Beskyttere - Forskjellige typer, og hvor gode/dårlige de er

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Gixxerman

Beskyttere - Forskjellige typer, og hvor gode/dårlige de er

Post by Gixxerman »

Har nettopp fått min første skinndress og har jo selvsagt lagt merke til hvilken type beskyttere det er på denne dressen. Den har disse myke beskytterne som blir steinharde ved impact. Hvordan funker dette egentlig ? Om man får skikkelig vondt før den blir hard så er jo hele poenget borte. Er egentlig litt skeptisk så derfor jeg spør. Den har slike beskyttere i:
Albue + underarm, skuldre, ræv, hofter og knær. Pluss at de har lagt inn noen harde skinner i leggene. Og så har den pukkel på ryggen.

Jeg skjønner at det er komforten som er satt i høysetet, men hvor fort "aktiveres" disse beskytterne ved impact, og er de noe bedre/dårlige enn slike som er konstant harde ?
Jeg vet ikke :roll:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Kan jo prøve å løpe inn i en vegg så finner du ut det :lol:
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Beskyttere - Forskjellige typer, og hvor gode/dårlige de

Post by brap »

Gixxerman wrote:Om man får skikkelig vondt før den blir hard så er jo hele poenget borte.
Nei, poenget med beskytterene som finnes i skinndressen er å hindre beinbrudd og andre alvorlige skader ved å spre støt over en større overflate. Hvis du tryner på mc så må du regne med å få skikkelig vondt, både med og uten beskyttende påkledning.

For å få vite minstemålet for hvor gode beskytterene er så må du se etter et CE-merke. Å evaluere hvor bra beskyttelsen er utover dette minstemålet er i utgangspunktet ikke lønnsomt, siden fabrikken da må utvikle sin egen definisjon, og teste dobbelt opp - både for CE og sin egen standard. Jeg kjenner ikke til noen fabrikanter som gjør dette.

Gratulerer med ny dress :)
il4
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Beskyttere - Forskjellige typer, og hvor gode/dårlige de

Post by ATWindsor »

brap wrote:
Gixxerman wrote:Om man får skikkelig vondt før den blir hard så er jo hele poenget borte.
Nei, poenget med beskytterene som finnes i skinndressen er å hindre beinbrudd og andre alvorlige skader ved å spre støt over en større overflate. Hvis du tryner på mc så må du regne med å få skikkelig vondt, både med og uten beskyttende påkledning.

For å få vite minstemålet for hvor gode beskytterene er så må du se etter et CE-merke. Å evaluere hvor bra beskyttelsen er utover dette minstemålet er i utgangspunktet ikke lønnsomt, siden fabrikken da må utvikle sin egen definisjon, og teste dobbelt opp - både for CE og sin egen standard. Jeg kjenner ikke til noen fabrikanter som gjør dette.

Gratulerer med ny dress :)
Det er vel flere typer klasser innefor CE-standarden også? Jeg vet ryggskinner feks har et minstekrav, men det er en høyere klasse også? (som brukes til ridning blant annet, tror jeg). Og det er jo bare å sjekke hvor mye produktet tåler en gang, oppgi hvor mye dette er, og klistre på et CE-merke om det er over minstekravet, da får man jo både i pose og sekk....

Jevnt over tror jeg det som oftest blir en oppveining mellom komfort og effekt, det er begrenset hvor mye krefter du kan spre om noe er lite og lett nok.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fulgte med masse myke puter, så jeg skjønte ikke så mye i starten, men fant jo fort ut at om jeg har snørra så må beskytterne byttes. Engangs bruk altså :)
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Gixxerman wrote:Fulgte med masse myke puter, så jeg skjønte ikke så mye i starten, men fant jo fort ut at om jeg har snørra så må beskytterne byttes. Engangs bruk altså :)
Har du kjøpt ny sykkel eller skal du kjøre rundt med budsykkelen med pukkel på ryggen ?
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

han skal kjøpe seg en gixxer snart..
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Post Reply