Kjøp av lett mc

Prat om lett MC.
Nylanderen
Posts: 3
Joined: 22 May 2011 23:47

Kjøp av lett mc

Post by Nylanderen »

Hei, jeg vurderer og kjøpe meg en aprilia rs 125, er det noen som har erfaring med den som vil anbefale den?
Jeg er 14 år (blir 15 i oktober) burde jeg kjøpe mc nå eller vente til neste år? :)
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Kjøp av lett mc

Post by herkit »

Du bør absolutt vente til du nermer deg 16 og har lov å kjøre sykkelen, du vil sannsynligvis få en nyere sykkel til samme pris neste år. Du slipper og unna et år med verditap uten å kunne bruke sykkelen. Sjølve sykkelen har eg ikkje peiling på så det får andre svare på.
Nylanderen
Posts: 3
Joined: 22 May 2011 23:47

Re: Kjøp av lett mc

Post by Nylanderen »

Takk for det, for vell vente til nestw år da kjønner jeg :)
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Kjøp av lett mc

Post by RkM2 »

Jeg e litt uenig i herren over her. Har du en far eller mor som kan øvelseskjøre med deg e det ikke en dum ide å ta grunn kurs og mc kurs så har du en sykkel klar, men vis du ikke har så kan du vente til du fyller 16.

Så over til sykkel: RS e en god sykkel, men det som e skummelt er det at den kan være ihel skrudd, skammtrimmet, dårlig stand osv.
Så må du sjekke forsikringer.
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Kjøp av lett mc

Post by QuantyxZ »

Må tilføye litt til han over her! bor du litt landlig eller har en svær eiendom/gård så har du jo muligheten til og frese litt rundt der.. bare fiks med forsikring og grunnkurs så kan foreldrene ''se på'' og ''ffølge med'' mens du øvelseskjører ! Du kan se det litt utifra hvor du bor og mulighetene ;)
Don't kill or die tryin;)
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Kjøp av lett mc

Post by QuantyxZ »

Og du fyller jo 15 i oktober... Siden du har bursdag så seint og ikke lovlig kan kjøre før du har tatt grunnkurs så ville jeg ventet til nesteår igjen med og kjøpe sykkel pga garanti osv! nå vet jeg ikke hvoor nye sykkel du skal ha men jo nyere jo bedre ;) du kan jo evt kjøpe den i vinter, da får du de ganske billig fordi det er utenfor sesongen osv ;)
Don't kill or die tryin;)
User avatar
Julian K
Posts: 7
Joined: 05 Jun 2011 12:11
MC: Honda NSR 125
Hyosung GTR 125
Location: Larvik | Sandefjord

Re: Kjøp av lett mc

Post by Julian K »

Jeg ville nå anbefalt deg å se litt igjennom, på hvem sykkel du skal ha og tenke deg grundig igjennom ;-)
Men bare en ting jeg må informere deg om, er at RS er en sykkel man må regne med å skru litt på, å ikke minst vedlikeholde ;-)
men er dette noe du er glad i og har kunnskap med så er det jo bare å kjøre på.
Nylanderen
Posts: 3
Joined: 22 May 2011 23:47

Re: Kjøp av lett mc

Post by Nylanderen »

Takk for alle svar !:)

Jeg trur jeg har kommet fram til at jeg skal kjøpe en ny derbi gpr 125. Har et busjet på ca 53 000 er det nok får og kjøpe utstyr og alt man må ha får og kjøre?
Eller er det bedere med en honda cbr 125 (ny) eller yamaha 125 (ny)? :D
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Kjøp av lett mc

Post by QuantyxZ »

Hvis du har ett budsjett på 53.000 så ville ejg absolut anbefalt en KTM Duke 125... Koster 48.000 ferdig reg på veg og du har enda 5 tusen til overs til forsikring, veiavgift, utstyr osv. Utrolig god sittestilling, hørt at det er god aks og toppfart på den, blandt annet at det er en større motor som står i en som er plombet ned. Det er en 4 takter men det er såvidt skruing, er nokså bensingjerrig og motoren holder lenger og den holder seg bedre i pris.
Don't kill or die tryin;)
User avatar
Julian K
Posts: 7
Joined: 05 Jun 2011 12:11
MC: Honda NSR 125
Hyosung GTR 125
Location: Larvik | Sandefjord

Re: Kjøp av lett mc

Post by Julian K »

