Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Spiritofwinter »

ashland wrote: 15 Dec 2022 23:22 En bit Edel Blå fra 50% disken på Meny, helt innafor til pepperkakene :D


20221215_230815.jpg
Eneste gangen jeg har klart å spise slik blå muggost er faktisk på pepperkake, det var greit nok til at det gikk ned uten å true med å komme opp igjen.

Var faktisk på en slags "teambuilding" for noen år siden der vi skulle lage noe mat en gang, sjefskokken dro frem en litt sær spesiell blå muggost fra et gardsysteri i området og ville ha oss til å smake med kommentaren at "Denne osten er bedre enn sex!", jeg smakte og kom med kommentaren at så jævlig som den smakte så må det sexlivet være ganske dødt...

Personlig foretrekker jeg heller den mørke flytende i glasset ditt ;-)
User avatar
Borg
Posts: 1684
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 16 Dec 2022 14:56
ashland wrote: 15 Dec 2022 23:22 En bit Edel Blå fra 50% disken på Meny, helt innafor til pepperkakene :D


20221215_230815.jpg
Eneste gangen jeg har klart å spise slik blå muggost er faktisk på pepperkake, det var greit nok til at det gikk ned uten å true med å komme opp igjen.

Var faktisk på en slags "teambuilding" for noen år siden der vi skulle lage noe mat en gang, sjefskokken dro frem en litt sær spesiell blå muggost fra et gardsysteri i området og ville ha oss til å smake med kommentaren at "Denne osten er bedre enn sex!", jeg smakte og kom med kommentaren at så jævlig som den smakte så må det sexlivet være ganske dødt...

Personlig foretrekker jeg heller den mørke flytende i glasset ditt ;-)
Sliter også med å få ned blåmuggost, men legg den på en hjemmelaget pizza, så blir det noe helt annet. Så skulle du få en matkurv på jobb så er hjemmelaga pizza stedet å bruke den
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

På saltkjeks, med rødvin 😘
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ashland »

ojda wrote: 16 Dec 2022 20:16 På saltkjeks, med rødvin 😘
Eller tapas \:D/
Gorgonzola kan fint kjøpes over ferskvaredisk i Frankrike med tegnspråk, faren er stykket fort blir stort :plystre

Screenshot_20221003_193019.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by haakeik »

ojda wrote: 16 Dec 2022 20:16 På saltkjeks, med rødvin 😘
Veldig enig :D
Gjerne også med en liten dært Fiken&Honning syltetøy på. Helt fantastisk \:D/
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by RuneMC »

Jonta wrote: 16 Dec 2022 13:25 Bestillte DRC Pro kjedeverktøy fra England i dag. De var utsolgt og trua med 150 dager, på Motorspeed... :shock:
Jeg får ikke vridd Kjede på cagiva'n ned på siden. Så det blir vanskelig å bruke dor og ambolt. Hadde jeg fått satt ambolten i 45 graders vinkel så...
Har stort sett brukket kutte-pinnen, men ser jeg har brukt verktøyet feil. Kutte-pinnen skal være litt innsunket når verktøyet skrus på kjedet... :roll:


Vinkelsliper har dog funket for kapping :plystre

Men for klinking har dette verktøyet fungert suverent. Mye bedre enn billig kina-dritt (ikke finn på å kjøp "Proworks" fra 24MX)
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Har en stålkloss bak kjedet og dorer pinnen med en passende dor avhengig av kjedetype.
Er ikke så mye som skal til for at det sitter mer enn godt nok.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Jonta wrote: 16 Dec 2022 13:25 Bestillte DRC Pro kjedeverktøy fra England i dag. De var utsolgt og trua med 150 dager, på Motorspeed... :shock:
Jeg får ikke vridd Kjede på cagiva'n ned på siden. Så det blir vanskelig å bruke dor og ambolt. Hadde jeg fått satt ambolten i 45 graders vinkel så...
DRC Pro ser veldig 'orntlig' ut, og den vil med stor sannsynlighet greie å presse ut pinnen uten behov for noen form for sliping på forhånd.
Selv benytter jeg denne, som også presser ut pinnen uten behov for forhåndssliping.
https://www.louis.eu/en/kellermann-ktw- ... r=10009142
Jonta
Posts: 546
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Jonta »

RuneMC wrote: 17 Dec 2022 00:11
Jonta wrote: 16 Dec 2022 13:25 Bestillte DRC Pro kjedeverktøy fra England i dag. De var utsolgt og trua med 150 dager, på Motorspeed... :shock:
Jeg får ikke vridd Kjede på cagiva'n ned på siden. Så det blir vanskelig å bruke dor og ambolt. Hadde jeg fått satt ambolten i 45 graders vinkel så...
Har stort sett brukket kutte-pinnen, men ser jeg har brukt verktøyet feil. Kutte-pinnen skal være litt innsunket når verktøyet skrus på kjedet... :roll:
Vinkelsliper har dog funket for kapping :plystre
Men for klinking har dette verktøyet fungert suverent. Mye bedre enn billig kina-dritt (ikke finn på å kjøp "Proworks" fra 24MX)
Takk for tips!
Jonta
Posts: 546
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Jonta »

knutk wrote: 17 Dec 2022 18:22
Jonta wrote: 16 Dec 2022 13:25 Bestillte DRC Pro kjedeverktøy fra England i dag. De var utsolgt og trua med 150 dager, på Motorspeed... :shock:
Jeg får ikke vridd Kjede på cagiva'n ned på siden. Så det blir vanskelig å bruke dor og ambolt. Hadde jeg fått satt ambolten i 45 graders vinkel så...
DRC Pro ser veldig 'orntlig' ut, og den vil med stor sannsynlighet greie å presse ut pinnen uten behov for noen form for sliping på forhånd.
Selv benytter jeg denne, som også presser ut pinnen uten behov for forhåndssliping.
https://www.louis.eu/en/kellermann-ktw- ... r=10009142
Den virker jo veldig solid. Litt dyrere enn DRC'n da.
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by pelsen »

