Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Har satt på litt ekstra beskyttelse jeg også :)
Forsterkelses-stag (ekstra støt-punkt mot ramma) på nedre veltebøyler, ekstra deksler på ventildekselene, kardang-beskyttelse + "crash-sopp" bak,
metall-bøyler på håndbeskyttere, ++. OG har til og med ekstra beskyttere på beskytterne !! :lol: ;-) (på veltebøylene altså)
Krysser fingra for at disse tingene ikke blir "brukt" så mye , men greit å være litt "føre var" ja :thumleft
Last edited by biker7 on 29 Jul 2022 18:31, edited 2 times in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

Man tar jo vare på smykkene sine :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN faktisk)

Post by biker7 »

-
Da ble det montert nytt bakdekk igjen i går, Mitas E-07+ denne gang også.

Kunne nok fortsatt brukt det som ble plukket av en liten stund til, men med ferie-runde på planen neste uke er det greit med OK gummi :)
Framdekket har ikke mye slitasje etter litt over 300mil, men jaggu synes jeg bakdekket har blitt slitt ganske fort :-k
Men det har nok en del å gjøre med at i første periode med "grus-dekk" på 1250`n var jeg nok ganske så "leken" på grusen ja ;-)
Var vel ca 3,5mm igjen ved bytte, men med 8-9 mm mønster da det er nytt så merket jeg en del dårligere grep ihvertfall på grusen .
Men nå er jeg ny-skodd igjen bak, og planen er tur på tirsdag. Blir nok mest asfalt på denne runden, men noen innslag av grus skal man nok få til :thumleft


tyre-Mitas-E07-Rear.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by Palma »

Det dekket der har jeg litt trua på, spørs om jeg må prøve det snart. Tenker på 250'n, de dekka jeg har på den er litt overkill i forhold til motor osv. Det føles litt som den går på stylter med de grove dekka jeg har på den, spørs om den blir morsommere med litt mildere dekk,. Er jo nesten umulig å slite dekk med 25HK.. :roll:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by biker7 »

Palma wrote: 30 Jul 2022 21:44 Det dekket der har jeg litt trua på, spørs om jeg må prøve det snart. Tenker på 250'n, de dekka jeg har på den er litt overkill i forhold til motor osv. Det føles litt som den går på stylter med de grove dekka jeg har på den, spørs om den blir morsommere med litt mildere dekk,. Er jo nesten umulig å slite dekk med 25HK.. :roll:
Ja vil tru det blir litt mindre slitasje av bakdekk med 25 gamp sammenlignet med 1250`n og 136 ja :plystre
Trudde kanskje ikke E-07+ var å få i rett dimensjon bak til 250`n din (120/80-18), men ser jammen slik ut allikevel faktisk.
Blir samme bredde på bakdekket ditt som framdekket mitt da jo ! Tøfft :lol:
Men framdekk til 250`n din blir nok verre.. Hvis du ikke evt. kan bruke 90/90-21 da.. :-k
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by biker7 »

Hallois ! :D
Ser at siste innlegg var fra da jeg satte på nytt bakdekk i slutten av juli, så kanskje på tide med noen ord her inne igjen da ;-)
Skrivekløen er nok ikke slik den var før, men passer jo bra nå da jeg IGJEN har slitt ut et bakdekk. :lol:

Skal på storservice med GS`n neste onsdag, og da blir det også satt på nytt bakdekk igjen. Det siste E07+-dekket har nå gått ca 500mil,
og kan faktisk kalles bortimot utslitt. Så de varer ikke all verden disse dekkene, men MASSE morro da \:D/
Og de funker utmerket både på løst og fast underlag.

På servicen blir det også "Recall" ang. kardangen, der de visst skal sette inn en dreneringsnippel pga. mulige fukt/rust-problemer inni der.
Samtidig blir kardangen målt og sjekket i henhold til slitasje og spesifikasjoner, og kan i verste tilfelle da måtte byttes ut.
Men i så tilfelle helt kostnadsfritt på garanti.

Ellers har jeg nå fått kjørt ca 12000km med denne sykkelen, og fasiten er nok at jeg bare har blitt mere og mere glad i den.
Så slik jeg føler det nå, kan jeg ikke se hva slags annen sykkel jeg evt, skulle velge hvis jeg skulle bytte :thumleft

Mange fine turer har det selvfølgelig blitt i sommer.
Legger ut noen bilder :D


Einunndalen, ferietur august 2022 :
20220803_104817.jpg


Imingfjell, ferietur august 2022 :
20220805_142801.jpg


Rosskreppfjorden/Suleskardvegen, ferietur august 2022 :
20220806_164900.jpg


TET fra Hemsedal til Lillehammer august 2022 :
20220818_100608.jpg


TET fra Hemsedal til Lillehammer august 2022 :
20220818_122231.jpg


TET fra Hemsedal til Lillehammer august 2022 :
20220818_125830..jpg


Friisvegen, september 2022 :
20220902_123432.jpg


Mellom Heidal og Vågåmo, september 2022 :
20220902_141531.jpg


Slådalsvegen, september 2022 :
20220902_145548.jpg


Ferjetur Rykkjem-Kvanne, september 2022 :
20220904_110920.jpg


Ved Steinøysjøen i Eidskog kommune, september 2022 :
20220918_135243.jpg




"My Precious" ;-) :
20220911_153918.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by Bikeridr »

