Blogg-helvete

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Blogg-helvete

Post by ole m. »

Forumet går mer og mer over til å være en side med personlige blogger, av en eller annen grunn. Hva som kan være årsaken til at folk lager disse skal jeg la ligge, men det blir uomtvistelig vanskeligere å fange opp de interessante temaene for oss som ikke gidder å lese alle medlemmers utbroderinger om siste dags hendelser.

Et eksempel er Skafterns problemer med Garmin GPS og programvaren til denne. Dette drukner i alle de andre innleggene der, og man kan som regel ikke se av trådens emne hva det skrives om. Om bloggeren er oppmerksom og endrer tittelen, så endres den jo igjen senere.

All denne bloggingen gjør forumet dårligere, i alle fall for oss som ikke er interessert i alles gjøren og laden. Jeg håper folket her kan bli flinkere til å lage egne tråder for de tekniske sakene man skriver om, og ikke gjemme de i bloggene. På det viset når man ut til flere, får bedre hjelp, og forumet vil bli bedre for brukerne.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blogg-helvete

Post by tshansen »

Godt poeng dette.... Vi burde bli langt flinkere til å lage poster eller referat på hva som er problematikken, hvilke utfordringer en møter og hva som ble løsningen :-k

Nå har jeg også forståelse for at ikke alle "gidder" dette, men vi som gidder kan prøve å bli flinkere på dette :thumleft Godt innspill Ole.M
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Blogg-helvete

Post by ojda »

Det samme slo meg faktisk da jeg leste innleggene om BC og YT-videoene omkring dette.
Som tiltak for egen del merket jeg YT-videoene, nettopp fordi jeg visste jeg ikke kom til å finne det igjen ved behov [-X
Skriv gjerne i bloggene, men putt matnyttig stoff i spesialtrådene i tillegg :thumleft

Kanskje også en liten moderatoroppgave å kvalitetssikre forumet på denne måten.
De sier jo det er så lite å gjøre :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blogg-helvete

Post by tshansen »

Ja vi har jo full tilgang til å kunne hente ut nødvendig essens i diverse tråder her inne å sy sammen mer forståelige tekster for folk som gjerne søker utenefra, eller kommer over samme problem senere når de selv skal prøve lignende.

Jeg håper jo dette er noe vi alle kan bli flinkere på, så får vi bare se om folket følger opp :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Blogg-helvete

Post by Gielas »

Noen av oss har vært brukere av baatplassen.no
Denne siden hadde et indeks-basert kartotek over innlegg fra brukerne, er det mulig å få til noe slikt med programvaren mc-forumet.no benytter?
Gielas
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Blogg-helvete

Post by freddy123 »

Dette er og blir en hobby og ikke et arkiv ... Derfor gjenspeiler også bruken seg slik . Folk vil dele erfaringen i sin egen blogg, men selvfølgelig kunne det vært fint om noen hadde giddet og laget tråder for problemer også .

Men jeg ser ikke problemet egentlig det finnes en søkemotor her også gjør det ikke ? Og uavhengig om det er blitt postet i noens blogg eller ikke så vil man vel komme frem sålenge man søker...


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Blogg-helvete

Post by Tommas »

Kort og godt enig. Synd det etterhvert gjemmer seg så mye god info nede i bloggene.

Lag om mulig ny post i en relevant tråd/underforum når det er direkte motorsykkelrelatert, eller så nært at det kommer innunder mc-stoff (type garminhelvete postene til Lorden...).

I min mening gjør dette oversikten og kvaliteten på forumet bedre, og søking lettere og mer presis - det skader heller ikke på nyrekruttering.


Blogger har kommet for å bli, men kult med det beste fra to verdener :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Blogg-helvete

Post by DrGreve »

Kanskje lage tematråder under hovedfane "Verksted" med undertråder som elektrisk, kjede & drev, svingarm & demper, styring & fremgafler... eller noe sånt, så kan de som lurer stille spørsmål og de lure svare..? :)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Blogg-helvete

Post by Lasse Liten »

støtter greven, tror det er mye å hente på inndeling, også mindre sjangse for gjentagelser da
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Blogg-helvete

Post by Trondgv »

Også enig med Greve, mulig en egen del for "DIY guider" som blir lagt inn etterhvert som folk spør og får gode forklaringer. For eksempel overhalinger, bytte av dekk for hånd, osv. Og selsagt en egen sticky her med oversikt over de DIY guidene som er.

Fordelen her er jo at en kan dra mer medlemmer samt hjelpe andre og det er noe mer oversiktlig istedet for søkemotor og lete i egne blog tråder. [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Blogg-helvete

Post by Tommas »

Tror ikke det lønner seg å dele opp for mye, om ikke volumet av poster er veldig stort.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blogg-helvete

Post by tshansen »

Tanken er god, å tanken er helt klart til det bedre for forumet :thumleft Men det avhenger at flere bidrar, eller at vi får lov av folket å kopiere postene deres i en oversiktstråd eller noe slikt :thumleft

Men jeg skal lage en tråd om det Garmin drite, mine erfaringer og hvordan jeg kom til en løsning. Også skal jeg holde på minne om jeg ser gode tråder ellers, eller diskusjoner. Så håper vi at det kan bli en positiv trend :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Blogg-helvete

Post by supermons »

Kan jo være en ide å lage DIY/Info/Tech-tråd med info fra en blogg når man har kommet frem til en løsning/har avdekket noe? Teamet og alle andre kan jo gjerne lage info-tråden med link til bloggen den ble hentet fra (kanskje sende en PM og spørre om lov/informere først?).

Enig i at det er mye blogger, men det betyr mye liv og aktivitet på forumet, og det kan jeg like :)
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Blogg-helvete

Post by KliffArne »

Blogg-helvete, ja. Alle skal visst ha en. Er ikke så veldig begeistret for disse bloggene, men her ramlet jeg inn i en som har potensiale. Oversiktelig og fin:

https://palmastraktorblogglevenogspetak ... press.com/
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Blogg-helvete

Post by Leffy »

Bloggene, tur-reisereferater osv, synes faktisk jeg er langt over halve forumet. Uten bl.a. disse så hadde jeg neppe giddet og sittet her i dag. Dog så er jeg enig i at mange tråder hvor folk faktisk vil ha litt info går over i mye "off topic" prat.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply