Størrelser på klær osv

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Gixxerman

Størrelser på klær osv

Post by Gixxerman »

Jeg skal nå bestille hjelm, visir, skinndress og boots fra statene. Jeg vil selvsagt helst slippe å måtte sende noe av dette tilbake, og ber derfor om litt assistanse med tanke på størrelser osv. Kanskje er det litt forskjeller på US og europeiske størrelser, og det er jo godt å vite. Jeg er 183cm, veier 70-72kg, størrelse 43 i sko til vanlig og 44 vintersko, og har funnet ut at det er ca.59cm rundt hodet mitt. Hva dress angår så har andre foreslått størrelse 52 til meg, og jeg kan si som så at jeg har ingen aning angående dressen.

Det jeg har satt opp foreløpig er da:

Skinndress: størrelse 52

Hjelm: Størrelse Large som går mellom 59-60cm

Boots: Størrelse 44
-------------------------------------------------------

Hva tror dere som har brukt kjøreutstyr en stund ? :o

Her er dressen...
-
Her er hjelmen...
-
Her er bootsene...
Last edited by Gixxerman on 02 Nov 2005 10:52, edited 1 time in total.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Re: Størrelser på klær osv

Post by TDK »

Vet ikke noe om dress og hjelm, men 44 i sko er ikke det samme i USA?

Trodde de hadde sånn størrelse 8 og 10 jeg? Da får du ihvertfall mad store sko når du bestiller 42... :P
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg vet. Jeg valgte størrelse nummer 10 som = 44 europeisk størrelse. Men la nå folk svare som kan litt nå da :roll:
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

For å finne ut om dress-størrelsen er i riktig område bør du ta en runde hos mc-sjapper i området ditt og prøve forskjellige merker i forskjellige størrelser. På denne måten finner du ut om armene og overkroppen er omtrent slik de skal være. Benlengden er ikke så kritisk, siden dressen går nedi støvlene, men det er viktig at kneet på dressen havner der kneet ditt er. Hvis du skal kjøpe en dress du ikke får prøvd så må du bare håpe at passformen i overkroppen stemmer med din kropp. Husk at skinn strekker seg ved bruk, og ha på ryggbeskytter når du prøver.

Hjelmer har ulik passform fra merke til merke og modell til modell, så pass på å prøve merket. Sett deg inn i reklamasjonsreglene hvis du ikke får gjort dette. Jeg trenger sikkert ikke forklare hvorfor det er viktig at hjelmen passer perfekt.

Kellox selger Gaerne-sko (men ikke din ønskemodell), så stikk til nærmeste Honda-forhandler og prøv Gaerne sine størrelser, så veit du om de er 1 opp, 1 ned eller akkuratt på. Selv har jeg støvler fra A*, og de støvlene jeg har prøvd fra dem er 1 mindre enn "vanlig".

Personlig ville jeg bestilt fra England, Tyskland eller Italia hvis jeg først skulle bestille, siden EU-regelverket gjør handelen ryddigere ved retur eller reklamasjon, og frakten er et hint billigere. Aller helst burde man kjøre til fabrikkutsalgene til Dainese og A* i Italia, så fikk man en alpetur på kjøpet 8)
il4
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kellox har de støvlene jeg vil ha. Det var der jeg så de første gangen.
Får ikke prøvd hjelmen, og jeg får ikke prøvd dressen desverre. Grunnen til at jeg setter størrelse 44 til støvlene er jo at jeg vil heller ha større enn for små. Og de fleste gangene jeg velger den jeg pleier og bruke, så er størrelsene små. Jeg har to par nike sko hvor jeg trenger 44 også. Et par joggesko, og et par til hverdags. Pleier aldri å måtte gå ned til 42 hvertfall. Om de blir for store så kan jeg vel bare stramme godt, og heller legge inn en innleggssåle. No prob :)
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Skinndress "former" seg etter størrelsen din så det er ikke en katastrofe om du kjøper den litt for liten.
Jeg er samme høyde å vekt som deg og jeg har størrelse 50,den kunne vært 51-52.
Hadde jeg vært deg hadde jeg velgt 51.Problemet er jo at hvert merke har forskjellige størrelser selv om det står at de er samme størrelse.

Jeg prøvde akuratt den samme dressen i butikken før jeg kjøpte den over nette...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ingen som selger Komodo dresser i Norge, så jeg får ikke prøvd den desverre. Har kjøpt noen bukser før som det kun var ett tall for størrelsen. Da tror jeg at jeg valgte 52 :-k Vet at dresser vider seg ut litt, men jeg gidder ikke ha en dress som Rossi og resten av gjengen bruker. Må jo få nøttene langt opp i solarplexus bare man reiser seg da jo :roll:
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

grunnen til at skinn er sikrere er jo nettopp fordi den sitter stramt men men :lol: Har du bestmt deg for å kjøpe sykkel siden du skal ha kjøreytstyr?
I så fall hadde det ikke vært lurt å vente med å se hvilken sykkel du ender opp med?Med tanke på farge osv
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skinn fungerer best fordi det er mer slitesterkt enn tøy, men ja, det fungerer nok best om det sitter best mulig óg ja. Angående fargen så velger jeg mørke farger så jeg slipper å kjøpe ny dress om jeg skal bytte bike igjen. Svart og mørke farger generelt er mer tidløst og dressen ser tøff ut. Skal ha svart hjelm med litt farger, svarte hansker og svarte boots med litt grått. Tror vel ikke jeg kommer til å kjøpe en lilla dress bare for at sykkelen er lilla :roll: Har man rå til å kjøpe ny dress hver gang, be my guest, men jeg stiller aldri i en lilla dress. NO WAY ! :twisted:
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

De PSI dressene virker jo bra da ,der kan du jo også oppgi dine mål og få den sydd etter kroppen din ,driver å vurderer en sånn selv :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Link ? Prøvde å søke litt, men da får jeg bare opp masse treff på målebetegnelsen PSI. Får altså opp masse om hvordan måle lufttrykk i dekk osv :roll:
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nå vet ikke jeg helt akkurat hvordan, eller hvor, de skredderne måler disse målene, men jeg kom ikke i nærheten av det som skulle tilsvare min størrelse. Hadde lavere mål. Nå er jeg hverken chubby eller syltynn, så hvem som har hatt de målene der skulle jeg likt å se :? Men men, er jo greit med litt ekstra plass så man får plass til ryggskinne og eventuelle klær :o

Prøver å finne siden til Komodo utstyr, og på flere forum, pluss google, så dukker denne siden opp. Er de konk eller hur :?
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

sjekk http://www.reflexgear.com for skinn, da får du formsydd etter mål...

jeg har en, virker fin fin den, send meg en pm viss du vil ha mer info
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Syntes ikke de var noe særlig egentlig. Har du bilde av din dress ? :)

Her er en sizechart av dressen jeg vil ha:

Image

Jeg skjønner fremdeles ikke akkurat hvor de måler hen. Har prøvd å måle rundt brystet jeg og får da 96.5cm eller 38.02tommer. Hvor mye ekstra plass skal man ha inni der egentlig ? Om jeg bestiller størrelse 52 så vil jo det si at det er 14tommer eller 35,5cm med ekstra plass. En ryggskinne tar vel unna litt, men ikke så mye :? På sleeve måler jeg fra innerst i armhulen og til håndleddet. Dette målet burde jo være ganske nøyaktig da man kun skal ha lengden, og jeg har da målt til 22 tommer. Det stemmer jo heller ikke overens med noe i den tabellen der. Noen som vet hvordan man skal måle ? :roll:
Last edited by Gixxerman on 06 Nov 2005 21:01, edited 3 times in total.
Post Reply