HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
pelsen
MC: litt

Re: HiFi Asylet!

Post by pelsen »

Bikeridr wrote: 01 Aug 2026 09:24
mekkern wrote: 01 Aug 2026 08:34 Ennå så "bad" cd var i forhold til LP med analogt, så tilstrebes det nå å oppnå cd kvalitet.... :D
Klart dynamikkområdet på cd er jo høyere enn lp men alikevel..
Teknisk sett er vel LP digital. Iallefall i dag..
LP avspilling er definitivt ikke digitalt. Stiften følger et spor i platen og beveger seg analogt med underlaget i dette sporet. Dette er definisjonen som gjør at vi kaller LP et analogt medium. Hva som skjer med lyden før og etter dette punkt er uvesentlig for denne definisjonen.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Dessuten må lyden konverteres tilbake til analog for at det skal kunne høres.
en slik og en god arm kombinert med en god Riia forsterker-https://www.lydglede.no/pickup/214-gold ... 48047.htmlselv om vi"ikke hører" nermere20000hz vil overtoner gi en luftighet som det digitale ikke kan gjengi-eksempelvis overtoner fra fioliner,En annen ting-høyttalerledninger-hvis man ikke har testet forsølvede kabler til mellomtone/diskant så ikke si det ikke er forskjell på kabler.

Image
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

pelsen wrote: 01 Aug 2026 12:10
Bikeridr wrote: 01 Aug 2026 09:24
mekkern wrote: 01 Aug 2026 08:34 Ennå så "bad" cd var i forhold til LP med analogt, så tilstrebes det nå å oppnå cd kvalitet.... :D
Klart dynamikkområdet på cd er jo høyere enn lp men alikevel..
Teknisk sett er vel LP digital. Iallefall i dag..
LP avspilling er definitivt ikke digitalt. Stiften følger et spor i platen og beveger seg analogt med underlaget i dette sporet. Dette er definisjonen som gjør at vi kaller LP et analogt medium. Hva som skjer med lyden før og etter dette punkt er uvesentlig for denne definisjonen.
Burde nok spesifisert bedre :redface
Innspillingen i dag er som regel fra digitale kilder, som så konverteres i pressa til å lage riller og spor i LP'n. Deretter bruker jo enkelte både DAC'er og andre digitale "mellomledd" før lyden kommer ut analogt fra forsterker til høyttalerne. Dvs, mange forsterkere i dag er jo digitale og sender ut pwm til høyttalerne. Så er det oppløsningen da, med opptil 24-bit (DVD) samt "vanlig" 16-bit fra CD.
Frekvensen på CD er "opplest og vedtatt" til 44,1kHz som, etter Nyquist gir en "hørbar" frekvens opp til 22050Hz. DVD og BD (audio) holder seg til 24-bit 48KhZ, altså 22kHz "hørbar" lyd. LP, før de ble digitalt innspilt/presset, kunne vel nå rundt 50kHz.
Nå finnes det jo DAC'er som kan kjøre ut inntil 384kHz, men det finnes vel ikke noen høyttaler i verden som kan gengi dette. Iallefall ikke til selv "high-end" hjemmebruk. (Kanskje studiohøyttalere i millionklassen men det er jo ikke noe hvermansen har i stua).

Dessuten, generasjonen av i dag, som bare hører på møkkpetre over fjåttify og andre streamingmedia er vel ikke så opptatt av ordentlig lyd og er hæppi med musikk som blir cappet på 15kHz. Skal jo bare høre i airpodsa likevel.
Jeg har selv en ganske grei Rega Planar platespiller kombinert med Rega Elys MM pickup så er fornøyd med det. Kjøper fortsatt LP, men må innrømme det også blir kjøpt endel CD, DVD-audio og BD-audio sammen med (gud forby) kjøpt og nedlastet "Hi-Res" musikk fra anerkjente studio og da oftest i 24-bit 192kHz digitalfiler .flac eller DSD.
Uansett spent på den greian jeg har kjøpt og hvordan det låter ifht CD'ne jeg ripper.
Er jo dessuten vanskelig å få tak i ekte CD'r nå. Alt er jo remasteret og volumtrøkt til max så hele dynamikkområdet forsvinner jo..
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

@Bikeridr ja, klar over den du havnet på pluss noen andre også med CD-rip mulighet, men synes den jeg kjøpte så fresh ut og ikke minst liten. Jepp, kun wav, men heller ingen begrensning ift tiltenkt bruk. Lydkvaliteten jeg refererte til er bare så det er "godt nok" med CD-spillerens innebygde DAC, men tipper jeg kommer til å bruke mest digitalisering -> USB pinne -> inn på WiiM ultra sin USB port. Med optisk ut kan den også brukes som ren transport til en ekstern DAC.
Post Reply