Med Grønt kort retning sørøst
Re: Med Grønt kort retning sørøst
12.09.2017 Midnatt
Dagens tur startet i Sibeu og endte i Bren.
Sporingen min stoppet riktig nok tidligere, med det skyldes fingertrøbbel, og vil skje igjen.
Beskrivelse av dagens tur, som tok oss over Transfaragasan passet minner i ord mye om gårsdagen.
Dvs. man begynner i flatlandet med rolige veier. Etter hvert stiger terenget. Veiene svinger seg herlig avgårde, innepakket i tett grønn lauvskog.
Så passerer man tregrensa rundt 15 -1600 m.
I stedet for å prøve å beskrive turen legger jeg ved et par poster m/bilder (tapatalk akseterer maks 9 bilder.
Etter at vi passerte demningen skled landskapet og veien tilbake til Romansk bygdevei standard, og vi fortsatte mot Bren, Transylvania, hvor vi befinner oss nå (Etter tips fra forumvenner),
Kjøremessig er Transfaragasan helt grei. Asfalten er ikke den beste, og veiunderlaget er ikke det beste. Men det trafikkeres problemfritt av allskens kjøretøy.
Kjøringen går pent og rolig for seg, i moderat tempo. Virker som alle, både på to og fire hjul , er i turmodus. Således kan turen enkelt gjennomføres selv med lavt erfaringsnivå. Men man bør tåle å kjøre på vei med stupbratte sider.
Så til bildene.
Prøver å legge dem i kronologisk rekkefølge etterhvert som de ble tatt.
Alt er telefonbilder fordi det er eneste som aksepteres av TapAtalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Dagens tur startet i Sibeu og endte i Bren.
Sporingen min stoppet riktig nok tidligere, med det skyldes fingertrøbbel, og vil skje igjen.
Beskrivelse av dagens tur, som tok oss over Transfaragasan passet minner i ord mye om gårsdagen.
Dvs. man begynner i flatlandet med rolige veier. Etter hvert stiger terenget. Veiene svinger seg herlig avgårde, innepakket i tett grønn lauvskog.
Så passerer man tregrensa rundt 15 -1600 m.
I stedet for å prøve å beskrive turen legger jeg ved et par poster m/bilder (tapatalk akseterer maks 9 bilder.
Etter at vi passerte demningen skled landskapet og veien tilbake til Romansk bygdevei standard, og vi fortsatte mot Bren, Transylvania, hvor vi befinner oss nå (Etter tips fra forumvenner),
Kjøremessig er Transfaragasan helt grei. Asfalten er ikke den beste, og veiunderlaget er ikke det beste. Men det trafikkeres problemfritt av allskens kjøretøy.
Kjøringen går pent og rolig for seg, i moderat tempo. Virker som alle, både på to og fire hjul , er i turmodus. Således kan turen enkelt gjennomføres selv med lavt erfaringsnivå. Men man bør tåle å kjøre på vei med stupbratte sider.
Så til bildene.
Prøver å legge dem i kronologisk rekkefølge etterhvert som de ble tatt.
Alt er telefonbilder fordi det er eneste som aksepteres av TapAtalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Last edited by knutk on 13 Sep 2017 00:31, edited 1 time in total.
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Flere bilder
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
- Palma
- Posts: 4746
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Herlig igjen. Dette gir meg virkelig lyst til å ta en tur utenfor norskegrensen
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Herlig!
Rompetrol får meg forresten til å flire hver gang
Rompetrol får meg forresten til å flire hver gang
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Tommas wrote:Herlig!
Rompetrol får meg forresten til å flire hver gang
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9159
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Er nok flere som er på det samme stadiet (humoristisk) som deg TommasJK95 wrote:Tommas wrote:Herlig!
Rompetrol får meg forresten til å flire hver gang
jeg satt å funderte på hvor jeg ønsket å legge trykket i det ordet der
Btw, nok engang flotte bilder og ref, men du slipper ikke så billig KnutK,
Vi vil ha mye saftige detaljer når du kommer hjem
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- B040
- Posts: 47
- Joined: 09 Oct 2015 09:33
- MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Det er nesten litt vondt å lese og se bildene, men på en god måte
Følger dere daglig på LCTW
Følger dere daglig på LCTW
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Dæven, dette så utrolig bra ut [emoji1319] jeg kjenner det skriker hardt i eventyrlysten! Gleden av å være på tur er lite som matcher [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Her er det bare å følge med videre skjønner jeg. Tusen takk for at du deler. Ser ut til å være veldig bra det der.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
- Gielas
- Posts: 1185
- Joined: 15 Oct 2015 09:32
- MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS - Location: Sandefjord
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Ja, meget fin reiseskildring Knut
(og dét via et tlf-tastatur! )
(og dét via et tlf-tastatur! )
Gielas
Re: Med Grønt kort retning sørøst
13.09.2017 22.00
Dagens etappe: Bren, Transylvania til Crevedia.
