Lading av batteri på motorsykkel, Trenger raskt hjelp

Prat om tung MC.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Lading av batteri på motorsykkel, Trenger raskt hjelp

Post by TDK »

Heihopp, skal lade batteriet mitt nå, ettersom det har stått en god stund nå uten kjøring eller lading.

Har en lader i garasjen, som ihvertfall er brukt til bilbatterilading før.
Det står i brosjyren til laderen at den leverer 20AH (ampere per time) på minimumsinnstillingen. I brosjyren til sykkelen min står det at batteriet har en strømstyrke på 9A (ampere). Det står også at batteriet skal lades med 1/10 av batteriets kapasitet.

Hva er batteriets kapasitet? Kan jeg lade med denne laderen? Eller er den for sterk? Vil ikke svi batteriet mitt

Trenger raaaskt svar
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Bruk en MC-batterilader fra biltema f.eks. koster rundt 80kr.
Hva spenninga er burde vel stå på batteriet...?
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Æ'ndalitten wrote:Bruk en MC-batterilader fra biltema f.eks. koster rundt 80kr.
Hva spenninga er burde vel stå på batteriet...?
Nå har det seg jo slik at jeg allerede har denne laderen i garasjen, og allerede har tatt ut batteriet og klar til å lade. Kommer jo til å ta en stund før jeg får dratt meg ned på biltema...

Hvor mye tilsvarer 20AH i vanelig A?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Ettersom jeg får lite svar bortsett fra at en annen lader bør skaffes ser jeg etter ny lader. Er dette da et greit valg til vedlikeholdslading av batteriet mitt i løpet av vinteren? Hvor lenge skal et batteri vedlikholdslades?

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=92175
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Du klager på lite svar etter at temaet har vært postet i rett over en time? :lol:
Image
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

TDK wrote:Hvor mye tilsvarer 20AH i vanelig A?
Amperetimer er et mål for ladning, mens ampere er et mål for strøm. 20AH tilsvarer en ladning som kan gi en strøm på 20 ampere i en time.
il4
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Den laderen vil nok ødelegge batteriet ditt. Istedenfor den laderen du viser fra biltema hadde jeg heller kjøpt artikkelnummer 37-710. Den har jeg brukt et års tid, funker fint på mc-batterier og har vedlikeholdslading. Pluss at du kan bruke den på bil også...
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

1/10 av 9AH er 0,9AH. Å lade med en lader som dytter ut 20AH blir alt for kraftig. Ikke farlig eller noe, men du "koker" batteriet og skader cellene. Batteriet blir ikke umiddelbart ødelagt, men gjør du det flere ganger vil det til slutt dø.

Det er bedre om du bare kobler den til så du får start og så lar den lade fra generatoren på sykkelen. Den er også noe kraftig, så det sunneste er å kjøpe en "snill" lader f.eks. på Tema.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Er dette da et greit valg til vedlikeholdslading av batteriet mitt i løpet av vinteren? Hvor lenge skal et batteri vedlikholdslades?

Vedlikeholdslading av batteri kan pågå uendelig - som navnet sier - det er vedlikehold, men det krever en lader som virkelig gjør dette, noe som de billige utgavene ikke gjør, du må nok legge i noen hundrelapper til. Dette er en utmerket lader til bil og MC, og er en elektronisk lader som vedlikeholdslader: http://www.gylling.no/multi_xs_3600.htm

Jeg kobler denne til batteriet i sykkelen og lar den stå på hele vinteren.

Fåes hos Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.no/shop/store/pri ... 12%3A11+PM

Er billig hos Clas Ohlson - se denne for sammenligning:
http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=49752
Last edited by Bernt`ern on 24 Jan 2006 22:47, edited 1 time in total.
Living is Riding....
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jeg har "investert" i en sånn CTEK-lader. Det virker som den er å stole på.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Desmo wrote:Jeg har "investert" i en sånn CTEK-lader. Det virker som den er å stole på.
En bekjent jobber hos Exide/Sønnak og han påstår at dette er den beste lader du får til denne prisen :)
Living is Riding....
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Det låter betryggende,for vedkommende burde vite noe om batterier. Jeg kjøpte på anbefaling av verkstedgutta på GMS. Der bruker dem ikke andre ladere,og de har mange sykler i vinteropplag. Exide har jo også en meget god elektronisk regulert batterilader selv. Men den blir for kraftig for MC-batterier,jeg tror den gir 5 A på laveste effekt. Om jeg ikke husker feil.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg bruker denne og den funker helt greit til mitt batteri.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Desmo wrote:Jeg har "investert" i en sånn CTEK-lader. Det virker som den er å stole på.
Jeg har også kjøpt en slik CTEK 3600 lader nå.
Funket flott og var veldig brukervennlig!

Andbefales!
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Jeg har også Biltema-lader, bruker den ca to timer hver tredje uke. Det holder i massevis. Bare pass på væskenivået. (og ta batteriet innomhus)

Om du har tilgang på et multimeter kan du sjekke om batteriet holder over 12,4 v i mellom ladingene.

T'Weed
Post Reply