Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by intruder »

Var på Motorspeed da Snikkkeren og Spiritofwinter var innom og provianterte olje samt etterfylte på Norden,virket som om de ble enige om at oljeforbruket var innafor og de skulle følge med på Finnskogen :thumleft
Håper alt ordner seg og at sykkelen innfrir Spirits forventninger , en fin bike rett og slett...

Ellers føyde de to unge herrer seg greit inn i rekken av hyggelige forumvenner jeg har truffet etterhvert ! :smt032
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by intruder »

Ser at du og Snikkeren hadde en fin helg på Finnskogen og er vel hjemme igjen.Håper alt ordnet seg med din Husqvarna Norden og at du vil få et godt eierskap med den i fremtiden !!

Vi skrives etterhvert :smt031
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Etter en helg på Finnskogen tror jeg nå vi kan si at Norden er friskmeldt, ivertfal enn så lenge.

Jeg kjøpte et par liter olje hos Motorspeed på Lillehammer og etterfylte ca 4dl. Noe mer har ikke vert behov for å etterfylle mens jeg har vert på tur.

Det ble diskutert litt frem og tilbake mens vi var på Finnskogen og konklusjonen er vel til slutt at mest sannsynlig har Ride fylt opp olje på service, startet den så filter osv får inn ny olje, men de har ikke toppet opp etterpå. Med litt lett forbruk så havnet nivået litt under måleglasset. Ved å toppe opp igjen så har det kommet opp der det skulle være og ikke gått noe mer ned.

Det er fremdeles 2 ting som da er litt merkelig, men som muligens kan skyldes at det er en helt ny type sykkel og dermed litt barnesykdommer.
1. Oljetrykksvarsel har kommet et par ganger til i løpet av helgen, men det er bare litt blink og så er det borte igjen, kan være en overfølsom sensor eller bare noe elektronikk som roter. Jeg har sjekket nivået etter at det blinket og der er fult med olje.
2. Jeg har hatt problemer med giring mellom 1-2 gir, når jeg etterfylte olje så gikk dette mye bedre, men i løpet av helgen har det blitt verre igjen. På et tidspunkt så hoppet sykkelen fra 2 gir til N uten at jeg var bortpå girhendelen.

De to sakene får jeg ta med Ride, det er ingenting som er kritisk her og nå, dette var nok siste langturen i år og neste år er det godt mulig jeg starter året med en tur til Bergen for service, så kan de evt sjekke opp da. Men det må jeg høre med Ride hva de sier.

I mellomtiden så legger jeg ved et par bilder av Norden fra helgen.
20220827_155924.jpg
Norden syntes det var litt lite bålved på FInnskogen, så den plukket opp litt på veien.
20220827_143854.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Ting tar tid når man kjører Østerriker som later som den er Svensk... samtidig med at jeg bestilte Norden i overgangen November-Desember i fjor så bestilte jeg også radiator guard. Denne var litt leveringstid på, men den skulle jo komme omtrent til første service, eller noe sånt. Nå snakker vi ca 10 måneder siden bestilling og den har endelig kommet frem. Fikk også med den lille vindskjermen som jeg bestilte fra Husqvarna i løpet av sesongen, den var bare noen måneder leveringstid på.
20221006_113433.jpg
Nå er det ikke bare Ride som har skapt forsinkelse da, jeg måtte jo etterlyse varene i løpet av sommeren og sendte Siggen fra Gravel Boys innom. Han fikk med seg varene og skulle ta de med til Bukkerittet, men han kunne ikke komme da det var noe sykdom i familien. Så har jo ting blitt liggende i garasjen til Siggen frem til han plutselig kom over det for en uke siden og sendte det med posten til meg. Har en liten mistanke om at resten av det jeg fant i pakken er Siggen som har lagt med.
20221006_113452.jpg
Takk til Siggen for at han tok tak i Ride for meg og sendte varene, nå skal jeg kose meg med sjokolade mens jeg monterer deler på Norden. BMW bladet passer vel fint til maskering når jeg skal lakkere deler til CX'n :-P ;-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Ble gjort litt kosearbeid på garasjekjelleren denne helgen, inn i mellom jobb og annet mas.

