Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by DrGreve »

Tommas wrote:Hvorfor kjører du rundt med en busk på bagasjen? :D
:lol:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Busa Trond »

Tullebukker [-X
Ser dere ikke at det er ei Kriegabuske.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tommas »

topp-busk!
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Tommas wrote:Hvorfor kjører du rundt med en busk på bagasjen? :D
Han kjørte nok litt åffråd \:D/
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Busa Trond wrote: Det har vært dårlig med bensinstasjon bilder på forumet I år, legger ut et nå og oppfordrer alle andre til å gjøre akkurat det samme :-s
]
Med Tuono sin forbruk blir det fort veldig mange bilder fra bensinstasjoner da :redface
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ChristerL »

LordShaft wrote: Hehe, tenk positivt... Du har fått kjørt sykkel, å du har førerkortet snart \:D/ 11 mil er grei dagstur det \:D/
Det er sant! Satser på at førerkortet kommer plutselig! Synd faren min begynner å bli grå i håret, stiv i ryggen og ikke orker langturer hver dag... :thumleft
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Tosk »

Bil levert på verksted for oljeskift, bremseklosser og eu-kontroll. Kom tilbake med regning på 15 lapper. Jeg tror faktisk jeg er konkurs denne gangen. Det finnes ikke penger til å betale den regninga.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Adele »

Oii... 15.000 :shock: ...

Du får se under bilsetene, sofaputer og diverse jakkelommer..
=^_^=
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by DrGreve »

Akkurat nå holder jeg på å koke opp sesong-lageret mitt av brune bønner som jeg bruker å ha med på mc-dagsturer eller en overnattingstur med 1 overnatting.
De som har seilt til sjøss vet hva jeg snakker om og med bacon til er det en frokost som holder deg mett i timesvis på sykkelen :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:Akkurat nå holder jeg på å koke opp sesong-lageret mitt av brune bønner som jeg bruker å ha med på mc-dagsturer eller en overnattingstur med 1 overnatting.
De som har seilt til sjøss vet hva jeg snakker om og med bacon til er det en frokost som holder deg mett i timesvis på sykkelen :thumleft
Har du hele oppskrifta? Og i tilfelle, kan jeg tigge den hos deg? :D
Her ombord, så har vi en landkrabbe til crew-kokk og han kan kun åpne hvite bønner i tomatsaus hermetikkbokser, som han serverer med kokt bacon på lørdagene. [-(
Ååh, som jeg savner en god gammeldags ekte skipskokk, som også vet hvordan man lager saltkjøtt og flesk med raspeball gul ertersuppe og kulturmelk til drikke (som selvsagt skal serveres annenhver torsdag)..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
DrGreve wrote:Akkurat nå holder jeg på å koke opp sesong-lageret mitt av brune bønner som jeg bruker å ha med på mc-dagsturer eller en overnattingstur med 1 overnatting.
De som har seilt til sjøss vet hva jeg snakker om og med bacon til er det en frokost som holder deg mett i timesvis på sykkelen :thumleft
Har du hele oppskrifta? Og i tilfelle, kan jeg tigge den hos deg? :D
Her ombord, så har vi en landkrabbe til crew-kokk og han kan kun åpne hvite bønner i tomatsaus hermetikkbokser, som han serverer med kokt bacon på lørdagene. [-(
Ååh, som jeg savner en god gammeldags ekte skipskokk, som også vet hvordan man lager saltkjøtt og flesk med raspeball gul ertersuppe og kulturmelk til drikke (som selvsagt skal serveres annenhver torsdag)..
He, he, meget enkelt men det tar sin tid.
Jeg koker 2 esker med tørrbønner i slengen og de kjøpes på Rema.
Legg de i vann i 12 timer, husk at vannet skal dekke bønner hele tiden og det er mulig du må etterfylle hvis du har brukt en liten kasserolle.
Sil av vannet i et dørslag med lunkent vann fra springen og tilbake i kasserollen. Ha i vann som dekker bønner akkurat. Kok opp og la det småputre helt til bønnene skiller ut masse. Fyll på vann etterhvert slik at det dekker akkurat men ikke etter at bønnene begynner å avgi masse.
Da har du i 4-5 spiseskjeer med tomatpurrè, 4 korker edikk (35%) og 4 spiseskjeer honning (sukker kan brukes) slik at du får den sursøte smaken. Finjuster med edikk og honning til du finner din personlige smak og krydre til med salt og pepper til du er fornøyd.
Og nå kommer trikset, stek opp en panne med baconterninger, bruk kvalitetsbacon, og du heller fettet fra stekingen i kasserollen. Det er det som gir den skikkelige sjømannskosten du husker :)
Hiv alt i en ildfast form og dekk over med alumimiumsfolie. Sett steikovnen på 140gr og la det bake til du er fornøyd med konsistensen på bønnene, flere timer :thumleft

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by tshansen »

Det er få ganger jeg har fått vann i munnen av bønner! :shock: Dæven det er på tide med mat igjen kjenner jeg :thumleft Takk for oppskrift Doktoren, dette skal jeg faen meg overraske min far med neste gang han er på besøk.
Han er latterlig glad i bønner og bacon. Ja han har seilt på utfarten i mange år :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Det er få ganger jeg har fått vann i munnen av bønner! :shock: Dæven det er på tide med mat igjen kjenner jeg :thumleft Takk for oppskrift Doktoren, dette skal jeg faen meg overraske min far med neste gang han er på besøk.
Han er latterlig glad i bønner og bacon. Ja han har seilt på utfarten i mange år :thumleft
Bare husk å koke de lenge nok slik at du får skilt ut massen ordentlig, men ikke på kraftig varme, det skal bare putre, helst med lokk. Husk å røre jevnlig slik at det ikke brenner seg fast i bunnen av kasserollen :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Bikeridr »

Tusen takk DrGreve
Da er oppskriften behørig kopiert og lagt i et .rtf dokument for bruk hjemme.
At det tar lang tid har ingen betydning. Når jeg lager saltkjøtt-og-flesk med raspeballer hjemme fra scratch (får ikke tak i saltet fårekjøtt i Latvia) så tar det meg minst 3 dager inkludert saltingen av fårekjøtt og svineside. Deretter skal jo erterne ligge i vann. Når jeg så lager ertersuppen (og raspeballene), så bruker jeg kraft/vann fra saltkjøtt-og-flesk kokinga.
Hmm, kanskje vi skulle lage oss en oppskriftsutvekslingstråd her inne.. :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by DrGreve »

Jeg ble litt usikker på mengde tomatpurrè siden jeg tar det på gefylen, den brukes mest for å lage en mer tiltrekkende farge :)
Tomatpurrè er veldig surt så det må jo selvfølgelig kompenseres med søtstoff (honning/sukker) :thumleft
Post Reply