HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ole m.
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Re: HiFi Asylet!

Post by ole m. »

Her er det en del nyttig info. om å spille musikk over android-telefoner.

ole m.
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Post by ole m. »

Bikeridr wrote: 08 Oct 2025 20:17 Gratulerer med "ny og bedre" lyd :thumleft
ole m. wrote: 08 Oct 2025 19:08 ...Oppdaget etter hvert at volumkontrollen på telefonen kunne styre volum på lyden...
Ja, det er noe der også. Da jeg kjøpte min forsterker, var det anbefalt i instruksjonen at en setter telefon på full blast og styrer volumet utelukkende med selve forsterkeren. (Det er jo liksom jobben dens :D )

Jeg har gjort det samme på desktop'en hjemme. Alle volumkontroller på PC er på max og så bruker jeg DAC'en til å regulere volumet.
Det jeg trodde, var at telefonen kun skulle sende digitalt signal (binær musikk) til ekstern DAC, og at volum ikke er en del av dette. Volum er det jo forsterker som skal bestemme. Så når telefonen styrer volumet, så betyr det vel at både DAC og forsterker i telefonen benyttes før signalet sendes videre?

Appen jeg bruker nå, USB Audio Player PRO, gjør at man sender "Bit-perfect audio", dvs. det sendes ubehandlet digitale signaler fra telefon til ekstern DAC/forsterker. Gjør man ikke det, så vil de fleste telefoner gjøre justeringer av lydsignalet, og det blir til det verre for høyoppløst musikk. Det var det jeg kunne høre da jeg koblet telefonen med USB-kabel først, før jeg kjørte "Bit-perfect", og hørte forbedringen etterpå.

Edit:
Det ser ut til at med Android 14 og nyere, så skal man kunne kjøre "Bit-perfect" rett ut av telefonen også:

Fra AI-oversikt:
"Bit-perfect audio on Android is now possible thanks to native support in Android 14 (and later versions) and the use of a USB DAC with compatible apps, which bypasses the phone's internal audio system and its potential resampling. To achieve it, you need an Android device running Android 14 or newer, a dedicated USB-to-audio device (DAC), and a music app that supports bit-perfect playback by bypassing Android's standard audio pipeline, such as the official Qobuz or Tidal apps.

How to achieve bit-perfect audio on Android:
1. Ensure your device is running Android 14 or newer: Android 14 introduced native support for bit-perfect USB audio.
2. Use a USB DAC (Digital-to-Analog Converter): This is crucial because Android's built-in audio system often resamples audio, which prevents bit-perfect playback. A USB DAC bypasses the phone's internal audio hardware.
3. Use a compatible music app: You need an app that takes advantage of the bit-perfect audio capabilities introduced in Android 14 and communicates directly with the DAC.
Examples: Apps like the official Qobuz and Tidal applications often support bit-perfect playback when used with a USB DAC.
4. Disable internal phone DSP (Digital Signal Processing): To ensure bit-perfect playback, you must disable all internal DSP, including any audio effects or EQ settings on your phone or in your music player.
5. Set the USB DAC as the default output: In your phone's audio settings, enable the "Hi-Res Output" or similar option to send audio to the USB DAC.

Why Android's internal system is a challenge:
Resampling: Android's default audio pipeline often converts all incoming audio to a fixed sample rate (like 48kHz), which is known as upsampling or sample rate conversion (SRC). This process modifies the original audio data, meaning it's no longer bit-perfect.

DSP: Digital Signal Processing (DSP), including EQ, crossfading, and other audio effects, also alters the audio signal, compromising bit-perfect playback."
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Siden hifi er en hobby bestilte jeg litt nye komponenter i klassen mini-budsjett
Fosi V3 (stereo) m/48V psu (1290,- fra proshop.no på 3 dg) og Aiyima T20 forforsterker med 2 stk 12AX7/ECC83 Psvane rør (2110,- på 11dg fra Kina) Begge med mulighet for å bytte opamper også etterhvert (om enn begrenset av hvor store de er)

Ble meget bra lyd rett ut av boksen... faktisk en smakssak ift en ren rørforsterker jeg har. Høy "bang for the buck" faktor m.a.o. :thumleft

Fordel med så små komponenter er at forsterkeren alene med et par småhøyttalere (Wharfedale Diamond 12.2) pluss USB dac koblet til iPad også fungerte bra som reise-anlegg til en leid hytte (der godlyd som vanlig glimret med fravær) :D
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

R.I.P Ace Frehley.
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

ojda wrote: 10 Dec 2024 16:47
RuneMC wrote: 10 Dec 2024 11:17 Da gikk jeg på en liten smell... kjøpte WiiM Pro Plus til dama... den var så bra, spesielt med romkorreksjon at jeg bevilget meg WiiM Ultra :plystre

Håper den er så bra som Steve Huff sier... han kan tidvis være overentusiastisk (neste måned kan det være han finner noe som er enda bedre...)
Merkes virkelig hvor dårlig kronekursen er blitt når lokal pris er nærmere 5K

Du får komme med meninger efterhvert Rune, har tittet litt på denne jeg også, tenkt parret med etpar aktive 7''-ere til stuebruk tv/musikk.

Her i huset tar ting ofte litt 'mye' tid før man endelig får bestemt seg og det slåes til 😉

Enden på visa ble ihvertfall en Bluesound node icon med dirac roomcorection.

Til denne ble det også innhandlet et par Tannoy gold7, som akurat nå står og spiller seg inn.

Tror dette skal bli bra 👍
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez
MC: Ingen for øyeblikket...

