Page 1 of 4

Liten og lett herjesykkel.

Posted: 01 Nov 2016 21:46
by Snikkeren
Som tittelen sier, så går jeg med tanker om å kjøpe meg en liten og lett herjesykkel etterhvert. Tenker brukt, da jeg ikke skal ta noe lån for å kjøpe den. Må spare opp penger først også. Men, vinteren er lang, og da kan vi jo synse litt om valg av sykkel.

Noen kriterier for valget:

Lange serviceintervaller, og 4t motor.
Ikke alt for høy salhøyde.
Lav vekt.

Ut i fra dette har jeg kommet frem til 3 alternativer:

1. Det beste alternativet tror jeg blir Yamaha WR250R. Lav vekt, gode dempere, og ca 31 hester. Ulempen er salhøyden på 91 cm. Dyrest av de 3 med en nypris på ca 80k.

2. Honda CRF250L. En billigere sykkel, med en nypris på ca 60k. Enklere dempere, og litt tyngre sykkel enn WR250R'en, samt litt svakere motor med bare 23 hester. Fordel med salhøyde på 87,5 cm.

3. Kawasaki KLX250. Litt dyrere enn CRF'en, men billigere enn WR250R'en. Kom med innsprøytning først på de nyeste modellene (usikker på når). Salhøyde på 89 cm.


Jeg har selvfølgelig mest lyst på WR250R, men vurderer CRF250L pga lavere salhøyde. Vet ikke hvorfor, men KLX250'en har liksom blitt en liten outsider for meg.

Noen som har erfaringer med noen av disse? Eventuelt generell internettsynsing er også velkommen. :thumleft

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 01 Nov 2016 22:06
by Lasse Liten
Suzuki DR650 veier 160 kg og har 43 hk, disse får du for rundt 25k med 50k på telleren.
Ellers har du DR350, følger du med kan du være heldig å finne en som har vært i forsvarets eie med safaritank, de er VELDIG godt tatt vare på.
130kg / 30 hk.
DR350 har ok understell fra fabrikk, 650 har litt slapp bakfjær etterhvert som man begynner å kjøre lengre fra veien.

Jeg har jo et godt øye til Suzuki, så dette var egentlig ment mest av den grunn :D

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 01 Nov 2016 22:23
by Palma
BMW R1150GS veier bare 250 kg og er rååååbra... :smt005
Ånei... litt tung kanskje :)

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 01 Nov 2016 22:44
by Snikkeren
Lasse Liten wrote:Suzuki DR650 veier 160 kg og har 43 hk, disse får du for rundt 25k med 50k på telleren.
Ellers har du DR350, følger du med kan du være heldig å finne en som har vært i forsvarets eie med safaritank, de er VELDIG godt tatt vare på.
130kg / 30 hk.
DR350 har ok understell fra fabrikk, 650 har litt slapp bakfjær etterhvert som man begynner å kjøre lengre fra veien.

Jeg har jo et godt øye til Suzuki, så dette var egentlig ment mest av den grunn :D
Har jo sett litt på Suzuki, men da DRZ 400. Den er også veldig aktuell. DR350 og 650 føler jeg blir litt for gammel.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 01 Nov 2016 22:46
by kvase

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 01 Nov 2016 22:58
by Snikkeren
Trenger bare en sykkel til.

Tenker også å holde meg litt nede i vekt, og da blir det vel mest naturlig å holde seg rundt 250-350 segmentet.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 08:47
by knutk
Snikkeren wrote:Trenger bare en sykkel til.

Tenker også å holde meg litt nede i vekt, og da blir det vel mest naturlig å holde seg rundt 250-350 segmentet.
Gikk gjennom tilsvarende prosess da jeg enda opp med F800GS.

Des lettere sykkel, des mere moro å kjøre på rufsete underlag.
Men der er en agurk i øltønna: Transport.

Problemstillingen er ulik ettersom hvor man bor og hvilken ønsker man har for bruk av sykkelen.
For å illustrere kan jeg nevne egen prosess som gjorde at jeg endte opp med 800cc.
Ambisjonene var å kjøre på kjørbare grusveier, dvs jeg ønsket ikke å drive med gjørmebad, ei heller skulle tryning være en obligatorisk del av agendaen.
Fra der jeg bor finnes der noen få veier hvor man kan "herje" uten vesentlig transportetappe. Men man går fort lei av å kjøre samme vei hele tiden, derfor vil man fort begynne å lete etter nye utfordringer, og da innebærer det transportetapper på x-antall mil før og etter.
Dette gjør at man i praksis bruker mest tid på asfalt og i ordinær trafikk selv når man er på "herjetur"
Nå er lista brått løfta til 5-600 cc, og vi snakker 150kg.
For egen del kunne jeg ha stoppet der, men jeg kjører mye sammen med folk som har tyngre sykler, og da blir 40-50hk litt masete å kjøre.
Derfor valgte jeg å akseptere 20-30 kg mer og fikk en sykkel som hadde full landeveis komfort og like vel var leken på veiene keg hadde ambisjoner om å kjøre.

Jeg sier ikke at 800cc er riktig i denne saken, jeg ville bare illustrere tankerekka og alle momentene som spiller inn.
Man kan ha en liten sykkel, hive den på en henger eller pickup og dra avgårde. Men da må man alltid tilbake hvor man startet. I tillegg krever det mer tiltak for hver tur man tar.

