Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

ashland wrote: 15 Mar 2026 14:36
Bikeridr wrote: 15 Mar 2026 11:56 Da er sesongen i gang her 😊
Aiai, det var tidlig😎 ser det er noen få som lufter sykklene i vårsola allerede
Her blir det henting av ny-gliset 1.april😃🥳
Gratulerer, gleder meg til å se nygliset i en bildemontasje 😁

Heh, ja - på de nå snart 16 årene vi har bodd her, så har det alltid vært oppstart i midten/slutten av mars. Må jeg vente til april, blir jeg sur 😜
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Bikeridr wrote: 15 Mar 2026 15:23
ashland wrote: 15 Mar 2026 14:36
Bikeridr wrote: 15 Mar 2026 11:56 Da er sesongen i gang her 😊
Aiai, det var tidlig😎 ser det er noen få som lufter sykklene i vårsola allerede
Her blir det henting av ny-gliset 1.april😃🥳
Gratulerer, gleder meg til å se nygliset i en bildemontasje 😁

Heh, ja - på de nå snart 16 årene vi har bodd her, så har det alltid vært oppstart i midten/slutten av mars. Må jeg vente til april, blir jeg sur 😜
Takker, skal nok få til ett bilde eller 2😁

Mars er alltid betont med sesongstart, men sjeldent så tidlig som nå. Ryktene sier den har fått service, egentlig klar for nytt hjem. Spørs nå om tolmodigheten varer så lenge om dette været fortsetter 🙈
fun is not a straight line
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ok, etter over 20 år sammen med en kvinne, så lærer jeg fortsatt . (Jada, har lært at det plutselig er 457 greier og flasker på badet som jeg ikke kan hverken navnet eller funksjonen på, og har ennå ikke helt forstått hva som er gulvvask eller tapetvask av de 213 forskjellige flaskene på vaskerommet)..
Men..., da jeg spurte hvorfor det er fuglefrø i vaskemaskinen, ble jeg møtt med gapskratt og "du forstår ingenting". Det var tydeligvis "conditioner" for klær. Og jeg som akkurat har lært om "conditioner" for håret..
Jeg er skallet og bruker pusseskinn oftere enn shampo 🙃
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ble som vanlig ikke noen bilder, men årets andre tur, litt lenger enn forrige er foretatt. Ble en tur via Jurmala (2 ganger) og en sigarkjøpetur til Riga. 6-8 mil tilsammen. Kjøredressen tror jeg dessverre har krympet litt siden i fjor, men håper den får størrelsen sin tilbake når jeg kommer hjem fra sjøen i juni 😜
25°C i skyggen i dag og etter årets første gressklipp i morges, ble nevnte tur unnagjort. Satser på at jeg får meg en tur eller to til, før jeg reiser ut om halvannen uke.
Fortsetter været slik som i dag, blir det nok minst 3 gressklipp til før jeg reiser.
Blir nok litt begrenset med kjøreturer i juni grunnet selvpålagt mc-forbud når jeg er alene hjemme med bikkja. Hva jeg gjør selv er én ting, men det fins nok av galninger på 4+ hjul som prøver å knerte oss på 2 hjul.
Ha en flott sesong folkens. Kjør vakkert, og ikke minst; ikke kjør fortere enn skytsengelen deres klarer å fly 👍
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Positive vibber her i dag :)
"Alfred" er funnet frisk og i orden. Ny "legeerklæring" fra CSDD ("transporttilsynet") og funnet godkjent for de neste 2 år på veien.
I juni, når jeg likevel har "selvpålagt mc-forbud", tenker jeg at Yamaha merkeverksted (forhåpentlig bedre enn Toyota merkeverksted) skal få gitt ham full spabehandling.
Satser på bytte av alle væsker rundtom; clutch, kardang, motor (både olje og kjølevann) og bremser. Nye plugger, nye filtre samt rensing og justering av ventiler, injektorer og throttler i tillegg til ny eller justert TPS.
Mulig jeg også forhører meg om det lar seg gjøre å få litt ekstra muskler i tillegg. Trenger ikke så mye mer, egentlig, men kjekt med litt ekstra ressurser. Har jo tross alt bare fått to fartsbøter på MC hittil 😜
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Forespørsel til Yamaha Riga sendt. Så får vi se hva de svarer, og ikke minst; pris.
En annen ting jeg reflekterer over; i 2018, så monterte jeg Pirelli Scorpion Trail II dekk på sykkelen. Fikk jo litt pepper her på forumet for å montere "grusdekk" på en "R"-sykkel. Vel, de har rullet godt og vel 20K og jeg har klart å skrape "pysepinnene" på begge sider med nevnte dekk. Så ja, de holder lenge og jeg blir redd mye før dekkene i skinnflatt nedlegg uansett.
Har, i forespørselen til Yamaha, spurt om å få nye dekk av samme type. Faktisk, de beste dekkene jeg har hatt på uansett sykkel siden jeg kjørte opp i 1991. Har aldri klart å få dekk til å vare 20K tidligere. Eller jo, de dekka som står på bilen har vart 22K til nå, men er nok klare til å bli byttet ut til høsten..
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Hmm, tror jeg må experimentulle litt med noe gammel bensin jeg har. Så får kinagressklipperen være prøvekanin :)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 18 Jun 2026 09:52 Hmm, tror jeg må experimentulle litt med noe gammel bensin jeg har. Så får kinagressklipperen være prøvekanin :)
Et ikke nevnt problem er at noe av oktanen(bankefastheten) reduseres ved fjærning av etanolen-lavkompresjonsmotorer fungterer greit men ikke gjør dette på mer effektive motorer uten å tilsette andre oktanhøynende midler.
Dessuten vil "gammel bensin" ha mistet en del aromater-spesielt hvis lagret på plastkanner da aromater fordamper gjennom plasten.
Dette merkes på startvillighet men først og fremst på effekt under høy belastning.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 18 Jun 2026 09:58
Bikeridr wrote: 18 Jun 2026 09:52 Hmm, tror jeg må experimentulle litt med noe gammel bensin jeg har. Så får kinagressklipperen være prøvekanin :)
Et ikke nevnt problem er at noe av oktanen(bankefastheten) reduseres ved fjærning av etanolen-lavkompresjonsmotorer fungterer greit men ikke gjør dette på mer effektive motorer uten å tilsette andre oktanhøynende midler.
Dessuten vil "gammel bensin" ha mistet en del aromater-spesielt hvis lagret på plastkanner da aromater fordamper gjennom plasten.
Dette merkes på startvillighet men først og fremst på effekt under høy belastning.
Han nevner jo dropp i oktan i filmen (fra 91 til 87), så der ble det dekket.
Nå får jo både "Alfred" og "Frosken" 98 oktan som iallefall for øyeblikket er spritfri. De vil heller ikke få "hjemmelaget" bensin. Det går til gressklipper og snøfreser med forgassere. (Hvis jeg gidder. Koster jo bare noen ører mer for 98 kontra 95 spritinfisert bensin, så besparelsen veid opp mot arbeidet og potensielt søl er vel heller negativ).
Uansett, begge syklene er visst godkjent fra fabrikant å kjøre på 91 oktan eller høyere. Laveste oktantall jeg har sett her i Latvia er 92 oktan, og det har jeg ikke brukt på noen av bensinmotorene jeg har i mitt eie.
Jeg har også kastet alle plastbensindunker og har kun jerrykanner av stål, hvor jeg lagrer småmotorbensinen.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Jeg har et par stål "jerrykanner" som jeg har "lagringsbensin" på og med 98oktan på disse så er bensinen helt ok etter 5 år.

Hvis en ser på at man fjærner 10% av drivstoffet med div varianter så kan en jo bare gi 10% mer for suppe uten etanol.
nå er ikke differansen fullt 10% heller så det er en "no brainer" men på Yarisèn så tømmer jeg på billigste sort da den er i daglig bruk.

Men de har jo infisert dieselen med bioskitt også så den er heller ikke lagringsstabil.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod.

Post by Palma »

Jeg reparerer gressklippere på jobb om dagen stadig kommer det inn gressklippere type bensin på verkstedet, Her om dagen var det 3 stk som mtte ha forgasserrens, En av de hadde flottørkammeret fullt av gelelignende substans. Hadde brukt pompebensin 95 ok med sprit... Han gjør det ikke igjen..
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Hadde litt lett yr i går ettermiddag 🙃
Brigg
MC: 1985 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Post by Brigg »

Såkalt duskregn: vannet spruter så høyt når det treffer bakken at damer i skjørt blir våte på dusken :D
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Fortsett med filminga ! :D
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

For meg ser det ut til at du skal mønstre på i Bodø i mårra (?) :-k