Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by intruder »

Vi skal jo underveis møtes ved Mjøstårnet , verdens høyeste trehus [ ? ) ihvertfall dengang du , Spiritofwinter og jeg møttes der for noen år siden ! :thumleft
Gleder meg til du stikker innom ! :smt040

Ascent MKE i Milwaukee i USA er nå verdens høyeste trehus...et MAGA - produkt fra Donald Prump kanskje :lol
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Ferie dag 7:

Blir en kort rapport for dagens dag
Jeg har besøkt og tatt bilder av gravstedene til alle mine som er stedt til hvile her i Tromsø.
Mamma, Pappa, Farmor, Bestemor og Bestefar.

Nå har jeg vært innom Dragøy, en "berømt" sjømatforhandler her, og kjøpt reker og andeegg som blir dagens middag her ute på Håkøya. Må jo vise litt takknemlighet for hospitaliteten 😊

I morgen planlegger jeg å starte herfra når vertskapet drar på jobb, så blir tidlig kveld og tidlig start.
Været har faktisk bestemt seg for å være bra de neste par dagene, så har jo litt håp om godværskjøring i morgen.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 8:

Ble nok en kjøredag uten bilder, men fikk filmet litt av strerkket vi kjørte på NN-turen i 2016, så det kommer etterhvert.
Startet fra Håkøya kl 07:45. "Bikkjemannen" fra NN-turen ønsket å slå følge, siden det var første dag med sol i Tromsø på ca 73 år 🙃
Han ankom Håkøy-krysset kl 07:40, bare 10 min. etter avtalt tid, så ble det litt "hei og hallo" før vi kjørte utover Kvaløya og gjennom Malangstunnelen, som vi også gjorde på NN-turen, men da kom vi fra andre siden. Etter tunnelen startet jeg kamera og fikk filmet frem til Nordkjosbotn, hvor vi spiste middag den gangen.
Fylte bensin i Nordkjosbotn (ordentlig bensin), og "Bikkjemannen" bestemte seg for å følge meg til Skibotn, før jeg fortsatte mot Finland og han snudde tilbake til Tromsø.
Været var solfylt og rimelig bra frem til Nordkjosbotn og overskyet videre nesten til finskegrensa, hvor det regnet litt. Turen fortsatte på de 10 mest drepende kjedelige mil med veier som eksisterer i hele verden, fra Kilpisjärvi til Karesuvanto. Her brakk jeg av over broen til Sverige og svensk Kraresuando. Hadde så greit vær til Po0rjus. Jeg hadde tenkt å tanke opp i Gällivare, men der sto det "vi väntar på service" på 98-pumpa, så jeg stolte på GPS'n for å finne neste stasjon som skulle være 1,1km unna. Ikke så jeg, eller fant jeg stasjonen og plutselig hoppet GPS'n fra 0,2km til 43km til neste stasjon, som da var i Porjus. Allerede da jeg leita etter stasjon i Gällivare, så hadde "reserven" klokket 22 kjørte km. Vel, jeg vet jeg kan kjøre rundt 100km på reserven, så var ikke så veldig bekymret for turen mot Porjus, og forhåpentlig ordentlig bensin. Det hadde de ikke, bare spritsmørja. Nuvel, siden jeg *måtte* ha bensin, så svingte jeg "Alfred" inn på automatpumpa der, bare for å finne en mørk skjerm. Gikk inn på den tilliggende kafèen og spurte om pumpene ikke virket. Der var det "strömbrott", så ingenting virket :shock:
Nuvel, hva skulle jeg gjøre? Vente på strøm eller gamble videre 4 mil? Jeg satt meg ned med en sigar og ventet i håp om at strømmen skulle komme tilbaske, noe den gjorde etter ca halvtimen, så nå har jeg fått oppleve hvordan "ladepause" med dildobiler føles 😁
Akkurat da jeg ble ferdig med å overbesvise "Alfred" at han måtte tåle en tank med spritsmørje, så begynte det å regne igjen. Ikke bare litt, men helt i tråd med Noahs Ark type regn.
Må si jeg er imponert over Scott kjørederss, den holdt seg tett, tross syndfloden ovenifra og jeg kom meg til Jokkmokk 40 min. før "systemet" stengte. Fikk handlet inn litt nødvendigheter og spurte samtidig den hyggelige betjeningen om de visste veien til nærmeste hotell med bad på rommet. Det var bare 300m unna og jeg fikk installert meg der.
Etter utpakking, bar det 100m ned i veien til en Thai-restaurant, hvor jeg bestilte meg en middag med dertilhørende thaisk øl.

Ja, og for dagens bilde; jeg tok @ojda på ordet og røska ut en Bellman. Den er nå konsumert, og neste på lista ble en Mariestad Export.
Det ble rundt 55 mil i dag og heldigvis godt over 70% av turen i sol ellerr oppholdsvær med tørre veier.
Kveldskosen.jpg
Etter morgendagen, så vet jeg litt mer sånn ca når jeg er på østlandet og skal informere @ArcticTiger nærmere bestemt, hvis han ønsker å fyre opp pølsekoker'n for et sensommerforumtreff, hvor jeg også får anledning til litt dekksparking. @mekkern, er dette noe du rekker, eller er det bedre at jeg stikker innom etter pølsegomlinga?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brigg
MC: 1985 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Post by Brigg »

Tror jeg opplevde det samme infernalske regnværet i ettermiddag. Gamblet på at det skulle holde uten å ta på regndressen, og tapte. Sitter nå i Gällivare og tørker klær mens jeg nyter er ørliten medbragt akevitt.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Er redd det blir litt langt unna i forhold til ev.Responstid hvis noe skjer-og det må jobbes 07-15 på dagtid. :(
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Brigg wrote: 20 Aug 2026 22:37 Tror jeg opplevde det samme infernalske regnværet i ettermiddag. Gamblet på at det skulle holde uten å ta på regndressen, og tapte. Sitter nå i Gällivare og tørker klær mens jeg nyter er ørliten medbragt akevitt.
Kjørte du i går og kjørte du E45?
Isåfall er det ikke usannsynlig at vi "hilste" på hverandre på veien. Jeg var i Gällivare rundt kl 15 og fortsatte fra Porjus rett før kl 17 etter bensinfyllingen og landet her i Jokkmokk 17:40 (ifølge kassalappen fra systembolaget). Kjører videre langs E45 mot Mora, hvor jeg planlegger å brekke av mot Drevsjø.
Brigg
MC: 1985 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Post by Brigg »

Kjørte E45 i går ja. Men jeg kom litt senere slik at du var nok fremme før jeg passerte der. Er nå i Karusuando, fortsetter E45 nordover til Alta for treff i Venture Club Norway denne helga.

Forøvrig ikke veldig mange motorsykler å møte langs disse veiene.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
intruder

Post by intruder »

Brigg wrote: 21 Aug 2026 10:37 Kjørte E45 i går ja. Men jeg kom litt senere slik at du var nok fremme før jeg passerte der. Er nå i Karusuando, fortsetter E45 nordover til Alta for treff i Venture Club Norway denne helga.

Forøvrig ikke veldig mange motorsykler å møte langs disse veiene.
Velsignet være de som kjører gammelsykler ... lykke til i Alta forresten ! :smt041
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 9:

Startet fra Jokkmokk i samme sydfloden som jeg stoppet i, i går.
Heldigvis kom jeg klar av regn/skybeltet etter vel en halvtime, så resten av turen til Doroteas gikk i solskinn og helt greie temperaturer. Behagelige 17-18°C resten av turen. Ble en kort distanse på bare 45 mil hit, hvor jeg fikk sjekket inn på et B&B før jeg trasket 500 meter bort til systemet og fikk handlet meg noe kveldskos.
Ble filmet litt, men E45 gjrennom Sverige er ikke akkurat begivenhetsrikt. Nuvel, blir nok sydd i sammen med resten når jeg kommer hjem.
Det ble non-stop-kjøring fra Jokkmokk med kun en mellomølanding for bensinfylling i Vilhelmina. Heldigvis hadde de ordentlig bensin her, så "Alfred" er fornøyd. Ser han går rundt 5 mil lengere på 20 liter ordentlig bensin.
Fikk installert meg på et hotell, eller rettere sagt et B&B med baderom og frokost, så også jeg er fornøyd.
Dorotea er vel noe man fint kan kalle "en søvnig by". Men de har etpar butikker og Systembolaget, så da er det greit.
Ferden videre går over Drevsjø, men kommer til å ta meg god tid før pølsetreffet i Andebui, som annonsert i en egen tråd.
Ble vel heller ikke tatt så mange bilder, men legger ved etpar herfra. De første er fra "inngangsporten" til bysentrum og det tredje er utsikten fra altanen på etablissementet jeg overnatter på.
R50V0128.JPG
R50V0129.JPG
Utsikten.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Du har jo innslag av sol og blå himmel, for enkelte av oss er det godt nok når man er på tur :)

Og av erfaring så kan bilder fra der man stopper være vel så fint som bilder fra en vei midt på dag :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 10:

Startet fra Dorotea i et ganske så fint vær med sol og 12°C. Samme vær som gårdagens bilder, egentlig, bare litt kjøligere. Nuvel, det var grei nok temp for meg med mine kjøreklær. Kjørte sørover forbi Östersund og tok av på noen småveier til Drevsjø, via Idre. Jeg må strekke opp den der MyRouteApp som absolutt skal velge grusveier når det ikke passer meg :evil: Nuvel, var nå i det minste tørre grusveier denne gang. Fikk litt regn rett før nevnte grusveier, men ikke slik som Yr hadde "lovet". Det hadde nok passert, for det var noen våte veier mot slutten av turen. Jeg startet senere enn de andre dagene og var ikke på hjul før nærmere kl 11 i dag. 50 mil senere og kl 17 landet jeg på Sølenstuen camping. Ba om en hytte med bad og fikk en 6-mannshytte som jeg mååtte blø NOK 1 345,- for. Fikk installert meg og gikk ned i kafeteriaen til kl 18 for "dagens middag", som besto av peppermarinert kylling. Den var overraskende god og slett ikke så tørr som veldig mange andre kyllingretter jeg har fått servert.
Ble filmet litt inntil kamera gikk tom for strøm, og dessuten er minnekortet også fullt. Nå står GoPro'en på lading, og jeg har et nytt minnekort å sette inn. Har tatt backup, såklart, men har ikke slettet kortet som en ekstra backup. Får se hva jeg gjør hvis det nye 256GB-kortet også blir fullt.

Det ble ikke noen annen stopp enn bensinfylling (eller spritsmørjefylling, de vet visst ikke hva ordentlig bensin er i de svenske småbyene). Nuvel, satser på å finne sivilisert bensin til neste tankfylling rundt Lillehammer i morgen.

Morgendagens plan er å møte @intruder på Mjøstårnet før jeg tar inn på pensjonatet på Kirkenær, hvor jeg, etter installering, tenker å kjøre innom @Palma for et lite kaffelygeslabberas.

Bilder fra dagens innlosjering:
Sølenstua_1.jpg
Sølenstua_2.jpg
intruder

Post by intruder »

intruder wrote: 19 Aug 2026 10:11 Vi skal jo underveis møtes ved Mjøstårnet , verdens høyeste trehus [ ? ) ihvertfall dengang du , Spiritofwinter og jeg møttes der for noen år siden ! :thumleft
Gleder meg til du stikker innom ! :smt040

Ascent MKE i Milwaukee i USA er nå verdens høyeste trehus...et MAGA - produkt fra Donald Prump kanskje :lol
Askent MKE er 87 meter mens Mjøstårnet er 85,4 så forskjellen er ikke så veldig stor da ... :plystre
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ferie dag 11:

Agendaen for i dag var egentlig vegmuseet på Hunderfossen, samt møte @intruder og @Palma.

Startet fra Sølenstuen camping rundt kl 09 i morges og kjørte bittelitt E6, men mest småveier frem til Kirkenær, hvor jeg nå er innlosjert på Skaslien Gestiveri. Her har jeg overnattet tidligere, og valgte dette pga service og atmosfære. Fått meg et lite krypinn med bad og dusj, så jeg er fornøyd. Har allerede vært i bakhagen og nydt en sigar sammen med en Frydenlund Bayer. Nå sitter jeg på rommet med en Premium Gold fra Sverige og en liten pellehivert, Loch Lomond 18 år, også kjøpt på Systemet i Sverige. Det var en 4-pakk med småflasker av hhv Standard, 12, 15 og 18 år. Har tatt en hver kveld, og i dag fyker siste og da 18-åringen.
Jeg kjørte over Rondane og da jeg kom ned fjellsiden og så et digert skilt med en elg på, og "Velkommen til Stor-Elvdal" (eller var det StorElgDal :-k )
Nuvel, jo lengere jeg kjørte, jo mer ble jeg både bekymret og fortvilet. Skulle jeg være den eneste som var innom kommunen uten å få sett den der berømmelige elgen??
Lang historie kort; plutselig dukket det opp et rasteplasskilt med det beskrivende navnet "Storelgen", og at det var 1 000m til. Så da var det å sette på bremseflapsen for ikke å misse avkjøringen. Så ja, i ett av de vedlagte bildene, har jeg også fått sett og fotografert den :D
Det ble ikke møte med @Palma i dag, men vi avtalte i morgen til 10-kaffen, så slår han følge et stykke nedover før jeg satser på å være i rett tid på Langebru.

Jeg stoppet innom vegmuseet, men vandret bare litt rundt ute. Må ha bedre tid der, og heller ikke ha med meg hjelm og tankveske i full "bunad", for det begynte å bli noe varmt. Deretter fortsatte ferden innom Rudshøgda, hvor min Bestemor bodde fra 1969 til 1977, og hvor min søster og jeg trådte våre første barnesomre. Jeg fant frem, etter 50 år. Huset er nå helt ugjenkjennelig og plenen/tomta er mye mindre enn jeg husker. Nuvel, fikk nå sett det og fikk sendt en snap til søster. Hun kjente det heller ikke igjen, men hun var jo også bare 4 år sist hun (vi) var der.

Da jeg startet fra Rudshøgda, sendte jeg melding til Intruder at jeg var på vei.
Etter jeg hadde funnet meg en parkeringsplass (etter å ha kjørt litt på gang/sykkelvei :redface ) fikk jeg nå plassert "Alfred" og jeg trasket inn mot resepsjonen i Mjøstårnet. Plutselig hørte jeg litt tut-tut fra en svart Hyundai, og jeg tenkte først det var noen som skulle kjefte på meg for å ta meg motoriserte rettigheter på sykkelsti. Men neida, det var Intruder som ankom på 4 hjul for å møte meg :)
Inne i kafeen ble jeg påspandert litt mat og en pakke med cigarillos, som jeg skal få prøvet ut når jeg får kjøpt meg ny lighter. Den jeg hadde, fant det opportunt å bare legge seg ned og dø..

Her er bilder fra dagen i dag. (Filmen får som vanlig vente).
Elgen
R50V0132.JPG

En pippip som inspiserte "Alfred"
PipPipen.jpg

Intruder og meg på Mjøstårnet
Intruder_Meg.jpg
intruder

Post by intruder »

Veldig koselig treff med Bikeridr...og apropos bilde av oss . på T-skjorta mi var det tekst
I m not old
I m Classic !

Takk for nå og hils alle forumister på veien videre Bikeridr :thumleft
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Anbefaler mer tid på vegmuseet neste gang, skjønner at det kan være varmt og travelt med full bekledning, de burde jo tenkt på å ha oppbevaringsbokser for MC førere der, vi får sende inn forslag til forbedring :)
Post Reply