Gravde frem litt restmateriale etter bygging av hus og garasjebygging og tenkte jeg skulle bygge inn den nyinnkjøpte kompressoren. Delvis fordi den tar veldig mye plass og med litt innebygging så er det mulig å bruke resten av området over til noe fornuftig og det er håp om at bråket fra kompressoren blir litt mindre.

Første del av innebygging, blir en god størrelse "hylle" over kompressoren, tenker muligens det blir litt flere hyller eller skap over med blant annet trykkluftverktøy. Har også laget et dugelig størrelse hull for luft inn og kjøling, har mulighet til å lage enda flere slike om det blir nødvendig.
20221009_134724.jpg
Første del av strøydemping, 20mm strøydempingsmateriale først, så materiale som normalt sett brukes til bygging av høytalere. Primært brukt 2 forskjellige typer da de (etter det jeg har skjønt) gir forskjellig dempeeffekt. Var litt stresset når jeg var innom å handlet, så har selvfølgelig kjøpt alt for lite dempemateriale, blir kjøpt mer i løpet av uken for å dekke resten.
20221009_134715.jpg
Laget til siste platen som skal dekke fronten og malt første strøk på kassen så den går litt mer i ett med omgivelsene. Hadde egentlig en plan om at denne platen skulle være hengslet, men den ble så stor at jeg er usikker på om det blir bra. Kan evt dele den på midten og ha dobbel dør, men det kan gå utover støydempingen.
20221009_191508.jpg
Har også kjøpt litt komponenter for å fordele luft til både garasjekjeller og garasjen over, men litt usikker på løsningen der enda. Får se hva jeg finner på etter hvert.

Må snart rydde plass til å sette inn en Norden også, høsten er i full gang med drittvær på Sunnmøre, snart på tide å parkere for vinteren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by kvase »

Husk å sette kompresoren på litt tykk hard gummi slik at ikke lyd vibrasjoner forplanter seg - slike gummiføtter de selger til vaskemaskiner er godt egna så flytter heller ikke saken av seg på grun av vibrasjoner - støydempe plater på bakvegg og frontplate.
Fest front døra med gummi stropper
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by RuneMC »

Tvi, tvi for at Norden ikke blir olje-avhengig og jammen fin garasje du har fått ordnet deg :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Etter litt mer innkjøp av dempematter så ble kassen til kompressoren ferdig.
20221012_190702.jpg
20221012_193101.jpg
Monterte også bryter på utsiden så jeg slipper åpning av kassen hver gang jeg skal bruke kompressoren.
20221012_190715.jpg
Har ikke fått på plass trykkluft slanger rundt om enda, dette må bli en annen dag.

Litt vemodig satte jeg i dag inn Norden for vinterlagring, det har blitt alt for lite kjøring i år, deler av grunnen er mye dårlig vær på Sunnmøre og litt kan skyldes jobbturer jeg skulle kjørt MC men måtte ha med ting som jeg ikke kan ha med på MC.
20221015_184139.jpg
Km stand viser 6000km, kan ikke skylde på annen MC da CX'en ikke har vert kjørbar. Men etter 6000km konkluderer jeg med at det var et godt valg å kjøpe Norden fremfor å beholde KTM'en.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Spiritofwinter »

Nytt år, nye muligheter er det noe som heter... Joda, det er et nytt år og mulighetene for året er mildt sagt mange, men samtidig begrenset.

Det har svirret noen MC tanker igjennom hode de siste månedene når det ikke har blitt kjørt noe, kunn blitt skrudd på en gammel CX. Tankene om å få sammen en CX og bruke den for noen turer i løpet av året er fristende, men om den blir like behagelig å kjøre som Norden? Jeg tviler. Men det vil tiden vise. CX'en er jo veteran, ikke så veldig mange som har veteran MC her inne, men noen er det. Primært er det da slik som meg en MC nr 2 for fineværs dager, men for enkelte er det den eneste MC de har. Om jeg skulle få sammen CX'en så hadde det vert moro med et lite MC-Forumet veteran treff, men jeg frykter at enkelte må ha følgebil med deler og verktøy for å komme seg både til og fra. Får tenke litt mer på dette når jeg har en kjørbar veteran MC.

