DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Gielas »

DrGreve wrote:Har vært lite aktivitet her på bloggen min så her kommer en oppdatering.
Fra sesongslutt til sola snur 22 desember er normalt en periode hvor jeg nærmest går i hi, så også i år.
Det er ikke noe problem å være meg i jula, jeg har venner og en ex som er særs snille med meg og passer på at jeg har det jeg trenger av alskens hjemmelaget julemat. På lille julaften sto det en eske på trappa fra venner med hjemmelaget røykalaks, smultringer, lefser, rundstykker, både fine og grove og vannkringler.
Av eksen fikk jeg ei elgsteik, kokt skinke og hjemmelaget sylte pluss diverse bærsorter, selvplukkete kantareller og et heimbaka brød.
Som før nevnt i en annen tråd så er det tradisjon at jeg er julekokk for de som bor på et bofellesskap for rusavhengige som ikke har noen familia å feire jul sammen med. Kun 8 til bords men de med mest sosial angst fikk servert på rommene slik at det ble 12 som ble gode og mette.
Menyen besto av blomkålsuppe til forrett etter oppskrift fra min eks svigermor, ribbe med alt tilbehør og dajm-iskake etter oppskrift fra min eks til kaffen. I tillegg hadde en annen laget hjemmelaget karamellpudding til dessert som var himla god.
Alt i alt en meget vellykket kveld både for de og meg. Jeg slipper å være alene på julaften og jeg får gratis mat. I tillegg fikk jeg ull-undertøy i meranoull i julegave fra bofelleskapet som blir super å ha under kjøredressen på kalde (normale her nord) dager. :)
Det mc-relaterte er det lite å skrive om men jeg driver på og sparer men ikke så bra som jeg hadde planer om. Hadde som mål å nå 15000 til nyttårsaften og 30000 til santhans. Ligger tusen etter planen men må sannsynligvis spise litt av lasset når det nærmer seg lønningsdag rundt den 20 jan..
Planen er jo å dra til Germany for å plukke opp en litt nyere sykkel til sommeren når skattepenger og feriepenger er på konto men den som lever får se :)
Ønsker alle medlemmene av forumet en fortsatt god og fredfull jul :thumleft
Du er en god mann Hallvard (utifra hva du har skrevet her og erfaring fra siste tur sammen, men mest fra turen med benzinlekkaszen, hadde ønsket jeg var så tolmodig) :-)
Tar en tur nordover til sommeren (kanskje i lag med Palma), da serveres det kanskje potetmos...???
Gielas
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Gielas wrote:
DrGreve wrote:Har vært lite aktivitet her på bloggen min så her kommer en oppdatering.
Fra sesongslutt til sola snur 22 desember er normalt en periode hvor jeg nærmest går i hi, så også i år.
Det er ikke noe problem å være meg i jula, jeg har venner og en ex som er særs snille med meg og passer på at jeg har det jeg trenger av alskens hjemmelaget julemat. På lille julaften sto det en eske på trappa fra venner med hjemmelaget røykalaks, smultringer, lefser, rundstykker, både fine og grove og vannkringler.
Av eksen fikk jeg ei elgsteik, kokt skinke og hjemmelaget sylte pluss diverse bærsorter, selvplukkete kantareller og et heimbaka brød.
Som før nevnt i en annen tråd så er det tradisjon at jeg er julekokk for de som bor på et bofellesskap for rusavhengige som ikke har noen familia å feire jul sammen med. Kun 8 til bords men de med mest sosial angst fikk servert på rommene slik at det ble 12 som ble gode og mette.
Menyen besto av blomkålsuppe til forrett etter oppskrift fra min eks svigermor, ribbe med alt tilbehør og dajm-iskake etter oppskrift fra min eks til kaffen. I tillegg hadde en annen laget hjemmelaget karamellpudding til dessert som var himla god.
Alt i alt en meget vellykket kveld både for de og meg. Jeg slipper å være alene på julaften og jeg får gratis mat. I tillegg fikk jeg ull-undertøy i meranoull i julegave fra bofelleskapet som blir super å ha under kjøredressen på kalde (normale her nord) dager. :)
Det mc-relaterte er det lite å skrive om men jeg driver på og sparer men ikke så bra som jeg hadde planer om. Hadde som mål å nå 15000 til nyttårsaften og 30000 til santhans. Ligger tusen etter planen men må sannsynligvis spise litt av lasset når det nærmer seg lønningsdag rundt den 20 jan..
Planen er jo å dra til Germany for å plukke opp en litt nyere sykkel til sommeren når skattepenger og feriepenger er på konto men den som lever får se :)
Ønsker alle medlemmene av forumet en fortsatt god og fredfull jul :thumleft
Du er en god mann Hallvard (utifra hva du har skrevet her og erfaring fra siste tur sammen, men mest fra turen med benzinlekkaszen, hadde ønsket jeg var så tolmodig) :-)
Tar en tur nordover til sommeren (kanskje i lag med Palma), da serveres det kanskje potetmos...???
Du er hjertelig velkommen nordover og kjører gjerne noen mil sammen med deg igjen :thumleft
Vi får se hva jeg koker sammen men mat i en eller annen form blir det og garanterer cowboybønner til frokost i det minste ;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:... garanterer cowboybønner til frokost i det minste ;)
Kommer jeg også da :-)
Takket være din oppskrift er jeg en lykkelig og mett mann. Har også "prøvekjørt" den på kona og den falt meget vel i smak.

Vel overstått Halvard, ditt initiativ står det respekt av.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
DrGreve wrote:... garanterer cowboybønner til frokost i det minste ;)
Kommer jeg også da :-)
Takket være din oppskrift er jeg en lykkelig og mett mann. Har også "prøvekjørt" den på kona og den falt meget vel i smak.

Vel overstått Halvard, ditt initiativ står det respekt av.
Må nesten ta en tur, jeg også. Man går jo helst ikke glipp av en god porsjon cowboy
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg ler meg skakk av enkelte av de kvinnfolkene so er ansatt på det bofelleskapet jeg bodde i før. Samtalen som fikk meg til å riste av latter forløp slik
Lena: Hei, har du lyst til å komme å spise kalkun på nyttårsaften?
Jeg: Tja, det går sikkert bare bra, jeg har jo ikke så mye annet å ta meg til allikavel, når skal dere spise?
Lena: Som vanlig, rundt klokka 7 (1900)
Jeg: Supert, da skal jeg være klar til henting når det begynner å nærme seg (har ikke bil) , sånn 1830?
Lena: Nei, du må nok hentes litt før, sånn rundt 1530-1600.
Jeg: Hæ?!?
Lena: Ja, skal det bli kalkun så må du nok komme før, men vi skal lage waldorfen... og så kom hun med den gapskratten :)

Gratis mat igjen :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Det er alltid en glede å komme til dekka bord :thumleft
Hva så om man må laga maten sjæl :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Da har jeg vært å laget og spist nyttårsaften-middag og fått verdens beste (Kvæfjordkake) til dessert så nå blir det fotan i været og ræva i stresslessen resten av kvelden ;)
Menyen ble helstekt kalkun med hjemmelaget fløtesaus, fløtegratinerte poteter med mye hvitløk, vanlig kokt potet, grønnsaker og waldorfsalat.
Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Hørtes fortreffelig ut det der :thumleft

Her ble det pinnekjøtt til middag og kanapeer med russisk type kaviar av ørretrogn nå før midnatt.

Godt nytt år til deg og ønske om mange gode tohjulskilometer i 2017 :)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

God nytt år!

Spanderer en kald pils om vi møtes i 2017 :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tommas wrote:God nytt år!