QuantyxZ wrote:Hvis du har ett budsjett på 53.000 så ville ejg absolut anbefalt en KTM Duke 125... Koster 48.000 ferdig reg på veg og du har enda 5 tusen til overs til forsikring, veiavgift, utstyr osv. Utrolig god sittestilling, hørt at det er god aks og toppfart på den, blandt annet at det er en større motor som står i en som er plombet ned. Det er en 4 takter men det er såvidt skruing, er nokså bensingjerrig og motoren holder lenger og den holder seg bedre i pris.
5 Tusen er litt lite, for Reg,Veg, og utstyr da..
Må jo regne med en 1500 for omreg
1700 vegavgift, hvis det ikke er med, om man kjøper ny :-s
Værtfall en 2/3 tusen på Jakke om du skal ha noe orgentlig.
1-2 Tusen på Hjelm + Hansker
osv..
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Kjøp av lett mc

Post by QuantyxZ »

En ty yzf koster jo 49k da! samme med gpr'en. Så ktm'en er så si billigere da. Gensidige sin forsikring kom på 3500 på duken og 4500 på alle andre r sykler. penger og spare der, pluss han er 14 og fyller 15 seinere i år og får ikke lappen før til neste år så han slipper evt vei avgift osv/vet ikke om han skal kjøre privat etter grunnkurs men) sp han har jo så si god tid og da! Også får du billig kjøreutstyr på biltema! 1000 kr for jakke og 750 kr før bukse pluss hjelm til en 1000 lapp hansker sko osv. veldig billig og CE godkjent så det holder å kjøre i... Han kommer nok til å kjøpe nytt utstyr underveis eller når han rykker opp til mellom/tung lappen og da ser jeg ikke vitsen i å kjøpe dyrt utstyr når det skal brukes 2-3 sesonger?
Don't kill or die tryin;)
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Kjøp av lett mc

Post by RkM2 »

QuantyxZ wrote:En ty yzf koster jo 49k da! samme med gpr'en. Så ktm'en er så si billigere da. Gensidige sin forsikring kom på 3500 på duken og 4500 på alle andre r sykler. penger og spare der, pluss han er 14 og fyller 15 seinere i år og får ikke lappen før til neste år så han slipper evt vei avgift osv/vet ikke om han skal kjøre privat etter grunnkurs men) sp han har jo så si god tid og da! Også får du billig kjøreutstyr på biltema! 1000 kr for jakke og 750 kr før bukse pluss hjelm til en 1000 lapp hansker sko osv. veldig billig og CE godkjent så det holder å kjøre i... Han kommer nok til å kjøpe nytt utstyr underveis eller når han rykker opp til mellom/tung lappen og da ser jeg ikke vitsen i å kjøpe dyrt utstyr når det skal brukes 2-3 sesonger?
Jeg tror faktisk at jeg må tilføye noe til den hyggelige herren her. Jeg tror jeg ville forsikret meg litt om at det bullfighter utstyret holder mål. Holder deg tørr og varm + behagelig å ha på seg. Jeg har no kjørt med bullfighter i snart 2 år og må si meg veldig ufornøyd med dette. Det trekker gjennom det, ser det en dråpe i luften blir jeg våt + at jeg har imprignert utstyret mitt så mange ganger at jeg e gått lei. Så solgte fetteren min 125 en sin i vinter og da har jeg lånt utstyret hannes fra april - ut mai. Dette var et utstyr som faktisk piffet opp gleden min med å kjøre sykkel igjen. Bruker du et utstyr som ikke holder deg varm, tørr og lignende så mister du mest sansynelig gleden med å kjøre. Og jeg vet at jeg ska ha skinn + et ordenlig god-tex utstyr til litt kjipere dager når jeg går over på større cc.
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Kjøp av lett mc

Post by QuantyxZ »

