dynamoen lader tilstrekkelig. Den lader ofte ikke mer enn at man kan ha på litt lys når det er mørkt.

Har nok mest sans for å fikse magneten, den har virket i 50 år, og med en overhaling burde den være klar for 50 til.
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Utrolig hva du vet! :shock:

Har bestillt ny gasser nå. Den gamle var ikke bare utslitt, men også feil type... Håper og tror det skal gjøre susen... hvis ikke får magneten få en overhaling.
Image
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Da var ny gasser montert.... Går mye bedre enn før når den først starter, men det er fortsatt nesten umulig å få start på dritten..

Noen som har erfaring med overhaling av magneter?

Eller vet om noen som tar på seg sånne jobber?
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Her er noen som kan fikse dette:
http://www.magneto.co.uk/Frame.asp

Jeg vet ingenting om dette firmaet, men jeg fant denne siden en gang jeg var på jakt etter magnetdeler selv.

Antakelig er det kondensatoren som er dårlig, ganske billig del å kjøpe. Ulempen er at den sitter inni armaturet, og det er slett ikke noe enkel sak å skifte den.
Post Reply