Blir spennende å se hva du havner opp med. Lykke til med valget

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 09:02
by Snikkeren
Jeg tenker å skaffe meg en sykkel til litt mer utfordrende terreng. Til traktorveier og grusveier klarer jeg meg fint med 1290 SA'en. Men den blir litt stor og tung å løfte opp igjen, for ikke å snakke om kostnader ved eventuelle skader.

Jeg kunne kanskje gått for noe i 5-600 segmentet, men jeg vil prøve å holde vekten så godt nede som mulig.

Litt transportetapper må jeg nok regne med, og det er derfor jeg har tenkt å holde meg til de syklene jeg har nevnt, og ikke har vurdert KTM, Husaberg osv. pga vedlikeholdsintervallene.

Jeg skal nok fint klare meg med en liten sykkel selv om det blir litt kjøring på vei også. Da holdes ihvertfall farten nede, og sannsynligheten for fartsbot blir mindre. Kanskje jeg klarer å beholde lappen til prikkene mine er borte. [emoji13]

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 10:27
by ole m.
De 250-ene tror jeg du fort blir lei, du bør nok ha litt mer ccm om du skal kjøre litt vei. Jeg ville funnet en brukt Yamaha WR 450 F til den typen bruk, knallgod sykkel som kan brukes både i endurosporet, på grusvei og på motardbanen.

Her er modellen fra 2010 som ny:
Image

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 10:51
by Snikkeren
Har sett på 450F'en også. Men den har vel serviceintervaller som en fullverdig crosser?

Har noen kjørekompiser som farter rundt på WR250R, KTM Freeride 350 og WR450F. Begge de med 250 og 350 er fornøyd med syklene sine. De har selvfølgelig større sykler i tillegg til disse til veibruk, men til grus/offroad er det de små syklene som blir brukt. De legger til og med ut på langtur med de. Da snakker vi 40-50 mils turer, og det funker helt fint.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 10:54
by Lasse Liten
ole m. wrote:De 250-ene tror jeg du fort blir lei, du bør nok ha litt mer ccm om du skal kjøre litt vei. Jeg ville funnet en brukt Yamaha WR 450 F til den typen bruk, knallgod sykkel som kan brukes både i endurosporet, på grusvei og på motardbanen.

Her er modellen fra 2010 som ny:
Image

Traff disse to her på fergen fra Bodø til Lofoten i sommer https://www.facebook.com/oneroadoneworld/
De kjører hele Europa og hele Afrika på Honda CRF250 og så egentlig ingen problemer med det :)

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 13:19
by Tommas
Synes det er lurt å prøve så liten (og billig...) sykkel som mulig, siden du allerede har en kapabel milsluker og grussykkel i stallen.

Da er det jo lettere å bytte oppover om du trenger :thumleft

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 13:42
by Flanker
Hva med en KTM 640 enduro/adventure da? Rimelig, power nok til transport og lett nok til herjing...

Sykkelen til Bjørnar Verpeide (640 Adv) ligger på Finn nå, 35K, 154 kg. tørr, og 28l. tank! Alu. kasser inkludert. http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=81243536

Enduro varianten har mindre tank, men veier bare 149 kg. tørr. 54 gamp i begge utgavene :thumleft

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 15:42
by ole m.
Jeg ville ikke vært bekymret for serviceintervaller på en Yamaha WR 450 F, så lenge man ikke kjører full racingfart hele tiden. Med normal bruk kan man strekke disse langt på den maskinen.

Men for all del, synes man en kjip og treg 250 er nok, så skal ikke jeg legge meg opp i det. Man kommer jo frem med de også, men jeg synes det blir morsommere med litt krefter i sykkelen. 8)

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 02 Nov 2016 16:46
by Snikkeren
Flanker wrote:Hva med en KTM 640 enduro/adventure da? Rimelig, power nok til transport og lett nok til herjing...

Sykkelen til Bjørnar Verpeide (640 Adv) ligger på Finn nå, 35K, 154 kg. tørr, og 28l. tank! Alu. kasser inkludert. http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=81243536

Enduro varianten har mindre tank, men veier bare 149 kg. tørr. 54 gamp i begge utgavene :thumleft
Da begynner vi å snakke om ganske tung sykkel. 149 tørr betyr fort 165-170 kg fulltanket. Til sammenligning så veier en WR250R ca 134 kg fulltanket. CRF250L veier 144 kg kjøreklar. Går jeg for WR450F som ole m. foreslår, så veier den bare 123 kg fulltanket.
ole m. wrote:Jeg ville ikke vært bekymret for serviceintervaller på en Yamaha WR 450 F, så lenge man ikke kjører full racingfart hele tiden. Med normal bruk kan man strekke disse langt på den maskinen.

Men for all del, synes man en kjip og treg 250 er nok, så skal ikke jeg legge meg opp i det. Man kommer jo frem med de også, men jeg synes det blir morsommere med litt krefter i sykkelen. 8)
WR450F er helt klart en het kandidat. Vekten er jo til og med lavere enn på WR250R'en. Men det er også 7,5 cm høyere salhøyde på den, og det tror jeg blir i meste laget for meg. Har prøvesittet 250'en, og den føler jeg er akkurat i grenseland.

Du skriver at serviceintervallene kan strekkes en del på 450'en, men hvor mye snakker vi da? Og snakker vi ikke fremdeles rebuild ette xxx timer? Det regner jeg med er ganske kostbart.