Spanderer en kald pils om vi møtes i 2017 :thumleft
Høres ut som en god deal og husk at i diskusjonens hete kan jeg kanskje fremstå som noe jeg ikke er, fordømmende mot de som ikke er enige med meg. De aller fleste kommentarer fra meg er forfattet med et glimt i øyet, jeg liker en frisk debatt og jeg liker dine bidrag i så måte :thumleft
Godt nytt år til deg og dine og kanskje vi sees i løpet av sesongen, ingen vet hvor haren hopper ;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Godt nytt år folkens
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

DrGreve wrote:
Tommas wrote:God nytt år!

Spanderer en kald pils om vi møtes i 2017 :thumleft
Høres ut som en god deal og husk at i diskusjonens hete kan jeg kanskje fremstå som noe jeg ikke er, fordømmende mot de som ikke er enige med meg. De aller fleste kommentarer fra meg er forfattet med et glimt i øyet, jeg liker en frisk debatt og jeg liker dine bidrag i så måte :thumleft
Godt nytt år til deg og dine og kanskje vi sees i løpet av sesongen, ingen vet hvor haren hopper ;)

Det er omtrent sånn jeg har sett deg for meg, og takk det samme :lol:
User avatar
JRO
Posts: 1296
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by JRO »

Samme her, Godt Nyttår og håper at 2017 sesongen gir oss mange mil på MC. :D :thumleft \:D/ :smt072 :smt114
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg skrev en liten verdensanskuelse på min facebookvegg og tar en klipp og lim her inne også.
Ønsker dere alle et strålende år, både personlig og mc-messig. Om 2-3 mnd er vi i gang igjen :thumleft

Årets siste kokkeoppdrag gjennomført så nå blir det chilling i stresslessen og reflektere over året som har gått.
Først og fremst så er jeg vinner av den store jackpotten når jeg er født i et land hvor vi har et system som etter beste evne prøver å ta vare på de svakeste selv om ikke alt er perfekt. Det er alltids mulig å gjøre gode systemer bedre hvis viljen til de som vedtar er til stede.
Jeg har møtt både de som er nederst i den sosiale næringskjeden og de som av forskjellige grunner sitter på toppen, og alle har etter min mening sin verdi i et samfunn hvor likeverdet burde være ivaretatt. Jeg har selv vært en snartur i bunnen men med god hjelp fra diverse etater og enkeltpersoner i både NAV og omsorgsvesenet, samt litt egeninnsats, har jeg klart å reise meg tilbake til en akseptabel livssituasjon. Dette tror jeg ikke har blitt så lett i et annet land hvor de sosiale sikkerhetsnettene har store huller.
Derfor blir jeg en smule deprimert over alle de som klager på alt og alle og finner feil både her, og som sprer sin galle over alt.
Som sjømann har jeg seilt i krigssoner, vært internert i 3 uker i en borgerkrig på Afrika`s vestkyst og sett den lemlestelse som ble påført sivilbefolkningen oppe i tidligere Biafra.
Alle de som sitter i sin lune, koselige stue med stearinlys og juletre mens varmen sprer seg fra en varmekilde få i den 3dje verden har råd til og utgir seg som eksperter på krig og nød, burde ta seg en ekskursjonsreise til et konfliktområde, bare for å få det rette perspektivet.
Personlig gleder jeg meg over at mine vakre døtre har utviklet seg til å ikke bare vakre på utsiden, men også på innsiden, og moren har en stor ære for det. I tillegg har jeg fått ett ekte barnebarn og et flott "reservebarnebarn" på kjøpet og januar står neste for tur. Det gleder jeg meg stort til.
Om egne ønsker er det ikke mye jeg mangler men håper at jeg i løpet av året skal klare å reise kapital til en litt nyere motorsykkel men går det ikke så er det ingen krise, min 32 års gamle jernhest klarer sikkert en sommer til :thumleft
Godt nytt år folkens og husk at enhver vei mot ethvert mål starter alltid med et famlende første skritt, det er i motbakke det går oppover :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Palma »

Dr. Du er et ekte og virkelig menneske! Takk for den du er, et forbilde.

Sendt herifra!
Post Reply