Lindesnes-Nordkapp

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
YamahaFazer
Posts: 1
Joined: 20 Mar 2020 16:46
MC: Yamaha Fazer 600

Lindesnes-Nordkapp

Post by YamahaFazer »

Hei! Har kikket rundt på nettet uten å finne allverdens til forslag angående reiserute, derfor prøver jeg her[emoji119]
Starter tråden med å spør om forslag til reiseruter og flotte veier, ønsker i utgangspunktet ikke motorveier. Fin tur opp og raskeste vei hjem er ønskelig. Har satt av 2 uker+ til gjennomføring av turen.
Hvis noen har erfaring med mc tur typ denne distansen, er det kult om du vil dere erfaringer [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by Kant1 »

Det kommer vel litt an på hva du liker og har lyst å oppleve.

Jeg pysler med samme tanke, langs kysten til Jæren, så via Ryfylket, Hardanger, og så ut mot kysten til Førde og Bremanger, Vestkapp.
SÅ har jeg lyst å krysse østover, via Rørosdistriktet, videre nordover, ta Rv17 oppover Helgeland (mye ferger) ferge fra Bodø til Lofoten. Ny ferge til Vesterålen, og så litt etter Tromsø, endrer naturen seg og blir etter min mening litt mer "kjedelig" oppover i Finnmark.
Raskeste vei hjem finner du på Google maps :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by intruder »

Hei !! :thumleft :D
Kant1 som har bidratt over her er et unikum å regne på mange strekninger...(si det ikke til ham ) :shock:
Om du kjører i sentralt Østlandsområde er det fine alternative ruter på begge sider av Mjøsa..også i Randsfjordområdet...
Kjører du E6 fra Oslo nordover er en mulighet å ta av ved Espa og kjøre via Tangen og Stange til Hamar..
Du kan også ta av E 6 ved Minnesund og kjøre via Skreia til Gjøvik.
Ved Mjøsbrua kan du kjøre via Moelv gamle E6 via Brøttum til Lillehammer.fin MC-vei !
Fra Ringebu via Ringebufjellet og Folldal til Hjerkinn og på E6 derfra nordover.....

Litt lenger nord er vår moderator DrGreve lokalkjent fra Trondheim til Nordkapp...søk på den karen !
Gode råd er nok ikke dyre der i gården !! \:D/

Finnnes et vell av alternativer....bruk Google Maps...mange brukere her har fin referater i sine blogger...mye kunnskap her !! =D>

Blir mye å forholde seg til av alternativer....lett for den som har bodd og fartet endel i disse traktene...vanskeligere å sitte langt unna og vurdere det vi prøver formidle !! :smt032

Skal følge deg og dine skriverier angående Nordkappturen....god tur....!! =D>
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by kvase »

Er svenske grensa åpen så ville jeg ha kjørt gjennom der også på enten veien opp eller ned å følge den lange delen av Norges karte enten opp eller ned.
Bare krafsa sammen en tur vei opp
https://goo.gl/maps/Qud1XZquwgkB7BYD8
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by jhn »

Jeg mener man skal ha det veldig travelt for å velge Sverige. Det er kjedeligere enn E6, og du sparer ikke så mange timene.
Og kanskje 100 km elns
Du rekker kanskje lunch i stedet for middag hjemme. Det er ikke verdt det ... om det ikke er en veldig god lunch da.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by biker7 »

Hvis jeg skulle forville meg nordover igjen, så trur jeg faktisk jeg unngår Sverige/Finland. Drit kjedelig.. :roll: Og ikke såå mye å spare heller.
Ville nok trolig somlet meg nordover på rv 17/kystriksveien og evt. Lofoten etc. Andøya og Senja er også fint. Og E6 nedover igjen (eller motsatt).
E6 nord for Steinkjer er slettes ikke gæli mc-vei synes jeg. Og en evt. avstikker til E6 som absolutt kan anbefales er Villmarks-veien mellom Korgen og Majavatn. :D
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by PtoV »

Blir vel veldig stressende tur med så lang strekning på kun 14 dager. Hadde det vert meg så hadde jeg tatt en detour ut til Å i Lofoten og heller droppet Nordkapp. Dette er begrunnet med at mye taler for at det blir lite folk (les utlendinger) i Lofoten i år. Muligens kombinert denne turen med riksveg 17 den ene vegen opp og vildmarksvegen fra Korgen ned. Hvis du har mulighet så bruk yr og se om du kan tilpasse turen mot fint vær.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by intruder »

