Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Prat om lett MC.
Post Reply
User avatar
SM Hunter
Posts: 5
Joined: 17 Feb 2013 16:35
MC: Honda Shadow 125 1999
Honda Super Cub C100 1963

Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Post by SM Hunter »

Hei, kjøpte meg en Honda Shadow 125 i påska i fjor, gikk lei lyden og bestemte meg i vinter for å sveise ny potte, fant no rør og vips der hadde sykkelen rakrør 8)
er det bot/ kvar stor bot for å kjøre med ulovlig annlegg og kan man få bot for for høyt støynivå? :roll: hadde det gått an å skaffa papirer til ei anna potte og vist :roll: eller blir dette ekstra ille?
Image
legger ved en video eg... :D


når eg ved det første var i gang med sveiser'n så vart det vist rakrør på 4 takts 50cc moppa så den bråker fint mykje den og \:D/ så hadde vert kjekt å fått greie på bota/ kvar lett det er å bli tatt for det..?
Last edited by SM Hunter on 17 Feb 2013 18:06, edited 1 time in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Post by supermons »

Du vil nok bare få beskjed om å vise den med orginalanlegg, altså du får en mangellapp som må utbedres.
User avatar
SM Hunter
Posts: 5
Joined: 17 Feb 2013 16:35
MC: Honda Shadow 125 1999
Honda Super Cub C100 1963

Re: Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Post by SM Hunter »

om det er alt så hadde det vert ekstremt fint :D
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Post by 700RR »

Ikke lett å si .. alt etter hvem du støtter på
Men rake rør på den der ? bråker det ikke no helt jævlig
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Post by AJSm20 »

Du burde tenke litt lenger enn på sjansen for å få bot. De rørene ser helt åpne ut, og bråker garantert mye. Det kan hende du synes det er dødskult nå, men alle andre blir forbannet. I mine yngre dager syntes jeg også en liten stund at mye lyd fra en motorsykkel var heftig, men jeg fikk kjapt "passet mitt påskrevet" av naboene. I tillegg fant jeg ut at støyen var irriterende på lengre turer, og at sykkelen gikk dårligere. Nå synes jeg åpne eksosanlegg bare er et tegn på umodenhet. Gamle gubber som kjører med åpne anlegg som knatrer og smeller fikk sikkert ikke lov til å leke med trommesettet eller trompeten de fikk til jul når de var små, og får utløp for frustrasjonen på den måten.

I dag er toleransen for støy i nærmiljøet langt lavere enn den var tidligere, og motorsykler som bråker setter alle motorsyklister i et dårlig lys. Alle som ser/hører deg vil synes at du er en stor tosk, og sjansen for at noen klager på deg er langt større enn sjansen for å bli tatt av kontrollører fra Vegvesenet. Kommer du i min gate med de rørene der så vil jeg også si fra til deg, det kan du være sikker på.
User avatar
SM Hunter
Posts: 5
Joined: 17 Feb 2013 16:35
MC: Honda Shadow 125 1999
Honda Super Cub C100 1963

Re: Bot for kjøring med ulovlig annlegg?

Post by SM Hunter »

ja, har tenkt på å lage no som demper lyden en smule, men ingen her som missliker det naboen bare kom bort å lo han :D bare landeveg her omtrent i tilleg så den støyen får folk tåle [-( iallefall intill vide, får prøve meg ut et par turer til våren og få testa det ut, så ser eg om ter er for høglytt, ja røra er heilt opna 2" hele vegen eller 2 1/2 " hugser ikkje i farta... motorsykkeler er eit skjeledent syn her rundt omkring så skader ikkje at det er lyd i den ene som farar forbi vel..
Post Reply