Roskva Electric
Roskva Electric
Jeg har ikke vært den mest aktive her inne i det siste. Ikke har jeg fått gjort så mye som jeg skulle ønske med syklene mine heller. Hva har jeg gjort på? Jo, jeg holder på å bygge en elektrisk motorsykkel sammen med 4 andre sivilingeniørstudenter. Vi har holdt på ganske lenge nå, og er straks klare for å bygge prototypen. Blir et ganske spesielt oppsett med en monocoquekonstruksjon i karbonfiber i stedet for ramme. Toppeffekten kommer til å bli på rett under 100 hk, 0-100 på 3-4 sek. og toppfart på ca. 180 km/t. Serviceintervallene kommer til å bli på 100 000 km, og man kan kjøre 100 km på en lading.
Les mer om prosjektet på roskva-electric.com, følg oss på twitter: @RoskvaElectric og lik oss på facebook: facebook/RoskvaElectric
For et par uker siden var vi i gardens eksersisehall på Huseby for å måle hvilke krefter som virker på en motorsykkel i forskjellige situasjoner. Ganske interessant å kjøre MC innendørs, ble til tider litt trangt der inne :/ Sjekk filmen:
(Er dessverre ikke støtte for Vimeo på dette forumet :/)
Vi er selvfølgelig åpne for forslag, innspill, kommentarer og meninger!
Les mer om prosjektet på roskva-electric.com, følg oss på twitter: @RoskvaElectric og lik oss på facebook: facebook/RoskvaElectric
For et par uker siden var vi i gardens eksersisehall på Huseby for å måle hvilke krefter som virker på en motorsykkel i forskjellige situasjoner. Ganske interessant å kjøre MC innendørs, ble til tider litt trangt der inne :/ Sjekk filmen:
(Er dessverre ikke støtte for Vimeo på dette forumet :/)
Vi er selvfølgelig åpne for forslag, innspill, kommentarer og meninger!
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Roskva Electric
Kjempekult prosjekt, men du har vel allerede kanskje skjønt at jeg er litt fan av elsykler
Kul video også, ser rimelig spesielt ut å kjøre innendørs.
Synes serviceintervallene ser rimelig optimistiske ut, har du noen kommentarer på det? Selv om ikke motor trenger mye service trenger vel dempere og andre deler service?
Kul video også, ser rimelig spesielt ut å kjøre innendørs.
Synes serviceintervallene ser rimelig optimistiske ut, har du noen kommentarer på det? Selv om ikke motor trenger mye service trenger vel dempere og andre deler service?
Re: Roskva Electric
Serviceintervallene har blitt diskutert bla. på bike forumet. Lager, bremseklosser etc. skal ikke være noe problem (man bør legge om kjørestilen slik at man bruker den regenerative bakbremsa mest mulig). Gaffeloljen bør nok kanskje byttes etter 30-40-50 000 km, men hvor mange gjør egentlig det med den sykkelen de har? Dempere på bil kan jo holde 100 000, så dette bør være overkommelig. Den største utfordringa er bremseveska. Vanlig bremseveske skal jo byttes annenhvert år, kanskje DOT 5 som er silikonbasert og dermed ikke hydroskopisk kan være en løsning?
Re: Roskva Electric
Noen som har lest siste Bike?
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Roskva Electric
Biten om dere? Leste akkurat den biten iallefall
Re: Roskva Electric
Nettopp
Re: Roskva Electric
Leste innlegget, det høres spennende ut.
Syntes fortsatt 100 km på en ladning er "hemskoen" for å få butikk ut av el transporten. Men fra min sykkel som skal ha service hver 6000km og opp til service intervall på 100 000km
Syntes fortsatt 100 km på en ladning er "hemskoen" for å få butikk ut av el transporten. Men fra min sykkel som skal ha service hver 6000km og opp til service intervall på 100 000km
- Super-blackbird
- Posts: 127
- Joined: 17 Jan 2009 11:47
- MC: Yamaha R1
- Contact:
Re: Roskva Electric
spennende, hvor lenge varer batteriene optimalt? er 10 mil snitt i opp/ned... akkelasjon?
hvor mange 1000 km er motor beregnet for og hvordan virker giringen? variomat eller vanlig kasse?
spennende prosjekt
hvor mange 1000 km er motor beregnet for og hvordan virker giringen? variomat eller vanlig kasse?
spennende prosjekt
Re: Roskva Electric
10 mil er med "vanlig kjøring". Hvis man akselererer hardt så vil det selvsagt påvirke kjørelengden (på samme måte som med en bensindrevet mc).
Det er ikke så mange slitedeler i motoren, kun lager og børster. Derfor service på 100 000 km. Da må motorene ut og inspiseres for å se om lager og børster tåler 100 000 km til.
Ingen girkasse, kun direkte drift.
Det er ikke så mange slitedeler i motoren, kun lager og børster. Derfor service på 100 000 km. Da må motorene ut og inspiseres for å se om lager og børster tåler 100 000 km til.
Ingen girkasse, kun direkte drift.
- Trixie_basics
- Posts: 83
- Joined: 09 Sep 2009 22:55
- MC: Suzuki GSX1300R '09
Re: Roskva Electric
Eg leste også om dette her i Bike, spennende då! Lykke til
Suzuki GSX1300R ' 09
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
Re: Roskva Electric
Kommer mer i løpet av uka, følg med!
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Roskva Electric
Gleder meg til å se ferdig resultat!
Kommer den til å stilles ut noe sted, eller være mulig å se den live?
Kommer den til å stilles ut noe sted, eller være mulig å se den live?
Re: Roskva Electric
Vi holder på å ordne noen messer utover høsten/nyåret. Ingenting er fastsatt enda, men vi håper at vi kan få til noe.
Re: Roskva Electric
Injeksjonsstøyping. Fikk støpt alle tre formene i dag, nå skal det herde til torsdag.