Elolz - Honda VTR SP1

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Bergen »

Havnen i Lærdal var dyktige på powercommander. Vet ikke om de har sjappa etter storbrannen? Huset til Havnen brant ned leste jeg.

mvh Bergen
via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Jeg mener på jeg så fra "bygda reiser seg" at de hadde fått nytt lokale :-k Jaggu ikke sikker, men absolutt noe en burde få undersøkt. De hadde benk å fullt utstyr? Det gir jo langt flere muligheter for oss på vestlandet. Slipper å ta turen helt til østlandet for å få hjelp med dette :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Bergen »

Havnen hadde "alt" som trengtes :-) Har kompiser som har vært der for noen år siden (mindre enn 5 år). Alle har vært fornøyd!
Og det er enda en stund til snøen stopper oss som kommer vestifra ;-)

mvh Bergen
via Tapatalk
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

MC-Marine er sertifisert Dynojet-senter. ;-) Vet ikke om det kun er PowerCommander mapping de gjør. :-k Min sykkel måtte ihvertfall ha det for å kunne mappes, men den er jo noen år nå. De var ganske dyre på selve PowerCommanderen, var vel rundt 5-5,5k for en V-versjon. Til sammenligning koster det ca 2,7k fra US ebay (+ toll hvis du er uheldig).

De anbefalte sterkt PCV og ikke PCIII om en skulle få laget noe custom map, var mye mer justeringsmuligheter!
Last edited by Elolz on 09 Oct 2015 00:21, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Hvordan stiller de seg til om du har skaffet PCV selv og montert den selv :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

De må nå kunne lage et custom map fordetom. :-k Tenk hvis du hadde kjøpt en brukt sykkel med PCV som du ville ha custom map på f.eks. ;-)

Ikke noe vanskelig å montere, 2 plugger og feste en kabel på batteriet er alt som skal til. Veldig lett å legge inn maps og endre på de selv også med programvaren som følger med.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Ja jeg bare spør, for du vet jo aldri i disse dager. Du ser jo bare hvordan noen stiller seg i forhold til dekk handlet på nettet. Eller MC-Marine som nektet å skru på ducati som de ikke hadde solgt selv osv. Slike ting er litt greit å vite. For jeg har en liten, muligens plan om PCV på sykkelen min selv til neste sesong.

Det er sagt, å diskutert mye på advrider at sykkelen er litt dårlig drevet, samt ikke får optimal blanding for å gå klar de sinnsyke miljøkravene som stilles. Uten at jeg skal bekrefte eller avkrefte dette. Så ser jeg bare fordeler med å skaffe seg power commander.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Det er jo bare å ta en telefon og spørre, si du har en sykkel med PCV og lurer på hva de tar for et custom map. Husker faktisk ikke om prisen på 3-3.5k var inkl montering eller kun for mapping. :-k

Nye miljøkravene har tatt litt av, virker som det ofte blir kompromiss der for å komme inn under kravene, samtidig som motor ikke går helt optimalt. Du har jo i tillegg slip-ons, det bedrer jo neppe saken, spesielt hvis du kjører med de uten db-killer.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Akkurat det med slip-on diskuteres det høyt og lavt både i inn og utland. Hvor mye har det å si? kan det være skadelig, for mager, for fet osv osv.... jeg vet faktisk ikke hva jeg skal tro, men det er mest pga min mangel på kunnskap rundt akkurat dette.
Jada, at syklene kanskje mister litt effekt, å at det er marginale forskjeller i vekt osv er en ting. Men jeg tenker mest på konsekvenser for motor, hvor skadelig er det over tid? ja listen er lang, å det er like mange forskjellige svar som der er spm virker det som :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Du får høre med Greven. Jeg har hørt at for mager ikke er bra ihvertfall, og det er vel det som skjer når en åpner opp bak? :-k

Etter det jeg har lest virker det som slip-on med db-killere går greit, mens uten db-killere må en vurdere PCV på enkelte sykler, spørs hvordan blandingen er satt opp fra før av. Med helanlegg virker det som det blir et must å endre blandingen.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Snikkeren »

Jeg tror nok at å få mappet sykkelen har noe for seg ja. Og det er nok som dere nevner, godt for motoren å få riktig blandingsforhold. Hvor mye det vil si på slitasjen er vanskelig å si, da det ikke finnes noe tall på det. Har man en sykkel i 4-5-6 år, så har det sikkert ikke allverden å si. Men hva om 15-20 år? Vil en remappet sykkel ha mindre slitasje på motoren? Det er godt mulig.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by quattrokim »

Havnen har lagt opp, han har solgt alt utstyret han hadde som ikkje gjekk tapt i brannen.

At MC-Marine kunne ta sykler i benk visste eg ikkje, får høyre med dei om kor mykje dei skal ha for min om den kjem på vegen igjen. Har jo heilanlegg utan db killere no.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Vet ikke om det er vanlig benk eller kun er en rulle for å justere motoren liksom. Altså jeg vet ikke om du får standard utskrift av effekt/momentkurver etterpå. På nettsidene deres står det bare "Power Commander - Dynojet senter."

Fikk beskjed at med PCV justerer de isåfall blandingen etter intervaller på 250rpm (mener jeg det var), og at motoren må kjøles litt ned mellom dragene, derfor tar det kjapt 2-3 arbeidstimer.

Men det ligger som sagt gjerne ferdige maps til din sykkel inne på Dynojet sine sider for div anlegg og luftfilteroppsett. For min sykkel lå det for eksempel flere maps for forskjellige anleggsmerker, helanlegg/slip-on, originalt luftfilter/KN eller ombygget luftboks med snorkel-mod. Jeg fant et for VTR SP1 med Akrapovic helanlegg og originalt luftfilter som jeg la innpå selv og er fornøyd med. ;-)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Hrmmpf, hentet potteullmattene i dag, og de var som jeg fryktet hakket for korte for basunene. For de som skulle lure er FMF 010590 ca 38cm lange:
Image
Bestilte en pakke til som jeg får klippe til og stappe nedi, må vel gå greit om den er i 2 biter så lenge jeg stapper den godt nok tenker jeg. :-k Ser jo noen bruker sånne løse tråder/fibre som de stapper, så må vel dette duge.

Fant forresten en artikkel om dette, "10 things you need to know about muffler packing that you won't learn anywhere else":
http://www.supertrapp.com/images/pdfs/M ... ng-FAQ.pdf

Ser også ut som jeg bør skaffe noe high-temp silikon for å forsegle endcaps i følge det jeg har funnet av guides og den artikkelen der. En annen ting jeg la merke til er dette med å plugge eksosen før vasker den, dette skal visst forlenge levetiden på pakkingen. :-k Med tanke på hvordan den ene potten ser ut, så bør jeg i følge artikkelen forvente at den går enda bedre på low-mid etter repack. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Det kan jo være at det ikke er "plass" til lengre "ull" i demperene?? :-k

Uansett så er det litt greit at du gjør slike ting.... skulle jeg måtte gjøre dette på min egen potte, så bør du ikke være i tvil hvem jeg blir å ringe :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply