Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Gå for angel GT tekumseh. De er helt fantastisk

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Takk for tips og råd!
Elolz wrote:Jeg hadde ikke spandert nye dekk på en sykkel som skal selges. Hadde heller gitt avslag i pris, så kan kjøper velge seg de dekkene han selv vil ha. ;-) Lavere pris selger bedre enn nye dekk.
Dekkene som står på har jo litt liv igjen, så jeg tenker jeg går for denne tilnærmingen.
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: Den store Dekktråden

Post by Olden »

Det nye Diablo Rosso III fra Pirelli ser ut som et oppegående dekk :)
Men det spørs vel hvor mange KM man får ut av dette, for Rosso II var vel ikke helt på topp der!?

http://www.sportrider.com/pirelli-diabl ... first-look

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Jeg har hørt at de forrige var såpeglatt på vått føre også? Men virkelig et spennende alternativ :thumleft Kommer nok sikkert tester på dette snart, men det skal godt gjøres å slå dunlop sine tror jeg :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Kan avkrefte at det var glatt på vått føre. I det minste til mitt bruk ;-)

Men noe særlig mer enn 4-5k tror jeg ikke man får ut av det, om man har litt krefter i høyrelabben og i motoren 8)
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

Faktisk er jeg litt usikker på om motorkraft og hvor hardt man vrir på rulle teller så mye inn når det gjelder dekkslitasje som man skal ha det til?

Jeg er vel ikke akkurat noen racing kjører og de første kilometerene jeg hadde på Street Triplen (etter en sesong med Cruiser) gikk naturligvis relativt pent for seg. Allikevel fikk jeg ikke mer enn 4900km. ut av disse og da syntes stria rundt hele...

Men dette var da Rosso II og ikke de som linkes til her.

Til mitt bruk så holder Angel GT i massevis og jeg merker ikke at disse hemmer meg på noe som helst måte i forhold til min kjøring vertfall. Men jeg har ikke testet de på bane da. Men jeg tror nok ikke dekkene hadde hemmet meg og min kjørestil der heller...
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Nei, men du kjørte nok ganske aktivt også. Mye fartsendringer og svinger.
Dekket satt som tyggegummi for min del, så ikke noe å utsette på grep.


Skal over på PR4 denne sesongen, blir spennende å se hvordan det kjennes på Super Duke. Regner med jeg rekker et dekkbytte til i sesongen, så får vi se hva det blir da.
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Nei, men du kjørte nok ganske aktivt også. Mye fartsendringer og svinger.
Dekket satt som tyggegummi for min del, så ikke noe å utsette på grep.


Skal over på PR4 denne sesongen, blir spennende å se hvordan det kjennes på Super Duke. Regner med jeg rekker et dekkbytte til i sesongen, så får vi se hva det blir da.
De første kilometerene med Streeten kjørte jeg ganske pent. De første 1.500km. var jo innkjøring og de resterende gikk med på og bli vant med sykkelen, så jeg tror ikke jeg skeiet ut veldig med de dekkene. :-k

Som tidligere nevnt så fikk jeg bare 6.000km. ut av mine PR4 dekk. Eller bakdekket. Å da syntes stria noen steder... Men jeg har vel konkludert med at dette var NØDT til å være en feilproduksjon. Jeg gadd ikke å lage noe styr ut av det da jeg etter en mail samtale med Michelin fikk beskjed om at jeg bare kunne sende inn dekket til dem for kontroll hvor jeg fikk nye i retur "gratis". De nye dekkene slapp jeg å betale hvis dem fant feil med de gamle. MEN!.. dem sa at dette aldri hadde skjedd før og at jeg med stor sannsynlighet måtte betale for de nye jeg hadde fått...

Så da kuttet jeg ut PR4 helt og gikk for Angel GT. Jeg har nå kjørt 9.000km. på disse og bakdekket ser ikke ut til å være halvslitt engang. men fremdekket får jeg nok ikke mer enn 1000-2000km til ut av... Men for all del, fornøyd med det :thumleft
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Var dette dekkene som satt på sykkelen da den var ny? Har lest i div. engelske MC-blader at dekkene som blir levert på nye sykler ikke alltid er identiske med de som blir solgt over disk, selv om de tilsynelatende heter det samme. Mye penger å spare for produsenten hvis man kan selge syklene sine med litt billigere dekk. De fleste som kjøper dem skal jo uansett bare posere, så det har jo ikke noe å si :roll:
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

inunf wrote:Var dette dekkene som satt på sykkelen da den var ny? Har lest i div. engelske MC-blader at dekkene som blir levert på nye sykler ikke alltid er identiske med de som blir solgt over disk, selv om de tilsynelatende heter det samme. Mye penger å spare for produsenten hvis man kan selge syklene sine med litt billigere dekk. De fleste som kjøper dem skal jo uansett bare posere, så det har jo ikke noe å si :roll:
Nei, de PR4 dekene kjøpte jeg via dekkonline.com. Tok bilde av dekkene og inkludert beskrivelsene på siden og sendte michelin og dem bekreftet at dekket var et "reelt" dekk som var beregnet til sykkelen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Nå spekulerers det mye blant de uvitende om det brukes mindre gummi i dekkene som blir levert med sykkelen fra fabrikk... For å si det slik, om metzeler vinner "anbudet" om å levere dekk til den nye GS'en til bmw. Så vil dette naturligvis ha mye å si for antall solgte dekk, samt måten å vise vekk hvilke dekk de faktisk har å hvor godt egnet de er.

Så kan folk spekulere den ene eller andre veien om hva som faktisk skjer :roll:

Jeg har intrykk av at mange velger dekk utifra antall km... Det er vel aldri negativt at et dekk varer 2000 km lengre enn det forrige dekket du hadde, men hvordan dekkene påvirker sykkelen din positivt eller negativt er ikke alltid like høyt fokus på. Hva passer best til deg i forhold til V eller U profil? Hva skal du bruke dekket til? Hvordan er kjørestilen din... Ja dekk er så forbanna mye mer enn bare antall km :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by hakhap »

Når jeg handlet tuono en sa importøren at vekt spiller in i prising ved import så dekkene er tynnere fra fabrikk. Om det stemmer eller ikke kan jeg ikke si. Dog har mine PR4 fra Dekk online holdt 15k km så langt og der er å ta av. Mest brukt til pendling så god bang for the buck der. Skal se hva M7RR som ligger å venter gir for opplevelser

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Ja dette har jeg også hørt MANGE historier på Fredrik...Men så vil den andre siden spekulere i hvor interessert Metzeler, Michelin, Pirelli osv er i å tape rykte på å levere x antall tusen dekk med noen mm mindre på total omkretsen. Det er mange som har prøvd å måle tykkelsen på dekkene uten å finne de helt store avvikene.
Ja det fins igrunn like mange historier i begge leirer. Jeg har prøvd å holde et litt objektivt syn på tingene, men cash is king. Det ser vi jo igjen alle plasser
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by Bikeridr »

Jeg svor på tru og ære at jeg aldri noen sinne skulle ha Dunlop på mine tohjulinger ever again etter de sto originalt på på TDM'en da jeg kjøpte den. Nå har jeg gitt dem én sjanse på FJR'en, så dere får nok rapport på NN-turen :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Hva var grunnen til at du ikke skulle ha dunlop igjen? Å hvilke dunlop dekk har du på hoien i dag? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply