RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Ja, nå ble det nettopp enda flere planer med nytt boligkjøp... mulig det ble litt impuls, men fikk etterhvert lyst på å bytte sentral lokalisering (nå som jobben har besluttet mer hjemmekontor) med utsikt, så da blir det retur til "Nye Asker" i Juli...

Har planer om Andebu-treff ja :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Ikke blitt mye kjøring med styling av leilighet og diverse... Første visning 12 Mai ga bare en interessent som dessverre ikke var interessert nok. Men kanskje ikke så rart når "halve Norge" skulle avgårde på himmelsprett-langhelg og dertil litt for få dagers annonsering - var nok ikke helt taktisk valg av dato :roll:

Neste visning gir jeg litt lenger tid så det blir onsdag neste uke...

MEN, on topic, som det heter så var jeg en liten tur opp til Randsfjorden på 1ste Mai. Har pleid å kjøre helt opp til Dokka og lenger, men med litt lite fotogent vær som heller ikke ga den store godfølelsen, så ble det til at jeg snudde på Jevnaker denne gang. Bud nr 1 er at man skal kjøre MC fordi det føles godt. Uteblir godfølelsen så er det bedre å gjøre noe annet. Noe veibygging var det også på gang før Jevnaker, så to trafikklys som tok litt ekstra tid...

Artig skilt på en bom, er vel en sånn fotball-referanse... :-k jah Liverpool ... :)
Image

Nordbytangen badeplass
Image

Fast forward til ikveld hvor jeg tok en liten tur. Ble litt nysgjerrig på om jeg kunne se noen veiforhold som kunne forklare ulykken i går, men så ingenting åpenbart. (Uten at det betyr så mye).

Nede ved Tyrifjorden (...etter å ha snudd ca ved "Vikersund 21" skiltet)
Image
og bilde i andre retningen med fin kveldshimmel og siste lys fra sola på toppene...
Image

Forresten mye anleggsvirksomhet nær Sollihøgda, og basert på all aktivitet og alle anleggsveiene så tror jeg kanskje det spøker for den første morsomme (for oss på MC) svingen ned fra Skaret :-k
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by intruder »

Liverpool :---) :smt073
eldstesønnen har som den trekkfuglen han er bygd reir lenger sørpå og om Liverpool har tapt er han sjelden å se dagen etter.... :-k

har Everton gått i fella er yngstesønn og jeg sjelden sør for Hamar på ei stønn.... :redface

Vinner Everton lyder det ved hans ankomst :

Oh we hate Jurgen Kloph and we hate saint John
but most of all we hate Big Ron
And we"ll hang them kopites une by one
on the banks of the royal blue Mersey......
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Morro å se hvordan ihuga fans er dagen etter at favorittlaget har vunnet eller tapt ja... bortsett fra at nå er det over ett år siden jeg har vært på kontoret :roll:

Og hos oss går det mer i Vål'enga vs Kanarifuglene... blått/rødt og gult er plutselig viktige farger :)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by intruder »

Husker jo " apeberget " ( ? ) var som mest på hugget........
vi var flere vakter på Ham Kam som skulle stå vakt foran den tribunen....da stemningen steg til de store høgder forsvant de fleste av oss ...bare sønnen min på 14 år sto igjen ...fytterakkern for feiginger du :redface

Ellers er det jo rivaliserinh HamKam / Brumunddal......mindreverdighetskompleks ?

Brumunddal - Strømmen i 1971 sloss ca 50 fulle faans ....pollti måtte komma [-X

je satt på Gammelhotellet og :smt030 :smt030
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Hadde et håp om å få solgt leiligheten sist uke, men dengang ei. Ellers hadde jeg nok kjørt i ren gledesrus til Rosendal.

Så da fikk det heller bli et par mindre dagsturer sist helg via grusveiene mellom Bingen og Lyngdal/Lampeland - sånn for å klarne hodet litt. MC-kjøring er greit sånn sett - får elegant skiftet fokus bort fra andre tanker til nuet der kjøringen krever alt.

Langs asfaltveien mellom Lyngdal i Numedal og Lampeland
Image

Image

Langs Nyseterveien (grusvei) mellom Bingen og Lampeland
Møtte både et par ryttere på skvetne hester (så gasspådrag 0 og rullet forsiktig forbi) og et par større KTM som gladgasset opp en av de brattere bakkene nærmest Lampeland.
Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by intruder »

Ser bra ut....fine bilder også....er det forresten mye mygg og andre fiender ved tjern og sjøer på dine kanter....

Sjøl kjørte jeg en tur med Vespa 50en på grus i går kveld....dårlige håndledd og risting i overkant er lite artig....
og også kjøring på nye 4 felts E 6......men gammelvegene er da der lell ! :plystre
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

@intruder foreløpig ganske mygg- og insektsfritt. En og annen splætt blir det jo på visiret, men ikke mange.

Men nå setter jo folk opp bie- og insekts-hotell overalt så kanskje det blir mer på sikt :roll:
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Litt småkjøring bare i det siste.

3 Juni - en kveldstur
Ved Kortnes var det noen paraglidere som fløy og landet - artig
Image
Image
Kortnes ligger langs Baneveien i Lier som nå er asfaltert for det meste, nå må du svinge ned Brurbergveien for å få litt grus (hvis du kjører mot Drammen), eller hvis du vil ha avveksling fra å ligge bak en traktor som jeg ville...