Når det kommer til Norden så har det også kommet noen tanker etter en sesong. Norden er behagelig å kjøre, comfort nivået i forhold til KTM er mange hakk opp, egenskapene på grus og andre løsere underlag er ikke noe å klage på, samtidig er der en tanke om en annen MC som jeg ikke klarer å få ut av hode. Der var en MC som jeg prøvekjørte i løpet av høsten som imponerte meg på en slik måte at jeg begynte å stille spørsmål om Husqvarna var det rette?
Men når jeg sammenligner Norden med "den andre" så er der ganske mye som er rett med en Norden, ikke minst er der småting som gir det lille ekstra på Norden i hverdagen. Og når man tenker igjennom så er det mest av hverdager og ikke så mange dager på slik tur at "den andre" blir aktuell, muligens om jeg bodde på Finnskogen.

MC planene får året har jo vert delvis spikret i grove trekk, som de fleste år, HPR i Mai, Bukken og GiØ i August, muligheter for noen småturer inn i mellom, muligens i forbindelse med jobb. Har også snakker om en tur nedover Europa på høsten, har fremdeles det i bakhodet, men mange ting som kan sette stopper for både denne planen og egentlig alt annet av kjøreplaner i år. Som flere har fått med seg driver jeg og fruen å sikrer neste generasjon MC fører, forventet levering i midten av Mars. Satser på en snill unge som gir meg rikelig med frihet til reise, enten på jobb, MC eller kombinasjon.

Jobben har også endret seg litt siste ukene, ikke navnet på arbeidsgiver, men ansvarsområdet har blitt større etter en liten intern omorganisering. Før jobbet jeg primært i området fra Aukra til Sognefjorden, nå har jeg plutselig fått ansvar hele veien ned til Agder. Dette medførte at deler av denne uken ble tilbrakt i Stavanger, det var generelt dårlig vær, men nok plussgrader til at flere var ute på 2 hjul. Men min jobb er vanligvis ikke i byen, det er forventet flere turer til området rundt Hardanger, gjerne da i kriker og kroker rundt fjordene nedover mot Hjelmeland. Om prosjektene jeg skal jobbe med blir så omfattende som det ser ut, så kan det være aktuelt å parkere en Norden noen uker på Flesland for å bruke den fremfor leiebil. Men det er veldig ferskt og mye uavklart.

Enn så lenge er det fremdeles minusgrader og dårlig MC føre på Sunnmøre, tiden frem til en Norden kan trilles ut er fremdeles lang, men jeg har mye annet å fylle dagene med, ikke minst CX'en ;-)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by JRO »

Takk for at du deler tanker Spirit, er nok mange som deg som tenker på hva sesongen 2023 skal bringe. Jeg har kommet fram til at 1260 Ducatien nok er sykkelen som jeg kommer til å bruke framover, det gir noen konsekvenser som mindre grus og mer asfalt for meg. Årsaken er alder og tung (300 kg) sykkel som krever så mye av meg at jeg søker mer asfalt fremover. Hadde 2 grus turer som jeg måtte avbryte i 2022 fordi jeg var sliten etter full konsentrasjon i mange timer. Jeg føler jeg slapper mer av i asfalt settinger enn heftige grus løyper. Vet dette går litt i motsetning til mange her på forumet, men jeg må ta konsekvenser av hvordan 2022 ble.
Så for meg blir det pølsetreff, HPR, men har ikke meldt meg på GIØ ennå. :D :thumleft =D> Så regner med at vi treffes i 2023 også Spirit.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Palma »

Ja @Spiritofwinter det dilemmaet der er det vel flere enn du som har slitt med opp gjennom. Det er nok en grunn til at man har en formen som N=X+1. Det er vanskelig å finne den perfekte sykkel til så bredt bruksområde som du (og mange andre) har.