Vi startet dagen med frokost på verandaen på hotellet i Bren (Transylvania). Vi valgte Bren fordi vi ønsket å kikke på Bren Castel, også nevnt i sammenheng med historien om Draccula.
Det tok 5 min å kjøre til inngangen til slottet. Vi satte syklene fra oss så nær inngangen som mulig (vi er da MC-turister, ikke fotturister), gjorde lettelse i anntrekket og labba ivei.
Det tok 5 min å gå fra billettluka, og deretter vandra vi i kø gjennom hele stasen. Morsomt å ha vært der, for ekstra interesserte kan man google "Bren Castel".
Etter å ha rusla rundt en stund havna vi i et vannhull og la på litt kaffe, før veien gikk videre.
Ambisjonene for morgendagen er å kikke på presidentpalasset i Buccuresti, for deretter å trekke videre sør-vest mot Bulgaria og Buzludza bygningen på fjelltoppen med samme navn.
Veiene i Transylvania er svingete og fine, og landskapet består av grønne skogkledde åser. Trafikken har vært moderat, så det ble en fin dag.
Stoppet etter en stund for lunch, før vi kjørte videre.
Like før Ploiesti var der en større folkemengde samlet rundt et monument langs veien, og der stod utstillt en merkverdig sak av en flygemaskin som jeg aldri har sett makan til. Det viste seg å være minnestedet for en lokal helt som hadde kræsjet flyet hvor minnestedet nå låg. Der ble også vist frem en meget pen replikka av flyet som krasjet.
Etter å ha snakket med et par fyrer som stod like ved fikk vi hele historien. Man kan finne mer info om man søker etter Ariel Vlaichu.
Vi fortsatte mot Buccsasarest og bestemte oss for å overnatte før vi kom til byen.
Tempereaturen begynte på 16 grader i høyden til 28 grader i lavlandet i kveldinga.
Utsikt fra frokostbordet
Der finnes mye bedre bilder på nett, men jeg må skryte litt over å ha vært der.
Her spiste vi lunch før vi kjørte ned fra fjellområdene i Transylvania
Lokal helt som ble behørig hyllet.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Dagens etappe: Bren, Transylvania til Crevedia.
Vi startet dagen med frokost på verandaen på hotellet i Bren (Transylvania). Vi valgte Bren fordi vi ønsket å kikke på Bren Castel, også nevnt i sammenheng med historien om Draccula.
Det tok 5 min å kjøre til inngangen til slottet. Vi satte syklene fra oss så nær inngangen som mulig (vi er da MC-turister, ikke fotturister), gjorde lettelse i anntrekket og labba ivei.
Det tok 5 min å gå fra billettluka, og deretter vandra vi i kø gjennom hele stasen. Morsomt å ha vært der, for ekstra interesserte kan man google "Bren Castel".
Etter å ha rusla rundt en stund havna vi i et vannhull og la på litt kaffe, før veien gikk videre.
Ambisjonene for morgendagen er å kikke på presidentpalasset i Buccuresti, for deretter å trekke videre sør-vest mot Bulgaria og Buzludza bygningen på fjelltoppen med samme navn.
Veiene i Transylvania er svingete og fine, og landskapet består av grønne skogkledde åser. Trafikken har vært moderat, så det ble en fin dag.
Stoppet etter en stund for lunch, før vi kjørte videre.
Like før Ploiesti var der en større folkemengde samlet rundt et monument langs veien, og der stod utstillt en merkverdig sak av en flygemaskin som jeg aldri har sett makan til. Det viste seg å være minnestedet for en lokal helt som hadde kræsjet flyet hvor minnestedet nå låg. Der ble også vist frem en meget pen replikka av flyet som krasjet.
Etter å ha snakket med et par fyrer som stod like ved fikk vi hele historien. Man kan finne mer info om man søker etter Ariel Vlaichu.
Vi fortsatte mot Buccsasarest og bestemte oss for å overnatte før vi kom til byen.
Tempereaturen begynte på 16 grader i høyden til 28 grader i lavlandet i kveldinga.
Utsikt fra frokostbordet
Der finnes mye bedre bilder på nett, men jeg må skryte litt over å ha vært der.
Her spiste vi lunch før vi kjørte ned fra fjellområdene i Transylvania
Lokal helt som ble behørig hyllet.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Veldig bra å følge deg på tur knutk, virker som dere har en knall fin tur.
Re: RE: Re: Med Grønt kort retning sørøst
Jotakk JRO, kan ikke annet enn å klage [emoji16]JRO wrote:Veldig bra å følge deg på tur knutk, virker som dere har en knall fin tur.
Til nå har været vært fint ( bortsett fra de to første dagene).
For undertegnede har også Romania overrasket meg i positiv retning.[emoji106]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Veldig bra reiseskildring Følger med hver dag, og lysten til å dra på tur blir ikke dempet av dette
Re: Med Grønt kort retning sørøst
14.09.2017 22.30
Dagens etappe: Crevedia - via Buccurest - Buzludzha.
Etter å ha overnattet i "Golden Plum" hotell i Crevedia var første stopp Buccuresti, hvor vi kikka på Parlamentsbygget.
Hotellet var dekorert med fire stjerner på utsiden. Det ble valgt fordi det kom opp øverst på lista da vi sjekka for hotell ved innkjøringen til Crevedia (et par tre mil nord for Buccurest). Alle ideer man måtte ha om kommunisttiden og dens arkitektur passet inn. Rommene var store, rene og inneholdt bad og dusj. Men vi følte at vi var de eneste gjestene de hadde.
Da vi spurte om når restauranten åpnet sa de "Now", og ble henvist til et lite konferanserom (eller hva de måtte bruke det til). De skaffet til veie ønskede drikkevarer, og menyene tilbød både biff, svinekjøtt og kylling. Etter å ha bestillt henholdsvis biff og svinekjøtt kom ungutten som tok bestillingen tilbake og informerte om at desverre hadde de ikke biff og svinekjøtt i kveld. Men de hadde kylling. Så bestillte vi kylling, man kunne velge frencfries, salat eller kokte poteter. Vi bestillte litt av hvert.
Kort fortalt fikk vi alle kylling, salat og frenchfries.
Til frokost fikk vi et fat fullt med diverse pålegg og to stekte egg, samt en kurv full av brød.
Gutta la seg i selen og prøvde sitt beste, så vi var alle godt fornøyde og dro mette av gårde. Hotellrom + mat + div drikkevarer kom på ca 40 euro pr snute...
Trafikken til Buccurest gikk trått på morrakvisten, og varmen steg. Etter hvert kom vi til Presidentpalasset. Hele komplekset er omringet av en høy mur med mange innganger. Dog stod der vakter i de fleste inngangene, og parkeringsmuligheter var begrenset. Vi stoppet på et hjørne hvor der stod flere busser og ruslet inn nærmeste åpne port.
Bygget er gedigent, ikke tvil om det. Det var ikke mulig å slippe inn for å se, så vi tok litt bilder før vi dro i retning Bulgaria.
Nå var vi kommet til flatlandet. Kjøringen foregikk på bygdeveier som var rette. Man humpet seg frem 2-3 km, så kom der en liten sving. Deretter nye 2-3 km.
Grensepasseringen til Bulgaria bestod av å vise pass, og gikk greit. I Bulgaria ventet flere bygdeveier i samme stil. Veiene var og omkranset av høye lauvtrær, så man fikk nesten følelse av å kjøre i en korridor. Lunch ble intatt like før grensen til Bulgaria slik at vi kunne bruke opp mest mulig av Romansk valuta.
Morsomme veier ble det først da vi forlot siste by og begynte å kjøre i høyden. Nå ble veien svinget og fin, lite trafikk, men fortsatt omkranset av lauvskog. Fra hovedveien svingte vi inn på veien opp til Buzludzha. Den bar preg av ha blitt bygget og asfaltert for 40 år siden, og senere har lite skjedd. Helt greit å kjøre, mem mange hull i veidekket.
Til slutt kom vi opp til selve målet for dagens etappe. Klokken var nå 6 på ettermiddagen, og der var lite folk.
Vi vandra rundt, kikka og tok bilder. Deretter dro vi til hotellet, som låg like nedenfor. Det viste seg å være tidligere residens for kommunistlederen og var renovert i fjor og benyttes nå som hotell.
Kan bare tilføye at når man ser kåken tenker man: "Jeg vil også være kommunist". Og så skjønte gubbene ikke hvorfor befolkningen omtrent spikra dem på veggen...
I morgen trekker vi vestover og planlegger å svi litt bensin i Dolomittene og videre vestover. Det er 120 mil til Lubljana, så det blir to dager på motorvei, ren transport.
Vi bestemte oss for å droppe diverse steder i tidligere Yougoslavia, da man går litt i metning på inntrykk. Å vær på tur er som å forsyne seg av en dessertbuffet. Når man er inne i den tredje sjokoladepuddingen begynner kroppen å få nok.
"Golden Plum" hadde nok mistet forgyllingen, men gutta var svært serviceminded.
Parkering på baksiden var helt innafor
Presidentpalasset er groteskt stort
Fyllte bensin for å bruke opp lokal valuta
Pause i varmen, 32 grader i stekende sol er mye for en stakkars vestlending (og nordlending)
Veien opp til Buzludzha begynte i skogen
Etter hvert kom monumentet til syne
Flere bilder av samme
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Dagens etappe: Crevedia - via Buccurest - Buzludzha.
