Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Startet hjemmefra kl 17:30. 2 timer senere ankom jeg Ventspils. Men å finne ferga var ikke lett. De har gravd opp hele bygda og en haug med omkjøring på dårlig brosten. Nuvel, har omsider fått meg en fergepils og deretter blir det køya.
IMG_20260812_213108_791.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JK95
MC: Uvisst pr dd

Post by JK95 »

En ventspils på ferga altså? :lol:
God tur 8)
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Så håper jeg at alle veier innimellom omfatter Mjøstårnet og GIØ :thumleft
Veiksmi sela !
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Heh, ja - ventepils på Ventspils-ferga 😁
Har stoppet i Ramsele på min ferd. Ble "kort" tur til meg å være i dag. Bare 60 mil. Nuvel, får skylde på at jeg sov dårlig på ferga. De var fri for lugarer, så jeg måtte ta til takke med en "comfortable reclining seat". Faaen, ikke engang Ryanair har så elendige stoler på transportfasilitetene sine 🙄
Nuvel, her i Ramsele har jeg fått meg et ordentlig hotellrom med ordentlig hotellseng. Har til og med balkong 🙂
Her i bygda har de det de trenger; systembolag, byggevareforretning, ica, bensinstasjon og kirke.
Planen i morgen er Hemavan eller Tärnaby.
Men nå er det brun, stinkende pinne med Mariestad Guld og noen svenska nubbar.
Ble ikke noen bildestopp eller filming i dag. Svensk E4 motorvei og kaos igjennom Stockholm fant jeg bare ikke verdig noen stopp. Ikke automatbensinstasjoner heller. Satser på å sette opp GoPro'en i morgen.

Jada, har tenkt meg innom vegmuseet som nevnt, og videre en tur innom mjøstårnet. Men tidspunkt er ikke satt ennå. Først blir det min nevø i Engavågen og Tromsø-tur. Har ikke vært på gravstedet til mine foreldre etter begravelsen i desember '23, så nå blir det prioritert først.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie, dag 2.
Startet fra Ramsele i morges. Ja, og akkurat da jeg slo på tenninga og trykte på startknappen, så kom de første dråpene. (Mulig jeg trykte på feil startknapp :redface )
Nuvel, planen var Hemavan for dagens etappe. Hadde store planer om å sjekke inn på hotell i gangavstand fra systembolaget, men fant et ledig 5 minutter før sentrum og systemet. Nå har jeg installert meg og åpnet en Norrlands Djup, så får systemet heller tas på vei i morgen. Kjenner ikke jeg gidder mer regnværskjøring i dag. Dessuten forsvant litt av motivasjonen på 5 mil gjørmete grusvei. Skulle tro det var midt i vårløsninga :shock:
Fikk filmet 43 minutter før batteriet fant det opportunt å bestemme seg for at det var fritt for opplagret energi. I tillegg hadde jeg satt GoPro'en til å filme 10-bit 4.2.2, og det takler ikke gratisversjonen av Davinci Resolve, så det får bli redigering på stasjonærPC'n når jeg kommer hjem.
Nå blir det middag og en tur i hotellbaren før jeg takker av med en sigar, hvis nå det her regnet gir seg, da.
Blir også omrokering på bagasjeplasseringen, slik at jeg slipper å grave nedert, innerst i sidekofferten etter fotografaenmegferingsapparatet. Dog, tankveska holder ikke tett, tydeligvis, så må nok likevel pakke det inn i en Ortlieb vanntettpose.
Nuvel, skåler i en Norrlands Djup og en shot Marstrand Ekologiskt Brännvin.
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Godt du er igang 👍
Når du alikevel er i Svea-riket bør du titte litt etter denne.
En god hvardags-øl 😜

17867189266337006330131378911197.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

@ojda ja, så den på systemet i Ramsele.
Når jeg stasrter i morgen og skal innom systemet her i Hemavan, så skal jeg sørge for å plukke med meg etpar slike :thumleft