Fine bilder. Ser ut at du har hatt noen fine turer, ja :thumleft

Joda, er selv ganske lat på skriversiden. Ikke så flink å kommentere heller :redface
Får se hva som skjer utover høsten nå, når jeg skal være hjemme etpar måneder.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by Palma »

Du må slutte å stå å børne i garasjen @biker7 :lol: :lol:
Fine bilder fra fine turer. Og jeg er fortsatt ikke overrasket at du liker sykker'n. Det er jo knallmaskin nettopp til slik bruk du har. :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by knutk »

biker7 wrote: 20 Sep 2022 13:09 Hallois ! :D
Ser at siste innlegg var fra da jeg satte på nytt bakdekk i slutten av juli, så kanskje på tide med noen ord her inne igjen da ;-)
Skrivekløen er nok ikke slik den var før, men passer jo bra nå da jeg IGJEN har slitt ut et bakdekk. :lol:

Skal på storservice med GS`n neste onsdag, og da blir det også satt på nytt bakdekk igjen. Det siste E07+-dekket har nå gått ca 500mil,
og kan faktisk kalles bortimot utslitt. Så de varer ikke all verden disse dekkene, men MASSE morro da \:D/
Og de funker utmerket både på løst og fast underlag.

På servicen blir det også "Recall" ang. kardangen, der de visst skal sette inn en dreneringsnippel pga. mulige fukt/rust-problemer inni der.
Samtidig blir kardangen målt og sjekket i henhold til slitasje og spesifikasjoner, og kan i verste tilfelle da måtte byttes ut.
Men i så tilfelle helt kostnadsfritt på garanti.

Ellers har jeg nå fått kjørt ca 12000km med denne sykkelen, og fasiten er nok at jeg bare har blitt mere og mere glad i den.
Så slik jeg føler det nå, kan jeg ikke se hva slags annen sykkel jeg evt, skulle velge hvis jeg skulle bytte :thumleft

Mange fine turer har det selvfølgelig blitt i sommer.
Legger ut noen bilder :D
...........
Flotte bilder :D

Godt å se at du trives med sykkelen :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by intruder »

Onsdag var Biker 7 på MChuset Nydal på storservice med BMW `en og jeg tok selvsagt en tur for å hilse på mannen...
et meget hyggelig bekjentskap...blir nok å få til noen kaffe- og jugertreff til sommeren 2023... =D> \:D/

og sykkelen var fin den !!
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by biker7 »

intruder wrote: 30 Sep 2022 14:19 Onsdag var Biker 7 på MChuset Nydal på storservice med BMW `en og jeg tok selvsagt en tur for å hilse på mannen...
et meget hyggelig bekjentskap...blir nok å få til noen kaffe- og jugertreff til sommeren 2023... =D> \:D/

og sykkelen var fin den !!
Artig at du kom for å hilse på, Intruder :D
Og du var faktisk itte fullt så skummel som je trudde :shock:
Ha,ha.. KØDDA ! ;-) Trivlig prat hadde vi, og vi ses sikkert igjen :thumleft
Og det BLE litt prøvekjøring på mæ etter du var innom siste gangen. Tok en liten runde med "storebroren" til sykkelen min (1250 Adventure)
for å sammenligne de to variantene 8)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Post by intruder »

Dattera mi var ikke hjemme så jeg kjørte en rumde Romedal-Tangen-hjem , ble vel rundt ti mil i sammen.
Merker at det begynner å høstes hva temperaturen angår....husker også jeg klaget på varmen for noen uker siden ! :redface
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Storservice og vurdering GSA)

Post by biker7 »

Som nevnt så var jeg på service av GS`n på onsdag.
Storservice med "Recall" på kardangen, så ble en litt lang dag på MC-Huset Nydal fra kl.10 til ca. kl.16.
Men gikk helt fint, for ble trivlige samtaler med både Intruder og andre hyggelige mc-folk i kaffekroken, litt prat med de som jobber der, og en liten prøvetur på GSA 1250. :D

Litt atig å sammenligne 22mod. GSA og min egen GS. Og hva ble dommen ? :-k
Tja.. Merker jo at GSA er litt tyngre når man skal flytte litt på den, men når hjula ruller er den meget lettkjørt og svingvillig. :thumleft
Ja trur faktisk at den er litt mere svingvillig/"flickable" en min GS :o Dette har sikkert noe å gjøre med litt annen gaffelvinkel/"rake" på GSA, samt muligens litt anderledes balanse grunnet større bensintank (var vel ca 3/4 full ved test). Kan nok være positivt dette ved enkelte anledninger, men tror nok jeg foretrekker vanlig GS sin litt mere stabile oppførsel i sving, spesielt ved litt hardgassing :twisted:
Ble bare asfalt med GSA, og satte den i Dynamic Pro mode som jeg bruker min egen i. Og jeg syntes faktisk min GS har litt kvikkere gassrespons og generelt virker litt "kvassere". Noe kan jo ha å gjøre med litt "råere" lyd i MIVV-potta mi, for lyd kan jo faktisk påvirke følelsen en god del.
Men er vel egentlig litt logisk også, så lenge GSA har en del kilo mer å drasse på (ca 12-15 kilo tipper jeg slik min GS er utstyrt). Og to motorer trenger jo heller ikke være helt like (GSA`n hadde forøvrig gått ca 750mil). Og så har vi utseende da.. GSA er DIGER. :shock: Kommer ikke helt over hvor brei den er da man ser den bakfra og fra foran.. Ikke 100% min "cup of tea", så foretrekker nok GS her. Og klarer meg lenge med 20 liter bensin. :)
GSA er jo en liten tanke høyere enn vanlig GS med standard demping, og jeg satte setet i laveste posisjon som da blir ganske likt som min sykkel i høyeste posisjon som jeg bruker. Når det gjelder værbeskyttelse blir det sagt at GSA er bedre enn GS grunnet at den er breiere. Det er jeg neimen ikke sikker på om jeg er helt enig i faktisk.. For selv om GSA er breiere, så blir jo dette bare beskyttelse hovedsaklig for beina.. Og jeg har sjelden eller aldri noe problem med at jeg fryser noe særlig der. Fryser jeg så er det som regel på henda eller overkroppen, og der er syklene temmelig like egentlig.
På min sykkel sitter det for øyeblikket en vindskjerm som er bortimot lik standard GSA skjerm, og følte at vindpress/kulde på overkropp var bortimot likt.
Så totalt sett så er jeg nok da fortsatt en GS-mann (vanlig type GS) :thumleft Men kan jo ikke helt utelukke GSA ved evt. en senere anledning muligens :roll:


DIGER denna GSA`n ja :lol: :

Image





Full pakke med ventilsjekk, olje, nye plugger, luftfilter, smøring av splines +++ ble utført på 40K-servicen.
Fikk dem også til å legge på nytt bakdekk, Mitas E-07+ som vanlig ;-)
I tillegg var det "Recall" på kardang med montering av dreneringsventil og sjekk at aksling var innenfor "specs".
Og det var den faktisk IKKE :shock: Men helt OK det, så lenge de hadde aksling på lager og nå har fått montert ny på snaue 40K :thumleft
Spurte en mekanikker om hva som egentlig skulle til for at de monterte ny, og om hva som var feil med de som ble byttet.
Det blir montert en anordning som måler diverse på akslingen, og måleresultatene avgjør om aksling er godkjent eller ikke.
Når ikke godkjente akslinger ble byttet ut, så kunne de nesten aldri se noe feil med det blotte øye.. De gjorde bare som resultatene tilsa og aksling ble byttet hvis utenfor "specs". :plystre Men jeg takker jo ikke nei til nye deler på garanti, så helt topp :D

Og ang. garanti : Er jaggu mere som skal byttes, for var visst en liten lekkasje på ESA-demperen foran også :o
Ikke noe jeg har sett/merket, men toppers med seriøse folk/firma som tar tak i slike ting :thumleft
Tittet på det da jeg kom hjem i garasjen, og var så vidt litt olje på demper-stanga. Men ikke noe jeg selv hadde kommet til å oppdage på en god stund. Skulle egentlig få en ny time ganske snart, men byner jo å bli sent på sesong og litt tvilsomt vær/temperaturer nå utover, så ble enige om å ta det til våren. Så ingen tvil om at det er greit med kundevennlig firma og garanti som gjelder til juni 2025 :D

GS er helt TOPP, og blir bare mer og mer glad i denne sykkelen. Ikke noe tema med noe annet nå. :thumleft
Men å ha en slik avansert sykkel med sine "lyter" etter garantiutløp er jeg kanskje litt usikker på. Kan jo fort bli dyrt skjønner jeg.. :roll: 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dominator i høstluft)

Post by biker7 »

Ikke så ofte lengre at den gamle Dominatorn får luftet seg, men noen ganger maser`n så fælt at den bare må få vilja si ;-)
Så med oppholdsvær og tålelig grei temp på søndag ble det en luftetur på 7-8 mil i den friske høstlufta :D
Ganske rart i grunn å kjøre denne igjen etter masse mil på diger GS, og føles litt som en liten moped :lol:
Men allikevel morro, og håper på flere koseturer med veteranen før snøen laver ned :)


"Still going strong" :

20221002_165138.jpg


20221002_162602.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dominator i høstluft)

Post by Tekumseh »

biker7 wrote: 05 Oct 2022 01:29 Ikke så ofte lengre at den gamle Dominatorn får luftet seg, men noen ganger maser`n så fælt at den bare må få vilja si ;-)
Så med oppholdsvær og tålelig grei temp på søndag ble det en luftetur på 7-8 mil i den friske høstlufta :D
Ganske rart i grunn å kjøre denne igjen etter masse mil på diger GS, og føles litt som en liten moped :lol:
Men allikevel morro, og håper på flere koseturer med veteranen før snøen laver ned :)

"Still going strong" :
Fine høstbilder! :-)
Post Reply