Roargutten's mancave - Sesongen 2025 igang
- Roargutten
- Roargubben
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Roargutten's forunderlige verden - Forberedelser til Forumtreff
Nye dekk og litt service må til før selve høydepunktet for sesongen. Måtte også bytte bryter til clutchen etter at den sluttet å virke på forrige grusbus.
Framhjulet først ut... Dekket vrenges av felgen. Bakhjulet må også ha litt kjærleik. Begge dekkene frigjort fra torturmaskinen. Nytt bakdekk kommer så fort jeg får hentet det butikken. Har ikke hatt tid enda.
Oppdatering følger..
Framhjulet først ut... Dekket vrenges av felgen. Bakhjulet må også ha litt kjærleik. Begge dekkene frigjort fra torturmaskinen. Nytt bakdekk kommer så fort jeg får hentet det butikken. Har ikke hatt tid enda.
Oppdatering følger..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
På skandinavisk MCmuseum på Magnor snakket jeg med en hyggelig kar på Moto Guzzi...mener huske han var fra Årnes......

- Roargutten
- Roargubben
Det kan tenkes. Kan ikke si jeg har lagt merke til noen Guzzi her. Men vi ferdes muligens på litt forskjellige underlag og rutevalg.intruder wrote: 15 Aug 2023 19:28 På skandinavisk MCmuseum på Magnor snakket jeg med en hyggelig kar på Moto Guzzi...mener huske han var fra Årnes......![]()
![]()
- Roargutten
- Roargubben
Da var bakdekket hentet og spaket på. Nå er vi klare for GIØ sitt forumtreff neste helg. Uforskammet tidlig klar i år.
Har hørt rykter om at det vil serveres øl produsert i de østlige skoger fra tappekraner denne gangen. Time will show
Vel.... ser på bildet nå at jeg ikke er helt klar for tur enda. Setet ligger på hylla... jaja... vi får se om det er tid nok til å få det på sykkelen.
Skulle det bli glemt så har jeg heldigvis twinpegs så skal vel orke å kjøre noen mil stående også
Noen andre som begynner å bli klare for å samles på skogen igjen?
Jeg tenker at selv om bålmesteren @ashland glimter med sitt fravær i år så har jeg god tro på at vi skal slippe å fryse i år også.
Har hørt rykter om at det vil serveres øl produsert i de østlige skoger fra tappekraner denne gangen. Time will show
Vel.... ser på bildet nå at jeg ikke er helt klar for tur enda. Setet ligger på hylla... jaja... vi får se om det er tid nok til å få det på sykkelen.
Skulle det bli glemt så har jeg heldigvis twinpegs så skal vel orke å kjøre noen mil stående også
Noen andre som begynner å bli klare for å samles på skogen igjen?
Jeg tenker at selv om bålmesteren @ashland glimter med sitt fravær i år så har jeg god tro på at vi skal slippe å fryse i år også.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ashland
- U-Svingen
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Ser ut som om det kan bli litt grusflytting På Skogen i år også
Apropos dekk, klassiker av en komentar fra deg første året, var du måtte ta det pent med dine finmønstrede dekk fra Pål til Mortjernberget... for deretter å ligge med bredsiden gjennom det meste av svinger etterpå
Godt med tennvæske og bjørkeved, så burde det være håp å holde varmen i år også
Apropos dekk, klassiker av en komentar fra deg første året, var du måtte ta det pent med dine finmønstrede dekk fra Pål til Mortjernberget... for deretter å ligge med bredsiden gjennom det meste av svinger etterpå
Godt med tennvæske og bjørkeved, så burde det være håp å holde varmen i år også
fun is not a straight line
- Roargutten
- Roargubben
ashland wrote: 17 Aug 2023 15:52 Ser ut som om det kan bli litt grusflytting På Skogen i år også
![]()
Apropos dekk, klassiker av en komentar fra deg første året, var du måtte ta det pent med dine finmønstrede dekk fra Pål til Mortjernberget... for deretter å ligge med bredsiden gjennom det meste av svinger etterpå![]()
Godt med tennvæske og bjørkeved, så burde det være håp å holde varmen i år også![]()
Var jo bra med mønster på de nye dekka, men vil nå påstå at de du tok av nok har mer mønster enn 90 % av de som kommer til Mortjernsberget i år 
- Roargutten
- Roargubben
For å si det slik. De gamle blir brukt videre på andre turer. Så de er ikke kassert. Men skal på rally grenseland ganske snart også så greit med gode dekk.Borg wrote: 17 Aug 2023 21:50 Var jo bra med mønster på de nye dekka, men vil nå påstå at de du tok av nok har mer mønster enn 90 % av de som kommer til Mortjernsberget i år![]()
- Roargutten
- Roargubben
Re: Roargutten's mancave - litt vinterpyssel
Lenge mellom hvert innlegg her. Heldigvis aktiv på andre tråder her på forumet. Men august 2023.. på tide med en oppdatering da vel.