RkM2 wrote:
QuantyxZ wrote:En ty yzf koster jo 49k da! samme med gpr'en. Så ktm'en er så si billigere da. Gensidige sin forsikring kom på 3500 på duken og 4500 på alle andre r sykler. penger og spare der, pluss han er 14 og fyller 15 seinere i år og får ikke lappen før til neste år så han slipper evt vei avgift osv/vet ikke om han skal kjøre privat etter grunnkurs men) sp han har jo så si god tid og da! Også får du billig kjøreutstyr på biltema! 1000 kr for jakke og 750 kr før bukse pluss hjelm til en 1000 lapp hansker sko osv. veldig billig og CE godkjent så det holder å kjøre i... Han kommer nok til å kjøpe nytt utstyr underveis eller når han rykker opp til mellom/tung lappen og da ser jeg ikke vitsen i å kjøpe dyrt utstyr når det skal brukes 2-3 sesonger?
Jeg tror faktisk at jeg må tilføye noe til den hyggelige herren her. Jeg tror jeg ville forsikret meg litt om at det bullfighter utstyret holder mål. Holder deg tørr og varm + behagelig å ha på seg. Jeg har no kjørt med bullfighter i snart 2 år og må si meg veldig ufornøyd med dette. Det trekker gjennom det, ser det en dråpe i luften blir jeg våt + at jeg har imprignert utstyret mitt så mange ganger at jeg e gått lei. Så solgte fetteren min 125 en sin i vinter og da har jeg lånt utstyret hannes fra april - ut mai. Dette var et utstyr som faktisk piffet opp gleden min med å kjøre sykkel igjen. Bruker du et utstyr som ikke holder deg varm, tørr og lignende så mister du mest sansynelig gleden med å kjøre. Og jeg vet at jeg ska ha skinn + et ordenlig god-tex utstyr til litt kjipere dager når jeg går over på større cc.
Etter som det jeg tror så leverer ikke biltema bullfighter men selve bullfighter butikken... tror det er litt smak og behag med klær osv. mangen jeg kjenner kjører med biltema sine bukser og sier at det er en av de beste buksene de har kjørt i og de har kjørt i andre bukser som koster ørten tusen! Men som sagt smak og behag! hør litt forskjellige meninger.. gå og prøv litt klær osv, søk etter tester osv før du bestemmer eg! det er min anbefaling
Don't kill or die tryin;)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Kjøp av lett mc

Post by Onsløv »

Når man er 14 eller 15 så må man vel regne med at man vokser ut av klærene innen kort tid. Så ville kanskje ikke gått for det aller dyreste? Selv ikke når det er et helt år til man kan kjøre lovlig på veien.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Kjøp av lett mc

Post by RkM2 »

QuantyxZ wrote:
RkM2 wrote:
QuantyxZ wrote:En ty yzf koster jo 49k da! samme med gpr'en. Så ktm'en er så si billigere da. Gensidige sin forsikring kom på 3500 på duken og 4500 på alle andre r sykler. penger og spare der, pluss han er 14 og fyller 15 seinere i år og får ikke lappen før til neste år så han slipper evt vei avgift osv/vet ikke om han skal kjøre privat etter grunnkurs men) sp han har jo så si god tid og da! Også får du billig kjøreutstyr på biltema! 1000 kr for jakke og 750 kr før bukse pluss hjelm til en 1000 lapp hansker sko osv. veldig billig og CE godkjent så det holder å kjøre i... Han kommer nok til å kjøpe nytt utstyr underveis eller når han rykker opp til mellom/tung lappen og da ser jeg ikke vitsen i å kjøpe dyrt utstyr når det skal brukes 2-3 sesonger?
Jeg tror faktisk at jeg må tilføye noe til den hyggelige herren her. Jeg tror jeg ville forsikret meg litt om at det bullfighter utstyret holder mål. Holder deg tørr og varm + behagelig å ha på seg. Jeg har no kjørt med bullfighter i snart 2 år og må si meg veldig ufornøyd med dette. Det trekker gjennom det, ser det en dråpe i luften blir jeg våt + at jeg har imprignert utstyret mitt så mange ganger at jeg e gått lei. Så solgte fetteren min 125 en sin i vinter og da har jeg lånt utstyret hannes fra april - ut mai. Dette var et utstyr som faktisk piffet opp gleden min med å kjøre sykkel igjen. Bruker du et utstyr som ikke holder deg varm, tørr og lignende så mister du mest sansynelig gleden med å kjøre. Og jeg vet at jeg ska ha skinn + et ordenlig god-tex utstyr til litt kjipere dager når jeg går over på større cc.
Etter som det jeg tror så leverer ikke biltema bullfighter men selve bullfighter butikken... tror det er litt smak og behag med klær osv. mangen jeg kjenner kjører med biltema sine bukser og sier at det er en av de beste buksene de har kjørt i og de har kjørt i andre bukser som koster ørten tusen! Men som sagt smak og behag! hør litt forskjellige meninger.. gå og prøv litt klær osv, søk etter tester osv før du bestemmer eg! det er min anbefaling
Det jeg mente var at du bør heller kjøpe klær som holder deg tørr, varm og e konfortabel å ha på. Blir du våt e det ikke så gøy lengre !
Post Reply