Etter å ha overnattet i "Golden Plum" hotell i Crevedia var første stopp Buccuresti, hvor vi kikka på Parlamentsbygget.
Hotellet var dekorert med fire stjerner på utsiden. Det ble valgt fordi det kom opp øverst på lista da vi sjekka for hotell ved innkjøringen til Crevedia (et par tre mil nord for Buccurest). Alle ideer man måtte ha om kommunisttiden og dens arkitektur passet inn. Rommene var store, rene og inneholdt bad og dusj. Men vi følte at vi var de eneste gjestene de hadde.
Da vi spurte om når restauranten åpnet sa de "Now", og ble henvist til et lite konferanserom (eller hva de måtte bruke det til). De skaffet til veie ønskede drikkevarer, og menyene tilbød både biff, svinekjøtt og kylling. Etter å ha bestillt henholdsvis biff og svinekjøtt kom ungutten som tok bestillingen tilbake og informerte om at desverre hadde de ikke biff og svinekjøtt i kveld. Men de hadde kylling. Så bestillte vi kylling, man kunne velge frencfries, salat eller kokte poteter. Vi bestillte litt av hvert.
Kort fortalt fikk vi alle kylling, salat og frenchfries.
Til frokost fikk vi et fat fullt med diverse pålegg og to stekte egg, samt en kurv full av brød.
Gutta la seg i selen og prøvde sitt beste, så vi var alle godt fornøyde og dro mette av gårde. Hotellrom + mat + div drikkevarer kom på ca 40 euro pr snute...
Trafikken til Buccurest gikk trått på morrakvisten, og varmen steg. Etter hvert kom vi til Presidentpalasset. Hele komplekset er omringet av en høy mur med mange innganger. Dog stod der vakter i de fleste inngangene, og parkeringsmuligheter var begrenset. Vi stoppet på et hjørne hvor der stod flere busser og ruslet inn nærmeste åpne port.
Bygget er gedigent, ikke tvil om det. Det var ikke mulig å slippe inn for å se, så vi tok litt bilder før vi dro i retning Bulgaria.
Nå var vi kommet til flatlandet. Kjøringen foregikk på bygdeveier som var rette. Man humpet seg frem 2-3 km, så kom der en liten sving. Deretter nye 2-3 km.
Grensepasseringen til Bulgaria bestod av å vise pass, og gikk greit. I Bulgaria ventet flere bygdeveier i samme stil. Veiene var og omkranset av høye lauvtrær, så man fikk nesten følelse av å kjøre i en korridor. Lunch ble intatt like før grensen til Bulgaria slik at vi kunne bruke opp mest mulig av Romansk valuta.
Morsomme veier ble det først da vi forlot siste by og begynte å kjøre i høyden. Nå ble veien svinget og fin, lite trafikk, men fortsatt omkranset av lauvskog. Fra hovedveien svingte vi inn på veien opp til Buzludzha. Den bar preg av ha blitt bygget og asfaltert for 40 år siden, og senere har lite skjedd. Helt greit å kjøre, mem mange hull i veidekket.
Til slutt kom vi opp til selve målet for dagens etappe. Klokken var nå 6 på ettermiddagen, og der var lite folk.
Vi vandra rundt, kikka og tok bilder. Deretter dro vi til hotellet, som låg like nedenfor. Det viste seg å være tidligere residens for kommunistlederen og var renovert i fjor og benyttes nå som hotell.
Kan bare tilføye at når man ser kåken tenker man: "Jeg vil også være kommunist". Og så skjønte gubbene ikke hvorfor befolkningen omtrent spikra dem på veggen...
I morgen trekker vi vestover og planlegger å svi litt bensin i Dolomittene og videre vestover. Det er 120 mil til Lubljana, så det blir to dager på motorvei, ren transport.
Vi bestemte oss for å droppe diverse steder i tidligere Yougoslavia, da man går litt i metning på inntrykk. Å vær på tur er som å forsyne seg av en dessertbuffet. Når man er inne i den tredje sjokoladepuddingen begynner kroppen å få nok.
"Golden Plum" hadde nok mistet forgyllingen, men gutta var svært serviceminded.
Parkering på baksiden var helt innafor
Presidentpalasset er groteskt stort
Fyllte bensin for å bruke opp lokal valuta
Pause i varmen, 32 grader i stekende sol er mye for en stakkars vestlending (og nordlending)
Veien opp til Buzludzha begynte i skogen
Etter hvert kom monumentet til syne
Flere bilder av samme
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Last edited by knutk on 15 Sep 2017 00:01, edited 4 times in total.