Ferie dag 8:
Ble nok en kjøredag uten bilder, men fikk filmet litt av strerkket vi kjørte på NN-turen i 2016, så det kommer etterhvert.
Startet fra Håkøya kl 07:45. "Bikkjemannen" fra NN-turen ønsket å slå følge, siden det var første dag med sol i Tromsø på ca 73 år

Han ankom Håkøy-krysset kl 07:40, bare 10 min. etter avtalt tid, så ble det litt "hei og hallo" før vi kjørte utover Kvaløya og gjennom Malangstunnelen, som vi også gjorde på NN-turen, men da kom vi fra andre siden. Etter tunnelen startet jeg kamera og fikk filmet frem til Nordkjosbotn, hvor vi spiste middag den gangen.
Fylte bensin i Nordkjosbotn (ordentlig bensin), og "Bikkjemannen" bestemte seg for å følge meg til Skibotn, før jeg fortsatte mot Finland og han snudde tilbake til Tromsø.
Været var solfylt og rimelig bra frem til Nordkjosbotn og overskyet videre nesten til finskegrensa, hvor det regnet litt. Turen fortsatte på de 10 mest drepende kjedelige mil med veier som eksisterer i hele verden, fra Kilpisjärvi til Karesuvanto. Her brakk jeg av over broen til Sverige og svensk Kraresuando. Hadde så greit vær til Po0rjus. Jeg hadde tenkt å tanke opp i Gällivare, men der sto det "vi väntar på service" på 98-pumpa, så jeg stolte på GPS'n for å finne neste stasjon som skulle være 1,1km unna. Ikke så jeg, eller fant jeg stasjonen og plutselig hoppet GPS'n fra 0,2km til 43km til neste stasjon, som da var i Porjus. Allerede da jeg leita etter stasjon i Gällivare, så hadde "reserven" klokket 22 kjørte km. Vel, jeg vet jeg kan kjøre rundt 100km på reserven, så var ikke så veldig bekymret for turen mot Porjus, og forhåpentlig ordentlig bensin. Det hadde de ikke, bare spritsmørja. Nuvel, siden jeg *måtte* ha bensin, så svingte jeg "Alfred" inn på automatpumpa der, bare for å finne en mørk skjerm. Gikk inn på den tilliggende kafèen og spurte om pumpene ikke virket. Der var det "strömbrott", så ingenting virket
Nuvel, hva skulle jeg gjøre? Vente på strøm eller gamble videre 4 mil? Jeg satt meg ned med en sigar og ventet i håp om at strømmen skulle komme tilbaske, noe den gjorde etter ca halvtimen, så nå har jeg fått oppleve hvordan "ladepause" med dildobiler føles

Akkurat da jeg ble ferdig med å overbesvise "Alfred" at han måtte tåle en tank med spritsmørje, så begynte det å regne igjen. Ikke bare litt, men helt i tråd med Noahs Ark type regn.
Må si jeg er imponert over Scott kjørederss, den holdt seg tett, tross syndfloden ovenifra og jeg kom meg til Jokkmokk 40 min. før "systemet" stengte. Fikk handlet inn litt nødvendigheter og spurte samtidig den hyggelige betjeningen om de visste veien til nærmeste hotell med bad på rommet. Det var bare 300m unna og jeg fikk installert meg der.
Etter utpakking, bar det 100m ned i veien til en Thai-restaurant, hvor jeg bestilte meg en middag med dertilhørende thaisk øl.
Ja, og for dagens bilde; jeg tok
@ojda på ordet og røska ut en Bellman. Den er nå konsumert, og neste på lista ble en Mariestad Export.
Det ble rundt 55 mil i dag og heldigvis godt over 70% av turen i sol ellerr oppholdsvær med tørre veier.
Kveldskosen.jpg
Etter morgendagen, så vet jeg litt mer sånn ca når jeg er på østlandet og skal informere
@ArcticTiger nærmere bestemt, hvis han ønsker å fyre opp pølsekoker'n for et sensommerforumtreff, hvor jeg også får anledning til litt dekksparking.
@mekkern, er dette noe du rekker, eller er det bedre at jeg stikker innom etter pølsegomlinga?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.