Tips til støydemping

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
matso
Posts: 1
Joined: 05 Jan 2020 11:47
MC: Honda CB500X 2018

Tips til støydemping

Post by matso »

Hei,

Jeg er en kar på 32 år som er glad i å kjøre motorsykkel. Jeg har også ører som er veldig følsomme for lyd. Følsomheten er en senskade fra hjernhinnebetennelse som barn. Det er spesielt vindstøyen som blir slitsom og fysisk vond, til det punktet at den stjeler all gleden fra kjøringen. Jeg er derfor på leting etter noe som kan hjelpe meg å håndtere støy, slik at jeg igjen kan ha glede av motorsykkelkjøring.

Overfølsomhet for lyd er noe jeg har hatt mesteparten av livet, og jeg er blitt vant til å ta forhåndsregler. Jeg bruker feks. alltid ørepropper når jeg er på konsert, kino, kjører bil, klipper gresset, er i festlige lag og selvfølgelig ved MC-kjøring. Min toleranse for lyd er generelt en del lavere enn det som er vanlig. Under MC-kjøring henger følsomheten for lyd tett sammen med forskjeller i lufttrykk: kjører jeg opp en lengre bakke eller et fjell, gjør det lavere trykket at lyden oppleves mer intens og fysisk vond. Når jeg kjører nedover til høyere trykk, oppleves lydnivået mildere.

Jeg har testet en del forskjellige typer skumørepropper når jeg har kjørt motorsykkel. Jeg foretrekker skumpropper, da de demper godt (jeg prioriterer maksimal demping framfor "nøytral", jevn demping av frekvenser), har enklere hygiene over tid (bytter propper ofte), og de er komfortable i bruk. I dag bruker jeg 3M 1100 skumpropper.

Lavest mulig støynivå var også et kritisk krav ved valg av hjelm. I dag har jeg en BMW System 6 Evo modulhjelm.

Motorsykkelen min er en 2018 Honda CB500X. Jeg har ettermontert vindskjerm fra California Scientific (https://calsci.com/motorcycleinfo/CB500prod.html). Den lager mye mindre buffeting enn originalen.

Utfordringen er at selv om jeg kjører med hørselvern, har støysvak hjelm, og bruker en relativt god vindskjerm, så er den opplevde støyen allikevel for høy.

Jeg er derfor på utkikk etter produkter eller teknikker som kan hjelpe i jakten på en enda stillere kjøreopplevelse. Jeg ønsker gjerne tips til nye ting å prøve, eller alternativer til ting jeg allerede har prøvd (propper, hjelmer, vindskjermer). Finnes det feks. propper eller hjelmer med aktiv støydemping? Hva med løsninger for justering av lufttrykk mot øret (ref. kjøring opp bakker og fjell)? Jeg er også mer enn villig til å bytte motorsykkel, hvis det er det som skal til :)

På forhånd takk,
Mats
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tips til støydemping

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tips til støydemping

Post by mekkern »

Modulhjelmer/åpningshjelmer er ikke av de stilleste av hjelmene heller...
dette kommer ofte av at de er mer åpne i underkant for å kunne åpnes.
en godt støydempet/tettsittende helhjelm er stillere.

"hulrommet" til høytalere er et annet problem da dette "tomrommet" rundt ørene har mindre støydemping og rom for resonnanser.
jeg har fylt opp dette med noe skumplast på hjemene uten kommunikasjonsanlegg og dette har dempet støyen en del.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tips til støydemping

Post by tshansen »

Jeg vet Sony har noen ørepropper med aktiv støydemping som du trykker inn i øret, men aldri prøvd de selv og om de gjør jobben når du kjører sykkel :-k spennende å funnet ut av

Det er ikke en hjelm på markedet i dag som er innafor når det kommer til støy nivå! Det snakkes i miljøet om hjelmer som er mindre støy i enn andre! Det er godt mulig, men de er fortsatt langt over hva jeg vil karakterisere som støysvak! Selv er jeg ekstremt opptatt av å ta vare på hørselen, så kjører alltid med propper, men jeg er ikke sensitiv som du! Må da være mulig å finne et slags dobbelt hørselsvern, det finnes inne i brannhjelmer, men usikker på om det er kommet til mc hjelmer. De er også aktiv støydemping i
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tips til støydemping

Post by Spiritofwinter »

@JRO Har vel Schubert C4 Pro om jeg ikke husker feil og kan sikkert fortelle litt om erfaringer med den. Den har vel aktiv støydemping.

Selv har jeg Schubert E1 som er bygget på C3 Pro og som jeg synes er veldig lav støy på i forhold til andre hjelmer jeg har hatt før, men C4 Pro med aktiv støydemping skal være bedre.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Tips til støydemping

Post by JRO »

Hei matso og velkommen til forumet her er det mange med mye mc kompetanse, så håper du kan finne deg tilrette her.