knutk wrote: 17 Dec 2022 18:22
Jonta wrote: 16 Dec 2022 13:25 Bestillte DRC Pro kjedeverktøy fra England i dag. De var utsolgt og trua med 150 dager, på Motorspeed... :shock:
Jeg får ikke vridd Kjede på cagiva'n ned på siden. Så det blir vanskelig å bruke dor og ambolt. Hadde jeg fått satt ambolten i 45 graders vinkel så...
DRC Pro ser veldig 'orntlig' ut, og den vil med stor sannsynlighet greie å presse ut pinnen uten behov for noen form for sliping på forhånd.
Selv benytter jeg denne, som også presser ut pinnen uten behov for forhåndssliping.
https://www.louis.eu/en/kellermann-ktw- ... r=10009142
Jeg kjøpte ikke bilrema kjedeverktøy idag, de har jo sluttet med mc-greier :( . Det går fint å presse ut pinnen uten forhåndsliping, men det går veldig mye lettere hvis man bruker tre sekunder med vinkelsliperen først. Min mening er at dette verktøyet er viktigst når man skal sette på ny kjedelås. Da bruker jeg skyvelæret og måler til jeg har presset til samme avstand som de andre leddene. Jeg bruker også verktøyet til klinkejobben, men det er å sette låsen fint og rett som jeg liker best med dette verktøyet.
Jonta
Posts: 546
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Jonta »

mekkern wrote: 17 Dec 2022 07:15 Har en stålkloss bak kjedet og dorer pinnen med en passende dor avhengig av kjedetype.
Er ikke så mye som skal til for at det sitter mer enn godt nok.
En liten ambolt gjør susen ja. Men, som jeg skrev, når jeg ikke får lagt kjedet på siden, blir det vanskelig. Kunne sikkert ha inprovisert none vinkla greier, og fått naboen til og holde....
Får prøve dette moderne vidunderverktøyet i stedet nå da. :?

Kan vel inrømme at jeg i min grønneste ungdom brukte svingarmen som mothold, ehm :redface
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by knutk »

Dersom man kan ta av kjedet og legge det på benken anser jeg klinkejobben som veldig enkel og ved hjelp av et minimum av verktøy.

Selv har jeg kun hatt/har to sykler med kjeder, + diverse gratisarbeid. Syklene jeg har jobbet på har vært laget slik at man må enten kutte kjedet for å monterer/demontere, eller løsne svingarmen.
Klinking av kjedet blir da litt mer plundrete. Man har kanskje kun et begrenset felt hvor kjedet er eksponert, og man konkurerer om plassen med diverse annet som finnes på sykkelen. Dette gjør det vanskelig å komme til med verktøy nesten uansett hva man benytter.

Jeg har kun erfaring med Kelleman's verktøy, og det hele er en lek..
Det er faktisk så enkelt som videoen under viser. Å presse ut den gamle naglen går som en lek. Skruen som trykker på har stor diameter og er fingjenget, så det krever et minimum av ekstra kraft, som gjør forhåndssliping bortkastet. Selv om det ikke tar lang tid å slipe ned en låsepinne tar det tid å lete fram vinkelsliper, og det er kanskje krøkkete å komme til. Særlig om alternativet er å kun benytte pressverktøyet, som uansett må monteres.
Forøvrig taler video for seg selv.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Palma »

Oisann, der dukket det opp et nytt behov ja. Står på MÅ-HA-LISTA for 2023 \:D/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ashland »

knutk wrote: 18 Dec 2022 23:44 Dersom man kan ta av kjedet og legge det på benken anser jeg klinkejobben som veldig enkel og ved hjelp av et minimum av verktøy.

Selv har jeg kun hatt/har to sykler med kjeder, + diverse gratisarbeid. Syklene jeg har jobbet på har vært laget slik at man må enten kutte kjedet for å monterer/demontere, eller løsne svingarmen.
Klinking av kjedet blir da litt mer plundrete. Man har kanskje kun et begrenset felt hvor kjedet er eksponert, og man konkurerer om plassen med diverse annet som finnes på sykkelen. Dette gjør det vanskelig å komme til med verktøy nesten uansett hva man benytter.

Jeg har kun erfaring med Kelleman's verktøy, og det hele er en lek..
Det er faktisk så enkelt som videoen under viser. Å presse ut den gamle naglen går som en lek. Skruen som trykker på har stor diameter og er fingjenget, så det krever et minimum av ekstra kraft, som gjør forhåndssliping bortkastet. Selv om det ikke tar lang tid å slipe ned en låsepinne tar det tid å lete fram vinkelsliper, og det er kanskje krøkkete å komme til. Særlig om alternativet er å kun benytte pressverktøyet, som uansett må monteres.
Forøvrig taler video for seg selv.
Som alltid bør mann høre godt etter når @knutk kommer med gode råd. Kan underskrive på det Kelleman's verktøyet er genialt hærlig å bruke :thumleft
Både til demontering og ny-montering/klinking

Nappet med denne fra Louis etter en tur sørover, koster litt kontra alle billig-verktøy, men annbefales varmt

https://www.louis.eu/en/kellermann-ktw- ... r=10009142
fun is not a straight line
Post Reply