Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.
Posted: 09 Aug 2018 14:04
Mine tanker om å stille tomgangskretsen på Mikuni BDST 38, så langt...
Disse gasserne sitter på Cagiva Elefant (som jeg har) og på "alle" Ducati og på mange Yamaha, fra slutten av åtti og til injection overtok tidlig på 2000.
Dette er såkalte CV (constant velocity) gassere m vacumstyrt slider (gasserstempel).
Tomgangskretsen (pilot circut): Består av luftinntaksdyse, tomgangsdyse, blandingsskrue samt bypasskrets.
Det virker som om bypasskretsen har større kapasitet enn kretsen med blandingsskruen, men den begrenses av gasserspjeld (throttle butterfly).
I disse kretsene går det en luft/bensin blanding, som i utgangspunktet bestemmes av tomgangsdysa.
Stilles blandingsskruen inn, får vi en magrere blanding. (Og oversette pilot circut med tomgangskrets er egentlig litt misvisende, da denne kretsen også er veldig aktiv ved lett pådrag/cruising, minimums krets ville vært bedere.)
Men, ved lett pådrag åpner spjeldet for mer av bypass hullene, så da er det vel like viktig å ha korrekt tomgangsdyse? Jeg har riktignok lest at, hvis du har behov for å skru blandinssktruen lenger enn 1 turn inn, bør du bytte til en mindre dyse. Og mer enn 2.5 turn ut, større dyse. Men pga. byp. kretsen har denne dysa direkte innvirkning på blandingsforholdet for tomgang og lett gasspådrag.
Siden man får magrere blanding ved å skru inn blandingsskruen, vil jeg tro at luft/bensin blandingen i denne kretsen i utgangspunktet er litt fet, uansett om du har 37.5, 40 eller 42 dyse.
Min Cagiva 750 soter litt med den småkjøringen jeg stort sett bedriver i 50, 60 og 70 sonene rundt her. Så jeg regner med at det er årsaken til tenningsproblemene som etterhvert oppstod (ene pluggen soter). Kan også nevne at sykkelen starter lett uten choke om sommeren, det tyder vel på at den går litt feit? Bruker jeg choke i sommervarmen, får jeg bare problemer...
Nå har jeg demontert gasserne og løsnet blandingsskruene (forgasserne står utsatt for sand og søle sprut fra forhjulet, som på de fleste andre sykler så den ene blandingsskruen satt veldig hardt) bestillt nye nåler, blandingsskruer, mindre tomg. dyser 37.5 (org. 40) og pakninger, samt nye pluggkabler.
Jeg tenkte å stille bladskruene 1.5 turn som utgangspunkt, så får vi se.
Egentlig ombestemte jeg meg anng. bytte av tomg. dysene. Beholde de orginale 40, for å kunne stille beandingsskriuene lengst mulig inn (pga. at den ene fikk litt hard medfart under demontering med utdriver, så gjengepartiet er ikke "hva det en gang. var"...) Men pga. bypass kretsen, som det er kun dysa som regulerer, så bør jeg vel skifte denne for å få en magrere blanding?
Noen som har meninger/rettelser til mine funderinger her? Noe jeg har oversett/glemt?
Disse gasserne sitter på Cagiva Elefant (som jeg har) og på "alle" Ducati og på mange Yamaha, fra slutten av åtti og til injection overtok tidlig på 2000.
Dette er såkalte CV (constant velocity) gassere m vacumstyrt slider (gasserstempel).
Tomgangskretsen (pilot circut): Består av luftinntaksdyse, tomgangsdyse, blandingsskrue samt bypasskrets.
Det virker som om bypasskretsen har større kapasitet enn kretsen med blandingsskruen, men den begrenses av gasserspjeld (throttle butterfly).
I disse kretsene går det en luft/bensin blanding, som i utgangspunktet bestemmes av tomgangsdysa.
Stilles blandingsskruen inn, får vi en magrere blanding. (Og oversette pilot circut med tomgangskrets er egentlig litt misvisende, da denne kretsen også er veldig aktiv ved lett pådrag/cruising, minimums krets ville vært bedere.)
Men, ved lett pådrag åpner spjeldet for mer av bypass hullene, så da er det vel like viktig å ha korrekt tomgangsdyse? Jeg har riktignok lest at, hvis du har behov for å skru blandinssktruen lenger enn 1 turn inn, bør du bytte til en mindre dyse. Og mer enn 2.5 turn ut, større dyse. Men pga. byp. kretsen har denne dysa direkte innvirkning på blandingsforholdet for tomgang og lett gasspådrag.
Siden man får magrere blanding ved å skru inn blandingsskruen, vil jeg tro at luft/bensin blandingen i denne kretsen i utgangspunktet er litt fet, uansett om du har 37.5, 40 eller 42 dyse.
Min Cagiva 750 soter litt med den småkjøringen jeg stort sett bedriver i 50, 60 og 70 sonene rundt her. Så jeg regner med at det er årsaken til tenningsproblemene som etterhvert oppstod (ene pluggen soter). Kan også nevne at sykkelen starter lett uten choke om sommeren, det tyder vel på at den går litt feit? Bruker jeg choke i sommervarmen, får jeg bare problemer...
Nå har jeg demontert gasserne og løsnet blandingsskruene (forgasserne står utsatt for sand og søle sprut fra forhjulet, som på de fleste andre sykler så den ene blandingsskruen satt veldig hardt) bestillt nye nåler, blandingsskruer, mindre tomg. dyser 37.5 (org. 40) og pakninger, samt nye pluggkabler.
Jeg tenkte å stille bladskruene 1.5 turn som utgangspunkt, så får vi se.
Egentlig ombestemte jeg meg anng. bytte av tomg. dysene. Beholde de orginale 40, for å kunne stille beandingsskriuene lengst mulig inn (pga. at den ene fikk litt hard medfart under demontering med utdriver, så gjengepartiet er ikke "hva det en gang. var"...) Men pga. bypass kretsen, som det er kun dysa som regulerer, så bør jeg vel skifte denne for å få en magrere blanding?
Noen som har meninger/rettelser til mine funderinger her? Noe jeg har oversett/glemt?