Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by RuneMC »

Kant1 wrote: 20 May 2022 11:02
RuneMC wrote: 20 May 2022 10:57 :thumleft Det så absolutt ikke feil ut med kjøring i høyfjellet...

Er det "Algarve Mountains" ? titter litt på Ride Nordic sine sider ...lese... lese.... fullbooket for i år... 2023 booking... oi! 40K ja :shock: Men ser grådig fint ut da, både kjøring, nye BMW, mat og innkvartering
Nå er det Hellas som gjelder.
Har hatt lyst å oppleve adventurekjøring der i mange år, så nå i forbindelse med min 50årsfeiring, bestemte ledelsen i OK Varme & Sanitær AS seg for å dele ut en romslig bonus, slik at "månedens ansatt" fikk en velfortjent pust i bakken :thumleft
I see, I see from sea to sky :) Hellas er favoritten blant syden land, så håper det slår til for jubileet! God tur !
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Kant1 »

Nå har jeg nettopp hatt noe av den råeste kjøring noengang :D
Disse fjellveiene mangler sidestykke... selv i alpene.
Og det er INGEN trafikk her. (Nesten) :plystre


https://locatoweb.com/map/single/1231262859
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Kant1 »

Er en stund siden jeg kom hjem fra Hellas. Travle dager i ny jobb, og mye arbeidstid forran skjermene, har gjort at jeg har hatt mindre forumtid enn jeg kunne tenkt meg.

Men noen bilder fra denne sinnsyke kjøreopplevelsen må jo deles:

Morgenstund på terrassen, måtte grytidlig opp denne dagen. Var i kjøreklørne 0645 for gjennomgang av rutiner, sykler (ikke alle kjører GS i hverdagen, utrolig nok :roll: :shock:
20220522_063114.jpg
Og det tar ikke lange tida før vi et ute på tildels utfordrende veier
20220522_105846.jpg
20220522_112721.jpg
Oppover her blir det mer fokus på å kjøre trygt, enn på å "tøysegasse"
20220522_173301_iefk_428561ab.jpg
Men alt er ikke bare grusveier, vi kjørte masse fantastiske svingete asfalveier også
20220522_192902_luxh_98d484bd.jpg
Onsdagen gav oss mye kjøring i høyden, og utfordringer av alle slag. Å kjede seg, blei det lite tid til
20220523_133532_xwnu_c1692222.jpg
20220523_135253.jpg





Blei stort sett en støvandes kar, hver dag. Skåler med ene turguiden, han låg i front denne dagen, og er dermed støvfri og nesten gullende ren
20220524_170751.jpg
Ofte var det både bratt og luftig langs ruta
20220524_134201.jpg
20220524_135709.jpg
The long and windin' road
20220525_094814.jpg
Her hadde vi nettopp en "fika" oppi fjellet. De sørger for at vi holder blodsukkeret oppe igjennom dagen
20220525_111402_ewkp_76824fed.jpg
Torsdagen var spektakulær, kjøring på elendige, bratte veier i ville fjellsider. Du har gjerne kjørt litt grusveier før du setter pris på disse fjellveien
20220526_112533_pyho_5699e822.jpg
20220526_110930_slcs_5d36ed32.jpg
20220526_132839_fnxb_fc41d349.jpg
20220526_141108.jpg
Og hele uka både bor og spiser vi standsmessig. Skikkelig digg
20220525_073143.jpg
20220524_201758.jpg
Desverre kunne ikke BusaTrond være med, pga av noen plager i en arm, så vi må vel tilbake til neste år, tenker jeg.
For dette var kåte greier, som han bruker å si \:D/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Borg »

Ja det der så skikkeli vondt ut.
Ser ut som en flott støvete tur. Hva lå gradestokken på under turen?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Snikkeren »

Dæven det der så absolutt ikke feil ut. Får levere lottokupongen neste uke også, så kanskje jeg får meg en sånn tur etterhvert. :lol:
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Kant1 »

Borg wrote: 19 Jun 2022 00:33 Ja det der så skikkeli vondt ut.
Ser ut som en flott støvete tur. Hva lå gradestokken på under turen?
Det var stort sett godt over 20 grader, lavest når vi var i høyden, men en morgen oppi fjellet var det bare 9 grader før sola tok tak. Og på det meste, nede ved sjøen, siste dagen, var 37.
Var livlig i kjørebuksa da :lol:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Palma »

Bra du tok en for laget Olav. Det så ikke ut som du hadde det veldig fælt :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by ashland »

Flotte bilder Olav :thumleft
Ser ut som om du har hatt en flott tur
fun is not a straight line
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by JK95 »

En kan ikke nekte for at dette så godt ut, kanskje spesielt de der asfalterte kurvene :lol: Bra noen av oss vet å nyte to hjul litt oftere enn jeg selv gjør om dagen :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Bikeridr »

Fin-fine bilder der, ja :)
Litt bedre natur enn skinnflate Latvia også, ser jeg.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- På tide med sydentur

Post by Tekumseh »

Fantastisk flotte bilder! Tipper dette var opplevelse ja :-)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Kant1 »

Må vel dele litt fra denne turen..


Del 1:

Drog avgårde sammen med Stian tidlig torsdag morgen, og var på Geilo samtidig med at lunchkakene i varmdisken på Spar-butikken var ferdige.

Så var det en standard tur nedover på vestsia av Hallingdal mot Torpo.

Image

Image

Vi kjørte "Høgspenten" for første gang (for meg, Stian har kjørt over den før), og ikke nok med det.. siden Stian ikke hadde lukket sal-veska si, strødde han litt effekter langsmed sporet. Så vi måtte snu og kjøre ned igjen.

Image

Image

Image
Vi fant noen av sakene, men vinglassene var og blei borte. og de var mine :-#
Vi bestemte oss for å kjøpe nye, framfor å leite

Videre, gjennom små bekker og over høydedrag og små daler, denne turen er virkelig å anbefale, framfor Rv7 nedi dalbunnen

Image

Image

Ved Trillhus nedafor Torpo har vi en asfaltpause, før vi svinger oss opp på Torpoåsen igjen. (Igjen, for min del)

Torpoåsen og Krøssstølvegen retning Hemsedal har jeg vært igjennom mange ganger i år, men ruta videre fra Øvre Hemsedalsveg blir ny idag.
Det viser seg at sporet jeg har funnet på kartet er en del av "Roadbook SørNorge".

Det er ikke mye asfalt eller tilkjørte masser på dette sporet, men dritgøy å ta seg igjennom her

Image

Image

Så finner vi asfalt igjen, opp til Lykkja, med utsikt utover Tisleifjorden

Image

og deretter finner vi veien mot dagens lunsj, som igjen (typisk nok for 2022 sesongen) blir ved Jokerbutikken på Fv 52. Men på veien dit er vi innom et spor som er knallkjekt å kjøre. Finnes ikke på kartet.

Image


Image
Etter lunch blir det snarveien ned mot Leira, og jeg bare digger den dansbare asfalten med lange og korte svingkombinasjoner, og like før demningen ved Leira tar vi venstre utover Vestsidevegen langs fjorden, og kjører forbi denne kåken her...

Image

lurer på hva det er, og hvem sin det er
Snart etter finner vi veien over elva, og krysser E16, og så bærer det ut på grus. Oppover åsen, så venstre, i retning vest.

På kartet har vi funnet to grusveger som NESTEN henger i sammen, kun 3-400 mtr skiller de to vegstubbene.
På Finn kart sine flyfoto, kan det med litt velvilje se ut til at det er et slags tråkk imellom disse vegstubbene, og snart er vi framme der vegen slutter... og et lite tråkk/brei sti, tar over.
Stian stikker først, og beskjeden er "det går greit det her, Olav"

Jeg smeller inn 1 gear, opp bakken, forbi Stian, og ut på stien.

For det var det det blei, veldig fort.

Image

En liten sti, mellom steiner og maurtuer, og jeg kjenner med en gang jeg har den rette sykkelen for dette.
Stian følger på like bak, men straks før vi er nedpå den andre veg-enden havner framhjulet mitt på utsia av stien, og jeg må bare komme meg av sykkelen.
Ikke at det var så vanskelig akkurat.

Image

får stablet kroppen opp i vertikal stilling, og så må vi få sykkelen opp på stien igjen, så de siste 20 meterne kan forseres på normalt vis.

GSen er ikke akkurat lett som en fjær, men vi greier å få den opp på stien igjen, uten noen form for problem. Kostet kun 0,35ltr svette.
Og alle veit at svette kun er fett som gråter.

Så dette var egentlig en vinn vinn situasjon.