Motorsykkelen er den samme så ingen store endringer her i gaten.
Har i lengre tid etter en avkjøring på sørlandet for 2 år siden hatt noen sprekker i ramma fremme som holder lykt, instrumentpanel og fuglepinnen.
Fikk plutselig en ide jeg måtte teste for å stabilisere disse.
Beklager at bildene viser mest at jeg gjør dette på et brukket speil, men iveren gjør at fotografering glemmes. Måtte derfor gjøre en demo på det brukne speilet for å vise prosessen.
Har en rull med .032 låsetråd i rustfritt materiale stående. Tok noen biter av denne som jeg vasket med aceton.
Bøyde meg noen små ormer av denne.
Tok frem loddestasjonen for å bruke som varmekilde
Deretter smeltet jeg rett og slett denne tråden inn i plasten
Deretter påførte jeg noe guffe jeg hadde stående i et skap.
Her er et oversiktsbilde for å identifisere bedre hvor disse sprekkene er. Er to sprekker som måtte bindes sammen.
Ser forøvrig at den ved seteposisjon har kommet en slik rød plugg. De som vet, de vet
Motorsykkelen er den samme så ingen store endringer her i gaten.
Har i lengre tid etter en avkjøring på sørlandet for 2 år siden hatt noen sprekker i ramma fremme som holder lykt, instrumentpanel og fuglepinnen.
Fikk plutselig en ide jeg måtte teste for å stabilisere disse.
Beklager at bildene viser mest at jeg gjør dette på et brukket speil, men iveren gjør at fotografering glemmes. Måtte derfor gjøre en demo på det brukne speilet for å vise prosessen.
Har en rull med .032 låsetråd i rustfritt materiale stående. Tok noen biter av denne som jeg vasket med aceton.
Bøyde meg noen små ormer av denne.
Tok frem loddestasjonen for å bruke som varmekilde
Deretter smeltet jeg rett og slett denne tråden inn i plasten
Deretter påførte jeg noe guffe jeg hadde stående i et skap.
Her er et oversiktsbilde for å identifisere bedre hvor disse sprekkene er. Er to sprekker som måtte bindes sammen.
Ser forøvrig at den ved seteposisjon har kommet en slik rød plugg. De som vet, de vet
- Roargutten
- Roargubben
Ellers hva som har foregått i vinter er full overhaling av bakdemper og gaffelbein.
Bakdemper var på høy tid da membran som skiller olje/gass var punktert slik at gassen var blandet seg med oljen. Det var tilnærmet 0 trykk i gassbeholderen.
Gaffelbeina var det ingen ting galt med. Men har fått nye foringer, simringer og olje. Samt en fullstendig gjennomgang og rens av shimstack.
Det som gjenstår er nytt oljefilter, luftfilter og oljeskift.
Bakdemper var på høy tid da membran som skiller olje/gass var punktert slik at gassen var blandet seg med oljen. Det var tilnærmet 0 trykk i gassbeholderen.
Gaffelbeina var det ingen ting galt med. Men har fått nye foringer, simringer og olje. Samt en fullstendig gjennomgang og rens av shimstack.
Det som gjenstår er nytt oljefilter, luftfilter og oljeskift.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Da er du straks klar-mulig det smelter unna litt kjapt i år. 
Kjøpte meg en slik smeltedings med slike ståltråder til å binde slikt sammen-noen hundrelapper med flere poser slike smeltetråder for ut og innvendige flater og hjørner.
Kjøpte meg en slik smeltedings med slike ståltråder til å binde slikt sammen-noen hundrelapper med flere poser slike smeltetråder for ut og innvendige flater og hjørner.
- Roargutten
- Roargubben
Sykkelen er kjøreklar som den står også om været skulle by på muligheten. Men blir gjennomført resterende service også før full sesongstart.mekkern wrote: 20 Feb 2025 18:34 Da er du straks klar-mulig det smelter unna litt kjapt i år.
Har sett disse smeltedingsene. Fine de. Mulig jeg går til innkjøp av en slik selv. Alltid moro med nytt verktøy man må finne en plass til også
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Genial måte å forsterke brudd med, der lærte jeg noen nytt i dag 
Kikket på denne på Biltema sist jeg var der. Kan se flere bruksområder for den.Roargutten wrote: 20 Feb 2025 19:09Sykkelen er kjøreklar som den står også om været skulle by på muligheten. Men blir gjennomført resterende service også før full sesongstart.mekkern wrote: 20 Feb 2025 18:34 Da er du straks klar-mulig det smelter unna litt kjapt i år.
Har sett disse smeltedingsene. Fine de. Mulig jeg går til innkjøp av en slik selv. Alltid moro med nytt verktøy man må finne en plass til også![]()

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000035743
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
kjøpte en lik en med 1000"tråder" for 189kr hos "kinamannen" og den funker helt ok.