Det hsar jo ikke vært tatt særlig med bilder på turen hittil, men dette får representere dagens tur i pessregn og på svenske gjørmeveier..
(Sidekoffertene ble grundig dusjet på hotellrommet, så håper ikke sluken går tett :redface )
GrusRegnSverige.jpg
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 3.
Ble faktisk tatt etpar bilder og filmet litt.
Skal se igjennom og få lagt ut litt senere i kveld.
Akkurat nå er det øl og sigarpause hos min nevø i Engavågen. Middagen er allerede inntatt.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Rapport fra dag 3:

Startet fra Hemavan kl 10:10, rett etter jeg hadde fått handlet inn på systemet, som åpnet kl 10:00.
Jeg var "lovet" regn hele veien, men de første dråpene kom faktisk ikke før etpar mil inn i Norge. Deretter var det opphold ca til rett etter Mo I Rana. Videre utover til fergekaia i Kilboghamn, hvor det merkelig nok stoppet å regne akkurat da jeg skrudde av tenninga på sykkelen. Begynner snart å tro at den overhalingen jeg fikk gjort forrige fritur på "Alfred" inkluderte regnstart på startknappen..
Nuvel, overfarten gikk greit. Fergemannskapet var hyggelige nok til å slippe meg av aller sist :roll: Men, men - "Alfred" har jo litt krefter, og flett nye Pirelli Scorpion Trail II (mitt andre sett, faktisk), så er det jo grei skuring å flekke avgårde på våte veier, så da var jeg likevel først ombord i ferga fra Ågskardet :D
Jeg slapp av ferga der som 3. sist, men siden "alle" skulle videre mot Bodø, så gadd jeg ikke kjøre forbi mer enn etpar sinker før jeg tok av og kjørte mot Halsa og videre til min nevø i Engavågen.
Her ble jeg vel mottatt og bespist med hjemmelaget Chili con Carne. Min nevø har utviklet ganske så kapable evner i matlaging :thumleft
Ble filmet litt på veien, men det får vente til jeg er hjemme. Denne "reiselaptop'en" er ikke så veldig villig til å prossesere 10-bit 4.2.2 HDR i 5,3K.
Men, jeg fikk da noen bilder :)
R50V0104.JPG
R50V0105.JPG
R50V0106.JPG
I tillegg etpar mobilbilder av polarsirkelen gjennom fergevinduet i salongen..
Polarsirkelen.jpg
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 4:

I dag har "Alfred" fått hvile og all kjøring i dag har vært på 4 hjul med egen sjåfør.
Etter frokost (eller lunsj for min del, da ungdommen visstnok liker å dra seg utover formiddagen 🙃
Nuvel, ble sightseeing på bussruta til min nevø. Til tider ganske så smale og svingende veier, så det er jo faktisk godt gjort å klare å manøvrere 15 tonn, 12,5 meters buss på de veiene.
Men utsikten var ikke mye å utsette på, så følger her noen bilder fra rundturen "på øyene" som han kalte det.
R50V0109.JPG
R50V0112.JPG
R50V0113.JPG
R50V0117.JPG
R50V0118.JPG
R50V0125.JPG
R50V0127.JPG
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 5:
Gårdagen gikk i hovedtrekk stort sett i pessregn, 13 1/2 timer og 74 mil.

Startet fra Engavågen kl 07:15 og landet på Håkøya utenfor Tromsø kl 20:45. Hadde kanskje én time totalt med oppholdsvær på turen.
Dagen hadde prioritet å besøke min Farfars gravsted i Kjeldebotn. Deretter til Ballangen for å se om gravstedet til min Oldefar (som jeg fikk oppleve å møte, før han døde i 1975) fortsatt eksisterer. Det er nå 16 år siden Morfar døde, så Oldefars grav har nok ikke vært stelt eller sett til siden. Dessverre fant jeg ikke graven og tror den er "sanert". Nuvel, Farfars grav har min søster og jeg satt på legat og skal iallefall eksistere så lenge vi lever.
Deretter gikk turen innom Farfars fødested på Skårnes utenfor Kjeldebotn, før turen gikk via Ballangen, som ble "bomtur", før jeg fortsatte direkte til Tromsø. Det tok litt lenger tid enn jeg hadde forventet jeg skulle bruke på skarve 74 mil, men det var enormnt mye vegarbeid, og som sagt, pessregn på turen, samt selvsagt NordNorske smale, kronglete veier uten mange forbikjøringsmuligheter. Men jeg kom nå frem til min eldste/første kompis. Vi er barndomsvenner fra vi var rundt 2-3 år gamle og holder fortsatt koken, så nå har han bydd på hospitalitet under Tromsø-oppholdet mitt. Han og kona jobber og jeg har fått utlervert et sett husnøkler, så jeg kan komme og gå som jeg vil :)

Det ble ikke tatt så veldig mange bilder på turen, men legger ved to av dem, siden dere sikkert ikke er interresert i bilder av Farfars gravsted. Han ble påkjørt og drept rett før min 4-årsdag og var gravlagt på 4-årsdagen min, 29. sept. 1972.

Første bildet er på ferga fra Bognes til Skarberget, og her møtte jeg på en brasilianer på lånt tyskregistrert MC. Han skulle til Nordkapp og lurte på om det var mye snø der nå :D
Ikke snakker jeg portugisisk annet enn "obrigado", som betyr "takk", og han snakket hverken norsk eller engelsk, så kommunikasjonen gikk via google translate, noe som gjorde at vi fikk til en forholdsvis grei samtale :)
Det andre bildet er av Farfars fødested og barndomshjem. Selv om huset nå er restaurert og solgt, så vekker plassen minner. Farfar ble født på kjøkkenet i det hvite huset 08. juli 1916. Da var det heller ikke innlagt strøm eller vann der..
Det brune annekset ble oppført i 1969, året etter jeg ble født, så det fikk det kledelige navnet "Esbenstua", og her trådte jeg mange av mine første barnesomre. De som har overtatt, har egentlig "ramponert" nevnte "Esbenstua", for den skal ikke ha tilbygg eller redskapsbod/presenning. Dessuten skal den være grønn!
Fergetur.jpg
Barndomsminner.jpg
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Mye av ting og tang fra vår barndom som vi har erindringer om og gode minner er eller vil bli endret-litt leit men samtidig en erkjennelse om at livet går videre og utvikles.
Noen ganger kan det være vondt og sårt men samtidig er det en del av av det å leve-og alternativet til livet er kjipt.

Mange artige mennesker å treffe langs veier og steder på tur. :thumleft
hansp
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km

Post by hansp »

Fin reiseskildring
Hans Petter
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Godt å se at du fremdeles finner veien tilbake til Norge en gang i blant, selv om det ikke er hvert år. Skulle gjerne møtt deg på veien i år igjen, men Sunnmøre er litt utenfor reiseruten i år ser jeg.

God tur videre å fyll godt på med bilder og historier fra veien :D
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Er litt på etterskudd med rapporteringen, så her kommer dag 6:

Dagen ble brukt til litt innkjøp av nødvendige småting og litt øl til kveldens pizza-fest og etterfølgende øl og sigar i boblebad. Min kompis her ar et skikkelig Jacuzzi og vi lot oss "koke" i 45 minutter. Det var balsam for nakke og rygg.
Jeg var også innom min søsters venninne på Futrikelv, etpar mil utenfor Tromsø, og avleverte etpar flasker Valpolicella Amarone som takk for at hun steller gravene, siden hverken jeg eller min søster bor her. Der fikk jeg smake på "K-vin", som hun kaller det. Det er krøkebærsaft (krekling på søringspråk 🙃). Jada, de har satt "vin" i navnet, men det er fullstendig alkoholfritt, så kunne kjøre tilbake de 4 milene til Håkøya med god og ren samvittighet.
Måtte også innom "claser'n" å kjøpe litt nødverktøy og en pose med M3x10 skruer, da låsen på den ene sidekofferten hadde mistet en låseskrue slik at låsepinnen ikke fulgte med nøkkelen og derved ble vanskelig å låse opp og igjen. Nuvel, fiksingen gikk greit på parkeringsplassen, så må er det good-to-go der.
Ellers ikke så mye å rapportere for dagen.
Post Reply