Tyrigrava 9 juni, kom meg avgårde enda senere så flere hadde nok allerede dratt videre.
Image
... men fillern den nye fartsgrensen på 60 er ikke gøy... jeg tror øynene kun så på veien et lite stykke i den fine S-kombinasjonen litt senere :plystre

Som et sukkertøy eller smykke på to hjul - liker fargene på denne Guzzi V85TT
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Ble en fin t/r Lampeland på Lørdagen i fint være med passe temp. Naturens fargefest har startet

Vante ruta Vikersund-Syllling-Åmot-Bingen og derfra ene grusveien til Letmolivatnet og litt asfalt til Lampeland og kun grus Nyseterveien tilbake.
Begge grusveiene var teknisk sett enkle nå pga mest hardpakket og beskjedent grus.

Noen bilder følger
Hvem visste at Vål'enga har avdeling i Vikersund? :) ...eller hmm... V'en betyr vel noe annet her... :D
Image

"Farlig kryss" i Bingen - egentlig ikke så farlig men har hendt at det er noe grus på asfalten rundt svingen, så lurt å senke farten litt likevel...
Image

Det ble liksom ingen bilder ene veien da man var i flyt-sonen for litt aktiv kjøring...
Men tilbake langs Nyseterveien ble det et par bildestopp og inntak av Snickers og iskaffe.
Image

Image

Siste bilde fra Lierdalen der Baneveien dessverre er blitt asfaltert, men man kan få litt grusvei ved å kjøre ned Brurbergveien (dog endel 30-soner)
Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by intruder »

Takk for innlegget....med bilder til teksten blir det jo litt mer " livatt " enn mine beretninger uten ...
men har altså kjørt kjempetur " Vingrom - Vingromsåsen-Snertingdal - Redalen samlet 140 km forleden , noen mil med veldig fine svingete veger dog uten grus.... :D
i helga kjørte jeg til Lena på Toten og en runde om Skreia og hjem...samlet rundt 120 km ... \:D/ fine asfaltveger for MC-kællær

Regner med å ta en tur på gamle e6 via Stange og Tangen ned til Minnesund , derfra over til Sand i sør-Odal og hjem via Løten og så hjem også før parkering.....samt noen småturer ellers \:D/
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by Jonta »

De grusveiene rundt Lampeland/Bingen ser fine ut. Jeg har kjørt der med bil et par ganger. Fint område.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Ja, det er fine grusveier der og endel videre nordover også. Evt over søndre Blefjell er fint.

La oss håpe de forblir grusveier for litt naturopplevelse :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Litt treg til å poste bilder men ble en runde både forrige Lørdag og idag.

Drøyde litt med å dra avgårde til 12-tiden siden det fortsatt var litt vått, men det klarnet opp i løpet av turen

Lierdalen i nærheten av Tronstad
Image

Og videre Sylling-Vikersund, fortsatt litt våt asfalt
Image

Tok en liten omvei om Røine, der var det tåkete...
Image

Men litt senere fra Bingen til Lyngdal var det flott høstvær
Image

Ved Letmolivatnet
Image

Idag var det enda litt kaldere men fristet med repetisjon av nesten samme rute. Det er noe med at man kan kjøre litt mer dynamisk på veier som er ferdig rekognosert - og så har veiene fra Bingen - Lampeland veldig liten trafikk :)

Angret heller ikke på at jeg tok turen. Idag var det virkelig som å kjøre gjennom ene postkortmotivet etter det andre av høst !

Litt kjøligere idag så dobbelt par sokker anbefales. Kjørejakka hadde fått vinterforet inkl foret krage montert og det fungerte veldig bra. Dainese Blizzard jakka er jeg virkelig fornøyd med. Skikkelig vindtett og tett i regn (laminert D-Dry som jeg ikke har merket noen ulemper med vs dyrere Goretex) og behagelig varm med foret montert.

Det var et godt stykke nylagt asfalt på veien oppover Bingen, så prima forhold. Grusveien hadde fått seg et lite dryss grus så var ikke like rask som forrige helg, men sikkert mer morsom for den som har teknikken inne for sladding...
Image

En god del motorsykler ute på veiene idag så tydelig at flere vil utnytte sesongen.

Eller for å si det på en annen måte; Når brøytepinnene er satt opp så begynner det å bli sent i MC-sesongen :lol:

Dessverre også noen bilister som bare tenker jakt. Var en som saktnet foran meg på FV96 før han plutselig svingte over til en liten plass på venstre siden av veien uten å blinke. Er jo obs på den klassiske der bilisten svinger venstre idet motorsyklisten er på vei til å kjøre forbi pga "lusekjøring" så ser alltid etter veier som kommer fra venstre før jeg kjører forbi... Men denne var en ny "luring" som jeg får arkivere i erfaringsdatabasen (Hvis jaktsesong, tenk også på at det kan være jeger som svinger uventet venstre til godt kamuflert p-plass).
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Etter dekkskift på bilen ble det en liten tur idag også.

Varmet opp med en tur ned til Røskestadvannet - men gikk fortsatt ikke an å kjøre gjennom ved demningen - sperret med gjerde og "anleggsområde" skilt. Men ble nå et lite bilde

Image

Videre en delvis repetisjon av gårsdagen med Sylling-Vikersund og "what a difference a day made" - tydelig at vestsiden av Tyrifjorden er et skikkelig kjøleskap med ca 5C kaldere enn hjemme og rim over veien rett etter en av de første svingene etter badeplassen :shock: Heldigvis ikke glatt, men tyder på at nå er det helt på tampen av sesongen for den veien...

Deretter ned langs Eikeren og Hanekleiva. Tok vel ca 4 biler på begge strekkene. Spesielt en Tesla kjørte sakte på toppen av Hanekleiva, 50 i 80-sonen [-X ... kjapt å kjøre forbi da. Er ikke Tesla liksom en sportsbil da ? :-k

Veldig gøy med raske veier og svinger i dag, men merket tydelig at det var noen grader kaldere enn igår.
Tok meg ikke tid til fotostopp, utover et siste bilde nede fra den lokale badestranden.
Image
Post Reply