Over 300 kilometer om dagen om du kjører korteste vei opp og ned...njet... [-(

Sats heller på å få MCen og deg selv med et eller annet transporttilbud ellers ene veien...fly for deg og MCen med f.eks en trailer....?
DA vil du virkelig kunne lage en supertur ut av dette :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by jhn »

14 dager synes jeg er passe på en sånn tur. Da har du tid til kystriksveien og Lofoten/Vesterålen på tur opp f.eks og villmarksveien på hjemveien. Da har du vel også litt tid til noe av de tradisjonelle fjordene og fjellene på vestlandet. Atlanterhavsveien også. 300 km pr dag er vel strengt tatt ikke så mye.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by DrGreve »

Eneste veien i Sverige som er interessant for motorsykkelkjøring er veien mellom Gaddede via Stekenjokk og Klimpfjell, resten er gørr kjedelig. (tar inn på Rv74 like før Grong)
Fortsetter du videre til Stalon og så opp til Dikanes så er veien kort inn til Norge via Kittelfjell og Hattfjelldal. Da er du midt i startgropa til nordre del av Villmarksveien via Bleikvassli og til Korgen (E6)
Søndre del av Villmarksveien (Majavatn-Hattfjelldal) er ikke så bra som nordre del og kan gjerne droppes
Da får du knapt 4 mil til Mo i Rana på kjedelige E6 før du kan dra ut ti kysten via Fv810 og inn på Kystriksveien ved Utskarpen.
Da får du bare 2 ferger før du er i Bodø og ferge til Moskenes og Lofoten.
Husk å kjøre Fv815 via Valberg på din ferd nordover Lofoten.
Du kan enten kjøre via fergesambandet Fiskebøl-Melbu eller følge E10 til rundkjøringen i Gullesfjordbotn, uansett ender du ved Sortlandsbrua og fortsetter på Rv82 til Risøyhamn.
Like etter Risøyhamn tar du til venstre og kjører yttersiden av Andøya via Nordmela og Bleik til Andenes og ferge derfra til Gryllefjord. Ferga går 0845 og 1700 først og sist på sesongen og 0845-1300-1700 i høysesongen. Slutter å gå 30 august.

Kjør Senja rundt via Senjahopen-Ersfjorden og til Botnhamn og ferge inn til Kvaløya og Brensholmen. Da er det bare knapt 5 mil til Tromsø og en pilskveld på Skarven :)

Når du kjører fra Tromsø kan du enten følge E8 inn til Nordkjosbotn og E6 eller ta 2 ferger over Svensby og Lyngseidet til Olderdalen og E6.
Da har du ikke noen andre valg enn å følge E6 til Olderfjord og E69 til Nordkapp.

Har du tid til overs og været er bra så bør du kjøre en tur til Havøysund som er en av de Nasjonale Turistveier. Har selv ikke kjørt denne veien men står på plakaten i år.

Og er været meget bra så bør du kjøre til Ifjord og kjøre ut til Mehamn, Gamvik og Slettnes fyr. Returnèr tilbake til Ifjord og videre til Tana Bru og kjør ut til Vardø og Hamningberg før du returnerer til Tana Bru og videre sørover via Finland og Sverige.Her har du flere alternativer. Enten via Utsjok, Karasjok eller Kautokeino.

God tur!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by DrGreve »

Sjekk også ut min Youtubekanal. Der er flere videoer fra turer som jeg filmet fra de aktuelle forslagene.

https://www.youtube.com/channel/UCqBgrD ... subscriber
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by voodoodoo »

Med dagens situasjon er søringer bannlyst i Nord så man blir vel skutt på saltfjellet om man sier man kommer fra Lindesnes :-k :-k
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by jhn »

voodoodoo wrote:Med dagens situasjon er søringer bannlyst i Nord så man blir vel skutt på saltfjellet om man sier man kommer fra Lindesnes :-k :-k
Tja, men litt skjerping så nøyer vi oss kanskje med gummikuler
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by kvase »

jhn wrote:
voodoodoo wrote:Med dagens situasjon er søringer bannlyst i Nord så man blir vel skutt på saltfjellet om man sier man kommer fra Lindesnes :-k :-k
Tja, men litt skjerping så nøyer vi oss kanskje med gummikuler
Det er vel innført dialekt kontroll slik at ikke alle de som har emigrert nord til sørpå skal lur seg hjem
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Lindesnes-Nordkapp

Post by intruder »

Er ei MC-greie som heter Iron Butt...går ut på å kjøre 1600 km på 24 timer... :thumleft

Og du kan kjøre i ett omtrent.....bare trailersjåfører som trenger søvn underveis serru !!

:shock: :shock:
Post Reply