Det er et norsk grunder selskap https://www.daal.no/ kommer fra NTNU miljøet som jobber med å få sitt produkt angående støykanselering til mc ut på markedet. Ser på hjemmesiden deres at de nå har et samarbeid med Nolan og vil forsøke å få sin teknologi i deres hjelmer.

Vet også at de har etterspurt etter forsøkspersoner for å teste teknologien, kanskje du med din følsomhet kunne være interessante for dem. :-k :-s
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tips til støydemping

Post by intruder »

Hei,,jeg har fått tinitus , en suselyd inni hodet som er konstant..en blir vant til det..
men det ideelle er selvsagt å slippe.. :thumleft
jobbet i industri i nærmere 40 år...hørselsvernet i begynnelsen var bomullsdotter...
Men er ikke døvhørt,bare denna lyden !!....
At du tenker på konsekvenser av for mye lyd er prisverdig....
lykke til !! :D
Kjøpte en Schubert c 4 i høst..skulle ha gul og det var den jeg likte best...
Hvordan den ligger an i ""lydløypa"" vet jeg ikke...men sjølsagt mye stillere enn halvhjelmene jeg har hatt !!

.....og gratulerer med en herlig sykkel !!.. =D>

og gode råd er ofte dyre....men ikke her..
Last edited by intruder on 05 Jan 2020 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Tips til støydemping

Post by JRO »

Spiritofwinter wrote:@JRO Har vel Schubert C4 Pro om jeg ikke husker feil og kan sikkert fortelle litt om erfaringer med den. Den har vel aktiv støydemping.

Selv har jeg Schubert E1 som er bygget på C3 Pro og som jeg synes er veldig lav støy på i forhold til andre hjelmer jeg har hatt før, men C4 Pro med aktiv støydemping skal være bedre.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Ja, har Schubert C4 Pro med aktiv støydemping, jeg mener selv at jeg merker forskjellen hvis den aktive støydempingen ikke er aktiv (ikke slått på) at hjelmen støyer mer enn når jeg har slått på den aktive dempingen. Men det er som tshansen skriver langt ifra godt nok, det kanskje demper noen små db.

Firmaet jeg skrev om i mitt tidligere innlegg snakker om støykanselering og ikke støydemping. Så håper de kan få teknologien sin utprøvd hos noen hjelm leverandører.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tips til støydemping

Post by intruder »

JRO wrote:
Spiritofwinter wrote:@JRO Har vel Schubert C4 Pro om jeg ikke husker feil og kan sikkert fortelle litt om erfaringer med den. Den har vel aktiv støydemping.

Selv har jeg Schubert E1 som er bygget på C3 Pro og som jeg synes er veldig lav støy på i forhold til andre hjelmer jeg har hatt før, men C4 Pro med aktiv støydemping skal være bedre.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Ja, har Schubert C4 Pro med aktiv støydemping, jeg mener selv at jeg merker forskjellen hvis den aktive støydempingen ikke er aktiv (ikke slått på) at hjelmen støyer mer enn når jeg har slått på den aktive dempingen. Men det er som tshansen skriver langt ifra godt nok, det kanskje demper noen små db.

Firmaet jeg skrev om i mitt tidligere innlegg snakker om støykanselering og ikke støydemping. Så håper de kan få teknologien sin utprøvd hos noen hjelm leverandører.
Her er jeg...Brumunddals største teiting ::

har jo kjøpt Schubert c 4....hva er aktiv støydemping a JRO ? :-k
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Tips til støydemping

Post by JRO »

intruder wrote:
JRO wrote:
Spiritofwinter wrote:@JRO Har vel Schubert C4 Pro om jeg ikke husker feil og kan sikkert fortelle litt om erfaringer med den. Den har vel aktiv støydemping.

Selv har jeg Schubert E1 som er bygget på C3 Pro og som jeg synes er veldig lav støy på i forhold til andre hjelmer jeg har hatt før, men C4 Pro med aktiv støydemping skal være bedre.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Ja, har Schubert C4 Pro med aktiv støydemping, jeg mener selv at jeg merker forskjellen hvis den aktive støydempingen ikke er aktiv (ikke slått på) at hjelmen støyer mer enn når jeg har slått på den aktive dempingen. Men det er som tshansen skriver langt ifra godt nok, det kanskje demper noen små db.

Firmaet jeg skrev om i mitt tidligere innlegg snakker om støykanselering og ikke støydemping. Så håper de kan få teknologien sin utprøvd hos noen hjelm leverandører.
Her er jeg...Brumunddals største teiting ::

har jo kjøpt Schubert c 4....hva er aktiv støydemping a JRO ? :-k
Hva er aktiv støydemping spør Intruder, ja skal forsøke å svare. Scubert C4 hjelmene har ferdig installert høyttalere og mikrofon dette blir aktivt når du kjøper tilleggsproduktet Schuberth SC1 Intercom Til C4/C4 Pro/R2 Hjelmer Standard Utgave som du ser bilde av på denne linken https://shop.speedmc.no/schuberth-sc10u ... 2-standard.

Dette produktet består av et batteri og en kommunikasjons enhet som du kan putte i C4 hjelmen. Produktet tilbyr trådløs kommunikasjon med min Ducati gjennom Bluetooth. Jeg har da kommunikasjon fra sykkelen til hjelmen med GPS og telefonen min. Når dette produktet er installert og slått på kan du laste ned en app til telefonen din for å sette opp produktet og blant annet sette opp hvor mye støydemping du ønsker. Jeg har satt opp min C4 til maks støydemping. Systemet virker slik at mikrofonen tar opp støyens svingninger og sender ut tilsvarende støy svingninger fra høyttalerne slik at støyen oppfattes dempende.

Var dette mulig og forstå Intruder?
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Tips til støydemping

Post by ashland »

Kjører med samme 3M 1100 skumpropper som du gjør, av den gode grunn de klemmer seg til øret når jeg tar på hjelmen og de demper godt. Bruker dem på jobben i opp mot 100dB støysoner. Fungerer helt topp om enn får satt de riktig inn, merker veldig stor forskjell om de sitter litt skjevt.

Regner med du har vært innom flere forskjellige typer hjelm. Hjelmene er litt forskjellige bygd opp mtp passform til hodefasongen og hvordan vind / vindstøy kommer "inn" i hjelmen
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tips til støydemping

Post by ojda »

Innvirkning på støy har også Krage på jakke/buff(hals) eller endatil det beste som er en god gammeldags eplevarmer :thumleft
Men det er klart det gjør noe med temperaturen inni hjelmen på de extra hete dagene :redface

Mest innvirkning har definitivt å dempe farten :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tips til støydemping

Post by intruder »

JRO wrote:
intruder wrote:
JRO wrote:
Ja, har Schubert C4 Pro med aktiv støydemping, jeg mener selv at jeg merker forskjellen hvis den aktive støydempingen ikke er aktiv (ikke slått på) at hjelmen støyer mer enn når jeg har slått på den aktive dempingen. Men det er som tshansen skriver langt ifra godt nok, det kanskje demper noen små db.

Firmaet jeg skrev om i mitt tidligere innlegg snakker om støykanselering og ikke støydemping. Så håper de kan få teknologien sin utprøvd hos noen hjelm leverandører.
Her er jeg...Brumunddals største teiting ::

har jo kjøpt Schubert c 4....hva er aktiv støydemping a JRO ? :-k
Hva er aktiv støydemping spør Intruder, ja skal forsøke å svare. Scubert C4 hjelmene har ferdig installert høyttalere og mikrofon dette blir aktivt når du kjøper tilleggsproduktet Schuberth SC1 Intercom Til C4/C4 Pro/R2 Hjelmer Standard Utgave som du ser bilde av på denne linken https://shop.speedmc.no/schuberth-sc10u ... 2-standard.

Dette produktet består av et batteri og en kommunikasjons enhet som du kan putte i C4 hjelmen. Produktet tilbyr trådløs kommunikasjon med min Ducati gjennom Bluetooth. Jeg har da kommunikasjon fra sykkelen til hjelmen med GPS og telefonen min. Når dette produktet er installert og slått på kan du laste ned en app til telefonen din for å sette opp produktet og blant annet sette opp hvor mye støydemping du ønsker. Jeg har satt opp min C4 til maks støydemping. Systemet virker slik at mikrofonen tar opp støyens svingninger og sender ut tilsvarende støy svingninger fra høyttalerne slik at støyen oppfattes dempende.

Var dette mulig og forstå Intruder?
takk for svaret,JRO.
Blir ikke aktuelt med kommunikasjon og desslike for meg...men sikkert bra saker for de som har behov for det.. =D>
Er vel relativt trøblete å få noen til å sitte å høre på tullpreiket mitt i kjøremodus ... :redface
Tøys og tull herfra bør brukes som ""pausefyll""...noe a la Fleksnes !!... \:D/
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Tips til støydemping

Post by Busa Trond »

Kan prøve deg frem med ørepropper og musikk i hjelmen.
Lyder du liker blir man jo ikke så sliten av.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til støydemping

Post by knutk »

Ang Schubert og støydemping:
Har prøvd å Googla, men finner ikke noen detaljer om hvordan støydempingen i SC1 modulen funker. Det nærmeste jeg har kommet er beskrivelsen "Advanced noise control", og beskrives som støyfiltrering mens man snakker i Intercom.

Noen som har en beskrivelse som indikerer at C4 har Aktiv Støy control ala begrepet som på NyNorsk kalles Noise Cancelling?
Post Reply