Post by Bjerknez »

Jeg er så absolutt ingen lydfreak. Det vil si, jeg liker at det er skikkelig trøkk og hører fint lite på klassisk musikk etc. Så selve lydkvaliteten er nok mer en bra nok for meg nesten uansett hvor den kommer fra.

Kjøpte meg JBL 1300 MK2 lydplanke inkludert ubwoofer som skal ha rundt 2.500 watt. Når jeg guffer opp dette anlegget med favorittmusikken min fra Spotify så kan jeg vel med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner noen som har et annlegg som gir mer "trøkk" enn dette og jeg kjenner enkelte som har anlegg til 10 ganger symmen av hva den lydplanken koster.

Nå skal det sies at selve lydkvaliteten hos dem andre er bedre, men jeg kan vertfall ikke si at jeg merker noen særlig forskjell. Vertfall ikke ti ganger bedre. Ja, her snakker vi om disse som mener at høytalerkabler til 10.000 kroner låter bedre enn de til 1000 kroner.

Men klart, de jeg snakker om har jo større høytalere som man får MER lyd etc. men det er ganske utrolig hvor gode disse lydplankene har blitt tross alt.
RuneMC

Post by RuneMC »

@ojda Fortsatt veldig fornøyd med WiiM Ultra...
Men Bluesound icon med Dirac romkorreksjon og et par Tannoy Gold er trolig vel så bra.

Tannoy stativ i budsjettklassen var de første høyttalere som åpnet ørene mine for detaljer jeg ikke hadde lagt merke til før og mer eller mindre startet HiFi interessen
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 02 Jun 2026 07:33 Jeg er så absolutt ingen lydfreak. Det vil si, jeg liker at det er skikkelig trøkk og hører fint lite på klassisk musikk etc. Så selve lydkvaliteten er nok mer en bra nok for meg nesten uansett hvor den kommer fra.

Kjøpte meg JBL 1300 MK2 lydplanke inkludert ubwoofer som skal ha rundt 2.500 watt. Når jeg guffer opp dette anlegget med favorittmusikken min fra Spotify så kan jeg vel med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner noen som har et annlegg som gir mer "trøkk" enn dette og jeg kjenner enkelte som har anlegg til 10 ganger symmen av hva den lydplanken koster.

Nå skal det sies at selve lydkvaliteten hos dem andre er bedre, men jeg kan vertfall ikke si at jeg merker noen særlig forskjell. Vertfall ikke ti ganger bedre. Ja, her snakker vi om disse som mener at høytalerkabler til 10.000 kroner låter bedre enn de til 1000 kroner.

Men klart, de jeg snakker om har jo større høytalere som man får MER lyd etc. men det er ganske utrolig hvor gode disse lydplankene har blitt tross alt.
Har du vurdert Russebuss? Der får du trøkk nok for hele nabolaget. 🤣låter dritt men masserer magan.
Bjerknez
MC: Ingen for øyeblikket...

Post by Bjerknez »

For summen av en russebuss med aggregat o massivt anlegg så kan jeg nok med letthet både få lydkvalitet OG trøkk hjemme i stua om jeg ville brenne av en halv mill på det. Til madammens store fortvilelse vel og merke. :)
RuneMC

Post by RuneMC »

Da bestilte jeg meg en liten CD spiller med en knapp for å ™rippe™ hele CDer til audio filer på en USB som stikkess inn bak. At den i tillegg har over snittet lydkvalitet på avspilling iflg div anmeldere på Youtube hjelper greit.

Vi snakker Fosi Merak ekte chi-fi 🙃

Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote: 31 Jul 2026 16:04 Da bestilte jeg meg en liten CD spiller med en knapp for å ™rippe™ hele CDer til audio filer på en USB som stikkess inn bak. At den i tillegg har over snittet lydkvalitet på avspilling iflg div anmeldere på Youtube hjelper greit.

Vi snakker Fosi Merak ekte chi-fi 🙃

Interessant. Du skriver "over snittet lydkvalitet". Ripper den til .flac da, eller er det kun vanlig møkkpetre den gulper ut?
Selv har jeg en dedikert USB-DVD drive som jeg kobler til PC og ripper over musikk med Exact Audio Copy til .flac. Da får jeg også med meta-info i fila og nær "bitperfect" audiofil ut av CD og DVD-Audio.
Men om den Fosi-greian gjør dette direkte, uten å trenge PC, så høres det fristende ut. Bare sett på og glem 🙂
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Nvm, så igjennom den YT-snutten. 1:1 rip i wav og ikke metadata. Da faller bittelitt av behovet bort siden PC likevel er satt opp med EAC som fungerer med gjennomsnittlig 3x rippehastighet. (Går fortere, men med errorcheck og ekstern .flac-encoder, så tar det litt ekstra tid).
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ja, ja..
Så ble det visst en CD-ripper på meg og..
https://aoshida-audio.com/products/smsl-pl20

En jeg følger, og som "pushet" anbefalingen.

En av grunnene for denne istedet for den @RuneMC røska ut, er muligheten for balanserte hodetelefoner, som jeg tilfeldigvis har. Nærmere bestemt disse:
https://www.hifiklubben.no/sennheiser-h ... hd660s2bk/
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Ennå så "bad" cd var i forhold til LP med analogt, så tilstrebes det nå å oppnå cd kvalitet.... :D
Klart dynamikkområdet på cd er jo høyere enn lp men alikevel..
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 01 Aug 2026 08:34 Ennå så "bad" cd var i forhold til LP med analogt, så tilstrebes det nå å oppnå cd kvalitet.... :D
Klart dynamikkområdet på cd er jo høyere enn lp men alikevel..
Teknisk sett er vel LP digital. Iallefall i dag..
Post Reply