Bikeridr - om alt og ingenting
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Satt nå ute i sigarbua med en sigar (merkelig nok), mens jeg hørte på tordenværet.
Ved siden av meg hadde jeg fotografaenmegferingsapparatet som hadde påmontert et 400mm objektiv.
Ser jo en fuggelfaen i lufta og tenkte at jeg kanskje skulle knipse et bilde av den. Flyvende stork på grå himmel.
Sånn mens jeg satt der, fikk jeg øye på litt matinnsamlingsaktivitet borte i blomsterjungelen til kona, så jeg knipsa likegodt et bilde av det også. Trodde først det var en bie, men er vel en sånn der blomsterflue med kamuflasjefarger.
Ved siden av meg hadde jeg fotografaenmegferingsapparatet som hadde påmontert et 400mm objektiv.
Ser jo en fuggelfaen i lufta og tenkte at jeg kanskje skulle knipse et bilde av den. Flyvende stork på grå himmel.
Sånn mens jeg satt der, fikk jeg øye på litt matinnsamlingsaktivitet borte i blomsterjungelen til kona, så jeg knipsa likegodt et bilde av det også. Trodde først det var en bie, men er vel en sånn der blomsterflue med kamuflasjefarger.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jompa
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Fine bilder, du er god til å se motiver.
Og å fange dem.
Bildekvaliteten skal jeg ikke prøve å uttale meg om, har ikke så mye peiling og har ikke brillene på meg.
Og å fange dem.
Bildekvaliteten skal jeg ikke prøve å uttale meg om, har ikke så mye peiling og har ikke brillene på meg.
- Bikeridr
- Geocache General
Takk for det @Jompa.
Joda, hender jeg treffer, men som sikkert de fleste (amatør)forografer, så er vel selvsensur ganske streng. Regner med 90% av bildene jeg knipser er ekte ræl.
Så tar jeg jo endel bilder i jobbsammenheng, men regner ikke med det er veldig interessant for forumfolket å se bilder av olje- og vannlekkasjer eller ødelagte maskindeler. Ev. termografiske bilder av havarerte generatorlager
Joda, hender jeg treffer, men som sikkert de fleste (amatør)forografer, så er vel selvsensur ganske streng. Regner med 90% av bildene jeg knipser er ekte ræl.
Så tar jeg jo endel bilder i jobbsammenheng, men regner ikke med det er veldig interessant for forumfolket å se bilder av olje- og vannlekkasjer eller ødelagte maskindeler. Ev. termografiske bilder av havarerte generatorlager
- Bikeridr
- Geocache General
Ble en bitteliten tur med "Alfred" i dag
Nå har jeg jo kjørt "Frosken" endel i år, men er vel snart 2 år siden jeg var på en tur over 10+ mil med "Alfred". Har vært noe hektisk på friturene og med bare 4 uker fri, så har jeg jo såvidt kommet meg inn døra og pakket ut kofferten før jeg skal dra ut igjen
(savner 9-ukersturnusen).'
'Nuvel, ble en liten time og en 13-14 mil
(Neida, holdt meg relativt nært fartsgrensa, så ble vel såvidt 10 mil på litt over timen.
Gjorde ett lite fotostopp utenfor frlymuseet på "baksiden" av flyplassen.
Ellers vasr det fantastisk dfeilig å kjenne kreftene i "Alfred" sammenliknet med "Frosken". Hadde bittelitt problemer med å holde meg under 3-sifra i bynære strøk, men gikk greit da jeg geara ned i toa
Varmt og godt, og så håper jeg meg på en liten runde i morgen oghså.
God helg, folkens.
Nå har jeg jo kjørt "Frosken" endel i år, men er vel snart 2 år siden jeg var på en tur over 10+ mil med "Alfred". Har vært noe hektisk på friturene og med bare 4 uker fri, så har jeg jo såvidt kommet meg inn døra og pakket ut kofferten før jeg skal dra ut igjen
'Nuvel, ble en liten time og en 13-14 mil
Gjorde ett lite fotostopp utenfor frlymuseet på "baksiden" av flyplassen.
Ellers vasr det fantastisk dfeilig å kjenne kreftene i "Alfred" sammenliknet med "Frosken". Hadde bittelitt problemer med å holde meg under 3-sifra i bynære strøk, men gikk greit da jeg geara ned i toa
Varmt og godt, og så håper jeg meg på en liten runde i morgen oghså.
God helg, folkens.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
En gang inni mellom er det morro å kjenne litt på draget ja. 
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Kos med prolaps for deg og podagra for meg
mye rart å oppleve på livets landevei...
Min urinsyregikt er jo en livsstilaffære...redusert inntak av reker,søtsaker og øl demper plagene inkludert tabletter ...
Som Vidar Sandbeck sang ...
Gamle formann Pedersen han smiler i sitt skjegg
der han koser seg med gikta i en solvarm panelvegg ...
Han drømmer om den tida han var pott og panne her
men nå er `n snaut nok brukbar til å spå litt vind og vær

mye rart å oppleve på livets landevei...
Min urinsyregikt er jo en livsstilaffære...redusert inntak av reker,søtsaker og øl demper plagene inkludert tabletter ...
Som Vidar Sandbeck sang ...
Gamle formann Pedersen han smiler i sitt skjegg
der han koser seg med gikta i en solvarm panelvegg ...
Han drømmer om den tida han var pott og panne her
men nå er `n snaut nok brukbar til å spå litt vind og vær
- Bikeridr
- Geocache General
Når man er på Islaand, så må man ta manndomsprøven..
Kona fikk i seg en halv bit før det gikk en tørkeriüll¨på tunga og æææææææææææææækkk..
Jeg klarte to biter før resten gikk i søpla.
Fermentert hai eller håkjerring på norsk.
Kan likegodt kvælle innpå en liter Domestos eller hva den der ammoniakk-greia heter..
Smakte ekte dassrens.
Jeg klarte to biter før resten gikk i søpla.
Fermentert hai eller håkjerring på norsk.
Kan likegodt kvælle innpå en liter Domestos eller hva den der ammoniakk-greia heter..
Smakte ekte dassrens.
- intruder
Når 100 km på landevei er i grenseland , er det da man skal selge Viragoen og legge kjøringen på hylla...
eller satse på mer kroppspleie til vinteren og mer kjøring til sommeren ?
Tror nok jeg velger det siste ...kramper i bein og armer blir nok bedre med litt vedlikehold av en trekvart hundre år gammal skrott ?
Kan skikkelig sterk pultost sammenlignes med håkjerringa ?
eller satse på mer kroppspleie til vinteren og mer kjøring til sommeren ?
Tror nok jeg velger det siste ...kramper i bein og armer blir nok bedre med litt vedlikehold av en trekvart hundre år gammal skrott ?
Kan skikkelig sterk pultost sammenlignes med håkjerringa ?
- Bikeridr
- Geocache General
Ikke i nærheten engang. Mer type rakfisk ganger 10
Det er jo raket hai..
- Bikeridr
- Geocache General
Som noen sikkert har fått med seg, så har jeg jo røska ut en ny EDB-maskin, kapabel til bittelitt mer enn lett surfing og epost 
Hel-hvete, det har skjedd mye på de ca 6 årene, siden forrige innkjøp, også da etter dengangs svært høy spec.
Litt av det jeg nå er målløst imponert over:
Kopiering av 40GB videofiler, på samme SSD; 14 sek.
Innlasting og "scrubbing" (eller hva det nå heter når en drar "spilleknappen" gjennom filmen) av 8K RAW film, fullstendig uten lagging eller hakking.
Innzooming og utklipp fra nevnte 8K til 1920-tidslinje helt uten hakking eller slikt "timeglass tenkepause" på PC, under setting av "keyframes".
Rendring av ferdig produkt fra RAW-fila til .mp4 (1 min ferdig film) tok 12 sek.
Jepp, tror nok jeg vil være fornøyd med denne "riggen" en stund.
