Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier ( førstegangs-service utført )

Post by biker7 »

Siste lille prosjekt på Tracern utført: Forlenger til framskjermen :) Bestilt fra spania på E-bay, levert på 10 dager. Pris 250,- inkl. frakt :thumleft
Carbon, bare av den enkle grunn at det var den billigste å oppdrive. Men trur faktisk ikke det ble så gæli :D Festet den med en litt tykkere dobbelsidig tape. Hadde tenkt å bruke Tec7 eller lignende, men fant denne tapen i et skap og tenkte det var verdt et forsøk. På første forsøk ble selvfølgelig forlengeren litt skjevt påsatt, og jeg måtte ta den av igjen.. Jaggu skal jeg si dere at den tapen satt godt !! :evil: Trodde jeg kom til å ødelegge både forlenger og framskjerm, men etter mye banning fikk jeg til slutt dratt den av.. Da var det et eget prosjekt å få fjernet restene av den SOLIDE tapen.. [-(
På andre forsøk ble resultatet brukbart, og jeg tror nok ikke at denne skjermforlengeren detter av på en god stund ;-) Framskjermen ble nå 15,5cm lengre, og eksos,radiator etc skal nå være bedre beskyttet 8)

Image

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. Nå også inkludert litt Dominator-skriblerier !

Post by biker7 »

1.mai i dag, og da er det Mjøsa Rundt :) Bruker å prøve å få tatt en tur til Minnesund denne dagen. Derfra bruker været bestemme hvor ferden går videre. I godvær bruker ferden gå om Hurdal/Lygnaseter, i medium vær langs Mjøskanten/Skreia, og i møkkavær rett hjem igjen :shock: Pga. litt usikkert vær, ble det Dominator i dag (trukke Tracern tåler vann serru ;-) ) Var litt bløtt mye av veien til Minnesund, men vi hadde litt trua på bedre vær mot Gjøvik. Så etter en halvtime dekksparking og kaffe etc på Minnesund, gikk ferden mot Gjøvik. Litt mye veiarbeid og køkjøring ved Skreia, men ellers en fin tur. Og jaggu fikk vi rett angående været. :thumleft På gjøvik kom jammen sola, og det var nesten så den varmet litt jo 8) Syns det var unormalt lite sykler på Gjøvik i dag, men mulig vi var litt tidlig ute. :-k Etter litt titting og prating der, ble destinasjon Peppes Hamar plottet inn. Der ble det inntatt et klart godkjent pizza-måltid, før ferden gikk hjemover via Elverum. Alt i alt en fin dag på den gamle Honda-sliteren. Runden ble 32mil. :D

(bilde fra Minnesund)

Image


(Dominatorn på Minnesund)

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. Nå også inkludert litt Dominator-skriblerier !

Post by biker7 »

Fant ut at jeg måtte få meg en liten Tracer-tur i kveld, etter 32mil i salen på Dominatorn i går :) Er vldig fornøyd med Hondan, spesielt etter oppgradering av dempere, bremser, ny bakdemper etc i fjor. Men må vel erkjenne at det har skjedd litt på 27år. For dæsken hvor artig det var å kjøre Tracern igjen :twisted: Ble en 14mils kveldstur. Har nå passert 120mil, og har jo begynt å dra på litt innimellom. Klart den har jo ikke den powern som Ninjan min hadde når det byner å gå skikkelig fort, men må si jeg er meget imponert over mellomregistret i denne 850kubikkern :thumleft Spesielt fra ca 4500 til ca 8000omdr. Og der kan man jo ligge å kose seg uten å plage omgivelsene alt for mye håper jeg :roll: Men skal sies at Akran med "åpent høl" lar seg høre da også :lol: Og elsker lyden av den :thumleft Så det spøker nok for at DB-killeren blir liggende umontert en stund ;-) Men kommer nok til å montere den når jeg skal på skikkelige langturer. Har ellers testet ut litt ang. fjæring, da jeg syntes den var litt stiv (spesielt bak) når den ble levert. Fjæra sto da i midt-posisjon. Prøvde først å slakke opp bakjæra 2 hakk, men da ble den for myk og "deigete" bak. Justerte den 1 hakk stivere igjen, og nå står den på hakk 3 av 7 (7 er stivest). Synes nå det funker bra. Har ikke prøvd å justert retur-dempingen, da jeg synes dette funker ok. Synes også dempingen forann er ok, så den har forblitt urørt. Får teste dette oppsettet en stund, og se om jeg er førnøyd. Har lest at en del Tracer-eiere har kritisert dempingen, men kan vel ikke se at jeg kommer til å bruke en haug med tusenlapper på oppgraderinger. Min foreløpige dom er at dempingen funker bra nok for meg ihverfall. :D

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by biker7 »

Da kaller jeg Tracern innkjørt :D Etter en litt lengre tur i dag står nå telleverket på ca 170mil, så nå er det bare bånn gass som gjelder heretter ! :twisted: Neida, bare kødder ;-) Men kan da dra på litt skikkelig nå da, hvis lysten skulle melde seg. :) Ble en 38mils runde til Ørje, Tøcksfors etc. Jaggu mye fine mc-veier i de traktene gitt :thumleft Deretter ble det middag på spisestedet Sanngrund, ca 1mil sør-vest for Skarnes. Anbefales på det sterkeste hvis noen av dere skulle være i området. Alltid himmelsk mat =D>
Dette var den første litt lengre turen med Tracern, og har jo dannet meg et lite bilde av tur-egenskapene. Setet er vel ikke akkurat noen Stressless, noe jeg bynte å merke i de bakre regioner etter ca 30mil. Men når jeg får en liten stopp en gang i blant, går det tålelig greit trur jeg. Men kan hende jeg prøver å finne en litt mere komfortabel løsning etterhvert. Ellers kan man jo også kjøre stående innimelom for å avlaste litt. Sittestillingen virker grei, men merker at jeg blir litt sliten på hver side litt langt nede i ryggen. Dette er noe jeg også har merket på litt lengre turer med Dominatorn, så trur nok dette kommer av litt uvant sittestilling. På langturer er jeg jo mest vant til å ligge litt mere framoverlent (zx12r, zx9r etc.), så tror nok at dette vil gå seg til bare jeg får kjørt litt mere. Motormessig er det bare en ting å si: Toppers ! :smt007 Må vel si at jeg er ganske imponert over momentet i denne trippelen. Og dette kommer virkelig til sin rett på små, svingete veier. Testet også å slippe den helt ned til ca 55km/t på 6. gir, for deretter å akselerere. Gikk veldig greit, uten at motoren protesterte i det hele tatt. Er også fornøyd med bensinforbruket. Fylte 14,6 liter etter 28,5 mil, altså 0,51 liter/mil. Det vil si at hvis man virkelig er forsiktig med gassen, så skal det lett gå ann få den under halvliteren. Fra zx12r er jeg vant til ca 0,65-0,7 ved forholdsvis snill kjøring, så merkbart bedre. =D> Når det gjelder å kjøre svinger, så kan jeg vel si at jeg koser meg mye mere med denne enn Ninjan. Mye lettere å vippe fra side til side. Ca 40kg mindre å drasse rundt på har vel en del å si vil jeg tro. :roll:
Dagens tur har med dette gitt meg stort sett positive erfaringer, selv om det er litt tidlig med en endelig konklusjon. Men virker veldig lovende dette altså :D

(Ved Setskog. Min tur-kompanjongs R1200GS 2011mod. og Tracern)
Image

(Ved Rødenessjøen)
Image
Last edited by biker7 on 05 May 2016 22:46, edited 2 times in total.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by Adele »

Fine bilder, det så ut som en koselig tur. Har du merket noen store forandringer fra den var helt ny til nå mtp. at den nå er ferdig innkjørt (: ?
=^_^=
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by biker7 »

Adele: Takk :D Kan vel ikke si at jeg har merket noen store forskjeller enda, men har jo ikke gått mere enn 170 mil da. Og motormessig så skal det vel noen hundre mil til før den i praksis er helt innkjørt. Men når du sier det, så kan det hende at jeg syns girkassa har blitt en liten tanke mykere. Er vel ganske logisk egentlig, da nye drev etc må gå seg til. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by tshansen »

Utrolig kjekt å lese at du trives så godt på traceren... Jeg har jo som sagt ikke kjørt denne selv, men hører andre har mye meninger om de nyeste syklene til Yamaha :-k

Det er nok godt mulig du merker noe til det med sykkelen. Har selv følt (sikkert bare psykisk) at girkassen å en del andre ting blir litt mer soft etter innkjøring. :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4574
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by Bikeridr »

Yamaha - The power to satisfy (ifølge slagordet :thumleft )
Angående gearkassen; "The Yamaha-Clanck" blir du aldri kvitt (Har hatt 5, hvorav 4 nye og "klonkinga" var/er på alle) :)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by biker7 »

Har hatt en del sykler oppigjennom årene, men dette er min første Yamaha. Kan vel ikke si at jeg har merket noe spesielt negativt med girkassen og "The Yamaha-Clanck" enda. Hele turen i går (startet da med total km-stand på 1320 km) så funket den fint, med myke giringer hele turen.
Merket det nok mere på en Triumph Daytona 955i jeg hadde. Den sto på ca 15000km ved kjøp, og hadde da ganske treg girkasse. Men denne myknet faktisk opp en del ved ca 30-40k. Var nok ganske "grov-laget" den girkassa. :D
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by Adele »

biker7 wrote:Har hatt en del sykler oppigjennom årene, men dette er min første Yamaha. Kan vel ikke si at jeg har merket noe spesielt negativt med girkassen og "The Yamaha-Clanck" enda. Hele turen i går (startet da med total km-stand på 1320 km) så funket den fint, med myke giringer hele turen.
Merket det nok mere på en Triumph Daytona 955i jeg hadde. Den sto på ca 15000km ved kjøp, og hadde da ganske treg girkasse. Men denne myknet faktisk opp en del ved ca 30-40k. Var nok ganske "grov-laget" den girkassa. :D

Oii..30-40k for å myke opp en girkasse :shock:
Men så gøy det må være at sykkelen bare blir bedre jo mer du kjører, selv om denne prosessen reverseres ved et poeng..men det trenger du ikek bekymre deg for enda :-P
=^_^=
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by biker7 »

Kjørte meg en liten runde akkurat nå, med traction-kontroll av og i A-mode. Farlig gøy :twisted:
Thimiann
Posts: 18
Joined: 21 Apr 2016 12:27
MC: Yamaha Mt-09 Tracer

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by Thimiann »

Hei, ny på forumet her...beklager hvis jeg spammer bloggen din her men jeg kjører selv en Tracer 2015 mod. Har kjørt ca 9000 km på den nå og stortrives. :thumleft Lurte på om du har stussa over kjedeslakket på sykkelen din? Ifølge manualen skal det kun være 5-15mm slakk på midtstøtta? Jeg strammet den på 15mm nå ista pga dekkbytte og da fikk jeg "hvinelyd" fra kjedet (spesielt i 35-40km/t). Har du det like stramt?
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by RuneMC »

15mm eksakt sier siden under. Mindre enn 15mm slakk = hvinelyd.
http://www.motorcyclenews.com/long-term ... hain-pain/
Thimiann
Posts: 18
Joined: 21 Apr 2016 12:27
MC: Yamaha Mt-09 Tracer

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by Thimiann »

Se det ja.. Da skal jeg ut å slakke ennå litt til, selv om jeg mener bestemt at jeg har 15mm nå... Snodig stramt det skal være spør du meg. Ringte Speed som svarte det samme før jeg rakk å stille hele spørsmålet, tydeligvis mange som ringte om akkurat det. Takk for svar. :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier. (Ferdig innkjørt )

Post by biker7 »

Når det gjelder kjedestramming har vel dette vært noe jeg også har stusset litt over. Og når man spør 2 stk fagfolk (mekanikker og service sjef) og får 2 ganske forskjellige svar, så hjelper ikke det så mye heller akkurat.. Men etter litt testing, så har jeg vel funnet ut at jeg nok kommer til å bruke ca 1,5-2cm på midtstøtta. Ihverfall ikke noe særlig mindre. Slakken blir jo noe mindre bare man setter sykkelen på sidestøtta, og enda mindre når man setter seg på sykkelen. Så dette er vel det jeg har kommet fram til. :)
Post Reply