Vindskjerming?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Vindskjerming?

Post by Tekumseh »

Er det flere som kjører sport-tourere som får turbulensen midt i ansiktet på sånn 100 km/t?
Er det lurt å sette på en større vindskjerm, evt en sånn justerbar, eller vil høyere skjerm bare skape mer turbulens? Og vil det evt berøre passasjer?
Har mange spørsmål, men skal ut på lengre tur om en måneds tid og vil gjerne ha utstyret i orden.

Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Vindskjerming?

Post by DrGreve »

Det finnes egentlig ikke noe fasitsvar på spørsmålet, dessverre. Noen ganger lønner det seg med en kortere skjerm slik at fartsvinden treffer lavere, men da dukker et annet problem opp. Treffer den rett under hjelmen, i halsregionen, så vil vinden presse seg opp og inn i hjelmen og føre til mer vindsus. Da er kravens utforming og hvordan den tetter avgjørende.
Øker man lengden slik at fartsvinden treffer i overkant av hjelm kan man få såpass turbulens at hodet rister og vibrerer.
Poenget er at noen ganger lønner det seg å montere en kortere skjerm slik at fartsvinden treffer føreren lavere og andre ganger hjelper det med en høyere vindskjerm. I tillegg er det avgjørende hvordan hjelmen fungerer aerodynamisk... Kort fortalt ;)
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Vindskjerming?

Post by RuneMC »

Du kan jo forsøke å tegne silhuetten av MC med skjerm og fører i denne gratis iPad/iPhone appen
https://itunes.apple.com/us/app/wind-tu ... 71296?mt=8

Der det blir virvler blir det oftest turbulens/lyd.

Hvis du ser på problemet ovenfra og tegner et par korte streker litt bak og på siden av vindskjermen (for speil) så ser du litt effekten slike objekt kan gi - og da gjerne akkurat i hodehøyde.

Toppboks bak kroppen - jepp, det kan også spille en rolle...

Klær, hjelm, og ikke minst høyde spiller inn på selve føreren.

MRA er av de bedre patentene jeg har forsøkt, men det er for mange variable i utformingen av MC'er til at man kan bastant si at noe er best. Givi Airflow som jeg har på AT''n er bedre enn originalskjermen, men langt fra perfekt. Kommer litt lenger opp i fart før turbulensen blir plagsom (selv med propper). Løsningen er da enten å dukke ned bak skjermen eller gå over til stående så hodet kommer godt over skjerm/speil og inn i en "ren" luftstrøm som hjelmen egentlig er designet for (luftingen blir da også meget bra, noe den ikke er bak en skjerm som gir tilnærmet vindstille).
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vindskjerming?

Post by Tekumseh »

Ja, det er ei hard nøtt å knekke dette. Har lest mye på thriumphrat om double bubble-skjermer, høye touring-skjermer, skjermer som gir bra skjerming for fører, men tordenvær for passasjer, de fleste foretrekker original osv...

På min første motorsykkel (Suzuki Savage) var det en Givi vindskjerm. Den var nok bra utformet (rund i kantene og toppen gikk ca i linje med haka mi) og der var det vindstille og lite turbulens bak.

Etter det har jeg kjørt HD, Sportster uten skjerming, FXR uten skjerm (hadde en Biltema universal en gang på lang tur i regn etter svenske motorveier) og Night Rod, med en liten kåpe over lykta = ingen forskjell. Nå på Sprint'en merker jeg at klærne holder seg tørrere, og det blåser mindre, men vinden treffer meg i halsen/skuldrene og det er en god del lyd.

Lurer på om den vindtunell-appen blir litt i mest kompliserte laget for meg.. Men takk for tips uansett :-)

Nei, det virker som MRA X-creen kan være smartest, for å få prøvd ut forskjellige vinkler. Ser de har dem for en god tusenlapp på Ebay.
Post Reply