Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Post by Spiritofwinter »

Verkstedpresse har jeg faktisk tilgang til, det kan jo fungere om jeg får nok trykk, litt usikker på om den jeg har tilgjengelig er stor nok. Om ikke har jeg alternativet å snakke med svogeren min som jobber med stål produksjon.
Jompa
MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011

Post by Jompa »

Hva med hammer og ambolt?
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Jompa wrote: 05 Apr 2026 19:20 Hva med hammer og ambolt?
Hadde det vert stål så hadde jeg kanskje tenkt varme og hammer, men siden det er aluminium så er jeg usikker på om det vil fungere?
Roargutten
Roargubben
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000

Post by Roargutten »

Spiritofwinter wrote: 05 Apr 2026 20:09
Jompa wrote: 05 Apr 2026 19:20 Hva med hammer og ambolt?
Hadde det vert stål så hadde jeg kanskje tenkt varme og hammer, men siden det er aluminium så er jeg usikker på om det vil fungere?
Går fint det. Men det er nok nokså hardt. Trenger ikke varme for det lille der. Skal du evt gløde ut alu er det litt annerledes enn stål. Det letteste er å sote det med acetylen først. Varme til sotet forsvinner, deretter kjøle raskt ned. Da er alu mykt og bearbeidelig.

Dette klarer du med en verkstedpresse. Om den ikke er veldig sterk kan du kontrollere dette litt med størrelsen på trykkpunktet også. Bare tenkt nøye på hvor du legger anlegget slik at deformasjonen retter seg som ønsket
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Tok en telefon til min far, han har hatt en verkstedpresse før. Joda, han hadde en presse, trodde den var der vi har lagret noen biler før, har ikke brukt den på noen år, trengte jeg den?

Ca 1 time etterpå så står det en verkstedpresse i garasjen min :)
20260406_125454.jpg
Ikke så lenge etter så ble den brukt til å utføre litt justering på skid platen.
20260406_132027.jpg
Ikke perfekt, men betydelig bedre :)
20260406_205237.jpg
Neste steg er å levere den til svogeren min for pulverlakk sammen med et par andre deler.

I mellomtiden så fikk jeg montert den skid platen som fulgte med sykkelen når den var ny så jeg fikk tatt ut Norden, tatt en liten prøvetur for å se at alt er ok og klart til ny sesong :D
20260406_190101.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Etter noen mindre lufteturer på 2 hjul siste uken så ble det endelig tid for en litt lengre tur nå i ettermiddag. Kjørte kun småveier i alle retninger rundt om i bygda for å få litt varierte veier så man begynner å få i gang flyten på sykkelen igjen. Siden det ble mye småveier med lav hastighet på det jamne så ble det ikke mer enn muligens 40-50km, men var ute å kjørte rundt i nesten 1,5 time. Godt å kjenne at både sykkel og mann fungerer i år også :D
20260415_182242.jpg
Etter MC turen så ble det også sesongåpning og sesongens første solnedgang fra hagestuen :)
20260415_204816.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

For et par år siden så hadde jeg en sak på Norden med at noe virket rart i fronten, som om noe var ujamt eller feil, som om forhjulet nesten "hoppet" litt. Kom aldri noe i mål med den saken, men har kjent litt på det inn i mellom og primært ignorert det.

Nå når jeg har kjørt siste ukene så synes jeg dette har blitt verre, primært på hastigheten mellom 50-70kmt, men fint lite i 80kmt. Når det da sist uke ble meldt snø igjen så satte jeg Norden inn i garasjekjelleren i håp om å få sjekket opp litt.

Tenkte også litt at dette kan jo være andre som har opplevd, og et kjapt søk på problemet avslører at det er flere med Norden og enkelte med KTM som har samme problemet. Feilsøkingen har tydeligvis foregått delvis på verksted og delvis av eier, eller i hode til enten eier eller "god venn" av eier, for det er mange teorier og lite løsninger.

Det meste går på dekk, både feilproduksjon, feil balansering, skade på dekk og ikke minst teorien om at Husqvarna bevisst har montert dårlige dekk så man skal kjøpe nye fortest mulig. Så kom det kommentarer om styrelager og hjullager, feil på støtdempere, vridde felger, feilmonterte bremseskiver, skeiv vei og sikkert noen skeive hoder på eier av sykkelen også.

Nå vet jeg at Norden fikk seg et par solide smell på høsten i fjor, så ikke utenkelig at noe kan ha påvirket fronten, så jeg jobbet meg like gjerne systematisk igjennom flere potensielle problemstillinger i håp om at en eller flere ting retter opp litt.

Norden har justerbare støtdempere, de ble justert til "0" og deretter justert til standard innstillinger, både forran og bak. Rensing av dempere ble nylig utført, så dette var ikke noe problem.
Videre ble forhjulet plukket av og lagt på dekkomleggeren for å lettest sjekke status. Ingen synlig skade, felgen er rund og den er ikke vridd ut fra det jeg kan se og måle. Bremseskivene er jamne og fine, ingen feilmontering, ingen vridning eller annen feil.
20260428_174049.jpg
Så satte jeg hjulet til balansering, plasserte det slik at det akkurat ikke subbet ned i bakken, når jeg snudde på hjulet så stoppet det på ene siden. Tydeligvis litt ujamt, men når jeg løftet opp litt for å sjekke hvor mye det er snakk om så er det minimalt, så lite at det ikke burde påvirke så mye.
20260428_202855.jpg
Så tok jeg av alle lodd jeg har montert tidligere, sjekket over alle eikene, flere som faktisk hadde godt av mindre justering. Så ble det tatt en god balansering som faktisk ikke trengte like mange lodd som sist og faktisk ble ganske bra.

Etter å ha montert på igjen hjulet så ble det sjekket dekktrykk, litt å hente der også, så ble det tatt en grei runde med sjekk av div skruer på alt av hjul, dempere og generelt på fronten av sykkelen for å se om det kunne være noe mer som påvirket.

Ingen større endringer, men et par små, er det så enkelt som at noen små justeringer er det som skal til?

Liten testtur på noen km i dag viser en grei forskjell, hadde det ikke vert for at jeg har fokus på at noe kan være ujamt så hadde jeg ikke reagert på noe og det som nå er kan like gjerne være vei, bakhjul, kjede eller noe annet.
20260429_155309.jpg
Tenker at neste gang det er litt dårlig vær så skal jeg prøve å legge om til andre dekk, har et par alternativer jeg kan prøve. Så får jeg da tatt en sjekk å balansert opp bakfelg også.
kvase

Post by kvase »

Spiritofwinter wrote: 20 Mar 2026 08:39 Det begynner sakte men sikkert å minne om vår på Sunnmøre også, da passer det fint at jeg mottok en pakke med litt filter og bremseklosser til Norden her en dag :)
20260318_123519.jpg

Og at jeg har ryddet plass på MC-løfteren så det er klart til litt service før man starter årets sesong :)
20260318_124656.jpg

Har også så smått startet demontering av et par deksel slik at når jeg forhåpentligvis har litt tid I løpet av helgen så bruker jeg den spesifikt på service arbeid og ikke demontering.
Beskyttelsesdeksel over bensintank venstre side har sist sesong fått seg en liten trøkk. Ut fra bilder jeg har sett så ser det ut til å være en "suvenir" fra Mount Jafferau.
20260319_210423.jpg
Sykkelen er ment å brukes :) Mount Jafferau ble "vinneren" av første runde, om alt går etter planen er jeg tilbake for nytt forsøk på å nå Fort Jafferau den 19. september :D
Hei du har sikkert mulig het til å ta et side bilde av den framhjuls støtta har kjøpt en slik men er litt usikker på avstanden fremre bakre - jeg har denne som jeg skrur fast på min mc heis er tilsvarende din
b2f978d3a70f4300b1352268edbafa2f_2_PIA-377032_0_10.jpg
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
kvase

Post by kvase »

Fant ut av i en tidligere post du har i denne tråden takk :thumleft
702684190_1461141859359163_5487517976369191772_n.jpg
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Mente jeg skulle ha et par bilder ja, bra du fant ut av det :)
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Som flere andre her inne var jeg en liten tur til Hardanger for vel en uke siden. Men der flerer fra østlandsområdet kjørte sammen, evt ca samme vei, så kjørte jeg naturligvis litt annen rute siden jeg bor en helt annen plass. I år som enkelte tidligere år så har jeg fått turen til å klaffe med litt jobb, veldig greit når jobben betaler meg for å kjøre til Hardanger og tilbake :)

Avreise fra Sunnmøre kl 7:30 onsdag morgen, ikke veldig varmt ute, men man har da varme både i sete, styre og skjorte, så ingen store problemer første timen.
Nærmet meg Olden så var kom det varsel på telefonen om at jeg hadde et Teamsmøte med sjefen og et par kollegaer. Jeg har telefonholder på styre, jeg har intercom i hjelmen koblet til telefonen, opp med Teams appen og koble til møte. Og ja, sjefen min var fullt klar over at jeg var på jobbreise, på MC, mens jeg var i møte.
Underveis i møte så kjørte jeg over Utvikfjellet, der var det 6 grader, regn og vind. Greit nok jeg har varme i alle retninger, men det er litt begrenset hvor langt det fungerer når været gjør sitt for å motarbeide deg. Innen jeg kom igjennom Våtedalen og ned mot Skei så kjente jeg det var på tide med en liten stopp for å få varmen tilbake i kroppen. Fylte først opp tanken på Norden, så ble det en varm kopp kaffe til fører inne på CircleK stasjonen.
20260527_095559.jpg
Videre nedover mot Sognefjorden så ble det stadig varmere i været, i det jeg kom over med fergen til Oppedal så kunne jeg skru av både varme i sete og skjorte samtidig som varmen i styret var på minimum. Både på nordsiden og sørsiden av Sognefjorden har de virkelig tatt løst med årets vedlikehold av vei, trodde ikke staten hadde penger til slikt lenger, men jeg havnet vel i en 6-7 kolonner lenge før jeg kom i nærheten av Knarvik.
20260527_125945.jpg
I det jeg kjørte over Nordhordlandsbrua så ser jeg at tidsmessig ligger jeg godt ann, jeg skal rekke middag med noen kollegaer i Rosendal kl 19, jeg rekker både dusj, øl og litt til om jeg holder dette tempoet. Siden jeg har god tid, så tar jeg like gjerne en tur innom Ride Bergen for å se litt på årets nyheter fra både ene og andre merke de har i lokalet. Noe er prøvd før, noe står på ønskelisten, kanskje til neste sesong?
20260527_142551.jpg
20260527_142528.jpg
Etter en tur innom Åsane så ble det noen km tilbake før jeg svingte av mot Ytre Arna, Trengereid, Tysse og videre nedover til Gjermundshamn. Ikke lenge etter ankom jeg Rosendal Fjordhotel der jeg både rakk dusj og øl før det ble 3 retters middag med vinpakke sammen med kollegaer :)
dcae1f7d-a6dc-4fd6-893d-233835b365b4.jpg
Neste morgen ble alt pakket på sykkelen igjen, solen lyser fra blå himmel og temperaturen er et par hakk bedre samtidig som veien i dag er tørr.
Første etappe ble den fine veien fra Rosendal over til Matre, alle som har vert her vet hva jeg snakker om :)
Vel over på Matre ble jeg plukket opp av en båt og fraktet ut på jobb.
20260528_091149.jpg
Selv om jeg hadde god tid så var det ikke alle som hadde det, før kl var 12 så var vi tilbake på land igjen, noen skulle videre å rekke fly, jeg skulle bare kose meg i solfylte Hardanger på 2 hjul :D
Fra Matre ble det kjørt videre forbi fergekaien og retning Åkra, der kjørte jeg så langt det var mulig på vanlig vei før jeg snudde tilbake, men ikke før jeg hadde tatt et fint bilde nede ved fjorden.
20260528_122127.jpg
Tilbake på Matre ble det en liten stopp på YX stasjonen for å tanke opp igjen, sist jeg gjorde det var på Skei dagen før. Passet også på å kjøpe med litt lunch med plan om å finne en passende plass å spise på veien. Kjørte oppover Matredalen, men heller enn å svinge til venstre retning Rosendal kjørte jeg videre oppover Blådalsvegen. Her kjørte vi under HPR i fjor, men vi stoppet da ved Blådalsvatnet og noen nevnte at veien går videre et stykke lenger opp. Oppe ved Blådalsvatnet så er det litt mindre vann i år enn jeg husker fra i fjor.
20260528_131733.jpg
Veien videre går igjennom et par smale tuneller med dårlig belysning og i et område som tydeligvis er populært blant roadsurfer turister, en del bobiler stod parkert langs veien til tross for alle varselskilt. Men jeg fortsatte videre forbi der bobilene gav opp, opp de bratteste svingene som fremdeles var delvis dekket med snø og kjørte helt opp til Insta Mosavatnet der veien slutter.
20260528_132826.jpg
20260528_132842.jpg
Her oppe fant jeg en fin plass å sette seg ned å ta en lite lunchpause med Folgefonna langt borte i horisonten :)
20260528_133918.jpg
Etter dette ble det bare rolig kjøring ned til Rosendal, kjøp av litt mat og øl mens jeg ventet på resten av folket som skulle være med på HPR.

Selve HPR står jeg pent over å skrive noe om, der kan noen andre som husket å ta litt flere bilder skrive litt, men jeg klarte å ta ett bilde fredag og ett bilde lørdag.
20260529_090633.jpg
20260530_124122.jpg
Søndag kjørte gjengen fra Østlandet før meg, tidligere har vi kjørt sammen til Odda og kjørt hver vår vei derifra, men i år hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke vil krangle med bobiler langs veien opp til Hardangerbrua, det har jeg gjort nok tidligere. Så jeg hadde avreise litt etter resten og kjørte samme vei som jeg kom med ferge fra Årsnes, retning Bergen og opp til Sognefjorden.

Været var meldt litt usikkert på nordsiden av Sognefjorden, men på fergen over til Lavik ser det bedre ut enn forventet, så jeg bestemmer meg for å gjøre om på planen som egentlig skulle være korteste vei hjem.
20260531_123126.jpg
Når jeg nærmer meg Førde så ser det enda mer lovende ut, så jeg fortsetter som tenkt, jeg svinger av retning Florø og ikke lenge etter tar jeg en stopp på Naustdal. Til tross for en kaffekopp over Sognefjorden så trenger kroppen litt mer å leve på, så jeg finner meg en rasteplass ved småbåthavnen der jeg sitter i ly for vinden og med utsikt til sjøen ene veien og Norden andre veien.
20260531_134358.jpg
20260531_134343.jpg
Etter å ha spist opp litt rester av mat jeg kjøpte inn til HPR helgen så kjører jeg videre retning Florø men tar av ved Storebru. Her er en vei jeg ikke har kjørt før, men som jeg har vurdert på en av dagene under Pre-Sommer turen. Veien går over fjellet til Hyen ved Nordfjorden før den følger veien langs Nordfjorden til Sandane og videre til Anda fergekai der jeg traff på et par andre karer på MC. Den ene hadde plukket opp ny MC i Kristiansand og var på vei hjem igjen til Tromsø og skulle bruke 2-3 ferieuker på turen.
20260531_151927.jpg
Første veien man kommer til når man kjører i land på Lote fergekai er Panoramavegen. Her har jeg enda ikke kjørt i år, så da måtte jeg selvfølgelig kjøre den veien for å se at den ikke har blitt utbedret mer enn jeg fant ut i fjor, der er fremdeles et par fine partier man kan kose seg på MC :)
Vel over på Stryn siden så svingte jeg en kjapp tur opp til hytta jeg har der, bare for å se at alt var ok, så enkleste vei hjem igjen.

Totalt sett ble det ca 1800km fra onsdag til søndag, en grei uke på 2 hjul :)
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Etter en rolig dag på hjemmekontor i går så ble det lagt opp til en tur inn til hytta for å klargjøre litt til pre-sommer tur neste uke. Siden været var fint og det kun var meg og jentungen som skulle, så fikk jenta beskjed om at alt hun trengte måtte passe i en 15l pakkpose, så skulle vi kjøre Norden til hytta. Ikke lett for jente snart 12 å pakke alt hun trenger av klær og skincare i en pakkpose, men det gikk.

Heller enn å kjøre enkleste vei så ble det litt småveier på kryss og tvers, slik som man normalt sett gjør på MC. Skal jentungen være med på MC så skal hun få oppleve det på skikkelig vis.

Første stopp ble på paddeland, vel halveis til hytta, greit å ikke pushe for lange strekk.
20260612_164433.jpg
Primært stoppet vi her for at hun skulle strekke på beina og se til at det gikk bra å kjøre videre.

Neste stopp ble på Grodås, det begynte å bli lite bensin på Norden, så full tank på YX og en liten pause for å spise sjokoladebolle.
20260612_170355.jpg
Snapchat-1995415691.jpg
Ikke lenge etter var vi inne på hytta og jentungen var fornøyd med kald. Hun hadde fått beskjed om å kle på seg, men tydeligvis ikke nok.

Etter litt ordning på hytta og en god nattesøvn så skulle vi i dag kjøre hjem igjen. Jentungen var klar for ny runde og ville heller ikke denne gangen kjøre korteste vei. Da ble det å kjøre retning Stryn og svinge av mot Panoramaveien. Måtte ha en liten fotostopp på utsiktspunktet selvfølgelig, passe på at det ser bra ut til neste helg.
20260613_135900.jpg
20260613_135908.jpg
Hjelmen som jentungen har brukt siste sesongene ser fin ut med navn og div, men begynner å bli for liten, muligens siste turen med denne nå.
20260613_140132.jpg
Vel over Panoramaveien så svingte vi av mot Nordfjordeid, der var det mindre regn, så da ble det sjokoladebolle på CirkleK.
20260613_143701.jpg
Når vi etterpå skulle kjøre videre hjemover så passet det ikke helt med fergetidene, så jeg sa at enten kunne vi kjøre ca 30 min til fergekaia og vente, eller så kunne vi kjøre den vel time lange omveien rundt fjorden og ikke ta ferge. Det var klar tale fra jentungen, vi kjører rundt!

Som sagt så gjort, heller enn Stigedalen (som er full av veiarbeid for tiden), så siktet vi oss inn på Mogrenda og over Hegjabyda til Kalvatn, Austefjorden, Volda og så tilbake til Ørsta.

Vel hjemme på jenta sin lengste MC tur så langt så konkluderte vi med at det gikk bedre og bedre jo lengre vi kjørte og jo mer erfaring hun får, hun må ha ullgenser neste gang og hun må ha større hjelm.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Hyggelig lesning =D>
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Snart ferietid, men før det jobbreise, med bil...

Planlagt tur til anlegget vi har i nærheten av Florø (her vi var innom på Pre-Sommer), her er et greit utstyrt verksted som er greit å benytte seg av når man likevel er i området :)
Skid-platen til Norden har ikke skjedd så mye med, jobben til svogeren min som blant annet driver med pulverlakk ville ikke gjøre noe med den før det var fjernet alt av lakk og skitt. Den kuleslynge/sandblåse maskinen de hadde mente de ville ødelegge delene, så da måtte jeg finne alternativ løsning.

Anlegget som jeg skulle besøke har tilfeldigvis et skikkelig sandblåsekabinett, finnes sikkert tilgjengelig nærmere hjemme, men jeg kjenner ikke på direkten noen som har slikt og når jeg likevel får betalt for å reise til en plass som har dette så kunne jeg like gjerne ta med et par deler i bagasjerommet.
Sandblås 1.png
Jeg har begrenset med erfaring med bruk av sandblåse utstyr, men som med det meste annet så ble de å prøve seg litt frem.
Sandblås 2.png
Sandblås 3.png
Ok resultat, betydelig bedre enn hva jeg selv hadde fått til på annet vis.
Sandblås 4.png
Litt småtteri igjen på kanter og i skruhull, men det kan jeg fikse med dremel med stålbørste på :)

Bonusen for dagen var når jeg kom på hotellet der Arctic Sun Classic Tour var i innspurten og sjekket inn på samme hotellet som meg.
Ble bare et par dårlige bilder av et par av bilene, men var mange som snakket både engelsk, tysk og mer rundt frukosten. Et par britisk registrerte biler, noen belgiske og tyske. Det mest imponerende var han som har tatt med seg en gammel BMW fra Florida for å betale 200k for å kjøre i kalde Norge.
Bristisk Merc.png
BMW Florida.png
Belgisk Merc.png
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Spiritofwinter wrote: 29 Apr 2026 16:48 Det meste går på dekk, både feilproduksjon, feil balansering, skade på dekk og ikke minst teorien om at Husqvarna bevisst har montert dårlige dekk så man skal kjøpe nye fortest mulig. Så kom det kommentarer om styrelager og hjullager, feil på støtdempere, vridde felger, feilmonterte bremseskiver, skeiv vei og sikkert noe
Så satte jeg hjulet til balansering, plasserte det slik at det akkurat ikke subbet ned i bakken, når jeg snudde på hjulet så stoppet det på ene siden.
Så tok jeg av alle lodd jeg har montert tidligere, sjekket over alle eikene, flere som faktisk hadde godt av mindre justering. Så ble det tatt en god balansering som faktisk ikke trengte like mange lodd som sist og faktisk ble ganske bra.
Tror ikke det løftestativet du bruker tiil avbalansering holder. Siden du allerede har kjøpt en dekkomlegger, ser det ut som om du har tenkt å gjøre slikt selv.
Da ville jeg også ha kjøpt et skikkelig gyrostativ, med kulelager. Det er også kjekt hvis du skal stramme eiker/rette felger. jeg har et DRC Gyrostand2. Det var ikke dyrt, anbefales.
https://powershop.no/produkt/drc-gyro-s ... ulverktoy/
Post Reply