Men snart etter kan vi nyte utsikten over Valdres igjen

Image

Image

Videre videre, etterhvert innom noe asfalt før en ny "offrroad"rute skal sjekkes ut. Også her har vi gjort hjemmeleksa på Finn kart sine flyfoto, og her er det TYDELIGE hjulspor, så vi er optimister.
Og det går bra, grusen blir dårligere og smalere jo lenger innover veien vi kommer, og etter en velteplass er det mer gress enn grus. Og rundt en sving, ligger svaret.
Rotvelter.

Store og små trær ligger strødd oppover langs vegen, i all hovedsak på tvers.

Image

Image

Vi kjemper oss igjennom greiner og kjører lange strekk i grøfta på innsia, og tilslutt er vi framme på en snuplass.

Her venter det som normalt ville vært en utfordring, men nå er vi så fulle av adrenalin og pågangsmot, at vi stusser ikke et sekund på den gaaaanske så bratte, steinete og svingete "vegen" foran oss.

Autopilot inn, to fingre på clutchen, vekta bak, blikket opp og fram (litt uvant for en som sliter med beskjedenhet, slik som meg) og gasse gasse gasse...

Og opp kom vi. På toppen venter nok en rotvelte, men den smyger vi oss greit under og gjennom, og DER er det vei igjen...

"Stian, vi klarte det" jubler jeg på intercomen,
men var nok litt tidlig ute, for igjen, rundt neste sving ligger nye rotvelter

Image

Men det blir fort klart at dette er i meste laget å jobbe seg igjennom på en sein ettermiddag.

Vi må snu, og jobber oss tilbake.
Gjennomvåte av svette finner vi etterhvert fast grunn under gummien igjen, og nede ved E16 ser jeg en Coop-butikk.

Jeg spør Stian "Skulle vi ikke hatt oss en kald cola?!"

"E det nån gong vi skal ha oss cola, så e det no" lyder det bak meg.

Slik blir det.

Image

Iskald Cola er digg når man er såpass oppbrukt som vi er nå.

Kjenner blodsukker-rushet så sterkt, at det napper helt ut i neglerøttene

Men la gå, for å spare inn litt tid må vi gønne på, på asfalten.

Over heia fra Ryfoss til Beito, så mot Jotunheimsvegen, og selv om GPSen sier vi bør kjøre via Vågå for å komme fram kl 21.19, mener vi (dvs jeg) at Jotunheimsvegen i warpspeed vil gi oss tid til en ekstra øl eller to før leggetid på Grimsbu.

Image

Ganske riktig, på andre sia, i bakkene opp mot Skåbu har vi kjørt inn en god time på alternativet via Valdresflya og Vågå.

Ned mot Vinstra, ut på E6, for å ligge i kø med trailere, bobiler og Auriser (unnskyld Ojda)

tar av på Ringebu, og i bakkene opp mot Venabygdsfjellet smeller det....

Ingen tur uten komplikasjoner, og har man med en KTM, så er det gitt hvem som får det.

det blir en roadside repair av Stian sin "notsoSuperAdventure", og mens jeg stikker tilbake til Biltema på Vinstra for å skaffe reprasjonsting, peller Stian ned skidplata under motoren.

Image

Jeg har mange flere bilder fra denne "epoken", men av personvernhensyn (altså min egen helse) skal jeg ikke dele så mye fra dette.

Kort fortalt, vi kommer oss videre uten for mye bråk, og oppå fjellet får vi med oss en fin skumringsstemning

Image

Vel nede ved Atna kjører vi forbi denne unge damen som stod i vegkanten med en flott Tempo Corvette
Vi stoppet og spurte om alt var i orden, noe det var, hun skulle bare se etter et sted å sove. På langtur, må vite.

Image

Utrolig kult.
Og en times tid etterpå parkerer vi syklene utenfor Grimsbu, får en øl i neven, og etterpå kan vi ta ev hjelmen....

Life is good :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by knutk »

Flotte bilder og herlig fortalt. :D :thumleft =D>
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Tekumseh »

Takk for fine bilder og god lesing :-)

Forresten den gule kåken eies av en nyrik tysker, og man kan låne seg rom der: https://www.nrk.no/innlandet/bygger-slo ... -1.8147898
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Gielas »

Fine bilder og god story Olav! :thumleft
Gielas
Post Reply