spiser plugger
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Mar 2014 22:00
- MC: Suzuki rm85
spiser plugger
Jeg har en gutt på snart 11 som har hatt en 2009 85rm i snart ett år. Problemet er at den spiser plugger,må bytte ca hver andre time. Hva er feilen?
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: spiser plugger
Er de veldig hvite/svarte? Har du bilde av dem?
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Mar 2014 22:00
- MC: Suzuki rm85
Re: spiser plugger
Di er svarte. Kjører på 2 prosent blanding
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: spiser plugger
Svarte plugger betyr som regel for mye bensin i forhold til luft. Usikker på om det påvirkes mye av at du kjører med oljeblandet bensin.
Re: spiser plugger
Svart er rik blanding som supermons sier, men i ditt tilfelle er det også snakk om oljeblanding i luft/bensin blandingen.
Er dette en blanding dere gjør manulet, eller er det en egen tank?
Dette kan ha flere årsaker, hvis det er oljetank kan den gi for mye olje, sjekk da forskjellige pakninger og ringer. Ellers har en med kompresjon, er den høy nok, og selvsagt tenning, men også kamaksel har her innflytelse.
Enkelt forklart, hvis motoren er standard, skal forbrennings kammeret bli varmt nok til at en ikke får svarte plugger. Blander en selv olje i bensinen, blander en for mye olje i beninen.
Har en en egen tank med 2-takt olje, se etter at denne virker som den skal (her sitter ofte feilen).
Tenningen kan være litt feil innstilt, eller ikke gi nok strøm, det siste resulterer i en svak flamme bue, som da ikke lenger er i stand til å forbrenne alt som befinner seg i sylinderen slik som den skal.
Men også tennplugger kan være problemet, se etter i boken om du bruker riktig tennplugg, en kan gå opp og ned i nummer for å gå opp og ned i varme.
Hvordan er sykkelen (motoren) ellers, sviver og virker den god, nok krefter, starter greit, fjusker ikke når den er varm osv
Er dette en blanding dere gjør manulet, eller er det en egen tank?
Dette kan ha flere årsaker, hvis det er oljetank kan den gi for mye olje, sjekk da forskjellige pakninger og ringer. Ellers har en med kompresjon, er den høy nok, og selvsagt tenning, men også kamaksel har her innflytelse.
Enkelt forklart, hvis motoren er standard, skal forbrennings kammeret bli varmt nok til at en ikke får svarte plugger. Blander en selv olje i bensinen, blander en for mye olje i beninen.
Har en en egen tank med 2-takt olje, se etter at denne virker som den skal (her sitter ofte feilen).
Tenningen kan være litt feil innstilt, eller ikke gi nok strøm, det siste resulterer i en svak flamme bue, som da ikke lenger er i stand til å forbrenne alt som befinner seg i sylinderen slik som den skal.
Men også tennplugger kan være problemet, se etter i boken om du bruker riktig tennplugg, en kan gå opp og ned i nummer for å gå opp og ned i varme.
Hvordan er sykkelen (motoren) ellers, sviver og virker den god, nok krefter, starter greit, fjusker ikke når den er varm osv
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Mar 2014 22:00
- MC: Suzuki rm85
Re: spiser plugger
Hei! Takk for gode svar! Vi blander to takts olje rett i bensinen,2%. Crossen går som den skal i ca en og en halvtime,må da bytte plugg,så går den som ei klokke igjen. Skal være en ngk 10er plugg,har prøvd 9er plugg,men ingen forskjell.
Re: spiser plugger
Opp eller ned ett nummer er ofte en fiks for å oppnå opptimal prestason sommer eller vinter. Altså kaldere på sommeren og varmere på vinter.
Men jeg glemte å spørre om den er svart med et kull lag eller olje. Svart oljelag tyder på for rik blanding, her må en justere forgasser/injection, kan også oppstå med tette luftfilter, som reduserer mengde luft motoren vil få. Tenning kan også være problem, enten feil innstilt, eller at en trenger ny tenning (feks coil ikke gir nok spenning, denne kan en forøvrig teste med et voltmeter eller låne en coil fra en som har lik sykkel). Slitt sylinder, stempel eller stempel fjør, MEN dette er ofte mer et problem på bil. Tennplugg som er laget til bil og ikke 2-takt motorsykkel.
Svart kull lag, feil varme på tennplugg, for rik blanding. Samme som over ang forgasser/injection.
Kan du ta bilde av tennplugg og skrive opp hvilken motor dette dreier seg om, samt hele koden på tennplugg
Men jeg glemte å spørre om den er svart med et kull lag eller olje. Svart oljelag tyder på for rik blanding, her må en justere forgasser/injection, kan også oppstå med tette luftfilter, som reduserer mengde luft motoren vil få. Tenning kan også være problem, enten feil innstilt, eller at en trenger ny tenning (feks coil ikke gir nok spenning, denne kan en forøvrig teste med et voltmeter eller låne en coil fra en som har lik sykkel). Slitt sylinder, stempel eller stempel fjør, MEN dette er ofte mer et problem på bil. Tennplugg som er laget til bil og ikke 2-takt motorsykkel.
Svart kull lag, feil varme på tennplugg, for rik blanding. Samme som over ang forgasser/injection.
Kan du ta bilde av tennplugg og skrive opp hvilken motor dette dreier seg om, samt hele koden på tennplugg
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Mar 2014 22:00
- MC: Suzuki rm85
Re: spiser plugger
OK, pluggen er oljete ikke slagg. Se etter som beskrevet over,,,, start med luftfilter, rens dette (evt bytt, spørs hvilken type du har,,k&n? hvis k&n vask,, svamp, bytt),
virker ikke dette, tja da blir det ofte at en må justere forgasser litt, slik at den får litt mer mager blanding.
virker ikke dette, tja da blir det ofte at en må justere forgasser litt, slik at den får litt mer mager blanding.