Faktisk kunne det vært gøy å prøve gode gamle "Port of Calls" på denne. Det er et gammelt DOS-spill som baserer seg på klokkehastighet for å simulere døgn i spillet. Siden det er bygget for og beregnet for 286 med 12mhz enkeltkjerne, så antar jeg at skipene mine har sunket og jeg konkurs i samme øyeblikk som jeg trykker "start". Det skjedde iallefall på Core i9- maskinen
Hel-hvete, det har skjedd mye på de ca 6 årene, siden forrige innkjøp, også da etter dengangs svært høy spec.
Litt av det jeg nå er målløst imponert over:
Kopiering av 40GB videofiler, på samme SSD; 14 sek.
Innlasting og "scrubbing" (eller hva det nå heter når en drar "spilleknappen" gjennom filmen) av 8K RAW film, fullstendig uten lagging eller hakking.
Innzooming og utklipp fra nevnte 8K til 1920-tidslinje helt uten hakking eller slikt "timeglass tenkepause" på PC, under setting av "keyframes".
Rendring av ferdig produkt fra RAW-fila til .mp4 (1 min ferdig film) tok 12 sek.
Jepp, tror nok jeg vil være fornøyd med denne "riggen" en stund.
Faktisk kunne det vært gøy å prøve gode gamle "Port of Calls" på denne. Det er et gammelt DOS-spill som baserer seg på klokkehastighet for å simulere døgn i spillet. Siden det er bygget for og beregnet for 286 med 12mhz enkeltkjerne, så antar jeg at skipene mine har sunket og jeg konkurs i samme øyeblikk som jeg trykker "start". Det skjedde iallefall på Core i9- maskinen
Godt å høre du er fornøyd. Kommer til å holde rommet godt å varmt om vinteren og.
Var ikke uten grunn jeg stilte spørsmål til å bruke penger når det har vært slike "kvantesprang" innenfor deler av industrien.
Var ikke uten grunn jeg stilte spørsmål til å bruke penger når det har vært slike "kvantesprang" innenfor deler av industrien.
- Bikeridr
- Geocache General
Heh, ja - det er ganske stor ytelsesforskjell. Selv om Hexus pi-fast bare korta ned med ett sekund på 100M desimaler av pi.. (men så bruker den bare enkeltkjerne og tidsbesparelsen kom vel utelukkende av å øke fra 3,6 GHz til 4,5 GHz).Ambro wrote: 01 Oct 2025 12:59 Godt å høre du er fornøyd. Kommer til å holde rommet godt å varmt om vinteren og.![]()
Mhp "oppvarming" av datarommet, (mancave'n) så har jeg aldri fryst da min tilkoblede NAD 218 THX på 1.300w sørger for oppvarmingen
Apropo det spillet du snakker om, kommer trolig ikke til å kjøre så mye raskere det heller. Som du alt har nevnt, forskjellen fra 3,6GHz til 4,5GHz er ikke stor, men det AMD har gjort, er å øke cache på CPU, både lvl 1 2 og 3, samt optimalisere det de kaller infinity cache og hvordan dette samarbeider med minnekontrollere, og til slutt økt IPC (instructions per clock). Så CPUen gjør mer per klokkesyklus selv om den ikke jobber så mye fortere. Gamle programmer som da baserer seg på at så og så mye skal gjøre per syklus får da en veldig liten boost sammenlignet med moderne multithreadede applikasjoner.
Har selv en SSL2 Mk II tilkoblet et sett Fluid Audio FX 80 for lyd. Greit nok for min lommebok.
Har selv en SSL2 Mk II tilkoblet et sett Fluid Audio FX 80 for lyd. Greit nok for min lommebok.
- Bikeridr
- Geocache General
Heh - sannsynligvis ikke, men det har vært "game over" idet jeg trykket "start game" stort sett siden jeg gikk fra 486Ambro wrote: 01 Oct 2025 13:31 Apropo det spillet du snakker om, kommer trolig ikke til å kjøre så mye raskere det heller.
- intruder
the bikeriders...official trailer 2 ...
ikke mors beste barn de gitt ...
ikke mors beste barn de gitt ...