Og du @JRO , du har å komme deg til Finnskogen i august. Du er ikke alene om å sitte med følelsen av å komme til kort/og ha for fin sykkel til å legge ned i de verste bakkene jeg finner. :plystre
Det er viktig for forumet og felleskapet her at vi har det treffet og at vi får med bredden. Det er ikke ønskelig at det blir et treff for 30 stk "Rallykalle" som skal frese rundt i skogen. Det kan ordnes fine greie "seniorruter" som er koselig å kjøre i et passende tempo. Kjøringa er en del av treffet, det sosiale en vel så stor del :thumleft .
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by ashland »

Lediggang og parkert MC er roten til myyye tankevirksomheter @Spiritofwinter. Å finne 1 sykkel som dekker alt enn vil og alle bruksområder, det er nok nest til umulig. Jeg var selv mye frem og tilbake før jeg landet på en sykkel nr 2, det skal mye til for å forsvare dette, i alle fall økonomisk :-# Heldigvis tillater både jobb og livssituasjon dette. Etter hva 2022 bragte av eventyr, spesielt oppover sveariket, er jeg mer og mer sikker i min avgjørelse av 690´n. (Å flere blir det i -23 @ojda :thumleft ) Om 690 er fornuftig kan jeg ikke påstå, men gøy er det! Der er der MC og MC kjøring bunner ut, det å ha det gøy og artig. Uansett om enn kjører til pølse kiosken på hjørnet eller er avgårde i flere uker på tur

@JRO jeg håper vi sees på Finnskogen også! Selv om du brøt 2 ganger i fjor og føler du må slenge inn håndkleet, så er det ikke mange som faktisk drar ett beist av en 1260 Ducati ut på løst føre =D> Det krever både høy konsentrasjon og bekjemping av tankevirksomhet over evt horisontal kjøring, i alle fall for en menigmann i gata. Når det er sagt er jeg imponert over kjøringen til en viss GSA i fjor, jeg hadde aldri i verden klart å komme meg gjennom det samme med lik sykkel :plystre
fun is not a straight line
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by JRO »

Først vil jeg si at dette er den store forskjellen på forum kontra FB, her kan vi bruke noen flere setninger og beskrive følelser og stemninger som ikke passer seg på FB. Jeg setter stor pris på at dere @Spiritofwinter, @Palma og @ashland beskriver at det ikke er lett å finne en sykkel som dekker alle behov.
Men for meg så er 2 sykler ikke aktuelt, jeg har en entusiast bil i tillegg som skal luftes så sykkelen jeg skal ha må dekke mitt behov for MCkjøring og når jeg nå innen 14 dager blir 67 år og pensjonist så blir inntektene mindre og jeg må begynne å tenke økonomisk.
Men @Palma disse senior rutene, blir de bare for meg? Alle andre på GIØ kjører jo rutene dine uten problemer.

Og @ashland ja som den eldste på mange av GIØ treffene med den tyngste sykkelen så er jeg faktisk stolt av meg selv at jeg har gjennomført mange GIØ'år.

Den heftigste turen i 2022 var med @Kant1 Grus og Gourmet som skulle starte fra Geilo, jeg hadde ikke den tyngste sykkelen i og med at det også var med 1250 GSA'er men jeg var eldst. Og jeg syns dette bildet er helt heftig, @haakeik @Borg og jeg langt inne i skogen. Jeg klarte meg veldig bra både torsdag fra Langebru til Geilo og fredag fra Geilo til Ullensaker Panorama. Da var det nok for meg.
288594317_705433224056789_5761800895865466932_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, Norden ok

Post by Borg »

JRO wrote: 15 Jan 2023 01:11
Men @Palma disse senior rutene, blir de bare for meg? Alle andre på GIØ kjører jo rutene dine uten problemer.
Her må @Palma få med et par karer til på linje med deg @JRO så du har selskap. Det er jo selvfølgelig at du skal med!
Alternativt får vi ringe vaffelfrua så hun får satt deg på kun kildevann i forkant, for å få opp konsentrasjonsnivået ditt til maks.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply